Hopscotch-Programming for kids

thumbnail
۹ سال به بالا
در رامون، ستاره‌های یک محتوا با توجه به تحلیل کلی سنجه‌ها و نظر بررس و با هدف نشان دادن میزان هم‌راستایی آن اثر با نیازهای رشدی و تحولی گروه سنی موردنظر، ارزیابی می‌شود. با نحوه نوشتن بررسی در رامون آشنا شوید
کدنویسی برای طراحی بازی‎‌های ساده
سال: 2020
    بررس متن: پرستو رحیمی

    سنجه‌ها

    این بخش، مجموعه ای از سنجه‌های مثبت و منفی است که در هر محتوا بررسی می‌شوند، تعداد بولت‌ها نشانگر کمیت آن سنجه است. با کلیک روی هر سنجه می‌توانید توضیحات مربوط به آن را بخوانید.
اطلاعات بیشتر درباره سنجه‌ها را در لینک زیر ببنیید: هر سنجه نمایانگر چیست؟
    کودکان باید بتوانند آیتم‌‎های متفاوت را در فهرست بخوانند و انتخاب کنند و همچنین به نام حرکت‎‌های مشخص‌‎شده در برنامه آشنایی داشته باشند. به طور مثال نام یکی از حرکت‌‎ها «نوشتن مانند خودکار» است که با انتخاب آن شخصیت یا تصویر در حین حرکت ردی از خود به جای می‎‌گذارد در نتیجه این انتخاب برای طراحی بازی‌‎های طراحی و نقاشی بسیار مناسب است. کودکان همچنین باید حرکت آیتم‎‌ها را روی صفحه‎‌ی بازی دنبال کنند و بتوانند متن‌‎های ساده را در برنامه تایپ کنند. یادگیری این حرکات اگر چه دشوار به نظر می‌‎رسد اما کودک با اندکی صرف زمان و آزمون‌‎و‎خطا بر نحوه‎‌ی انجام آن مسلط خواهد شد به خصوص که در هر مرحله فیلم‌‎های آموزشی نیز وجود دارد.
    برنامه به کودکان کمک می‌‎کنند تا برای طراحی بازی کدنویسی کنند. کودکان برای رسیدن به طراحی دلخواه خود باید فاکتور‎های متفاوتی را تحلیل کنند و تلاش کنند تا میان آن‎‌ها روابط منطقی برقرار کنند. آن‌ها می‎‌توانند از مهارت تفکر حل مسئله‎‌ی خود بهره ببرند و بازی‌‎هایی مطابق به میل خود طراحی کنند یا با بازنویسی کدها، آن‎‌ها را تغییر دهند. کودکان با کدنویسی و ساختن بازی‌‎ها به نوعی داستان خود را نقل می‎‌کنند که خود در رشد خلاقیت آن‌‎ها مؤثر خواهد بود.

    آنچه والدین باید بدانند

    در بخش آگاهی والدین درباره‌ کلیت محتوا، داستان و نکات مثبت و منفی آن نوشته‌ایم. همچنین به نکاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است برای والدین مهم باشند.
    کودکان در این برنامه با نوشتن کد یا انتخاب از بین کد‎های از پیش‎‌تعیین‌‎شده بازی طراحی می‌‎کنند. کودکان با انتخاب پروژه‌‎ی جدید می‌‎توانند از میان تصاویر و اشکال از پیش تعیین‌‎شده، تصویر مورد‎نظر خود را انتخاب و سپس مشخص ‎کنند که تصویر انتخابی چه حرکتی انجام دهد و چگونه در بازی نقش‎‌آفرینی کند. تصاویر در دسته‌‎بندی‌‎های متفاوت مانند زمستان، جنگل و شکل‏‌های هندسی وجود دارند که اغلب آن‌‎ها فانتزی هستند. بعد از انتخاب تصویر کودک دستور‎العملی برای تصویر خود انتخاب می‎‌کند به طور مثال او می‌‎تواند انتخاب کند که شخصیت بچرخد یا با ضربه زدن روی صفحه‎‌ی بازی بپرد. دستور‎العمل‎‌های تکمیلی نیز در برنامه وجود دارد مانند چگونگی ظاهر شدن شخصیت، مدت زمان انجام هر حرکت و نوشتن متن‎‌های خاص. کودکان می‌‎توانند بازی‌‎های طراحی‌‎شده را خود بازی کنند یا در محیط برنامه به اشتراک بگذارند تا دیگر بازیکنان از آن استفاده کنند. در هر بخش فیلمی آموزشی هم وجود دارد که کودک را همراهی می‌‎کند و به او اصول اولیه را می‌‎آموزد. برای آگاهی از اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته می‎‌شود، بخش قوانین و مقررات حریم خصوصی و وب‌سایت اصلی آن را مطالعه کنید. این بررسی بر مبنای نسخه‌‎یiOS 3.45.3 در تاریخ 99/10/1 نوشته‎ شده است.

    کیفیت

    این برنامه رنگ‎‌ها و کدهای برنامه‌‎نویسی متنوعی دارد. بیشتر آیتم‌‎ها ظاهری فانتزی دارند و بعضی هم بر اساس شکل ظاهریشان نام‎‌گذاری شده‎‌اند تا کودکان کم‌‎سن یا کودکانی که آشنایی کمتری به زبان انگلیسی دارند نیز بتوانند به راحتی و بر اساس تصاویر، بازی‌‎ها را طراحی و آن‌‎ها را انجام دهند. بیشتر تمرکز بازی بر کدنویسی است و نوع و ظاهر بازی‌های طراحی‌شده به مهارت بازیکن مرتبط هستند و بر اساس آن می‌توانند مبتدی یا پیشرفته باشند.

    مصرف گرایی

    مصرف گرایی به معنای وجود هرگونه ویژگی در بازی یا برنامه موبایلی است که باعث می شود تا مخاطب ترغیب به خرید یک محصول خاص یا دیگر بازی ها شود و یا حضور عناصری که به نحوی سبک زندگی‌ مصرف‌گرایانه را تشویق کند.
    برای استفاده از امکانات بیشتر مانند قرار دادن تصاویر شخصی در طراحی بازی‌‎ها خرید اشتراک به مبلغ ماهانه 7.99$ لازم است.

    حریم خصوصی

    تمامی اقدامات و استراتژی‌هایی که برای جلوگیری از پخش شدن اطلاعات شخصی کاربران و به دنبال آن سوءاستفاده‌ی افراد نادرست انجام داده می‌شوند و همچنین نوع دسترسی‌هایی که برای انجام محتوایی خاص نیاز است در این بخش قرار می‌گیرد.
    برنامه در حالت آفلاین هم قابل انجام است اما برای در اختیار داشتن فیلم‎‌های آموزشی دسترسی به اینترنت نیاز است. در حالت آنلاین، قرار دادن آدرس ایمیل و ساختن حساب کاربری لازم است. کودکان می‌‎توانند بازی‌‎هایی که طراحی کرده‎‌اند را در فضای بازی یا به‌وسیله‌‎ی شبکه‎‌های پیام‌‎رسان با دوستان خود به اشتراک بگذارند.

    مشخصات برنامه

    نسخه تست شده روی اندروید ۳.۴۵.۳
    نسخه تست شده روی iOS ۳.۴۵.۳
    سال انتشار ۲۰۲۰