World of Goo

thumbnail
۷ سال به بالا
در رامون، ستاره‌های یک محتوا با توجه به تحلیل کلی سنجه‌ها و نظر بررس و با هدف نشان دادن میزان هم‌راستایی آن اثر با نیازهای رشدی و تحولی گروه سنی موردنظر، ارزیابی می‌شود. با نحوه نوشتن بررسی در رامون آشنا شوید

هدایت و جست‎وجو قطره‎های گرد و چسبان در داخل سرزمینشان

سال: 2011
    بررس برنامه: نیلوفر غیبی

    سنجه‌ها

    این بخش، مجموعه ای از سنجه‌های مثبت و منفی است که در هر محتوا بررسی می‌شوند، تعداد بولت‌ها نشانگر کمیت آن سنجه است. با کلیک روی هر سنجه می‌توانید توضیحات مربوط به آن را بخوانید.
اطلاعات بیشتر درباره سنجه‌ها را در لینک زیر ببنیید: هر سنجه نمایانگر چیست؟
    موجودات چسبناک و عجیب بازی درنهایت به دنیایی اسرارآمیز می‎رسند که این فضاسازی با استفاده از جزئیات داستانی از ابتدای برنامه شکل می‎گیرد. شخصیت طنز و بامزه‎ی گوی‎های چسبناک نیز به نوع خود در قرارگیری ذهنیت کودکان در دنیایی به دور از واقعیت کمک می‎کند تا با خلاقیت خود سازه‎های عجیب و کارآمد طراحی کنند.
    در ابتدای فصل اول آموزش کوتاهی قرار دارد و بعد از آن به‌مرور بازیکن با مراحل پیچیده‎تری مواجه می‎شود. برای چسباندن یک گوی جدید حداقل دو گوی نیاز است و خطوط کم‎رنگی قبل از اتصال مسیر شکل احتمالی را نشان می‎دهد. با افزودن هر گوی وزن سازه بالا می‎رود و درنتیجه باید با پیش‎بینی درست نحوه حرکت یا جهت قرارگیری سازه بعد از اتصال را به دست آورد. مراحل به‌مرور دشوار شده و به تفکر بیشتری نیازمند است.
    بستر این بازی بر اساس قوانین فیزیک و جاذبه بنانهاده شده است و برای حل پازل‎ها تفکر تحلیلی نقش کلیدی را بازی می‎کند. افزودن هر یک گوی چسبنده به معنای تغییر اساسی در ساختار پل، نردبان یا راه‎های ارتباطی است و با مهندسی درست، سازه‎ی ساخته‌شده می‎تواند با کمترین گوی به هدف مرحله رسید. مفاهیم فیزیک استفاده‌شده در این بازی وزن، جاذبه، فشار و تعادل است. علاوه بر آموزش‎های علم فیزیک، این بازی به‌صورت غیرمستقیم در مورد مفاهیم تکامل و پیشرفت در طول زمان نیز آموزه‎هایی را ارائه می‎کند. همچنین در جریان ساخت‌وساز موجودات چسبناک بازیکنان از تفکر تحلیلی و انتزاعی تا حدودی بهره می‎برند.
    گوی‎های چسبان در عین حال که به نظر زنده می‎آیند، کشته نمی‎شوند؛ اما پرتاب می‎شوند، از گروه جدا می‎شوند، به تیغه برخورد می‎کنند و یا در آتش می‎افتند.

    آنچه والدین باید بدانند

    در بخش آگاهی والدین درباره‌ کلیت محتوا، داستان و نکات مثبت و منفی آن نوشته‌ایم. همچنین به نکاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است برای والدین مهم باشند.

    بازی دنیای چسبنده با هدف سرگرمی و بر پایه‎ی قوانین علم فیزیک طراحی‌شده است. در سال 2008 این بازی در فضای ویندوز رونمایی شد و بعد از سه سال به‌صورت اپلیکیشن برای سیستم‌عامل iOS طراحی گشت و بعد از آن نسخه Android نیز در دسترس قرار گرفت. شخصیت‎های این بازی گوی‎های چسبناک قطره‎ای شکل رنگی به اسم Goo هستند و این شخصیت‎ها در دورنگ سیاه و سبز به دنبال کشف بخش‎های جدید از سرزمین خود، وارد ماجراجویی بزرگی می‎شوند. هدف بازی رساندن گوی‎های سیاه به لوله بوده تا هر گویی که رها است در این لوله وارد شود. با متصل کردن هر گوی سازه تعادل پیشین خود را از دست می‎دهد (مگر پایه‎های محکمی داشته باشد) و سنگین می‎شود و به سمت جاذبه زمین کشیده می‎شود. بازیکن به‌عنوان ناجی در این بازی بااتصال گوی‎ها به یکدیگر تلاش می‎کند تا گوی‎ها را نجات دهد و به لوله برساند. در این بازی پنج فصل با چندین مرحله وجود دارد. در میان برخی از مراحل تعدادی ویدیوی کوتاه وجود دارد و احتمال از دست دادن چندین گوی در مراحل وجود دارد. بازیکن در کنار در نظر گرفتن قوانین فیزیک و جاذبه برای حل پازل باید به دنبال حداقل کردن تعداد حرکات خود باشد تا بتواند امتیاز بیشتری به دست آورد. استفاده از تفکر تحلیلی در این بازی بسیار اهمیت دارد و با گذر از مراحل حل هر پازل دقت بیشتری را می‎طلبد. برای آگاهی از اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته می‎شود، بخش قوانین و مقررات حریم خصوصی را مطالعه کنید. این بررسی بر مبنای نسخه 1.6 iOS در تاریخ 96/10/12 نوشته‌شده است.

    کیفیت

    داستان این بازی دنباله‎دار و با هدف مشخص است که در هر فصل بخشی از راز این داستان برملا می‎شود. هر سطح از بازی دارای موسیقی و ظاهر مخصوص به خود بوده و در اصل بخشی از داستان کلی فصل را تعریف می‎کند. ساختار گرافیکی هر مرحله بر اساس جایگاه بازیکن در نقشه طراحی‌شده است و موسیقی بازی متناسب با فضای محیط مرحله موردنظر است. گرافیک بازی در کل دوبعدی است ولی در ساخت سازه با استفاده از گوی‏‎ها بعد سومی در نظر گرفته‌شده است. نسخه اصلی این بازی نامزد دریافت جوایز بسیاری شده و برنده جوایز بسیاری در IGN Wii برای بهترین پازل 2008، بهترین بازی سل 2008، بهترین طراحی خلاقانه 2008 و … شده است.

    مصرف گرایی

    مصرف گرایی به معنای وجود هرگونه ویژگی در بازی یا برنامه موبایلی است که باعث می شود تا مخاطب ترغیب به خرید یک محصول خاص یا دیگر بازی ها شود و یا حضور عناصری که به نحوی سبک زندگی‌ مصرف‌گرایانه را تشویق کند.

    در میان برخی از مراحل ویدیوهای کوتاهی نشان داده می‎شود. شخصیت‎های این ویدیوها مربوط به ناشر این بازی است ولی جنبه تبلیغاتی ندارد.

    مشخصات برنامه موبایلی

    حداقل نیازمندی اندروید ۲.۰ یا بالاتر
    نسخه تست شده روی iOS ۱.۶
    واحد پول دلار
    قیمت ۴
    ناشر ۲D BOY
    سال انتشار ۲۰۱۱
    ارز دلار