Aquation: The Freshwater Access Game

thumbnail
۹ سال به بالا
در رامون، ستاره‌های یک محتوا با توجه به تحلیل کلی سنجه‌ها و نظر بررس و با هدف نشان دادن میزان هم‌راستایی آن اثر با نیازهای رشدی و تحولی گروه سنی موردنظر، ارزیابی می‌شود. با نحوه نوشتن بررسی در رامون آشنا شوید

در پیش گرفتن روش‎های متفاوت برای تأمین آب جهان

    بررس برنامه: پرستو رحیمی

    سنجه‌ها

    این بخش، مجموعه ای از سنجه‌های مثبت و منفی است که در هر محتوا بررسی می‌شوند، تعداد بولت‌ها نشانگر کمیت آن سنجه است. با کلیک روی هر سنجه می‌توانید توضیحات مربوط به آن را بخوانید.
اطلاعات بیشتر درباره سنجه‌ها را در لینک زیر ببنیید: هر سنجه نمایانگر چیست؟
    روش انجام بازی ساده است اما چگونگی تأمین آب برای تمامی مناطق آسان نبوده و نیاز به تفکر دارد. کودک باید ابتدا به بخش‎های در خطر رسیدگی کند و با تهیه‎ی منابع آن‎ها را از خطر خشکسالی نجات دهد. آموزش کاملی در مورد هدف بازی و نحوه‎ی انجام آن در ابتدا وجود دارد. در جریان بازی نیز پیام‎هایی وجود دارد که کودک را به تفکر در مورد استراتژی خود تشویق می‎کند.
    هر تغییری در یک منطقه می‎تواند به ایجاد تغییرات در منطقه‎ای دیگر منجر شود. به طور مثال با تمام شدن آب یک منطقه ماهی‎های مناطق مجاور آن نیز از بین می‎روند و در پی آن ماهی‎گیران بیکار می‎شوند و مشکلات اقتصادی در آن بخش زیاد می‎شود. این اطلاعات به صورت متن‎هایی کوتاه هستند اما به کودک کمک می‎کند تا بیاموزد تفکر جمعی داشته باشد و جهان را یکپارچه ببیند. کودک باید برای تأمین آب هر منطقه فکر کند و استراتژی مناسبی در پیش بگیرد که خود مهارت تفکر استراتژیک را در او تقویت می‎کند. بازیکن می‎تواند در مکان‎های پرآب تحقیقاتی انجام دهد و از نتیجه‎ی آن در مناطق کم‎‏آب استفاده کند. در نتیجه او می‎آموزد در مورد برخی مشکلات راه‎حل‎های کوتاه‎مدت و برای برخی راه‎کار‎های بلند‎مدت بیندیشد. اطلاعات بسیاری نیز در مورد چگونگی مبارزه با کم‎آبی و پیامد‎های آن در بازی وجود دارد.
    در اخبار بازی به اتفاقاتی مثل طوفان شن، آشفتگی، بیکاری و دزدی که در اثر بی‎آبی به وجود آمده‎اند اشاره می‎شود. هیچ یک از این اتفاقات نمایش داده نمی‎شوند و تنها به صورت متن هستند.

    آنچه والدین باید بدانند

    در بخش آگاهی والدین درباره‌ کلیت محتوا، داستان و نکات مثبت و منفی آن نوشته‌ایم. همچنین به نکاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است برای والدین مهم باشند.

    کودک در این بازی برای مناطق متفاوت دنیا آب سالم تهیه می‎کند. در تصویر اصلی بازی نقشه‎ی جهان وجود دارد که به بیست منطقه‎ تقسیم شده است. میزان نیاز آن‎ها به آب در قالب رنگ‎های متفاوت نمایش داده شده است. کودک با ضربه زدن با انگشت روی هر منطقه نیاز آن‎ها را می‎بیند و در مورد استراتژی مناسب برای تأمین آب مناطق تصمیم‎گیری می‎کند. او می‎تواند تانکر‎های آب بسازد و آب دریا را تصفیه کند، از مناطق پرآب لوله‎کشی‎هایی به مناطق کم آب انجام دهد یا تحقیقاتی برای بهینه‎سازی مصرف آب انجام دهد. انجام این فعالیت‎ها به صرف سکه‎های بازی نیاز دارد اما هر یک از مناطق منابع محدودی دارند. کودک باید به نحوی منابع خود را مدیریت کند تا با مشکل کمبود بودجه مواجه نشود. در صورت تمام شدن سکه‎های یک منطقه امکان کمک از سایر مناطق تحت عنوان کمک بشر دوستانه هم وجود دارد. در صورتی ‎که آب یکی از مناطق به طور کامل تمام شود کودک بازنده‎ی بازی خواهد شد. برای آگاهی از اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته می‎شود، بخش قوانین و مقررات حریم خصوصی را مطالعه کنید. این بررسی در تاریخ 99/03/14 نوشته ‎شده است.

    کیفیت

    تصویر بازی تنها از یک نقشه‎ی جهان تشکیل شده است. لوله‎ها و تانکر‎های آب نیز برای تهیه‎ی آب سالم در بازی طراحی شده‎اند. متن‎های بسیاری در جریان بازی وجود دارند که حاوی اطلاعات مفیدی در مورد آب و مشکلات ناشی از کم‎آبی هستند. مناطق پر‎آب با رنگ‎های سبز و آبی و مناطق کم‎آب با رنگ‎های زرد و نارنجی نمایش داده شده‎اند. بعد از پر‎آب شدن هر منطقه صدای آب و پرندگان شنیده می‎شود.

    مشخصات برنامه موبایلی

    واحد پول رایگان
    ناشر Smithsonian Institution
    ارز رایگان