سرزمین کودک پاسارگاد

thumbnail
۶ سال به بالا
در رامون، ستاره‌های یک محتوا با توجه به تحلیل کلی سنجه‌ها و نظر بررس و با هدف نشان دادن میزان هم‌راستایی آن اثر با نیازهای رشدی و تحولی گروه سنی موردنظر، ارزیابی می‌شود. با نحوه نوشتن بررسی در رامون آشنا شوید

توسعه‎ی سواد مالی و معرفی بانک و خدمات آن در داستانی تعاملی

سال: 1398
    بررس برنامه: پریا کنکاشور

    سنجه‌ها

    این بخش، مجموعه ای از سنجه‌های مثبت و منفی است که در هر محتوا بررسی می‌شوند، تعداد بولت‌ها نشانگر کمیت آن سنجه است. با کلیک روی هر سنجه می‌توانید توضیحات مربوط به آن را بخوانید.
اطلاعات بیشتر درباره سنجه‌ها را در لینک زیر ببنیید: هر سنجه نمایانگر چیست؟
    کودک با همراهی کردن شخصیت اصلی بازی، با مفاهیمی از جمله استقلال مالی و آینده نگری اقتصادی آشنا می‎شود که برای کودکان به خصوص گروه سنی نزدیک به نوجوان قابل درک است. در این بازی شیرو در نقش کودکی قرار دارد که قدرت انتخاب دارد و می‎تواند به جای پس‎انداز کردن اسباب‎بازی یا بستنی بخرد.
    ظاهر و سازوکار این برنامه دشواری ندارد و برای کودکان دبستانی قابل فهم است. در چالش‎های بازی‎ها به مهارت تمرکزی و سرعتی برمی‎گردد و نیاز به تمرین بیشتر دارد. در سایر بخش‌ها کودک می تواند با لمس هر قسمت فعالیت مورد نظر خود را انجام دهد.
    مهارت‎های متنوعی در محتوای این برنامه آموزش داده می‎شود که برجسته‎ترین آن نحوه‎ی تعامل در بانک و سواد مالی به کودکان است. همچنین این برنامه جملات آموزنده و اخلاقی نیز مطرح می‎شود که در بخش داستان و کارتون قرار دارند. بخش بازی‎های به کودک در بهبود سرعت عمل و تمرکز کمک می‎کند. بخش آموزش طراحی نیز مهارت دنبال کردن از الگوها تمرین می‎شود. در بخش رنگ‎آمیزی کودک با انواع رنگ‎ها آشنا می‎شود و می‎تواند خلاقیت خود را توسعه دهد.
    شیرو نماد یک کودک ایرانی است و تمام الگوهای فرهنگی و تربیتی ایرانی در او مشاهده می‎شود. برای مثال در صحبت‎های داخل برنامه به اصولی همچون «همیشه کوچکترها باید به بزرگترها سلام کنند» دیده می‎شود.

    آنچه والدین باید بدانند

    در بخش آگاهی والدین درباره‌ کلیت محتوا، داستان و نکات مثبت و منفی آن نوشته‌ایم. همچنین به نکاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است برای والدین مهم باشند.

    سرزمین کودک پاسارگاد یک برنامه‎ی چند منظوره، آموزشی و همچنین سرگرم‎کننده برای مخاطب کودک است. شش بخش این برنامه با نمادهای کارتونی اطراف خیابان‎های شهری کوچک قرار گرفته‎اند که هر یک هدف خاصی را دنبال می‎کند. این بخش‎ها شامل بازی تعاملی، آموزش طراحی، بازی، کارتون، داستان و رنگ‎آمیزی است. هر یک از این بخش‎ها فضایی آموزنده و رنگارنگ برای کودک ایجاد کرده‎اند. در بخش بازی تعاملی، کودک با بچه شیری به نام «شیرو» آشنا می‎شود که با دنبال کردن مکالمات بین شیرو و گوینده و کنترل کردن شیرو جزئی از داستان می‎شود. در این داستان شیرو تصمیم به خرید اسباب‎بازی با پس‎اندازهای داخل قلک می‎گیرد و در طی داستان گوینده به او آموزش‎هایی مرتبط با حساب پس‎انداز بانک پاسارگاد می‎دهد. کودک با دنبال کردن داستان علاوه بر آشنا شدن با محیط بانکی، نحوه‎ی عملکرد و رفتار صحیح در بانک، با مفاهیمی از جمله سواد مالی، پس انداز، داشتن حساب شخصی و کارت بانکی آشنا می‎شود. رئیس بانک توضیحات مفید و مختصری در مورد سیستم بانکی به شیرو می‎دهد که کودکان را به آینده‎نگری و داشتن حساب شخصی ترغیب می‎کند. بازی‎هایی نیز جهت تفریح، افزایش تمرکز و بهبود سرعت عمل برای کودکان در برنامه وجود دارد. با انتخاب بخش آموزش یا رنگ‎آمیزی مهارت نقاشی، شناخت رنگ و طراحی کردن کودکان توسعه می‎یابد. در بخش‎های دیگر این برنامه سرگرمی‎های داستانی و انیمیشنی وجود دارد که تنوع برنامه را بیشتر کرده است. برای آگاهی از اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته می‎شود، بخش قوانین و مقررات حریم خصوصی را مطالعه کنید. این بررسی در تاریخ ۹۸/0۷/۱۴ نوشته‌شده است.

    کیفیت

    این برنامه با کیفیت استاندارد و بالایی هم از لحاظ محتوایی هم از نظر جلوه‎های بصری ساخته‎شده است. اتاق خواب شیرو به علت تشابه با اتاق کودکان باعث ایجاد نزدیکی بین کودک و شخصیت می‎شود. وجود جزئیات زیاد، دقیق و استفاده از موسیقی‎های مناسب باورپذیری بازی را بسیار بالا می‎برد. تنوع زیادی در برنامه وجود دارد که برای ساعات فراغت کودک قابل استفاده است و تصاویر چشم‎نواز و جذاب برنامه محیط زیبایی را ایجاد کرده است. البته قطع شدن‎های ناگهانی و گیرکردن شخصیت بازی گاهی ایجاد می‎شود.

    مصرف گرایی

    مصرف گرایی به معنای وجود هرگونه ویژگی در بازی یا برنامه موبایلی است که باعث می شود تا مخاطب ترغیب به خرید یک محصول خاص یا دیگر بازی ها شود و یا حضور عناصری که به نحوی سبک زندگی‌ مصرف‌گرایانه را تشویق کند.

    در کنار گزینه‏‎های آموزشی، تمرکز اصلی این برنامه در تبلیغ بانک پاسارگاد و خدمات مرتبط با حساب پس‎انداز کودکان قرار دارد.

    حریم خصوصی

    تمامی اقدامات و استراتژی‌هایی که برای جلوگیری از پخش شدن اطلاعات شخصی کاربران و به دنبال آن سوءاستفاده‌ی افراد نادرست انجام داده می‌شوند و همچنین نوع دسترسی‌هایی که برای انجام محتوایی خاص نیاز است در این بخش قرار می‌گیرد.

    در صورت اجازه‎ی بازیکن برنامه به عکس‎ها، پوشه‎ها و رسانه‎های موجود در دستگاه هوشمند بازیکن دسترسی پیدا می‎کند.

    مشخصات برنامه موبایلی

    واحد پول رایگان
    ناشر بانک پاسارگاد
    سال انتشار ۱۳۹۸
    ارز رایگان