Maruta Escape

thumbnail
۱۲ سال به بالا
در رامون، ستاره‌های یک محتوا با توجه به تحلیل کلی سنجه‌ها و نظر بررس و با هدف نشان دادن میزان هم‌راستایی آن اثر با نیازهای رشدی و تحولی گروه سنی موردنظر، ارزیابی می‌شود. با نحوه نوشتن بررسی در رامون آشنا شوید

عبور از انواع دوربین و ربات با کنترل فضا و زمان و رسیدن به راه خروج

سال: 2018
    بررس برنامه: نیلوفر غیبی

    سنجه‌ها

    این بخش، مجموعه ای از سنجه‌های مثبت و منفی است که در هر محتوا بررسی می‌شوند، تعداد بولت‌ها نشانگر کمیت آن سنجه است. با کلیک روی هر سنجه می‌توانید توضیحات مربوط به آن را بخوانید.
اطلاعات بیشتر درباره سنجه‌ها را در لینک زیر ببنیید: هر سنجه نمایانگر چیست؟
    نوجوانان برای یافتن الگوها هم باید تحلیل درستی از محیط داشته باشند و هم بتوانند به‌خوبی مدت‌زمان حرکت ربات‎ها و دوربین‎ها از یک نقطه‌به‌نقطه دیگر را شناسایی کنند. همچنین باید پیش‎بینی درستی از حرکات با ایجاد هر نوع تغییری در ذهن داشت تا بدون دیده شدن شخصیت و دستگیری او راه خروج را هموار ساخت. نوجوانان در کنار تمرین تفکر حل مسئله باید تمرکز خود را حفظ کنند تا متوجه تغییرات ناگهانی الگوهای حرکتی شوند.
    فضای بازی خفه و بسیار تاریک است و هیجان ناشی از حرکت ربات‎ها در کنار موسیقی رعب‌آور ممکن است برای برخی از بازیکنان حساس ایجاد اضطراب کند.

    آنچه والدین باید بدانند

    در بخش آگاهی والدین درباره‌ کلیت محتوا، داستان و نکات مثبت و منفی آن نوشته‌ایم. همچنین به نکاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است برای والدین مهم باشند.

    داستان بازی از آنجایی آغاز می‎شود که یکی از بیماران غیرعادی موسسه از برنامه کنترلی خارج می‎شود و مسیرهای پردردسری را طی می‎کند تا راه خروج را پیدا کند. داستان بازی به‌مرور و با جلو رفتن بازیکن تکمیل می‎شود و قطعات داستان به هم وصل می‎شوند. هدف اصلی، کمک به شخصیت توانمند بازی است که بتواند از دید دوربین و دیدبانی‎های رباتی ایمن بماند و با حل کردن پازل‎های کوتاه مسیر خود را باز کند. نوجوانان در این بازی باید بتوانند ابتدا الگوهای حرکتی و دیدبانان را شناسایی کنند، سپس با استفاده از الگوی به دست آمده نقشه‎ای برای حرکت شخصیت خود پیاده‌سازی کنند و بدون شناسایی یا دستگیر شدن دوربین‎های اصلی را غیرفعال سازند. برای غیرفعال سازی هر دوربین پازل کوتاه و ساده‎ای نمایش داده می‎شود که باید بدون خطا حل شود. درنهایت با غیرفعال شدن تمامی دوربین‎ها در هر اتاق شخصیت می‎تواند به اتاق بعدی راه پیدا کند. توانمندی شخصیت شامل کنترل زمان و فضا است که به‌صورت مقطعی در اختیارش قرار می‎گیرد. برای مثال بازیکن می‎تواند با عقب بردن زمان حرکات شخصیتش را به عقب برگرداند بدون آن که ربات‎های به عقب بروند یا می‎تواند ربات‎ها را در زمان حرکت دهد بدون آن‎که شخصیتش دیده شود. اگرچه بازی در محیطی ترسناک و تاریک به تصویر کشیده شده است اما تمرکز اصلی برای پیدا کردن منطق پشت حرکات ربات‎ها و دوربین‎ها قرار دارد که توانایی ذهنی نوجوانان را به چالش می‎کشد. برای آگاهی از اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته می‎شود، بخش قوانین و مقررات حریم خصوصی را مطالعه کنید. این بررسی برمبنای نسخه‎ی 1.0.5 iOS در تاریخ 97/03/22 بعد از رسیدن به سطح 3 نوشته‌شده است.

    کیفیت

    تصاویر بازی اگرچه تاریک و با رنگ سیاه به تصویر کشیده شده‌اند، اما از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند. شخصیت اصلی تنها موجود رنگی این بازی است که به‌صورت برجسته نمایش داده‌شده است تا به‌راحتی در جریان بازی شناسایی شود. موسیقی متن نه‌تنها از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است، همچنین با تغییرات محیطی و فضای بازی هماهنگی بالایی دارد. صداهای ناشی از تغییر زمان یا شناسایی شدن شخصیت هیجان بازی را بالابرده و حواس بازیکن را بیشتر درگیر کرده است. زاویه دوربین در بخش تنظیمات قابل‌تغییر است تا دید بهتری ایجاد شود. این بای برنده جایزه‎ی IMGA در سال 2018 شده است.

    مشخصات برنامه موبایلی

    حداقل نیازمندی اندروید ۶.۰ یا بالاتر
    نسخه تست شده روی iOS ۱.۰.۵
    سال انتشار ۲۰۱۸