کارخونه قصه‌ها

thumbnail
۷ سال به بالا
۳ تا ۷ با همراهی والدین
در رامون، ستاره‌های یک محتوا با توجه به تحلیل کلی سنجه‌ها و نظر بررس و با هدف نشان دادن میزان هم‌راستایی آن اثر با نیازهای رشدی و تحولی گروه سنی موردنظر، ارزیابی می‌شود. با نحوه نوشتن بررسی در رامون آشنا شوید

مجموعه‌های داستانی و شعر برای خردسالان و کودکان دبستانی با موضوعات اخلاقی

سال: 1395
    بررس برنامه: نیلوفر غیبی

    سنجه‌ها

    این بخش، مجموعه ای از سنجه‌های مثبت و منفی است که در هر محتوا بررسی می‌شوند، تعداد بولت‌ها نشانگر کمیت آن سنجه است. با کلیک روی هر سنجه می‌توانید توضیحات مربوط به آن را بخوانید.
اطلاعات بیشتر درباره سنجه‌ها را در لینک زیر ببنیید: هر سنجه نمایانگر چیست؟
    داستان‌های این مجموعه با صداگذاری‌های کودکانه و متنوع خود فضایی شاد و واقع‎گرایانه‎ای را برای کودکان می‎سازد. کودکان با حس همزادپنداری با شخصیت‎های داستان‎ بیشتر در موضوع و فضای داستانی غرق می‎شوند.
    استفاده از برنامه برای کودکان خردسال بسیار دشوار خواهد بود و همیاری والدین در مراحل باز کردن داستان و دانلود آن الزامی است. اما برای کودکان دبستانی می‌توان داستان‌ها و اشعار را در حالت قابل‌استفاده قرار داد تا به راحتی و بدون نیاز به کمک از محتوای موردنظر خود استفاده کنند.
    هدف این بازی توسعه مفاهیم اخلاقی و رفتارهای برای کودکان خردسال، پیش‌دبستان و دبستانی در قالب داستان‌های کوتاه و آموزنده است. کودکان با گوش دادن یا مطالعه داستان‎های این مجموعه در مورد مفاهیمی مثل دعا کردن، کمک به والدین، رعایت نظافت، احترام گذاشتن، دروغ نگفتن و ... می‌آموزند. با تکرار محتوای ارائه‌شده در بخش شعر حافظه کوتاه‌مدت و به‌مرور بلندمدت کودکان تقویت می‎شود.
    برخی از داستان‌های این مجموعه در کنار محتوای اصلی، شخصیت‌های ترسناک و رعب‌آوری را به تصویر می‎کشد تا نقش شر و بدی را ایفا کنند. در راستای شکل‌گیری بهتر شخصیت صدای گوینده ترسناک و کمی خشن می‌شود که ممکن است برای بسیاری از کودکان خردسال ایجاد ترس کند و حتی برای برخی از کودکان حساس آزاردهنده باشد.

    آنچه والدین باید بدانند

    در بخش آگاهی والدین درباره‌ کلیت محتوا، داستان و نکات مثبت و منفی آن نوشته‌ایم. همچنین به نکاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است برای والدین مهم باشند.

    کارخونه قصه‎ها با هدف گسترش و بنا نهادن مفاهیم اخلاقی و رفتاری مثبت میان کودکان و خردسالان توسط موسسه فرهنگی هنری پژوهشی مصاف ایرانیان طراحی‌شده است. این مجموعه با در اختیار قرار دادن داستان‌های کوتاه (کمتر از 10 دقیقه)، شعر و لالایی‌های کودکانه فضایی ایمن، شاد و خلاقانه‎ای را برای کودکان به ارمغان آورده است. از ویژگی‎های برجسته این برنامه شعر‎ها پرهیجان و مفرح ابتدای داستان‎ها و تصاویر مخصوص شخصیت‎های داستانی است تا حس همزادپندارانه و نزدیکی بیشتر با محتوای ارائه‌شده را برای کودکان فراهم آورد. برای خرید درون برنامه و مشاهده ویدیوها تبلیغاتی جهت افزایش قلب‎ها و باز کردن محتوای داخل برنامه اتصال به اینترنت نیاز است که بهتر است بعد از باز شدن محتوا قطع شود تا محیط داستانی ایمن‎تری برای کودکان محیا شود. با تکرار اشعار حافظ کودکان تقویت می‎شود و کودکان دبستانی با توانایی خواندن کلمات فارسی می‎توانند در کنار محتوای شنیداری از متن داستان‎ها نیز استفاده کنند. استفاده از برنامه بدون خرید درون برنامه یا مشاهده تبلیغ غیرممکن است و دسترسی‎های متعددی در ابتدای بازی درخواست می‎شود که در جریان اصلی استفاده از محتوای ارائه‌شده تأثیری ندارند. برای آگاهی از اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته می‎شود، بخش قوانین و مقررات حریم خصوصی را مطالعه کنید. این بررسی بر مبنای نسخه‎ی 1.6 Android در تاریخ 97/06/20 بعد از باز کردن 8 محتوا از هر سه بخش این مجموعه نوشته‌شده است.

    کیفیت

    موسیقی متن آرام بازی محیطی عاری از هرگونه تنش و اضطراب را برای کودکان می‎سازد. به‌جز بخش شعر و موسیقی شاد و کودکانه، در بخش داستانی برخی از داستان‎ها موسیقی شاد و پرهیجان در ابتدا و انتهای داستان به گوش می‌رسد. شخصیت‌های اصلی داستان با تصاویر ثابت نمایش داده‌شده که با ضربه زدن بر رویشان حرکت کوچکی از خود نمایش می‎دهند. راوی و شخصیت‎های داستان با احساس بسیار متن محتوای انتخاب‌شده را می‎خوانند که در کنار تصویر شخصیت‎های اصلی باعث درگیری بیشتر حواس و احساسات کودکان به محتوا می‎شود.

    مصرف گرایی

    مصرف گرایی به معنای وجود هرگونه ویژگی در بازی یا برنامه موبایلی است که باعث می شود تا مخاطب ترغیب به خرید یک محصول خاص یا دیگر بازی ها شود و یا حضور عناصری که به نحوی سبک زندگی‌ مصرف‌گرایانه را تشویق کند.

    برای مشاهده داستان‌ها به بسته‌های قلبی نیاز است و از راه خرید درون برنامه با پرداخت 2000 تومان تا 50000 تومان یا مشاهده ویدیوی تبلیغاتی قابل‌افزایش است. تبلیغ بازی‎های دیگر همین ناشر به‌صورت تصویری در صورت اتصال به اینترنت نمایش داده می‎شود.

    حریم خصوصی

    تمامی اقدامات و استراتژی‌هایی که برای جلوگیری از پخش شدن اطلاعات شخصی کاربران و به دنبال آن سوءاستفاده‌ی افراد نادرست انجام داده می‌شوند و همچنین نوع دسترسی‌هایی که برای انجام محتوایی خاص نیاز است در این بخش قرار می‌گیرد.

    در ابتدای بازی دسترسی به تماس‌های تلفن، رسانه‌ها، عکس‌ها و موقعیت مکانی درخواست می‎شود که هیچ نیازی به آنها برای استفاده از برنامه وجود ندارد. برای دانلود و خرید درون برنامه اتصال به اینترنت نیاز است ولی بعد از باز شدن محتوا هیچ الزامی به برقراری ارتباط با اینترنت وجود ندارد.

    مشخصات برنامه موبایلی

    نسخه تست شده روی اندروید ۱.۶
    سال انتشار ۱۳۹۵