Kodable

thumbnail
۸ سال به بالا
۵ تا ۸ با همراهی والدین
در رامون، ستاره‌های یک محتوا با توجه به تحلیل کلی سنجه‌ها و نظر بررس و با هدف نشان دادن میزان هم‌راستایی آن اثر با نیازهای رشدی و تحولی گروه سنی موردنظر، ارزیابی می‌شود. با نحوه نوشتن بررسی در رامون آشنا شوید

آموزش مفاهیم کد نویسی و منطق اجرای آن برای گروه سنی پیش از دبستان و دبستان

سال: 2012
    بررس برنامه: نیلوفر غیبی

    سنجه‌ها

    این بخش، مجموعه ای از سنجه‌های مثبت و منفی است که در هر محتوا بررسی می‌شوند، تعداد بولت‌ها نشانگر کمیت آن سنجه است. با کلیک روی هر سنجه می‌توانید توضیحات مربوط به آن را بخوانید.
اطلاعات بیشتر درباره سنجه‌ها را در لینک زیر ببنیید: هر سنجه نمایانگر چیست؟
    شخصیت توپی شکل برنامه، ساختار بازی‎ گونه محتوای آموزشی را باورپذیر کرده است تا کودکان راحت‎تر با قوانین بازی ارتباط برقرار کنند. همچنین حرکت توپ‎های پشمی در زمین چمن به توپ‌بازی عادی کودکان در دنیای واقعی نزدیک است.
    برای انجام بازی علائم و کاراکتر‎ها موجود بر روی نقطه موردنظر کشیده می‎شوند. با قرار دادن هر کاراکتر یا علامت، کارکرد انتخاب‌شده عملی می‎شود. سختی بازی با تغییر سیاره به‌شدت افزایش می‎یابد و جریان بازی تغییر می‎کند. آموزش نحوه انجام بازی با هر بار تغییر به بازیکن نشان داده می‎شود.
    این برنامه به جهت آموزش کد نویسی و برنامه‌نویسی برای کودکان پیش از دبستان و دبستانی است. در این بازی سه بخش قرار دارد که هر بخش بر روی مفهوم به خصوصی تمرکز دارد. بخش اول در مورد کارکرد هر کاراکتر و عملکرد هر کارکرد به‌صورت ابتدایی آموزش داده می‎شود. در بخش دوم منطق کارکردی و تأثیر کاراکترها بر سایر بخش‎ها آموزش داده می‎شود. درنهایت در بخش آخر با مفاهیم نوشتاری و دیداری کد نویسی بیش‎تر آشنا می‎شوند و کدهای پشت هر شخصیت با توجه به کارکردشان را مشاهده می‎کنند.

    آنچه والدین باید بدانند

    در بخش آگاهی والدین درباره‌ کلیت محتوا، داستان و نکات مثبت و منفی آن نوشته‌ایم. همچنین به نکاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است برای والدین مهم باشند.

    داستان آنجایی آغاز می‎شود که سفینه‎ای عجیب مملو از موجودات پشمالو و توپ مانند سقوط می‎کند و با ورود به سیاره‎های مختلف باید راه نجاتشان را پیدا کرد. بعد از ثبت‌نام کودک توسط والد یا مدرس حساب کاربری با محدودیت استفاده در اختیارش قرار می‎گیرد. در کل سه سیاره وجود دارد که هر سیاره بر روی یکی از مفاهیم مربوط به کد نویسی تمرکز دارد. هدف اصلی این بازی کد نویسی و یاددادن مفاهیم ابتدایی برنامه‌نویسی به کودکان پیش از دبستان و دبستانی است. این برنامه پیش‌زمینه لازم برای استفاده از برنامه CodeHS بوده که برای نوجوانان استفاده می‎شود. در بازی Kodable مفاهیم اولیه در کنار منطق و پیش‌فرض‌های برنامه‌نویسی در ساختار کودکانه و بازی محور آموزش داده می‎شود. به‌مرور با جلو رفتن کودک مهارت‎های تحلیلی و تفکری انتزاعی به بازی افزوده می‎شود و کودک با مفاهیم جدیدتری آشنا می‎شود. آموزش مرحله به مرحله‎ای بازی، بخش‎های گنگ و ابهام‎آمیز را کم‎رنگ می‎کند و امکان آزمون‌وخطای بدون هیچ محدودیتی، به کودک اجازه می‎دهد تا به راه‌حل درست دست پیدا کند. بازی با ساختار‎های ساده و درک جریان حرکت شخصیت شروع می‎شود و درنهایت به مفاهیم نوشتاری کدها مانند تعریف عملکرد هر کاراکتر می‎پردازد. برای استفاده از تمام بخش‎های بازی و دسترسی به تمام مراحل نیاز به پرداخت هزینه 29.99 دلاری وجود دارد. مدرسین می‎توانند از این برنامه برای زمینه‎سازی مفاهیم در کلاس استفاده کنند. وب‎سایت این مجموعه گروه سنی و مفاهیم مورد آموزش داده‌شده در داخل برنامه را به‌صورت کامل در اختیار همگان قرار داده است و برنامه‎های جانبی دیگری نیز ارائه می‎دهد. برای آگاهی از اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته می‎شود، بخش قوانین و مقررات حریم خصوصی را مطالعه کنید. این بررسی برمبنای نسخه 7.4.4 iOS بعد از تمرین بخش‎های رایگان این مجموعه در تاریخ 96/11/16 نوشته‌شده است.

    کیفیت

    از عوامل مهم در این بازی شخصیت‎های طنزگونه و مهربانی‎اند که به شکل توپ پشمالو باعث ایجاد شدن وابستگی کودکان به بازی می‎گردند. گرافیک بازی بسیار با کیفیت است و صداهای قرار داده‌شده برای حرکات یا شخصیت‎ها با ظاهر کارتونی بازی هماهنگ است. این بازی برنده جایزه بهتری برنامه برای آموزش کد نویسی به کودکان بالای 5 سال در 2015 شده است.

    مصرف گرایی

    مصرف گرایی به معنای وجود هرگونه ویژگی در بازی یا برنامه موبایلی است که باعث می شود تا مخاطب ترغیب به خرید یک محصول خاص یا دیگر بازی ها شود و یا حضور عناصری که به نحوی سبک زندگی‌ مصرف‌گرایانه را تشویق کند.

    برای دسترسی به تمام مراحل الزام خریداری کل برنامه به هزینه 29.99 دلار قرار دارد.

    حریم خصوصی

    تمامی اقدامات و استراتژی‌هایی که برای جلوگیری از پخش شدن اطلاعات شخصی کاربران و به دنبال آن سوءاستفاده‌ی افراد نادرست انجام داده می‌شوند و همچنین نوع دسترسی‌هایی که برای انجام محتوایی خاص نیاز است در این بخش قرار می‌گیرد.

    ساخت حساب کاربری باید توسط والدین یا مدرسین صورت بگیرد.

    مشخصات برنامه موبایلی

    نسخه تست شده روی iOS ۱.۷.۴
    واحد پول رایگان
    ناشر SurfScore Inc
    سال انتشار ۲۰۱۲
    ارز رایگان