
دوستیابی و ارتباط با دوستان در شبکهی اجتماعی در کنار مشاهدهی فعالیتهایشان
سنجهها
آنچه والدین باید بدانند
این شبکه اجتماعی با شروع فعالیت خود از سال 2006 بهصورت عمومی در مجموعهی پرمخاطبترین شبکههای اجتماعی به شمار میآید. با توجه به کاربران متعدد این شبکه، کاربران میتوانند در هر نقطه از دنیا دوستان جدیدی پیدا کنند. هدف اصلی از ساخت این شبکه ایجاد بستر مناسبی برای داشتن تعامل مداوم و اطلاع داشتن از وضعیت دوستان و آشنایان بود که با گذر زمان تبدیل به بستری برای ضبط رفتار کاربران و ارائه اطلاعات به شرکتهای تبلیغاتی شده است. با در اختیار داشتن آدرس ایمیل، شماره موبایل، نام کامل یا حتی نام کاربری امکان برقراری ارتباط دوستی میسر میشود و بعد از قبول شدن این ارتباط از سمت دو طرف قابلیت مشاهده تمامی اطلاعات، عکس و ویدیوهای شخصی ممکن میشود. در کنار تمام آزادیها برای مشاهده عکسهای شخصی، نظر گذاشتن و … کاربران میتوانند محدودیتهایی را برای پیدا شدن و سوءاستفاده افراد خلافکار طراحی کنند. طبق قوانین این شبکه اجتماعی نوجوانان زیر 13 سال امکان استفاده از این شبکه اجتماعی را ندارند که این محدودیت به علت قرار گرفتن هر نوع محتوای جنسی، خشونتآمیز، غیراخلاقی و آزاردهنده است. مکالمات در این شبکه اجتماعی نهتنها بهصورت عمومی و با نظر دادن صورت میگیرد بلکه با استفاده از برنامههای جانبی مانند Messenger امکان مکالمه با دوستان بهصورت فردی و گروهی نیز میسر میشود. در صورت تمایل استفاده نوجوانان بهتر است بخش Youth Portal ارائهشده توسط Facebook بهصورت کامل توسط والدین و خود کاربر مطالعه شود تا هم اصول اولیه استفاده از این شبکه آموزش داده شود و هم نکات اخلاقی مربوط به اشتراکگذاری، نظر دهی و … مرور شود. والدین باید در نظر داشته باشند که خطرناک بودن یا نبودن این شبکه اجتماعی به نوع استفاده فرزندانشان و دوستانشان بستگی داشته و آگاهی داشتن از مشکلات و خطرات احتمالی در جلوگیری از بروز آنها بسیار مهم است. برای آگاهی از اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته میشود، بخش قوانین و مقررات حریم خصوصی را مطالعه کنید. این بررسی بر مبنای نسخه 187.0 iOS در تاریخ 97/06/03 نوشتهشده است.
کیفیت
این شبکه اجتماعی با قدمت به نسبت طولانی خود در طول سالهای فعالیت خود طرفداران و کاربران بسیاری را به خود جلب کرده و نهتنها پایگاهی برای ارتباط با نزدیکان شده بلکه بهعنوان مکان کسب اطلاعات از شرکتها و کسبوکارهای رسمی نیز به حساب میآید. محیط بسیار شلوغ و پرزرقوبرق این شبکه اجتماعی تمرکز کاربران را از بین میبرد بهعلاوه اینکه افراد را تحت بمباران اطلاعاتی قرار میدهد.
مصرف گرایی
تبلیغات بهصورت مستقیم و غیرمستقیم از طرف شبکه اجتماعی یا کاربران آن قابلمشاهده است. بازیهای ارائهشده در این شبکه ازجمله یکی از روشهای تبلیغات بوده و امکان به اشتراکگذاری پیشرفت در سایر بازیهای موبایلی بر روی صفحه شخصی نیز وجود دارد.
حریم خصوصی
کاربران این برنامه باید آگاه باشند که ذخیره کردن عکس و ویدیوها در این شبکه اجتماعی بسیار ساده بوده و افراد خلافکار و منحرف به راحتی میتوانند با برداشتن و سوءاستفاده کردن از اطلاعات فردی و خصوصی ارائهشده بر روی این شبکه اجتماعی، اقدام به فعالیتهای مخرب کنند. استفاده از برنامه نیاز به اتصال دائمی به اینترنت داشته و طبق شرایط ارائهشده در قوانین و مقررات حریم خصوصی استفاده از برنامه برای افراد زیر 13 سال ممنوع است. بنا به موارد ذکرشده در این قوانین این شبکه اجازه گردآوری و تحلیل رفتار کاربران داشته و میتواند در اختیار سایتهای دیگر برای خرید محصول یا گرفتن خدمات قرار دهد. کاربران تا حد کمی امکان کنترل به اشتراک گذاری اطلاعاتشان را دارند که در بخش تنظیمات قابلتغییر است.