Facebook

thumbnail
۱۶ سال به بالا
۱۳ تا ۱۶ با همراهی والدین
در رامون، ستاره‌های یک محتوا با توجه به تحلیل کلی سنجه‌ها و نظر بررس و با هدف نشان دادن میزان هم‌راستایی آن اثر با نیازهای رشدی و تحولی گروه سنی موردنظر، ارزیابی می‌شود. با نحوه نوشتن بررسی در رامون آشنا شوید

دوست‌یابی و ارتباط با دوستان در شبکه‎ی اجتماعی در کنار مشاهده‎ی فعالیت‎هایشان

سال: 2012
    بررس برنامه: نیلوفر غیبی

    سنجه‌ها

    این بخش، مجموعه ای از سنجه‌های مثبت و منفی است که در هر محتوا بررسی می‌شوند، تعداد بولت‌ها نشانگر کمیت آن سنجه است. با کلیک روی هر سنجه می‌توانید توضیحات مربوط به آن را بخوانید.
اطلاعات بیشتر درباره سنجه‌ها را در لینک زیر ببنیید: هر سنجه نمایانگر چیست؟
    هیچ نوع محدودیت یا فیلتری بر روی صفحات شخصیت افراد وجود ندارد و امکان قرار دادن هر نوع تصویر یا ویدیو از روابط جنسی، برهنگی، مصرف الکل یا مواد و ... وجود دارد که برای تمامی دوستان نیز در دسترس خواهد بود.
    حرکت در بخش‎های برنامه همانند وب‎سایت این شبکه اجتماعی بوده ولی از محدودیت‎های نیز برخوردار است. فضای محدود عملکردی در این ساختار، در کنار گزینه‎های متعدد برای فعالیت ممکن است کار با برنامه را دشوار کند به‎خصوص اگر تجربه قبلی کار با برنامه وجود نداشته باشد.
    نوجوانان می‎توانند با استفاده از این شبکه اجتماعی با اصول اخلاقی و رفتاری فضای مجازی آشنا شوند و روش‎های مکاتبه به‌صورت آنلاین را تمرین کنند. همچنین محتوای چندزبانه‎ی ارائه‌شده در صفحات رسمی بستری برای تمرین زبان‎های مختلف را نیز فراهم می‎کند.
    تنوع بالای کاربران این شبکه اجتماعی فرصتی برای برقراری ارتباط با ملیت‎های مختلف را فراهم کرده که به نوجوانان فرصت مناسبی جهت یافتن دوستانی با ملیت‎های جدید و یادگیری فرهنگ‎های متفاوت را فراهم می‎آورد.
    محتوای ارائه‌شده بر روی صفحات شخصی افراد بدون محدودیت و فیلتر بوده و درنتیجه بعد از دسترسی یافتن به صفحه شخصی افراد امکان مشاهده هر نوع عکس، خبر یا ویدیوی خشونت‎آمیز ممکن است که با در نظر گرفتن تحولات خشونت‎بار جهان امروز بسیار متداول است.

    آنچه والدین باید بدانند

    در بخش آگاهی والدین درباره‌ کلیت محتوا، داستان و نکات مثبت و منفی آن نوشته‌ایم. همچنین به نکاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است برای والدین مهم باشند.

    این شبکه اجتماعی با شروع فعالیت خود از سال 2006 به‌صورت عمومی در مجموعه‎ی پرمخاطب‎ترین شبکه‎های اجتماعی به شمار می‎آید. با توجه به کاربران متعدد این شبکه، کاربران می‎توانند در هر نقطه از دنیا دوستان جدیدی پیدا کنند. هدف اصلی از ساخت این شبکه ایجاد بستر مناسبی برای داشتن تعامل مداوم و اطلاع داشتن از وضعیت دوستان و آشنایان بود که با گذر زمان تبدیل به بستری برای ضبط رفتار کاربران و ارائه اطلاعات به شرکت‎های تبلیغاتی شده است. با در اختیار داشتن آدرس ایمیل، شماره موبایل، نام کامل یا حتی نام کاربری امکان برقراری ارتباط دوستی میسر می‎شود و بعد از قبول شدن این ارتباط از سمت دو طرف قابلیت مشاهده تمامی اطلاعات، عکس و ویدیوهای شخصی ممکن می‎شود. در کنار تمام آزادی‎ها برای مشاهده عکس‎های شخصی، نظر گذاشتن و … کاربران می‎توانند محدودیت‎هایی را برای پیدا شدن و سوءاستفاده افراد خلاف‌کار طراحی کنند. طبق قوانین این شبکه اجتماعی نوجوانان زیر 13 سال امکان استفاده از این شبکه اجتماعی را ندارند که این محدودیت به علت قرار گرفتن هر نوع محتوای جنسی، خشونت‎آمیز، غیراخلاقی و آزاردهنده است. مکالمات در این شبکه اجتماعی نه‌تنها به‌صورت عمومی و با نظر دادن صورت می‎گیرد بلکه با استفاده از برنامه‎های جانبی مانند Messenger امکان مکالمه با دوستان به‌صورت فردی و گروهی نیز میسر می‎شود. در صورت تمایل استفاده نوجوانان بهتر است بخش Youth Portal ارائه‌شده توسط Facebook به‌صورت کامل توسط والدین و خود کاربر مطالعه شود تا هم اصول اولیه استفاده از این شبکه آموزش داده شود و هم نکات اخلاقی مربوط به اشتراک‎گذاری، نظر دهی و … مرور شود. والدین باید در نظر داشته باشند که خطرناک بودن یا نبودن این شبکه اجتماعی به نوع استفاده فرزندانشان و دوستانشان بستگی داشته و آگاهی داشتن از مشکلات و خطرات احتمالی در جلوگیری از بروز آنها بسیار مهم است. برای آگاهی از اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته می‎شود، بخش قوانین و مقررات حریم خصوصی را مطالعه کنید. این بررسی بر مبنای نسخه 187.0 iOS در تاریخ 97/06/03 نوشته‌شده است.

    کیفیت

    این شبکه اجتماعی با قدمت به نسبت طولانی خود در طول سال‎های فعالیت خود طرفداران و کاربران بسیاری را به خود جلب کرده و نه‌تنها پایگاهی برای ارتباط با نزدیکان شده بلکه به‌عنوان مکان کسب اطلاعات از شرکت‎ها و کسب‎وکارهای رسمی نیز به حساب می‎آید. محیط بسیار شلوغ و پرزرق‌وبرق این شبکه اجتماعی تمرکز کاربران را از بین می‎برد به‌علاوه اینکه افراد را تحت بمباران اطلاعاتی قرار می‎دهد.

    مصرف گرایی

    مصرف گرایی به معنای وجود هرگونه ویژگی در بازی یا برنامه موبایلی است که باعث می شود تا مخاطب ترغیب به خرید یک محصول خاص یا دیگر بازی ها شود و یا حضور عناصری که به نحوی سبک زندگی‌ مصرف‌گرایانه را تشویق کند.

    تبلیغات به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از طرف شبکه اجتماعی یا کاربران آن قابل‌مشاهده است. بازی‎های ارائه‌شده در این شبکه ازجمله یکی از روش‎های تبلیغات بوده و امکان به اشتراک‌گذاری پیشرفت در سایر بازی‎های موبایلی بر روی صفحه شخصی نیز وجود دارد.

    حریم خصوصی

    تمامی اقدامات و استراتژی‌هایی که برای جلوگیری از پخش شدن اطلاعات شخصی کاربران و به دنبال آن سوءاستفاده‌ی افراد نادرست انجام داده می‌شوند و همچنین نوع دسترسی‌هایی که برای انجام محتوایی خاص نیاز است در این بخش قرار می‌گیرد.

    کاربران این برنامه باید آگاه باشند که ذخیره کردن عکس و ویدیو‎ها در این شبکه اجتماعی بسیار ساده بوده و افراد خلاف‌کار و منحرف به راحتی می‎توانند با برداشتن و سوءاستفاده کردن از اطلاعات فردی و خصوصی ارائه‌شده بر روی این شبکه اجتماعی، اقدام به فعالیت‎های مخرب کنند. استفاده از برنامه نیاز به اتصال دائمی به اینترنت داشته و طبق شرایط ارائه‌شده در قوانین و مقررات حریم خصوصی استفاده از برنامه برای افراد زیر 13 سال ممنوع است. بنا به موارد ذکرشده در این قوانین این شبکه اجازه گردآوری و تحلیل رفتار کاربران داشته و می‎تواند در اختیار سایت‎های دیگر برای خرید محصول یا گرفتن خدمات قرار دهد. کاربران تا حد کمی امکان کنترل به اشتراک گذاری اطلاعاتشان را دارند که در بخش تنظیمات قابل‌تغییر است.

    مشخصات برنامه موبایلی

    حداقل نیازمندی اندروید متفاوت بر روی هر دستگاه
    نسخه تست شده روی iOS ۱۸۷
    واحد پول رایگان
    ناشر Facebook Inc.
    سال انتشار ۲۰۱۲
    ارز رایگان