Cube Escape: Paradox

thumbnail
۱۷ سال به بالا
در رامون، ستاره‌های یک محتوا با توجه به تحلیل کلی سنجه‌ها و نظر بررس و با هدف نشان دادن میزان هم‌راستایی آن اثر با نیازهای رشدی و تحولی گروه سنی موردنظر، ارزیابی می‌شود. با نحوه نوشتن بررسی در رامون آشنا شوید

حل پازل‎های پیچیده برای کشف کردن راز قتل زن جوان و نجات کارآگاه

سال: 2018
    بررس برنامه: نیلوفر غیبی

    سنجه‌ها

    این بخش، مجموعه ای از سنجه‌های مثبت و منفی است که در هر محتوا بررسی می‌شوند، تعداد بولت‌ها نشانگر کمیت آن سنجه است. با کلیک روی هر سنجه می‌توانید توضیحات مربوط به آن را بخوانید.
اطلاعات بیشتر درباره سنجه‌ها را در لینک زیر ببنیید: هر سنجه نمایانگر چیست؟
    سرنخ‎های بازی بدون هیچ الگوی مشخصی در سطح اتاق قرارگرفته‌اند و تکراری نبودن الگوها به خودی خود بازی را دشوارتر کرده است. بازیکنان باید با کنار هم قرار دادن چندین سرنخ راه‌حل یک پازل در اتاق را کشف کنند و بعد از خروج از اتاق، تازه بخش پرپیچ‎وخم بازی آغاز می‎شود. البته منطق بین سرنخ‎ها رسیدن به راه‎حل را غیرممکن نکرده است ولی ممکن است برای رسیدن به پاسخ، چندین ساعت زمان از بازیکنان گرفته شود.
    پیچیدگی‎های پازل‎ها و پیدا کردن سرنخ‎ها، بازیکنان را مجبور می‎کند تا خارج از محدوده‎ی فکری خود قدم بگذارند و راه‎های خلاقانه‎ای را در پیش بگیرند. پیدا کردن ارتباط بین سرنخ‎ها و محل استفاده از آنها نیاز به تحلیل و شفاف‎سازی دارد که به‌مرور قدرت تفکر منطقی را ارتقا می‎دهد. الگوهای غیر تکراری و بالا بودن حجم داده‎های بازی شاید سطح سختی بازی را افزایش دهد، اما در عین حال به تمرکز کردن و قدرت تصمیم‎گیری نوجوانان کمک می‎کند.
    داستان مرموز بازی حول قتل زنی جوان قرار دارد و در بخش پازل تلویزیون، تصاویر واقعی روح زن مرده نمایش داده می‎شود. در یکی از پازل‎ها چشم فردی از سوراخ کلید درب خروج به‌صورت ناگهانی ظاهر می‎شود. در پازل دستگاه تایپ بازیکنان باید گردن تصویر زن روی کاغذ را ببرند تا خون‏ریزی کند. در پازل انتهایی بازی، شبح سیاه در کنار سر گوزن غرق در خون حمله می‎کند. در کنار این صحنه‎های ترسناک، صدای مرموز و نفس‎نفس زدن‎های شخصیت بازیکن نیز در تشدید کردن فضای رعب‎آور مؤثر است. محیط تاریک و پر از مه در اتاق و خارج از آن نیز در کنار صداهای گوش‎خراش و ناگهانی به ترسناک‎تر شدن محتوای بازی کمک می‎کند.

    آنچه والدین باید بدانند

    در بخش آگاهی والدین درباره‌ کلیت محتوا، داستان و نکات مثبت و منفی آن نوشته‌ایم. همچنین به نکاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است برای والدین مهم باشند.

    پارادوکس بازی جدید مجموعه‎ی «فرار از جعبه» از استودیو Rusty Lake است. برخلاف بازی‎های مشابه فرار از اتاق، در مجموعه‎های فرار از جعبه پازل‎ها و چالش‎های پیشروی بازیکنان بسیار دشوارتر و تأثیرگذار است. خط داستانی قوی و پرجزئیات بازی باعث درگیر شدن تمام حواس و تمرکز بازیکنان می‎شود. در هر دو فصل بازی داستان در مکان‎های مشابه شکل می‎گیرد با این تفاوت که شخصیت‎ها و جزئیات واردشده به هر پازل متفاوت است و به‌نوعی داستان قتل زن جوان از نگاه دو فرد متفاوت بیان می‎شود و شخصیت اصلی در چرخه‎ی تکرار کشته شدن زن جوان قرار دارد. در هر دو فصل تلاش می‎شود تا راز قتل زن جوان کشف شود و برای این کار پازل‎های خشونت‎آمیزی را باید حل کرد. ازجمله پازل‎های عجیب و خشن بازی، بریدن سر افراد و قرار دادن مغز داخل سرشان، بریدن گردن زن جوان برای خون‎ریزی کردن، فرار از دست شبح سیاه و صحبت با مردگان است. تصاویر واقعی نمایش داده‌شده دقیقاً همانند تصاویر کارتونی و اتاق بازی طراحی‌شده‌اند که در کنار موسیقی و صداگذاری با کیفیت بازی حس ترس را به بازیکن القا می‎کند. پازل‎ها هم به علت پیچیدگی و از جانب ترسناک بودن برای کودکان آزاردهنده‎اند و حتی برای نوجوانان مضطرب نیز ممکن است بسیار آسیب‎زننده باشد. باوجود خلاقیت و دقت پازل‎ها به علت میزان بالای خشونت نمایش داده‌شده در داستان، استفاده از این بازی تنها برای افراد بالای 17 سال توصیه می‎شود. برای آگاهی از اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته می‎شود، بخش قوانین و مقررات حریم خصوصی را مطالعه کنید. این بررسی برمبنای نسخه‎ی 1.3 iOS در تاریخ 97/08/24 بعد از اتمام فصل اول نوشته‌شده است.

    کیفیت

    گرافیک خوب و نسبتاً واقع‎گرایانه در کنار تصاویر واقعی به‌شدت بر روی حواس و روحیه بازیکنان تأثیر می‎گذارد. موسیقی متن بسیار آرام و گاهی صداهای شخصیت‎ها همراه با جیغ زدن، تلنگر ناگهانی، نفس‎نفس زدن‎های پشت تصویر و … همگی با تغییرات تصاویر هماهنگ بوده که باعث درگیری بیشتر احساسات مخاطبین می‎شود. رنگ‎آمیزی اتاق و وسایل حالت نوستالژیک و قدیمی به آن داده است به‌نوعی که راز مرگ و شبح سیاه مدت‎های طولانی با این خانه همراه بودند. تصاویر واقعی نمایش داده‌شده در تلویزیون با چیدمان کارتونی وسایل داخل اتاق و شخصیت‎ها دقیقاً هم‎خوانی دارد که حس ترس بیشتری را به بازیکنان منتقل می‎کند.

    مصرف گرایی

    مصرف گرایی به معنای وجود هرگونه ویژگی در بازی یا برنامه موبایلی است که باعث می شود تا مخاطب ترغیب به خرید یک محصول خاص یا دیگر بازی ها شود و یا حضور عناصری که به نحوی سبک زندگی‌ مصرف‌گرایانه را تشویق کند.

    فصل اول بازی کاملاً رایگان است ولی برای باز کردن فصل دوم باید مبلغ 1.99 دلار پرداخت شود.

    مشخصات برنامه موبایلی

    حداقل نیازمندی اندروید ۲.۳ یا بالاتر
    نسخه تست شده روی iOS ۱.۳
    سال انتشار ۲۰۱۸