گربه قجری

thumbnail
۱۲ سال به بالا
در رامون، ستاره‌های یک محتوا با توجه به تحلیل کلی سنجه‌ها و نظر بررس و با هدف نشان دادن میزان هم‌راستایی آن اثر با نیازهای رشدی و تحولی گروه سنی موردنظر، ارزیابی می‌شود. با نحوه نوشتن بررسی در رامون آشنا شوید

یک بازی معمایی ایرانی، با گرافیک متفاوت و پازل‌های گیج‌کننده

سال: 1395
    بررس بازی: آزاده عبدی

    سنجه‌ها

    این بخش، مجموعه ای از سنجه‌های مثبت و منفی است که در هر محتوا بررسی می‌شوند، تعداد بولت‌ها نشانگر کمیت آن سنجه است. با کلیک روی هر سنجه می‌توانید توضیحات مربوط به آن را بخوانید.
اطلاعات بیشتر درباره سنجه‌ها را در لینک زیر ببنیید: هر سنجه نمایانگر چیست؟
    ببری که شخصیت اصلی بازی است، گربه‌ی آرام و مهربانی است که به شخصیت‌های دیگری که در طول بازی می‌بیند، کمک می‌کند. با این حال گاهی هم وسیله‌هایی را که به او تعلق ندارند بدون اجازه برمی‌دارد.
    در چندین مرحله از بازی به حرمسرای شاه با نمایش تصویر یا نوشته اشاره می‌شود. در تمامی این صحنه‌ها، شاه روی تخت خود به تنهایی نشسته و چندین زن با پوشش سیاه در قسمتی دیگر و کنار هم ایستاده‌اند. در یکی از این صحنه‌ها تابلوی «حرمسرا» در گوشه‌ی تصویر دیده می‌شود. با این‌که در کلام اشاره نمی‌شود اما کاملاً مشخص است که این زنان همگی همسر شاه‌اند. در مکالمات جملاتی مانند «اگه من زنت بشم، منو با چی می‌زنی»، و «خودش یه پا مَرده» در اشاره به شخصیت اصلی زن، به کار برده شده است. در یکی از مراحل بازی، مغازه‌ای که می‌توان در آن قلیون کشید، دیده می‌شود که بالای آن نوشته شده «بفرمایید قلیون».
    بعضی شخصیت‌ها و خود راوی گاهی با لحن لاتی صحبت می‌کنند و اصطلاحاتی چون «جیگرطلا»، «بچه فوفول» و «یابو» استفاده می‌کنند. همچنین جملاتی مانند «سر سفره‌ی بابات غذا خوردی»، «اگه زنت بشم، منو با چی می‌زنی؟»، «این‌جا چه غلطی می‌کنی» و «از جنس آدم فضایی‌ها کلافه است» در مکالمات و از زبان راوی شنیده می‌شود.
    در مراحل بازی تصاویری از شاهان ایرانی وجود دارد، مانند مظفرالدین شاه، ناصرالدین شاه، احمدشاه قاجار و فتحعلی‌شاه و نام آن‌ها هم روی تصاویر نشان داده می‌شود. همچنین اشاره‌هایی به الماس‌های کوه نور و دریای نور می‌شود که از جواهرات بسیار باارزش و قدیمی ایرانی‌اند. در چند صحنه از بازی سطل‌های زباله با علامت بازیافت دیده می‌شود که می‌تواند برای کودکان آموزنده باشد.
    در طراحی گرافیک بازی از حروف فارسی به خط نستعلیق استفاده شده است. همچنین راوی بازی، داستان را به زبان ترکی روایت می‌کند و جملات با زیرنویس فارسی هم نمایش داده می‌شوند. موسیقی استفاده شده در مراحل هم کاملاً برگرفته از موسیقی سنتی ایرانی است.
    شخصیت اصلی بازی که یک گربه است، گاهی اوقات از ترس جیغ می‌زند که می‌تواند برای کودکان کم‌سن ترسناک باشد. در بعضی مراحل هم صدای گریه و ناله‌ی دردناک افرادی دائماً شنیده می‌شود.
    کنترل‌های بازی تنها با کلیک ماوس انجام می‌شوند و پیچیدگی خاصی ندارند با این حال انجام آن‌ها و پیدا کردن آیتم‌های درست در صحنه کار خیلی آسانی نیست. ضمن این‌که پازل‌های بازی هم معمولاً از منطق خاصی پیروی نمی‌کنند و حل کردن‌شان به آزمون و خطا یا حدس نیاز دارد.

    آنچه والدین باید بدانند

    در بخش آگاهی والدین درباره‌ کلیت محتوا، داستان و نکات مثبت و منفی آن نوشته‌ایم. همچنین به نکاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است برای والدین مهم باشند.

    گربه‌ قجری یک بازی معمایی و اشاره‌‌و‌کلیک ایرانی است. بازیکن کنترل گربه‌ی ماده‌ای به نام ببری را در دست دارد که برای بچه‌ی کوچکش دنبال غذا می‌گردد. گیم‌پلی بازی شامل گشتن در قسمت‌های مختلف و حل کردن معماها می‌شود.
    معماهای بازی معمولاً از منطق خاصی پیروی نمی‌کنند و حل کردن‌شان می‌تواند برای بعضی‌ها دشوار باشد. خشونت قابل توجهی در بازی وجود ندارد، با این حال چهره‌ی گربه هنگام جیغ کشیدن می‌تواند برای کودکان ترسناک باشد. مکالمات این بازی هم دارای محتوای توهین‌آمیز و هم بزرگسالانه است. اصطلاحاتی مانند «یابو»، «چه غلطی می‌کنی» و «بچه فوفول» از زبان راوی شنیده می‌شود. همچنین در بخشی از بازی حرمسرای شاه نشان داده شده که تعداد زیادی زن با پوشش‌های سیاه در اتاق شاه نشسته‌اند. راوی در یکی از مراحل، جمله‌ی «اگه من زنت بشم، منو با چی می‌زنی» را استفاده می‌کند.

    چکیده داستان

    ببری گربه‌ی ماده‌ای است که بچه‌اش گرسنه است و به همین دلیل هم تصمیم می‌گیرد تا به قصر پادشاه برود شاید آن‌جا غذایی برای بچه‌اش پیدا کند. او در این راه با ماجراهایی روبه‌رو می‌شود و باید بتواند با کمک بعضی از اهالی شهر راهی به درون قصر پیدا کند.

    کیفیت

    گربه قجری به‌جز گرافیک و موسیقی متفاوت، تقریباً هیچ چیز دیگری برای عرضه به بازیکن ندارد. طراحی مراحل بازی که با حروف نستعلیق انجام شده‌اند، در کنار موسیقی سنتی‌ای که برای آن‌ها انتخاب شده، ترکیب جذاب و حتی آرامش‌بخشی را برای مخاطب شکل داده است. متأسفانه به‌جز این دو مورد، بازی پر از اشکال است. داستان هیچ کشش خاصی ندارد و روایت مشخصی را هم دنبال نمی‌کند. حتی روایت داستان به زبان ترکی هم نتوانسته جذابیتی به آن ببخشد. پازل‌ها و معماها از هیچ منطقی پیروی نمی‌کنند و در بسیاری مواقع باید با آزمون و خطا یا حدس آن‌ها را پیش برد. داستان کاملاً ناگهانی و بدون مقدمه تمام می‌شود و گیم‌پلی آن بسیار کند پیش می‌رود. اگر سازندگان همان‌‌قدر که برای طراحی گرافیک و موسیقی بازی زمان گذاشته بودند، به گیم‌پلی، مسائل فنی و داستان هم می‌پرداختند، این بازی می‌توانست یکی از بهترین عناوین معمایی ایرانی باشد.

    فرصت‌هایی برای گفتگو

    در این بخش موضوعات و سوالاتی را درباره هر محتوا مطرح می‌کنیم که صحبت راجع به آن‌ها می‌تواند برای بچه‌ها و خانواده‌ها مفید باشد و به درک بهتر اثر و موضوعات مطرح شده در آن منجر شود.

    ـ می‌توانید درباره‌ی داستان بازی و نقاط ضعف و قوت آن صحبت کنید. کدام بخش داستان بیش از همه برای شما جالب بود؟
    ـ در قسمت‌هایی از بازی به حرمسرای پادشاه اشاره می‌شود. می‌توانید درباره‌ی حرمسرا و نگاهی که در این موضوع به زن مطرح است، صحبت کنید.

    مشخصات بازی

    رتبه ESRB ندارد
    رتبه اسرا ۱
    واحد پول ریال
    قیمت ۴۸۰۰۰
    تولید کننده رسانه شکوه کویر
    نحوه انجام بررسی بازی کامل انجام شده است.
    سال انتشار ۱۳۹۵