Moana: Island Life

thumbnail
۱۰ سال به بالا
در رامون، ستاره‌های یک محتوا با توجه به تحلیل کلی سنجه‌ها و نظر بررس و با هدف نشان دادن میزان هم‌راستایی آن اثر با نیازهای رشدی و تحولی گروه سنی موردنظر، ارزیابی می‌شود. با نحوه نوشتن بررسی در رامون آشنا شوید
اداره‎ کردن فعالیت‎های روزمره و رسیدگی به درخواست اعضای جزیره
سال: 2016
    بررس متن: نیلوفر غیبی

    سنجه‌ها

    این بخش، مجموعه ای از سنجه‌های مثبت و منفی است که در هر محتوا بررسی می‌شوند، تعداد بولت‌ها نشانگر کمیت آن سنجه است. با کلیک روی هر سنجه می‌توانید توضیحات مربوط به آن را بخوانید.
اطلاعات بیشتر درباره سنجه‌ها را در لینک زیر ببنیید: هر سنجه نمایانگر چیست؟
    پوشش ظاهری و مدل رفتاری شخصیت اصلی (موآنا) همانند افراد بزرگسال طراحی‌شده‎ است.
    راهنمای قدم‌به‌قدم و مفصلی که در ابتدای هر بخش به‌صورت حرکتی و نوشتاری نمایش داده می‎شود، به درک سریع و آسان چگونگی کار با بازی کمک می‎کند. کنترل برخی از گزینه‎ها در حالت عمومی و پیدا کردن نقاط موردنظر در زمان شب کمی دشوار است و بازی را برای کودکان کم سن کمی سخت می‎کند. تنوع و پراکندگی گزینه‎های کنترلی بسیار بالا است.
    کودکان و نوجوانان در این بازی دائماً با حس مسئولیت‎پذیری و مدیریت زمان درگیرند و باید بتوانند منابعشان را به‌صورت منظم تأمین کنند تا در رسیدن به درخواست‎ها دچار مشکل نشوند. همچنین مهارت‎های برنامه‎ریزی و فرصت‎ هزینه کردن در راستای پیشرفت سریع به چالش کشیده می‎شوند.

    آنچه والدین باید بدانند

    در بخش آگاهی والدین درباره‌ کلیت محتوا، داستان و نکات مثبت و منفی آن نوشته‌ایم. همچنین به نکاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است برای والدین مهم باشند.
    این بازی برمبنای شخصیت‎ و تا حدودی داستان اصلی انیمیشن موآنا طراحی‌شده است با این تفاوت که هدف اصلی در آن کار گروهی و اداره کردن قبیله است. برخلاف نسخه‎ی انیمیشنی موآنا (شخصیت دختر) به جای سرکشی از دستورات به امور اصلی قبیله رسیدگی می‎کند تا بتواند با کمک کودکان و نوجوانان مسیر و امکانات حرکت به جزیره‎های جدیدی را فراهم کند. برای این کار باید سرمایه و تجهیزات بسیار زیادی را آماده کرد تا با گذر زمان شرایط لازم برای حرکت به خارج از جزیره‎ی آغازین فراهم شود. سرمایه و تجهیزات با کاشت محصولات، تولید صنایع‌دستی، ماهیگیری، تولید مواد غذایی جدید، بنا کردن ساختمان‎ها، خارج کردن سنگ، وسعت‎ بخشیدن به زمین‌های قابل‌استفاده و مواردی از این قبیل ممکن می‎شود. هر یک از شخصیت‎ها برای نظارت بر بخش خاصی قرار دارند: برای مثال مادر موآنا مسئول حیوانات خانگی است و قهرمان مرد داستان (ماوی) بخش چالش‎های روزانه را در دست دارد تا به بازیکنان انگیزه بیشتری برای صرف وقت با بازی بدهد. این چالش‎های روزانه زمان محدودی برای رسیدن به حجم بالایی از سفارش‌ها و فعالیت‎ها می‎دهد و با محقق کردن هر بخش جایزه‎ای ارزشمند در قالب محتوای بازی به بازکنان تعلق می‎گیرد. اگرچه بازیکنان مهارت‎های فردی همچون مدیریت زمان و برنامه‎ریزی را تمرین می‎کنند، ولی خط داستانی از پیش تعیین‌شده مانع از بروز خلاقیت در بازی می‎شود. فاصله‎های زمانی طولانی برای تولید و ساخت بازیکنان را به سمت خرید جواهرات بیشتر (خرید درون برنامه) و افزایش سرعت تولید و پیشرفت هدایت می‎کند. برای آگاهی از اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته می‎شود، بخش قوانین و مقررات حریم خصوصی را مطالعه کنید. این بررسی برمبنای نسخه‎ی 3.2.1 iOS در تاریخ 97/09/17 بعد از ارسال بیش از 35 درخواست مختلف نوشته‎شده است.

    کیفیت

    گرافیک با کیفیت بازی دنیایی شاد و رنگارنگ را ایجاد کرده است که شخصیت‎های آن از انیمیشن اصلی موآنا برگرفته‌شده‌اند. داستان اصلی شباهت بسیار بالایی به داستان انیمیشن دارد ولی بر روی کار گروهی و روابط مسالمت‎آمیز تأکید بیشتری وجود دارد. موسیقی متن در جریان بازی گاهی به گوش می‎رسد و به همراه صداهای بازی با ضرب‎آهنگ ناگهانی حال‎ و هوای قبیله‎ای را تداعی می‎کند. دید در شب و زمان تاریکی بسیار کاهش پیدا می‎کند و کنترل را آزاردهنده می‎کند. تغییر زمان و روز و شب شدن با زمان واقعی هماهنگ نیست و بر اساس مدت‌زمان حضور در بازی تغییر پیدا می‎کند. سه‌بعدی بودن ساختمان‎ها در فضای محدود مانع از ایجاد شدن دید کامل بر روی ساختمان‎های عقب‎تر می‎شود و در کل برای کودکان کم سن دشواری‎های حرکتی در کنترل به‎ وجود می‎آورد.

    مصرف گرایی

    مصرف گرایی به معنای وجود هرگونه ویژگی در بازی یا برنامه موبایلی است که باعث می شود تا مخاطب ترغیب به خرید یک محصول خاص یا دیگر بازی ها شود و یا حضور عناصری که به نحوی سبک زندگی‌ مصرف‌گرایانه را تشویق کند.
    برای افزایش جواهرات گزینه‎های متعدد خرید درون برنامه از قیمت 1.99 دلار وجود دارد. همچنین بسته‎های ویژه نیز به‌صورت کوتاه‌مدت برای افزایش انگیزه‎ی خرید داخل برنامه ارائه می‎شوند.

    مشخصات برنامه

    حداقل نیازمندی اندروید ۴.۰ یا بالاتر
    نسخه تست شده روی iOS ۳.۲.۱
    سال انتشار ۲۰۱۶