Clash of Clans

thumbnail
۱۷ سال به بالا
۱۳ تا ۱۷ با همراهی والدین
در رامون، ستاره‌های یک محتوا با توجه به تحلیل کلی سنجه‌ها و نظر بررس و با هدف نشان دادن میزان هم‌راستایی آن اثر با نیازهای رشدی و تحولی گروه سنی موردنظر، ارزیابی می‌شود. با نحوه نوشتن بررسی در رامون آشنا شوید

رقابت گروهی و آنلاین با استفاده از استراتژی‎های مبارزه‎ای و تدافعی برای حفظ بقای قبیله

سال: 2013
    بررس برنامه: نیلوفر غیبی

    سنجه‌ها

    این بخش، مجموعه ای از سنجه‌های مثبت و منفی است که در هر محتوا بررسی می‌شوند، تعداد بولت‌ها نشانگر کمیت آن سنجه است. با کلیک روی هر سنجه می‌توانید توضیحات مربوط به آن را بخوانید.
اطلاعات بیشتر درباره سنجه‌ها را در لینک زیر ببنیید: هر سنجه نمایانگر چیست؟
    بازیکنان هم قبیله‎ای می‎توانند در بخش مکالمه با یکدیگر بدون هیچ محدودیتی صحبت کنند که بخشی از آنها شامل توهین ملیتی نیز می‎شود. همچنین در بخش پیام جهانی نیز بازیکنان پیام و متن موردنظرشان را می‎نویسند که همه بازیکنان آن را می‎بینند. البته بازی قابلیت گزارش دهی در صورت نیاز را دارد.
    شروع بازی به‌صورت آزمایشی و توصیفی است که یکی از شخصیت‎های فرضی قبیله ساختمان‎های مهم، نحوه‎ی ساخت، نیرو گرفتن، به‌روز رسانی و موارد دیگر را شرح می‎دهد و گام‌به‌گام جلو می‎رود. تمرکز در بخش ابتدایی بر روی بازی تک‌نفری است تا زمانی که بازیکن با قسمت‎های مختلف آشنایی کامل را به دست بیاورد.
    نوجوانان در این بازی تفکر استراتژیک و یادگیری از اشتباهات را می‎آموزند و تمرین می‎کنند. شکست دشمن تنها با سرباز بیشتر صورت نمی‎گیرد، بلکه نیروی سربازان و نحوه دیوارچینی دفاعی به همراه کسب منابع پیش از زمان حمله‎ی رقیب، نقش بسیار حیاتی در برد را ایفا می‎کند. تشکیل گروه در دهکده و همکاری با سایرین به کودکان در مورد کمک کردن می‎آموزد. همچنین در این راه با تعامل و مکالمه آنلاین مهارت‏‎های تعاملی و مشارکتی بهبود داده می‎شود. در این بازی افراد انواع استراتژی‎ها را تمرین می‎کنند تا به استراتژی مناسب و موردنظرشان دست پیدا کنند و با توجه به سلیقه خود رویکردی تهاجمی یا تدافعی را در پیش بگیرند.
    بازی تحت عنوان بازی‎های اکشن و استراتژیک طبقه‎بندی می‎شود، و اگرچه زمان مناسبی از بازی صرف ساخت دهکده و قبیله می‎شود ولی یکی از بخش‎های اصلی بازی برای جنگ با قبایل دیگر و دفاع از قبیله خود در برابر حمله دشمنان است. هدف از حمله کردن کسب سکه و الکسیر است و خون‎ریزی در تصاویر جنگ و رقابت مشاهده نشده است. البته اگرچه در هنگام جنگ، خونریزی وجود ندارد، اما با کشته شدن سربازها با شنیده شدن صدای جیغ خفیفی، شبحی به وجود می‎آید و سپس سنگ‌قبری در جایگاه سرباز مرده پدیدار می‎شود.

    آنچه والدین باید بدانند

    در بخش آگاهی والدین درباره‌ کلیت محتوا، داستان و نکات مثبت و منفی آن نوشته‌ایم. همچنین به نکاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است برای والدین مهم باشند.

    این بازی بر پایه‎ی تفکر استراتژیک و در طبقه‎ی بازی‎های پر هیجان قرار دارد که در دو نوع انفرادی و گروهی قابل‌اجرا است و بازيکن در مقابل خود با شخصیت‎های هوش مصنوعی و بازیکنان واقعی برخورد می‎کند. جنگ‎های واقعی یا به خواست خود بازیکن شکل می‎گیرند یا ناشی از حمله‎ی سایر بازیکنان به قبیله‎ی بازیکن است. هدف از بازی، پیروزی در جنگ و به دست آوردن بیشترین سکه و الکسیر است (مواد مورد نیاز برای ساخت‎وساز بیشتر). به‌مرور بازیکنان می‎توانند تشکیل قبیله بدهند و با کمک گرفتن و کمک رساندن به یکدیگر قوی‎تر شوند تا بتوانند با رقیبان بزرگ‎تر بجنگند و امتیاز، سکه و الکسیر بسیار بالاتری کسب کنند. خشونت خفیفی در حین جنگ دیده می‎شود، اما خون‎ریزی وجود ندارد. بازیکن‎هایی که در یک قبيله باهم هستند و تشکیل گروه می‎دهند و می‎توانند در فضای گفت‎وگو با یکدیگر تبادل‌نظر کنند، اما قابلیت مکالمه با رقیبی که وارد جنگ می‎شود وجود ندارد. برای بهبود دهکده باید از الکسیر و سکه استفاده کرد که یا با جنگ و ساخت ساختمان‎های سکه و الکسیر به دست می‎آید و یا با خرید درون برنامه گرفته می‎شود. بر اساس قوانین بازی حداقل سن برای انجام بازی 13 سال است و برای نوجوانان 13 تا 17 سال نظارت والدین توصیه می‎شود. این نظارت بیشتر به خاطر گروه‎های در دسترس و مملو از محتواهای نامتعارف و غیراخلاقی است که ممکن است محتوا مناسبی برای نوجوانان به حساب نیاید. برای آگاهی از اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته می‎شود، بخش قوانین و مقررات حریم خصوصی را مطالعه کنید. اين بررسي بر مبناي بازي در چندين مرحله اول و بر اساس نسخه 5.64 iOS در تاريخ 96/06/17 نوشته‌شده است.

    کیفیت

    موسیقی متن بازی حماسی و جنگجویانه است که با فضای گرافیکی ارائه‌شده و رنگ‎های به نسبت مرده و تیره بازی برای ساخت فضای نبرد گونه همخوانی دارد.

    مصرف گرایی

    مصرف گرایی به معنای وجود هرگونه ویژگی در بازی یا برنامه موبایلی است که باعث می شود تا مخاطب ترغیب به خرید یک محصول خاص یا دیگر بازی ها شود و یا حضور عناصری که به نحوی سبک زندگی‌ مصرف‌گرایانه را تشویق کند.

    در شروع بازی مقدار خوبی سکه و الکسیر و جواهر در اختیار بازیکن قرار می‎گیرد و شکست قبیله‎ی جن‎ها تقریباً بدون چالش ویژه‎ای همراه است و سکه و الکسیر قبیله به‌سرعت پر شود؛ اما با ورود به بازی آنلاین اصلی کسب این مواد سخت‎تر می‎شود و زمان‌بر خواهد بود. به همین دلیل حس نیاز به خرید درون برنامه برای کسب سکه ، الکسیر و جواهر بسیار سریع شدید می‎شود. بسته‎های خرید موارد مورد نیاز از 5 دلار تا 100 دلار وجود دارد. حس پیروزی در نبرد‎های متعدد برای کسب آورده بیشتر و تعلق به گروه‎های جهانی انگیزه نوجوانان را برای ادامه بازی افزایش می‎دهد.

    دنیای واقعی

    والدین می‎توانند کودکانشان را به بازی استراتژیک در دنیای واقعی مانند شطرنج تشویق کنند.

    مشخصات برنامه موبایلی

    حداقل نیازمندی اندروید ۴.۱ یا بالاتر
    نسخه تست شده روی iOS ۵.۶۴
    واحد پول رایگان
    ناشر Supercell
    سال انتشار ۲۰۱۳
    ارز رایگان