گیج

thumbnail
۱۰ سال به بالا
در رامون، ستاره‌های یک محتوا با توجه به تحلیل کلی سنجه‌ها و نظر بررس و با هدف نشان دادن میزان هم‌راستایی آن اثر با نیازهای رشدی و تحولی گروه سنی موردنظر، ارزیابی می‌شود. با نحوه نوشتن بررسی در رامون آشنا شوید

وقت‎گذرانی شاد و خلاقانه با دنبال کردن جملاتی ساده اما چالشی

سال: 1396
    بررس برنامه: نیلوفر غیبی

    سنجه‌ها

    این بخش، مجموعه ای از سنجه‌های مثبت و منفی است که در هر محتوا بررسی می‌شوند، تعداد بولت‌ها نشانگر کمیت آن سنجه است. با کلیک روی هر سنجه می‌توانید توضیحات مربوط به آن را بخوانید.
اطلاعات بیشتر درباره سنجه‌ها را در لینک زیر ببنیید: هر سنجه نمایانگر چیست؟
    در نگاه اول مفهوم بازی کمی گنگ و پیچیده به نظر می‎آید و با عبور از 10 مرحله اول احساس بیش از حد ساده بودن بازی به بازیکن القا می‎شود. مراحل بدون هیچ نظمی ساده و سخت می‎شوند که بر اساس نوع نگاه و درک بازیکنان درجه دشواری هر مرحله متفاوت است. بازی با کلمات و جملات باعث گیج شدن کودکان و نوجوانان می‎شود ولی این امر مانعی برای درک معمای پشت آن نیست و تنها به کمی زمان نیاز دارد.
    کودکان و نوجوانان برای حل پازل‎های نوشتاری ارائه‌شده در این بازی باید تلاش کنند تا خارج از جعبه فکری خود بیندیشند و راه‎حل‎های جدید و متفاوتی را امتحان کنند. آنها در این برنامه می‎توانند از منطق مخفی پشت برخی از کلمات استفاده کنند تا راه‎حل عبوری مرحله را پیدا کنند و به‌مرور تفکر انتزاعی را بیاموزند.

    آنچه والدین باید بدانند

    در بخش آگاهی والدین درباره‌ کلیت محتوا، داستان و نکات مثبت و منفی آن نوشته‌ایم. همچنین به نکاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است برای والدین مهم باشند.

    اپلیکیشن گیج به‌منظور آموزش بلکه با هدف ساخت فضایی شاد و دوستانه طراحی‌شده است. در هر مرحله از بازی عبارتی کوتاه در وسط صفحه‌نمایش داده می‎شود و بازیکنان با درم مفهوم عبارت و اجرای آن می‎توانند از مرحله عبور کنند. چالش بازی در معمایی بودن عبارت و بازی با کلمات قرار دارد که کودکان و نوجوانان را به اشتباه می‎اندازد. سادگی و پیچیدگی ناگهانی 20 مرحله ابتدایی بازی حس انگیزشی بازیکنان جهت ادامه مراحل را افزایش می‎دهد تا هزینه باز شدن 80 مرحله بعدی را بپردازند، اما بعد از باز کردن مراحل تا چندین مرحله هیچ چالش جدیدی ارائه نمی‎شود و به‌مرور حتی عبارت وسط صفحه نیز حذف می‎شود تا ذهن بازیکن بیشتر از قبل درگیر یافتن پاسخ به حل معمای خالی باشد. راهنمایی بالای صفحه در صورت انتظار 3 دقیقه‎ای یا مشاهده تبلیغات ویدیویی در اختیار بازیکن قرار می‎گیرد. کودکان و نوجوانان با استفاده از این برنامه به‌صورت فردی می‎توانند قدرت خلاقیت و تفکر انتزاعی خود را ارزیابی کنند و ارتقا دهند و در صورت استفاده به‌صورت گروهی فضایی شاد و مفرح را با خانواده و دوستان خود بسازند. طنز بازی در جملات راوی مجموعه قرار دارد که با راهنمایی‎های درست و غلط هیجانی به تصاویر و خطوط سیاه و کرم بازی می‎افزاید. برای آگاهی از اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته می‎شود، بخش قوانین و مقررات حریم خصوصی را مطالعه کنید. این بررسی بر مبنای نسخه‏ی 1.0.6 Android در تاریخ 97/06/24 بعد از اتمام 100 مرحله نوشته‌شده است.

    کیفیت

    گرافیک دو بعدی، مینیمال و خلوت بازی حس آرامش و در عین‎ حال یکنواختی را به بازیکن القا می‎کند. رنگ‎های استفاده‌شده در بازی کرم و سیاه بوده که ممکن است به‌مرور (به‎خصوص در مراحل انتهایی) باعث آزار چشم بازیکنان حساس شود. موسیقی متن بازی به‌صورت محو در پس‎زمینه اجرا می‎شود به حتی ممکن است بازیکنان متوجه تغییر ریتم یا ملودی هر مرحله نشوند. در کنار موسیقی متن صداگذاری‎های عجیب و در عین ‎حال متناسب با محتوای برخی از مراحل (مانند دویدن اسب، باز شدن شیر آب و …) نیز محیط خالی بازی را پُر می‎کند. در بیشتر مراحل راوی بازی (علی زکریایی) بازیکنان را راهنمایی و تشویق می‎کند. در برخی از مراحل نیز با گفتن جملات کنایه یا طنز تلاش دارد تا حال و فضای خشک و دورنگی بازی را به محیطی شاد تبدیل کند. خطوط استفاده‌شده در مراحل ابتدایی ساده و بدون شکست‎اند ولی در مراحل انتهایی خطوط درهم‌رفته و با شکست بالا ظاهر می‎شوند که حس آرامش‎بخش محتوای بازی را برهم می‎زنند.

    مصرف گرایی

    مصرف گرایی به معنای وجود هرگونه ویژگی در بازی یا برنامه موبایلی است که باعث می شود تا مخاطب ترغیب به خرید یک محصول خاص یا دیگر بازی ها شود و یا حضور عناصری که به نحوی سبک زندگی‌ مصرف‌گرایانه را تشویق کند.

    بعد از مرحله 20 برنامه، کاربران با پرداخت 2900 تومان می‎توانند به بازی تا مرحله 100 ادامه دهند. همچنین گزینه‎ی کمک مالی برای حمایت از سازندگان بازی در بالای صفحه قرار دارد. در بخش راهنمایی مراحل بازیکنان می‎توانند ویدیوی تبلیغاتی مشاهده کنند تا راهنمایی را به دست آورد.

    حریم خصوصی

    تمامی اقدامات و استراتژی‌هایی که برای جلوگیری از پخش شدن اطلاعات شخصی کاربران و به دنبال آن سوءاستفاده‌ی افراد نادرست انجام داده می‌شوند و همچنین نوع دسترسی‌هایی که برای انجام محتوایی خاص نیاز است در این بخش قرار می‌گیرد.

    در ابتدای برنامه درخواست‎هایی جهت دسترسی به تلفن همراه، موقعیت مکانی، ضبط صدا، فایل و رسانه‎های موجود بر روی دستگاه بیان می‎شود که تنها برخی از آنها مانند ضبط صدا برای استفاده کامل برنامه مورد نیازند اما اجباری نیستند.

    مشخصات برنامه موبایلی

    نسخه تست شده روی اندروید ۱.۰.۶
    سال انتشار ۱۳۹۶