Monument Valley 2

thumbnail
۸ سال به بالا
در رامون، ستاره‌های یک محتوا با توجه به تحلیل کلی سنجه‌ها و نظر بررس و با هدف نشان دادن میزان هم‌راستایی آن اثر با نیازهای رشدی و تحولی گروه سنی موردنظر، ارزیابی می‌شود. با نحوه نوشتن بررسی در رامون آشنا شوید

بازی با ابعاد و تغییر زاویه دید برای یافتن راز پشت مسیرها

سال: 2017
    بررس برنامه: نیلوفر غیبی

    سنجه‌ها

    این بخش، مجموعه ای از سنجه‌های مثبت و منفی است که در هر محتوا بررسی می‌شوند، تعداد بولت‌ها نشانگر کمیت آن سنجه است. با کلیک روی هر سنجه می‌توانید توضیحات مربوط به آن را بخوانید.
اطلاعات بیشتر درباره سنجه‌ها را در لینک زیر ببنیید: هر سنجه نمایانگر چیست؟
    تمرکز داستان این بازی بر روی رشد دختربچه و پیدا کردن سرنوشت قرار دارد. باوجود نامشخص بودن هویت شخصیت‎ها و جزئیات داستان، بازیکنان به‌راحتی می‎توانند ارتباط بین والد و فرزند را درک کنند. بعد از جدا شدن شخصیت‎ والد و شخصیت فرزند از یکدیگر در انتهای یکی از مراحل، تاریخچه‎ای از کودکی شخصیت والد نمایش داده می‎شود که به‌نوعی با روند رشد و تکامل شخصیت فرزند هماهنگی دارد. کودکان و به‌خصوص گروهی که در آستانه‎ی نوجوانی قرار دارند به‌خوبی می‎توانند با این داستان حس نزدیکی و همزادپنداری داشته باشند. مفاهیم استقلال، جدایی از خانواده، پیدا کردن سرنوشت، تحت حمایت خانواده قرار داشتن و عاطفه‎ی بین والد و فرزند به‌خوبی در طول مسیر و داستان قابل‌مشاهده و درک است.
    هر مرحله از چندین قسمت تشکیل‌شده است و حرکت از هر قسمت به بعدی به‌صورت خودکار صورت می‎گیرد. با ضربه زدن بر روی مسیر‎ها، شخصیت حرکت می‎کند و بخش‎های اهرمی یا قابل جابه‎جایی با برآمدگی و طرح مشخص‌شده‌اند تا با حرکت ‎آنها مسیر‎های بسته، باز شوند. به علت سرعت‌پایین افزایش چالش‎ها بازیکن به‌راحتی با تغییرات جدید هماهنگ می‎شود. درک جملات پیش‎گو به سواد زبان انگلیسی نیاز دارد.
    جملات شخصیت شناور باید یا به عبارتی پیش‎گو، باعث باز شدن مسیر شخصیت اصلی بازی می‎شود و به‌نوعی بازیکن را وادار به تفکر می‎کند تا در مفهوم جملات تفکر کند. پیدا کردن راه‎حل مراحل، نیاز به تفکر تحلیلی برای درک ابعاد و تغییرات لازم برای ساخت مسیر هموار دارد. هر مرحله دارای چالش متفاوتی است و به طبع تمرکز به نسبت بالایی را می‎طلبد. در انتهای برخی مراحل بازیکن می‎تواند با توجه به خلاقیت خود طرحی با نور بسازد و از آن عکس بگیرد.

    آنچه والدین باید بدانند

    در بخش آگاهی والدین درباره‌ کلیت محتوا، داستان و نکات مثبت و منفی آن نوشته‌ایم. همچنین به نکاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است برای والدین مهم باشند.

    این بازی همانند بازی «دره‎ یادبود» که شماره اول این بازی محسوب می‎شود، به دنبال رساندن شخصیت اصلی به مقصدی نامشخص است با این تفاوت که شخصیت‎های مانع (کلاغ‎ها) در این بازی حذف شدند و به‌جای آن دختربچه‌ی RO (شخصیت اصلی بازی) به مجموعه اضافه‌شده است. بازی همچنان بر روی تفکر معنوی و تحلیلی تمرکز دارد و جملات میان مراحل نوعی تلنگر برای تغییر نگرش و دعوت به تفکر عمیق‎تر به مفاهیم مثبت محسوب می‎شوند. درگیر ساختن دید بازیکن با ابعاد متفاوت موجب شکل‎گیری نگاه و طرز تفکری جدیدی در طول بازی شده است تا چالش پنهان در هر مرحله شفاف شود. داستان بازی مربوط به بزرگ شدن دختر RO و توانمند شدن او همچون مادرش است، بنابراین حس مادری در تمام مراحل مشترک بین RO و دخترش دیده می‎شود، بخصوص که دریکی از مراحل این بازی سرگذشت RO در زمان بچگی‎اش شرح داده‌شده است که بسیار شبیه به دختر خود اوست. در میان بازی مسیر RO و دخترش از هم جدا می‎شود و هر یک به‌نوعی به دنبال سرنوشت خود می‎روند، اما در انتهای بازی این دو به یکدیگر بازمی‎گردند که به‌نوعی پایان خوش مجموعه است. بخش انتهایی مراحل برای بازی با نور و ساخت شکل‎های متنوع طراحی‌شده است. همچنان در این شماره نیز، معماری مراحل با تنوع بالا و با کیفیت بسیار عالی طراحی‌شده‌اند و که به ایجاد تمرکز و حفظ آرامش بازیکنان کمک می‎کند. برای آگاهی از اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته می‎شود، بخش قوانین و مقررات حریم خصوصی را مطالعه کنید. این بررسی بر مبنای نسخه 1.2.9 iOS بعد از گذر از تمام مراحل در تاریخ 96/11/06 نوشته‌شده است.

    کیفیت

    گرافیک بسیار قوی و عالی این برنامه که بر روی ترکیب انواع رنگ، معماری و ابعاد مختلف تمرکز دارد، باعث ایجاد شدن محیطی آرامش‎بخش و در عین حال هنری شده است. تغییرات ساختمانی هر مرحله با دیگری متفاوت است و برخی از مراحل به علت همین درهم‌تنیده شدن ابعاد بازی، دشوار به نظر می‎آیند. موسیقی بازی آرامش‎بخش و عمدتاً ترکیبی از صداهای طبیعی مانند قطرات آب، صدای پرندگان و حرکت باد، در کنار موسیقی متن بازی است. گرافیک بازی سه‌بعدی است و رنگ‎های تشکیل‌دهنده هر مرحله بر اساس داستان آن با دیگری متفاوت است. این بازی برنده جایزه بهترین بازی سال 2017 شده است و در سال 2018 نامزد چندین جایزه‎ی دیگر شده است.

    مصرف گرایی

    مصرف گرایی به معنای وجود هرگونه ویژگی در بازی یا برنامه موبایلی است که باعث می شود تا مخاطب ترغیب به خرید یک محصول خاص یا دیگر بازی ها شود و یا حضور عناصری که به نحوی سبک زندگی‌ مصرف‌گرایانه را تشویق کند.

    لینکی برای ارتباط با بخش فروشگاه جهت خرید محصولات وابسته به این مجموعه در بازی قرارگرفته است.

    حریم خصوصی

    تمامی اقدامات و استراتژی‌هایی که برای جلوگیری از پخش شدن اطلاعات شخصی کاربران و به دنبال آن سوءاستفاده‌ی افراد نادرست انجام داده می‌شوند و همچنین نوع دسترسی‌هایی که برای انجام محتوایی خاص نیاز است در این بخش قرار می‌گیرد.

    لینک ارتباط با Facebook، Instagram و Twitter در قسمت ورودی تنظیمات قرار دارد.

    مشخصات برنامه موبایلی

    حداقل نیازمندی اندروید ۴.۴ یا بالاتر
    نسخه تست شده روی iOS ۱.۲.۹
    واحد پول دلار
    قیمت ۴
    ناشر CodeSpark Inc.
    سال انتشار ۲۰۱۷
    ارز دلار