Prune

thumbnail
۹ سال به بالا
در رامون، ستاره‌های یک محتوا با توجه به تحلیل کلی سنجه‌ها و نظر بررس و با هدف نشان دادن میزان هم‌راستایی آن اثر با نیازهای رشدی و تحولی گروه سنی موردنظر، ارزیابی می‌شود. با نحوه نوشتن بررسی در رامون آشنا شوید
داستان عبور از تاریکی و رسیدن درختی به آرزوی رسیدن به شکوفه‎ها
سال: 2015
    بررس متن: نیلوفر غیبی

    سنجه‌ها

    این بخش، مجموعه ای از سنجه‌های مثبت و منفی است که در هر محتوا بررسی می‌شوند، تعداد بولت‌ها نشانگر کمیت آن سنجه است. با کلیک روی هر سنجه می‌توانید توضیحات مربوط به آن را بخوانید.
اطلاعات بیشتر درباره سنجه‌ها را در لینک زیر ببنیید: هر سنجه نمایانگر چیست؟
    در کنار دنیای به‌ظاهر تاریک، تجربه‎هایی همچون شکوفه‎های آبی تیره در بالاتری نقاط آسمان تلنگری برای رسیدن به مفاهیم امیدواری و حتی شگفت‎انگیز بودن قدرت ذره‎ای نور برای جان گرفتن درخت است. کودکان و نوجوانان با رسیدن به انتهای این بازی درمی‎یابند که هر چند که مسیر به سمت شکست باشد همچنان می‎توان امید به موفقیت و پیروزی داشت.
    کودکان و نوجوانان حتی با وجود نبود هیچ نوع آموزش اولیه‎ای می‎توانند روش انجام بازی را درک کنند و در برخورد با چالش‎های جدید راه‎حل را با خلاقیت خود کشف کنند. ساختار مینیمال و به دنبال آن گزینه‎های محدود بازی، پیچیدگی بصری را از بین برده است.
    باوجود نبود هدف آموزشی در ساختار اصلی این برنامه، کودکان و نوجوانان برای رسیدن به شکوفه‎ها در هر مرحله از قدرت تفکر خلاقانه خود استفاده می‎کند و با حل چالش موجود در مسیر درخت، راه رسیدن به نور را فراهم می‎کنند. مفاهیم امید و تلاش در بطن بازی نهفته است که بازیکنان را به ادامه بازی تشویق می‎کند.

    آنچه والدین باید بدانند

    در بخش آگاهی والدین درباره‌ کلیت محتوا، داستان و نکات مثبت و منفی آن نوشته‌ایم. همچنین به نکاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است برای والدین مهم باشند.
    این بازی با گرافیک و ظاهر ساده اما مفاهیم پیچیده طراحی‌شده است. هدف اصلی بازی رساندن شاخه‎ی درخت به نور و افزایش شکوفه‎های آن از راه هرس کردن هر چه بیشتر شاخه‎های بدون نور است. داستان بازی را می‎توان در تصاویر پشت درختان و با تغییر موانع پیش‌رویشان کشف کرد. در فصل اول بازیکن با دنیایی خالی و تاریکی مواجه است و تنها باد و صخره‎ها مانع رشد درخت‎اند، به‌مرور با باز شدن هر فصل موانع عجیبی همچون دایره‎های قرمز و صورتی اضافه می‎شوند که همچون مواد مذاب و آتش باعث نابودی درخت می‎شوند. محیط بازی از دشت خالی به دنیای صنعتی تغییر می‎کند که صخره‎ها جای خود را به سازه‎های بلند می‎دهند. درنهایت فصل پنج، با انفجاری بزرگ، درخت اصلی نابود می‎شود و دنیا در رنگ صورتی غرق می‎شود. پایان بازی با رشد درختی بسیار بلند در دنیایی بدون مانع و بی‎رنگ نقش می‎گیرد. کودکان و نوجوانان با رسیدن به شکوفه‎ها طعم لذت‎بخش پیروزی بر تاریکی را می‎چشند و در این مسیر از خلاقیتشان استفاده می‎کنند و با رسیدن به شکوفه‎های خاص (آبی تیره) با مفاهیمی همچون استقامت آشنا می‎شوند. پیچش نهایی بازی نمادی از امید و پایداری است. هیچ تبلیغ، خرید درون برنامه یا شبکه اجتماعی در محتوای بازی مشاهده نشده است. برای آگاهی از اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته می‎شود، بخش قوانین و مقررات حریم خصوصی را مطالعه کنید. این بررسی برمبنای نسخه‎ی 1.1.3 iOS در تاریخ 97/07/03 بعد از اتمام مراحل نوشته‌شده است.

    کیفیت

    تصاویر به علت ترکیب رنگی محدود سیاه و کرم، زمینه‎ساز فضایی آرام و در عین حال جذاب شده‌اند. رنگ‎های خارج از دو رنگ اصلی برای ایجاد جذابیت و هیجان در بازی در نظر گرفته‌شده‌اند، مانند دایره‎های قرمز که نماد خطر و نابودی درخت است و رنگ‎های آبی روشن و تیره که نشان شکوفه‎های ارزشمند است. موسیقی ساده و تک‎صدایی متن بازی با ساختار مینیمال تصاویر هم‎خوانی دارد و در ساخت فضای آرامش‎بخش تأثیر مهم دارد.

    مشخصات برنامه

    حداقل نیازمندی اندروید ۴.۴ یا بالاتر
    نسخه تست شده روی iOS ۱.۱.۳
    سال انتشار ۲۰۱۵