هانا

بررس متن: نیلوفر غیبی

8+ 4 تا 8 با همراهی والدین

یادگیری مهارت‎های شناختی، زبانی و ریاضیاتی در سرزمینی از جزیره‎های متنوع با رویکرد تمرین و تکرار

ناشر: هانا گیم سال انتشار: 1398

هانا

8+
4 تا 8 با همراهی والدین

یادگیری مهارت‎های شناختی، زبانی و ریاضیاتی در سرزمینی از جزیره‎های متنوع با رویکرد تمرین و تکرار

ناشر: هانا گیم

سال انتشار: 1398

بررس متن: نیلوفر غیبی

سنجه‌ها
جهان کودکی و نوجوانی
محتوای آموزشی
محتوای بومی و فرهنگی
ترس و خشونت
گفتار نامناسب
محتوای بزرگسالانه
سهولت استفاده

برای نمایش توضیحات هر سنجه روی آن کلیک کنید

جهان کودکی و نوجوانی
شخصیت هانا و برادرانش و تشویق‎هایشان موجب از بین رفتن حالت خشک و رسمی بازی شده است که برای کودکان خردسال و دبستانی می‎تواند خوشایند باشد.
محتوای آموزشی
تمرکز اصلی این بازی بر روی توسعه و بهبود مهارت‎های شناختی کودکان است. افزایش پیچیدگی تدریجی بازی و وجود تمرین‎های متعدد به کودکان این اجازه را می‎دهد تا با سرعت متناسب با توانایی خود در برنامه پیشرفت کنند. کودک در جریان این بازی در کنار آشنایی با مهارت‎های پایه‎ای و شناختی، با زبان فارسی، زبان انگلیسی، مفاهیم ریاضی، تحلیل کردن، حفظ تمرکز و تفکر حل مسئله آشنا می‎شود و با تکرار مراحل تمرین می‎کند. در بخش ریاضی علاوه بر اعداد فارسی، ترتیب، شمارش و عملیات اولیه ریاضی و جدول‌ضرب آموزش داده می‎شود.
محتوای بومی و فرهنگی
کودک در بخش‎های بازی با محیط کوهستانی، قطب، شهر و صحرا آشنا می‎شود.
ترس و خشونت
گفتار نامناسب
محتوای بزرگسالانه
سهولت استفاده
راه‎اندازی بازی بر عهده‎ی والدین قرار دارد، اگرچه برای کودکانی که سواد خواندن و نوشتن دارند راه‎اندازی به‌تنهایی ممکن است. سرعت پایین حرکت برنامه از بخشی به بخش دیگر و نبود گزینه‎ی بازگشت کمی سازوکار استفاده از بازی را چالش‌برانگیز کرده است. راهنمایی و تکرار توضیحات شخصیت‎های بازی به کودک اجازه می‎دهد تا بدون کمک والدین هم بتواند در بازی پیشرفت کند ولی همراهی والدین برای افزایش اثربخشی و ایجاد حس حمایتی در ابتدا بسیار مؤثر خواهد بود.
آنچه والدین باید بدانند

این مجموعه‎ی آموزشی توسط هانا و برادرانش اداره می‎شود و به کودکان برای توسعه‎ی مهارت‎هایشان کمک می‎کند. در این مجموعه شش بخش طراحی‌شده است که هرکدام روی یک مهارت به‌خصوص تمرکز دارد. چالش‎های بخش قطب شامل مفاهیم پایه‌ای می‎شود، مانند تشخص جایگاه اشیاء و حیوانات، شناخت حروف و تعیین جایگاهشان، شمارش بیشترین و کمترین تعداد، شناسایی جایگاه هر حرف یا تصویر، تشخیص اندازه و تقارن. این بخش برای یادگیری مفاهیم ابتدایی ساخته‌شده است و با پیشروی در بخش‎های بعدی چالش بازی‎های بیشتر می‎شود و تفکر، تمرکز و تحلیل بیشتری را می‎طلبد. چالش‎های بخش کوهستان برای هوش حرکتی و تجسم فضایی طراحی‌شده‌اند، مانند شناسایی و بروز احساسات متناسب با موقعیت، تشخیص شباهت و تفاوت بین ویژگی‎های تصاویر و کشیدن مسیر صحیح. در بخش تشخیص احساسات لزوماً یک پاسخ صحیح وجود ندارد و ممکن است برای واقعه‎ی رفتن به باغ‌وحش کودک حالت شاد یا ناراحت را انتخاب کند و در هر دو حالت پاسخ صحیح تلقی می‎شود. بخش سوم برای مهارت‎های شناختی و خودیاری است که در آن اطلاعات بسیار مفیدی در مورد میوه‎ها، سبزیجات، دانه‎ها و مشاغل ارائه می‎شود. از برجستگی‎های این بخش توضیحات تکمیلی در مورد تصاویر و پیام‎های اخلاقی همچون تمیز نگه‌داشتن محل زندگی است. برخی از مراحل حالت تعاملی ندارند و باید کودک با دیدن نوع فعالیت نام آن را ادا کند که در صورت نبود آگاهی قبلی، کمک والدین در این بخش اهمیت پیدا می‎کند. سه بخش بعدی برای آموزش زبان فارسی، مهارت ریاضی و زبان انگلیسی طراحی‌شده‌اند. در مراحل ابتدایی این سه بخش مفاهیم پایه‎ای مثل شکل حروف، ترتیبشان، آوای حروف و اعداد آموزش داده می‎شود و به‌مرور به مفاهیم پیچیده‎تر ساخت لغت و انجام چهار عمل اصلی ریاضی می‎رسد. بیشتر مراحل حالت تعاملی و پرسش و پاسخی دارند و با زدن پاسخ صحیح شخصیت راهنما با کلماتی همچون «دمت گرم»، «آفرین» یا «درسته» کودک را تشویق می‎کند و با زدن پاسخ نادرست تلاش می‎کند کودک را به ادامه دادن و تلاش مجدد تشویق کند. بخشی تحت عنوان گزارش دهی وجود دارد که در این نسخه فعال نبوده و امکان مشاهده‎ی نتایج گزارش ارسالی به والدین حتی بعد از گذر زمان یک هفته‎ای وجود نداشته است. برای آگاهی از اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته می‎شود، بخش قوانین و مقررات حریم خصوصی را مطالعه کنید. این بررسی برمبنای نسخه‎ی 1.0.17 Android در تاریخ 98/10/12 نوشته‎شده است.

کیفیت

موسیقی ابتدایی شاد و متناسب با محتوای سرگرم کننده‎ی بازی دارد ولی موسیقی متن بخش مراحل حالت ماجراجویانه و نوعی هیجان مخفی دارد که به کودک برای جلو رفتن انگیزه می‎دهد. تنوع رنگی هر بخش متناسب با محیط جغرافیایی انتخاب‌شده تغییر پیدا می‎کند و شامل طیف وسیعی از رنگ‎های گرم و سرد است. مشکلات فنی بازی ازجمله رها شدن خطوط در حین کشیدن انگشت بر روی صفحه یا دشواری انتخاب مراحل ممکن است برای کودکان کمی آزاردهنده و حوصله سر بر باشد.

مصرف گرایی

تنها یک روز استفاده از برنامه رایگان بوده و برای استفاده باید با از خرید درون برای یک سال مبلغ 15.000 تومان را پرداخت کرد.

حریم خصوصی

برای شروع شماره تلفن همراه والد، نام کودک، نام‎خانوادگی کودک، جنسیت کودک و تاریخ تولد خواسته می‎شود و بدون دادن این اطلاعات امکان ورود به برنامه وجود ندارد. برای شروع و فعال‎سازی هر مرحله نیاز به اینترنت است. برای گرفتن گزارش نیاز به نام والدین، تحصیلاتشان، سال تولدشان، آدرس محل زندگی است.

جزئیات برنامه موبایلی
سایز اندروید 84
نسخه تست شده روی اندروید 1.0.17
حداقل نیازمندی اندروید 4.1 یا بالاتر
واحد پول رایگان
ناشر هانا گیم
سال انتشار 1398
دنیای واقعی

برخی از توضیحات تکمیلی ارائه‌شده در مراحل به شکل کوتاهی ارائه‌شده‌اند. والدین می‎توانند برای تثبیت بیشتر مفاهیم در ذهن کودک و تمرین در طول روز به اشیاء آموخته‌شده در دنیای واقعی اشاره کنند و نامشان را با فرزند خود تکرار کنند.

نیازهای ویژه

بخش تشخیص احساسات و انتخاب بهترین پاسخ برای کودکان مبتلا به اوتیسم کاربرد بالایی دارد.