My Child Lebensborn

thumbnail
۱۶ سال به بالا
در رامون، ستاره‌های یک محتوا با توجه به تحلیل کلی سنجه‌ها و نظر بررس و با هدف نشان دادن میزان هم‌راستایی آن اثر با نیازهای رشدی و تحولی گروه سنی موردنظر، ارزیابی می‌شود. با نحوه نوشتن بررسی در رامون آشنا شوید

همراهی با داستان تلخ کودکی از لبنسبورن

    بررس برنامه: پریا کنکاشور

    سنجه‌ها

    این بخش، مجموعه ای از سنجه‌های مثبت و منفی است که در هر محتوا بررسی می‌شوند، تعداد بولت‌ها نشانگر کمیت آن سنجه است. با کلیک روی هر سنجه می‌توانید توضیحات مربوط به آن را بخوانید.
اطلاعات بیشتر درباره سنجه‌ها را در لینک زیر ببنیید: هر سنجه نمایانگر چیست؟
    کودک احساس ناامنی دارد و برای طرد نشدن و مورد قبول بودن دائم به سرپرستش قول می‌‌‌دهد که در مدرسه بهترین باشد. اما در مدرسه هم به دلیل فقر و تفاوتش با دیگران نمی‌تواند رابطه‌های مناسبی برقرار کند و منزوی می‌‌‌‌شود. او نسبت به هویت و گذشته‌ی خود کنجکاو است و دوست دارد بداند در حقیقت به کجا تعلق دارد. علاوه بر این موارد احساسات نهفته بسیاری در بطن داستان پنهان است که باعث هم‌ذات‌پنداری و همدلی عمیقی بین بازیکن و این شخصیت‌ها خواهد شد.
    پرداختن به موضوع جنگ و تبعات و آسیب‌های بعد از آن موضوعی بزرگسالانه محسوب می‌‌‌‌شود. علاوه بر این تمام کودکانی که در این شیرخوارگاه خاص زندگی می‌‌‌کردند همگی حاصل رابطه‌ی نامشروع و خارج از ازدواج مادر و پدران خود بودند. موضوع افسردگی سرپرست و تشویش‌های روحی که خود کودک با آن‌ها مواجه است نیز موضوع‌هایی بزرگسالانه تلقی می‌شوند.
    این بازی به صورت مکالمه‌ی بین دو شخصیت پیش می‌‌‌‌رود و بازیکن تنها با تسلط بر زبان انگلیسی می‌تواند داستان را پیش ببرد. در مقابل هر صحبتی که کودک انجام می‌دهد سه گزینه برای بازیکن وجود دارد که می‌تواند یکی از آن‌ها را به عنوان واکنش و پاسخ خود انتخاب کند. او با انتخاب بین گزینه‌ها مسیر مکالمات را تعیین می‌کند و انتخاب می‌کند رفتار خشونت‌آمیز، سرد یا مهربانانه و دلسوزانه با کودک داشته باشد.
    سرپرست مسئولیت‌پذیری و رفتارهای حمایتگرایانه‌ای از خود نشان می‌‌‌‌دهد او خود را در برابر تأمین مایحتاج کودک مسئول می‌داند و گاهی تا دیروقت اضافه کاری می‌کند. در اوج فقر به احساسات کودک اهمیت می‌دهد؛ برای او تولد می‌گیرد و در مواقع فشار روحی با رفتارش او به اطمینان می‌دهد که مشکلات را با هم حل می‌کنند.
    کودک دو رگه است و از پدری آلمانی و مادری لهستانی متولد شده است. این کودک به همراه سرپرست خود در نروژ زندگی می‌‌‌‌کند و رفتارهایی که از محیط اطراف خود می‌بیند مطابق با رفتارهایی است که در تاریخ ذکر شده نروژی‌ها با مردمان آلمانی انجام می‌دادند و بعدها از این رفتار خود ابراز پشیمانی کردند. بدنه‌ی اصلی بازی هم بر مبنای داستانی خشن و ناراحت‌کننده درباره‌ی جنایتی است که هیتلر در زمان جنگ جهانی دوم در حق کودکان بی‌گناه انجام داد.
    این بازی در طی روایت تاریخی و تلخ خود چهره‌ی جنگ و تأثیرات آن را به شکل ملموسی به تصویر می‌‌‌‌کشد. کودک بدون هویت است، مورد آسیب روحی قرار گرفته، ترس از طرد شدن دارد و حس نا‌امنی زیادی می‌‌‌‌کند. این احساسات در رفتارهای محافظه‌کارانه و منعطفش در برخورد با سرپرستش مشهود است به طور مثال او برای تولدش کیک و هدید می‌خواهد اما سرپرست را تحت فشار نمی‌گذارد یا حتی دلتنگی‌اش برای بچه‌های پرورشگاه را پنهان می‌کند. او در مدرسه هم مورد توهین و تمسخر قرار می‌‌‌‌گیرد و فقری که در خانه حاکم است خیلی از اوقات به او آسیب می‌زند.

    آنچه والدین باید بدانند

    در بخش آگاهی والدین درباره‌ کلیت محتوا، داستان و نکات مثبت و منفی آن نوشته‌ایم. همچنین به نکاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است برای والدین مهم باشند.

    این بازی روایتی تعاملی از زندگی کودکیست که پس از جنگ جهانی دوم از لبنسبورن به سرپرستی گرفته می‌‌‌‌شود. لبنسبورن شیرخوارگاهی است که به دستور آدولف هیتلر ساخته شد او زنان نژاد آریایی را انتخاب و وادار کرد تا با مردان آلمانی‌الاصل وارد روابط نامشروع شوند و فرزندان خود را به این شیرخوارگاه تحویل دهند. این بچه‌ها با آموزش‌های آلمان نازی پرورش پیدا می‌‌‌‌کردند و پس از آن به خانواده‌های آلمانی سپرده می‌‌‌‌شدند. بسیاری از ملت‌ها با این کودکان بدرفتاری می‌کردند و با زنانی که در این طرح شرکت کرده بودند رفتارهای بسیار بدی داشتند که از جمله‌ی این ملت‌ها مردمان نروژ بودند. داستان بازی در نروژ رخ می‌‌‌‌دهد و بازیکن نقش کسی را برعهده دارد که کودکی را از لبنسبورن به سرپرستی گرفته است. در طی این داستان احساسی، چالش‌های روحی، خستگی‌ها و آسیب‌های روانی شدیدی که جنگ روی افراد گذاشته، در رابطه‌ی بین فرزندخوانده و سرپرست به تصویر کشیده می‌شود. سرپرست شخصیتی بسیار آسیب‌دیده دارد؛ او بی‌حوصله و رنجیده است از لحاظ مالی نیز وضعیت خوبی ندارد اما به دنبال کار می‌گردد تا بتواند غذا، پوشاک و دیگر خواسته‌های کودک را تأمین کند. در طرف مقابل کودک نیز شخصیتی بسیار حساس و شکننده دارد او همواره طرد‌شده و رفتارهای بسیار سردی را تجربه کرده اما در عالم کودکی خود همچنان نیاز به توجه و حمایت عاطفی و فیزیکی دارد. داستان بازی بر پایه‌ی احساسات بین این دو نفر شکل می‌‌‌‌گیرد و تأثیرات روحی که لحظه‌ها و گفتگو‌ها بر دو طرف دارد را نشان می‌دهد به طور مثال کودک گاهی از پاسخ‌هایی که دریافت می‌‌‌کند دل شکسته می‌شود یا اعتماد خود را نسبت به سرپرست از دست می‌‌‌دهد، با ورود به مدرسه نیاز به کیف جدید دارد اما بودجه‌ی سرپرست به اندازه‌ای نیست که بتواند خواسته‌های او را برآورده کند و این باعث می‌شود تا بازیکن گاهی در محل کار خود اضافه کاری انجام دهد و دیر وقت به خانه باز گردد تا پول بیشتری پس‌انداز کند. گاهی میزان پول آنقدر کم است که کودک مجبور می‌شود گرسنه بخوابد و گرسنه به مدرسه ‌برود اما اعتراضی به آن ندارد؛ او تنها نیاز به محبت، حمایت و احساس امنیتی دارد که از سرپرست خود دریافت می‌کند. به مرور مشکلات جدیدتری برای کودک رخ می‌‌‌دهد لهجه‌ی آلمانی او باعث می‌‌‌‌شود تا همسایگان نروژی نسبت به او حس بدی پیدا کنند و در مدرسه نیز مورد تمسخر و آزار قرار بگیرد. در روزهای ابتدایی مدرسه تنها می‌ماند و گوشه گیر می‌‌‌شود، لباس‌های پاره و رفو شده باعث می‌شود تا احساس بدی در مدرسه داشته باشد و معلم‌ها نیز کم کم به او بی توجهی می‌کنند. کودک به مرور سؤالاتی که در ذهنش ایجاد شده را از سرپرستش می‌پرسد: این‌که چطور به دنیا آمده و پدر و مادر واقعی او چه کسانی هستند. چالش اصلی بازی در این بخش آغاز می‌شود اما نسخه‌ی رایگان بازی در این نقطه به پایان می‌‌‌‌رسد و برای پیش بردن داستان لازم است تا نسخه‌ی کامل آن خریداری شود. برای آگاهی از اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته می‌‌‌‌شود، بخش قوانین و مقررات حریم خصوصی را مطالعه کنید. این بررسی بر مبنای نسخه‌ی1.5.110 Android در تاریخ ۱۴۰۰/۷/۱۵ نوشته شده است.

    کیفیت

    نقاشی‌هایی که صحنه‌های مختلف این بازی را تشکیل می‌دهند به صورت سه بعدی یا با زاویه‌ی ۳۶۰ درجه نیستند اما حسی که به مخاطب انتقال می‌‌‌‌دهند بسیار قوی و تأثیرگذار است. با وجود این‌که نمای خانه ساده است اما جزئیات به نحوی طراحی شده که افسردگی، جنگ‌زدگی، فقر و طرد‌شدگی به خوبی در محیط احساس می‌‌‌‌شود. مثل لباس‌های کهنه و وصله‌شده، رنگ‌های تیره و نقاشی‌های کودکانه که روی دیوار اتاق کودک دیده می‌شوند. علاوه بر این‌که المان‌های حیاتی و نیازهای اساسی کودک در پایین صفحه‌ی بازی قرار داده شده اما با هر مکالمه احساس‌های درونی او هم در قالب نوشته‌هایی به بازیکن نشان داده می‌شود. مهم‌ترین دلیل تأثیرگذاری بازی را هم می‌توان همین دانست که تصاویر و متن‌ها به خوبی یکدیگر را کامل می‌کنند و باعث شده‌اند تا مجموعه‌ی بسیار احساسی پدید بیاید.

    تصاویر و ویدیو‌ها

    مصرف گرایی

    مصرف گرایی به معنای وجود هرگونه ویژگی در بازی یا برنامه موبایلی است که باعث می شود تا مخاطب ترغیب به خرید یک محصول خاص یا دیگر بازی ها شود و یا حضور عناصری که به نحوی سبک زندگی‌ مصرف‌گرایانه را تشویق کند.

    قیمت این بازی ۲ دلار و ۲۵ سنت است که برای استفاده‌ی کامل از آن لازم است این نسخه خریداری شود.

    مشخصات برنامه موبایلی

    واحد پول ریال
    طبقه بندی شبیه‌سازی
    ارز ریال