Exception

thumbnail
۱۲ سال به بالا
در رامون، ستاره‌های یک محتوا با توجه به تحلیل کلی سنجه‌ها و نظر بررس و با هدف نشان دادن میزان هم‌راستایی آن اثر با نیازهای رشدی و تحولی گروه سنی موردنظر، ارزیابی می‌شود. با نحوه نوشتن بررسی در رامون آشنا شوید
یافتن الگویی از دستورات برای نابودسازی ربات‎های دشمن و نجات ربات تغییریافته
سال: 2018
    بررس متن: نیلوفر غیبی

    سنجه‌ها

    این بخش، مجموعه ای از سنجه‌های مثبت و منفی است که در هر محتوا بررسی می‌شوند، تعداد بولت‌ها نشانگر کمیت آن سنجه است. با کلیک روی هر سنجه می‌توانید توضیحات مربوط به آن را بخوانید.
اطلاعات بیشتر درباره سنجه‌ها را در لینک زیر ببنیید: هر سنجه نمایانگر چیست؟
    باوجود قوانین و دستورات مشخص، ساختار کار با برنامه به‌هیچ‌عنوان ساده نیست. این پیچیدگی ناشی از دستورات و قابلیت‎های جدیدی است که به‌صورت تدریجی در اختیار ربات قرار می‎گیرد و هر مرحله به نوع خود چالش جدیدی را ارائه می‎کند. همچنین غیرقابل پیش‎بینی بودن رفتار اولیه‎ی ربات‎های دشمن نیز در افزایش دشواری مراحل مؤثرند. نوجوانان ناآگاه به زبان برنامه‎نویسی و مفاهیم مرتبط با هوش مصنوعی به‌طور حتم باید زمان کوتاهی را صرف مطالعه و یادگیری بخش آموزشی بازی کنند تا بتوانند دستورات رباتشان را درک کنند.
    نوجوانان در این برنامه با کمک گرفتن از منطق کد نویسی و ایجاد دستورات فعالیت‎های ربات را برنامه‎ریزی می‎کنند. آنها باید برای این کار ابتدا درک مناسبی از روش کار با دستورات کد نویسی داخل برنامه کسب کنند، ولی بیشتر بر روی تفکر استراتژیک و انتزاعی تمرکز می‎کنند تا بتوانند بهترین الگو برای رباتشان را پیدا کنند. با تحلیل رفتار ربات‎های قرمزرنگ داده‎ی لازم برای ایجاد استراتژی دفاع یا حمله به دست می‎آید و درنهایت راهی برای نابودی‌شان پیدا می‎شود.

    آنچه والدین باید بدانند

    در بخش آگاهی والدین درباره‌ کلیت محتوا، داستان و نکات مثبت و منفی آن نوشته‌ایم. همچنین به نکاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است برای والدین مهم باشند.
    در آغاز، ویدیوی کوتاهی از خارج شدن یک ربات از سیستم و حرکت در جهتی متفاوت را نمایش می‎دهد و عنوان این برنامه از همین داستان کوتاه ناشی شده است. این ربات خاص با تغییر در رنگ تبدیل به‌نوعی ربات مشکل‎ساز شده که به کمک بازیکنان تلاش به نابودسازی سایر ربات‎ها دارد. برای کمک به این ربات نوجوانان از منطق برنامه‎نویسی استفاده می‎کنند و دستورهای حرکتی ربات خاص را پیاده‎سازی می‎کنند. در هر مرحله ربات راهنما مفاهیم جدید را به زبان انگلیسی توضیح می‎دهد و هدف مرحله را شفاف می‎کند. دستورات به انواع جابه‎جایی، دفاعی و حمله‎ای طبقه‎بندی می‎شوند و با عبور از هر مرحله به شکل چشم‎گیری پیچیده‎تر می‎شوند. محدودیت برنامه تنها در خرید درون برنامه‎ی آن و بسته بودن 20 مرحله‎ی انتهایی است ولی بازیکنان می‎توانند تا هر میزان به تکرار مراحل بپردازند تا در نهایت به پاسخ صحیح و دستور مناسب برسند. تفاوت این برنامه با بازی‎های مشابه تشویق‌کننده به دانش و مهارت برنامه‎نویسی، در چالش و عمق منطق پشت آن است. راه‎حل مراحل در وب‎سایت اصلی بازی قرار دارد ولی درک مفاهیم و منطق پشت هر مرحله، برای موفقیت در مرحله بعدی نیاز است. پیچیدگی برنامه و کشش آن برای رسیدن به انتهای بازی و دیدن نتیجه‎ی نهایی در کنار جملات تشویقی مابین مراحل، ازجمله عوامل انگیزشی در ادامه‎ی بازی و حتی خرید درون برنامه است. برای آگاهی از اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته می‎شود، بخش قوانین و مقررات حریم خصوصی برنامه و وب‎سایت اصلی آن را مطالعه کنید. این بررسی برمبنای نسخه‎ی 1.0.2 iOS در تاریخ 97/09/27 بعد از عبور از 10 مرحله اول نوشته‎شده است.

    کیفیت

    طراحی دو بعدی برنامه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و برای طراحی تصاویر بازی از انواع رنگ آبی استفاده‌شده است که نمایشی از بی‎احساس بودن محیط برنامه و زندگی ربات‎ها است. حالت پیکسل مانند متن بازی و حرکات ربات‎ها با محتوای آن هم‎خوانی دارد. همچنین موسیقی متن با حالت ملایم و ریتم یکنواخت حس مرموز بودن فضای بازی را افزایش می‎دهد. در لحظه‎ی مبارزه صداهای ناشی از تیراندازی و انفجار به‌صورت محو به گوش می‎رسند.

    مصرف گرایی

    مصرف گرایی به معنای وجود هرگونه ویژگی در بازی یا برنامه موبایلی است که باعث می شود تا مخاطب ترغیب به خرید یک محصول خاص یا دیگر بازی ها شود و یا حضور عناصری که به نحوی سبک زندگی‌ مصرف‌گرایانه را تشویق کند.
    تنها 10 مرحله از 30 مرحله برنامه به‌صورت رایگان در اختیار قرار دارد و برای بازی کردن با مابقی مراحل باید 3.49 یورو پرداخت شود.

    مشخصات برنامه

    نسخه تست شده روی iOS ۱.۰.۲
    سال انتشار ۲۰۱۸