A.L.E.X

thumbnail
۱۰ سال به بالا
۷ تا ۱۰ با همراهی والدین
در رامون، ستاره‌های یک محتوا با توجه به تحلیل کلی سنجه‌ها و نظر بررس و با هدف نشان دادن میزان هم‌راستایی آن اثر با نیازهای رشدی و تحولی گروه سنی موردنظر، ارزیابی می‌شود. با نحوه نوشتن بررسی در رامون آشنا شوید

یادگیری مفاهیم ابتدایی مرتبط با کد نویسی و منطق پشت آن

سال: 2013
    بررس برنامه: نیلوفر غیبی

    سنجه‌ها

    این بخش، مجموعه ای از سنجه‌های مثبت و منفی است که در هر محتوا بررسی می‌شوند، تعداد بولت‌ها نشانگر کمیت آن سنجه است. با کلیک روی هر سنجه می‌توانید توضیحات مربوط به آن را بخوانید.
اطلاعات بیشتر درباره سنجه‌ها را در لینک زیر ببنیید: هر سنجه نمایانگر چیست؟
    خشک بودن فضای بازی و تیره بودن گرافیک آن به درک راحت‎ و سریع محتوای ارائه‌شده، کمکی نمی‎کند. همچنین حرکات پشت سرهم و حذف شدنشان بعد از هر اشتباه مانع از تمرکز کودکان و نوجوانان می‎شود. یادگیری منطق بازی برای کودکان دشوار خواهد بود و یاری والدین یا فرد بزرگسال را نیاز خواهند داشت تا بتوانند با ساختار بازی ارتباط برقرار کنند. دشواری بازی با افزایش مراحل و وارد شدن گزینه‎های جدید بالا می‎رود.
    کودکان و نوجوانان با استفاده از این برنامه با منطق پشت مفاهیم برنامه‎نویسی آشنا می‎شوند و طرز تفکر حل مسئله را تمرین می‎کنند. همچنین در بخش ساخت مراحل قدرت تفکر خلاق بازیکنان به چالش کشیده می‎شود.

    آنچه والدین باید بدانند

    در بخش آگاهی والدین درباره‌ کلیت محتوا، داستان و نکات مثبت و منفی آن نوشته‌ایم. همچنین به نکاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است برای والدین مهم باشند.

    بازی الکس ازجمله بازی‎های آموزشی نسبتاً قدیمی برای یادگیری مفاهیم کد نویسی به کودکان و نوجوانان است. محیط تاریک و ساختار خشک بازی ارتباط برقرار کردن با شخصیت اصلی و محتوای ارائه‌شده را کمی دشوار می‎کند و مانع از درک راحت بازی توسط بازیکنان کم سن می‎شود. کودکان و نوجوانان در هر مرحله از بازی، باید ربات الکس را از نقطه آغاز به نقطه پایان برسانند. ربات با چهار فرمان اصلی حرکت به جلو، چرخش به راست، چرخش به چپ و استفاده کردن از ابزار، در مسیرهای پیشرو حرکت می‎کند تا درنهایت به نقطه هدف برسد. چالش‎های بازی شامل تغییر صفحه حرکتی و فروریختن مسیر حرکت است. با افزایش مراحل، سطح دشواری بازی بیشتر می‎شود و در صورت تمایل، بازیکنان می‎توانند مراحل مخصوص به خود را طراحی کنند و دوستان یا والدینشان را به چالش بکشند. اگرچه این بازی بر روی تفکر خلاقانه و حل مسئله متمرکز است، اما جذابیت پایین بصری و یکنواختی محتوای آن باعث کاهش میزان تأثیرگذاری بازی شده است. البته مراحل محدود بازی نیز به وابسته نشدن بازیکنان کمک می‎کند. برای آگاهی از اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته می‎شود، بخش قوانین و مقررات حریم خصوصی را مطالعه کنید. این بررسی برمبنای نسخه‎ی 1.64 iOS در تاریخ 97/08/02 بعد از عبور از 18 مرحله اول نوشته‌شده است.

    کیفیت

    نمایش رباتی بازی و شخصیت اصلی گرافیک بازی را خشک و یکنواخت کرده است. تمام مراحل در محیط مربعی سیاه رنگ شکل‌گرفته است به نوعی که بازیکنان احساس قرار گرفتن در جعبه‎ای تاریک را به دست می‎آورند. موسیقی متن ساده و با ضرب‌آهنگ‌های مقطعی در ایجاد تمرکز بازیکنان مؤثر نیست و حس مرموزی را به مخاطبین انتقال می‎دهد. صداهای بازی حالت رباتی دارد که با محتوا و شخصیت اصلی هماهنگ است. گرافیک بازی سه بعدی و با کیفیت خوبی طراحی‌شده است.

    مصرف گرایی

    مصرف گرایی به معنای وجود هرگونه ویژگی در بازی یا برنامه موبایلی است که باعث می شود تا مخاطب ترغیب به خرید یک محصول خاص یا دیگر بازی ها شود و یا حضور عناصری که به نحوی سبک زندگی‌ مصرف‌گرایانه را تشویق کند.

    25 مرحله اول به‌صورت رایگان بوده و مابقی مراحل با پرداخت 1.49 دلار باز می‎شوند.

    مشخصات برنامه موبایلی

    حداقل نیازمندی اندروید ۴.۰ یا بالاتر
    نسخه تست شده روی iOS ۱.۶۴
    سال انتشار ۲۰۱۳