Candy Crush Saga

thumbnail
۱۳ سال به بالا
در رامون، ستاره‌های یک محتوا با توجه به تحلیل کلی سنجه‌ها و نظر بررس و با هدف نشان دادن میزان هم‌راستایی آن اثر با نیازهای رشدی و تحولی گروه سنی موردنظر، ارزیابی می‌شود. با نحوه نوشتن بررسی در رامون آشنا شوید

ترکیب آب‎نبات و شکلات‎های رنگارنگ برای رسیدن به هدف مشخص‎شده

سال: 2013
    بررس برنامه: نیلوفر غیبی

    سنجه‌ها

    این بخش، مجموعه ای از سنجه‌های مثبت و منفی است که در هر محتوا بررسی می‌شوند، تعداد بولت‌ها نشانگر کمیت آن سنجه است. با کلیک روی هر سنجه می‌توانید توضیحات مربوط به آن را بخوانید.
اطلاعات بیشتر درباره سنجه‌ها را در لینک زیر ببنیید: هر سنجه نمایانگر چیست؟
    مراحل اولیه بازی نسبتاً ساده به اتمام می‎رسند، اما وقتی‌که سختی بازی بیشتر می‎شود تمام کردن هر مرحله سخت‎تر از مرحله قبل می‎شود. بعد از مدتی مراحل به‌صورت اتفاقی ساده و سخت می‎شوند تا بازیکنان به علت سختی بیش‌ازحد از بازی خسته نشوند.
    نوجوانان می‎توانند در مسیر ترکیب سه آب‎نبات مشابه در مورد تصمیم‎گیری و استقامت بیاموزند. آب‎نبات‎ها در هر مرحله به شکل متفاوتی پخش‌شده‌اند و این باعث حفظ تازگی بازی می‎گردد، اما استراتژی انتخابی برای یافتن بهترین حرکت بسیار مهم است. همچنین احتمال استفاده از نیروی خاص در حین بازی برای پیروز شدن در مرحله وجود دارد (بخصوص در مراحل بالا) که بازیکن‎ها باید نیروی موردنظرشان را انتخاب و خریداری کنند. حماسه خرد کردن آب‎نبات بسیار بر مبنای شانس است، اما بازیکن‎ها می‎توانند از تفکر استراتژیک در حل پازل استفاده کنند.

    آنچه والدین باید بدانند

    در بخش آگاهی والدین درباره‌ کلیت محتوا، داستان و نکات مثبت و منفی آن نوشته‌ایم. همچنین به نکاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است برای والدین مهم باشند.

    بازی حماسه خرد کردن آب‎نبات از نوع پازلی و با فشار زیاد به بازیکنان برای خرید درون برنامه است. در هر مرحله از بازی تعدادی هدف مشخص تعیین شده‎ است و با تعداد حرکات محدود و یا در زمان کوتاه نوجوانان باید بتوانند به هدف‎ها برسند، در غیر این صورت یکی از قلب‎های خود را از دست می‎دهند و باید زمان طولانی را برای تجدید آن صبر کنند. بازیکنان تلاش می‎کنند که آب‎نبات‎های مشابه را در یک خط قرار می‎دهند و محو می‎کنند، با این کار آب‎نبات‎های جدید وارد بازی می‎شود. نیروهای خاصی در حین بازی به بازیکنان داده می‎شود که در مراحل سخت بسیار کمک‌کننده‌اند، اما این نیرو‎ها باید خریداری شوند و معمولاً بیش از یک دلارند. بازی به Facebook مرتبط است که با هل دادن بازیکنان به استفاده از این شبکه‎ی اجتماعی کاربران را به بازوی بازاریابی تبدیل می‎کنند، اگرچه این امری اجباری نیست. مجوز توافقی بازی برای استفاده از برنامه به نوجوانان بالای 13 سال داده شده و برای خرید درون برنامه حداقل 18 سال باید داشته باشند. برای آگاهی از اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته می‎شود، بخش قوانین و مقررات حریم خصوصی را مطالعه کنید. این بررسی بر مبنای نسخه 1.0.5 iOS در تاریخ 96/06/18 نوشته‌شده است.

    کیفیت

    طراحی رنگارنگ و پرجزئیات گرافیک بازی از کیفیت بسیار خوبی برخودار است. موسیقی متن بازی شاد و پر از ریتم‎های پر انرژی است که محیط بازی را سرگرم‎‎کننده‎تر می‎کند. رنگ‎های استفاده شده در طراحی آب‎نبات‎های متنوع و روشن‎اند که از شفافیت خوبی برخوردارند. شخصیت‎های طراحی شده در این بازی در شماره‎های بعدی مجموعه‎های King نیز قرار دارند که نوعی ارتباط بین بازی‎های ایجاد کرده است. خط داستانی بازی هیچ ارتباطی به مراحل و اهداف ندارد و تنها به منظور افزایش جذابیت محتوایی طراحی شده است.

    مصرف گرایی

    مصرف گرایی به معنای وجود هرگونه ویژگی در بازی یا برنامه موبایلی است که باعث می شود تا مخاطب ترغیب به خرید یک محصول خاص یا دیگر بازی ها شود و یا حضور عناصری که به نحوی سبک زندگی‌ مصرف‌گرایانه را تشویق کند.

    بازی فشار بسیار شدیدی برای خرید تبلیغات و نیروهای خاص با قیمت بالا دارد، نوجوانان مایلند از این نیرو‎ها برای گذراندن مراحلی که در آن گیرکرده‌اند، استفاده کنند. راهی برای به دست‎ آوردن پول درون بازی برای خرید این مزایا وجود ندارد، البته اگر بازیکنی خوش‎شانس باشد می‎تواند نیروی خاص را به دست بیاورد. در زمان بازگشت به صفحه اصلی، تبلیغ بازی دیگری نمایش داده می‎شود. همچنین خرید طلا، قلب و نیروی خاص همه با پرداخت درون برنامه میسر می‎شود. اگرچه به دست آوردن هرکدام از این موارد در طول بازی امکان‌پذیر است، ولی شانس به دست آوردن به حدی کم است که افراد ترجیحاً به خرید درون برنامه‎ای روی می‎آورند. انگیزه‎ی اصلی نوجوانان به ادامه‎ی بازی در کسب امتیاز بالاتر در هر مرحله نسبت به بازیکنان دیگر است و راهی برای رقابت با دوستانشان حساب می‎شود.

    حریم خصوصی

    تمامی اقدامات و استراتژی‌هایی که برای جلوگیری از پخش شدن اطلاعات شخصی کاربران و به دنبال آن سوءاستفاده‌ی افراد نادرست انجام داده می‌شوند و همچنین نوع دسترسی‌هایی که برای انجام محتوایی خاص نیاز است در این بخش قرار می‌گیرد.

    بازی فشار بی‌معنایی برای ارتباط از طریق Facebook دارد حتی با این‌ وجود نیازی به این ارتباط در حل پازل بازی نیست (از Facebook برای ارتباط برقرار کردن با دوستان و نشان دادن امتیاز بازیکن استفاده می‎شود).

    مشخصات برنامه موبایلی

    حداقل نیازمندی اندروید ۴.۱ یا بالاتر
    نسخه تست شده روی iOS ۱.۰.۵
    واحد پول رایگان
    ناشر King.com Limited
    سال انتشار ۲۰۱۳
    ارز رایگان