Depression The Game

thumbnail
۱۳ سال به بالا
در رامون، ستاره‌های یک محتوا با توجه به تحلیل کلی سنجه‌ها و نظر بررس و با هدف نشان دادن میزان هم‌راستایی آن اثر با نیازهای رشدی و تحولی گروه سنی موردنظر، ارزیابی می‌شود. با نحوه نوشتن بررسی در رامون آشنا شوید

کمک به کالبدی افسرده برای پشت ‌سر گذاشتن بیماری

    بررس برنامه: پریا کنکاشور

    سنجه‌ها

    این بخش، مجموعه ای از سنجه‌های مثبت و منفی است که در هر محتوا بررسی می‌شوند، تعداد بولت‌ها نشانگر کمیت آن سنجه است. با کلیک روی هر سنجه می‌توانید توضیحات مربوط به آن را بخوانید.
اطلاعات بیشتر درباره سنجه‌ها را در لینک زیر ببنیید: هر سنجه نمایانگر چیست؟
    بازیکن باید با جستجوگری زیاد در صحنه‌ها ابزاری را پیدا کند تا به وسیله‌ی آن‌ها هدف هر مرحله را انجام دهد.
    ساختار کلی بازی قابل فهم و ساده است. دکمه‌هایی برای کنترل شخصیت وجود دارد که گرچه ایراد نرم‌افزاری دارند اما کار با آن‌ها ساده است. بخش معمایی و فکری بازی سطح ساده‌ای ندارد و بازیکن باید با تحلیل اهداف و امتحان کردن هر آنچه روی صفحه است سعی کند که مأموریت هر مرحله را انجام دهد.
    در حالت کلی بازی چالش حل مسئله دارد و بازیکن باید در هر مرحله روشی پیدا کند تا به هدف مشخص‌شده دست یابد. او برای انجام این کار باید دنبال ابزارهای مناسبی بگردد و از آن‌ها در راستای هدفش استفاده کند که خود باعث تقویت مهارت تفکر حل مسئله و همچنین خلاقیت او می‌شود. اما به غیر از آن به موضوع مهم آگاهی بخشیدن درباره‌ی بیماری افسردگی هم پرداخته می‌شود. بازی در هر مرحله با یادداشت‌های کوتاهی از علائم ابتلا به این بیماری می‌گوید و چینش صحنه‌ی هر مرحله نیز ترسیمی از آن علامت خواهد بود تا آگاهی‌بخش بازیکن باشد.
    موضوع افسردگی بیماری روحی سختی است که پرداختن به آن باعث می‌شود تا کاربر با همدلی با شخصیت اصلی، حس ناراحتی را تجربه کند. در مراحل اول برای نشان دادن حال وخیم کالبد خونریزی می‌کند.

    آنچه والدین باید بدانند

    در بخش آگاهی والدین درباره‌ کلیت محتوا، داستان و نکات مثبت و منفی آن نوشته‌ایم. همچنین به نکاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است برای والدین مهم باشند.

    این بازی فکری با موضوعی روان‌شناختی تلفیق شده تا علاوه بر سرگرمی اطلاعاتی را نیز در زمینه‌ی بیماری افسردگی به مخاطب خود ارائه دهد. شخصیت اصلی، آدمکی نورانی و سفید است که هیچ بخشی از صورت یا بدن او کشیده نشده و تنها یک کالبد سفید درخشان دارد. مراحل بازی هم معمایی هستند اما آن‌ها طوری طراحی شده‌اند که نمادی از علائم افسردگی باشند تا بازیکن با حل کردن هر یک از آن‌ها بیشتر با این بیماری آشنا شود. بازیکن برای حل کردن معماها باید خلاقیت داشته باشد و از تمام ابزارهای موجود در صحنه حتی نوشته‌ها استفاده کند. او گاهی با تکان دادن دستگاه هوشمند و گاهی با ساختن پله با کلمات یا بلند کردن صدا به اهداف مشخص‌شده دست پیدا می‌کند که در هر یک نیاز دارد تا از مهارت تفکر حل مسئله‌اش استفاده کند. با حل کردن معماها بازیکن به شخصیت نورانی کمک می‌کند تا علائم افسردگی‌اش رفع شود و او را به سمت بهبودی ببرد. با شروع هر مرحله هم یادداشت کوتاهی از شرایط روحی افراد افسرده که قرار است به آن پرداخته ‌شود وجود دارد تا به بازیکن کمک کند اطلاعاتش درباره‌ی این بیماری بیشتر شود. به طور مثال در شروع مرحله‌ای توضیح داده می‌شود که یکی از علائم افسردگی خواب‌آلودگی بیش از اندازه است و یک فرد افسرده به طور چشم‌گیری افزایش ساعت خواب را تجربه می‌کند سپس چالش مرحله این است که شخصیت نورانی روی زمین خوابیده و بازیکن باید راهی برای بیدار کردن او پیدا کند. به همین شکل مراحل طی می‌شوند و بازیکن با حل معماها از شخصیت در برابر حمله‌های افسردگی محافظت کند و به او کمک می‌کند تا بتواند یکی یکی علائم را پشت سر بگذارد. بازی نمادهای تصویری و متنی زیادی دارد و می‌تواند در جریان حل کردن معماها به خوبی بازیکنان را با علائم بیماری افسردگی آشنا کند. برای آگاهی از اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته می‌شود، بخش قوانین و مقررات حریم خصوصی را مطالعه کنید. این بررسی بر مبنای نسخه‌ی15 Android در تاریخ ۱۴۰۰/۷/۲۴ نوشته شده است.

    کیفیت

    بازی از نمادها و اشاره‌های بسیار ظریف و دقیقی برای انتقال حس و حال جهان یک فرد افسرده استفاده کرده و نکات کارآمدی را در آن به تصویر کشیده است. به طور مثال در مرحله‌ی اول، شخصیت در حالت شکننده‌ای قرار دارد و با هر لمسی خونریزی می‌کند که نشان می‌دهد چقدر حال او وخیم است. بازیکن با حل معما او را وارد در نورانی موجود در مرحله می‌کند‌ و او پس از گذر از در، دیگر خونریزی ندارد که نشان‌دهنده‌ی شروع بهبودی‌اش است. تم کلی بازی سیاه و سفید است تا به نوعی زندگی یک فرد افسرده را نشان دهند ابعاد مختلف این بیماری نیز با ظرافت به تصویر کشیده شده است و تا جای ممکن سعی شده است که موارد اضافی در صحنه‌ها نباشند تا این نمادها توجه بیشتری را از سمت بازیکنان جلب کنند. اما این‌ها حتی با خوب شدن شخصیت هم تغییر نمی‌کنند تا بتوانند روند بهبودی او را به بازیکن القا کنند. معماهای فکری بازی چالش‌برانگیزند و طراحی متناسبی با موضوع دارند. با وجود دقت زیاد در طراحی نمادین بازی اما ایرادهای نرم‌افزاری برای کنترل شخصیت اصلی وجود دارد که واکنش‌پذیری او را کاهش داده است.

    تصاویر و ویدیو‌ها

    مصرف گرایی

    مصرف گرایی به معنای وجود هرگونه ویژگی در بازی یا برنامه موبایلی است که باعث می شود تا مخاطب ترغیب به خرید یک محصول خاص یا دیگر بازی ها شود و یا حضور عناصری که به نحوی سبک زندگی‌ مصرف‌گرایانه را تشویق کند.

    برای استفاده از راهنما لازم است تا تبلیغ ویدیویی مشاهده شود.

    مشخصات برنامه موبایلی

    واحد پول ریال
    طبقه بندی پازل