Chuchel

thumbnail
۱۰ سال به بالا
در رامون، ستاره‌های یک محتوا با توجه به تحلیل کلی سنجه‌ها و نظر بررس و با هدف نشان دادن میزان هم‌راستایی آن اثر با نیازهای رشدی و تحولی گروه سنی موردنظر، ارزیابی می‌شود. با نحوه نوشتن بررسی در رامون آشنا شوید
یک بازی معمایی سرگرم‌کننده، با مقداری خشونت فانتزی و شخصیت‌های بامزه
سال: 2018
    بررس متن: آزاده عبدی

    سنجه‌ها

    این بخش، مجموعه ای از سنجه‌های مثبت و منفی است که در هر محتوا بررسی می‌شوند، تعداد بولت‌ها نشانگر کمیت آن سنجه است. با کلیک روی هر سنجه می‌توانید توضیحات مربوط به آن را بخوانید.
اطلاعات بیشتر درباره سنجه‌ها را در لینک زیر ببنیید: هر سنجه نمایانگر چیست؟
    تلاش قهرمان بازی برای دوستی با شخصیت‌های دیگر و کمک به آن‌ها و همین‌طور حل کردن پازل‌های مختلف از مواردی‌اند که می‌تواند در دنیای کودکان و نوجوانان قابل درک و معنادار باشد.
    شخصیت بازیکن موجودی گرد و کوچک است که در طول بازی سعی می‌کند با دیگر موجودات دوست شود و به آن‌ها کمک کند. ضمن این‌که تا انتهای بازی یاد می‌گیرد که طمع کردن اشتباه است و باید از آنچه که دارد، لذت ببرد.
    در یکی از پازل‌ها شخصیت اصلی بازی می‌تواند نوعی قارچ جادویی بخورد که در نتیجه‌ی آن رنگ اجسام روی صفحه شفاف‌تر می‌شوند.
    خشونت فانتزی در بسیاری از مراحل بازی وجود دارد. با این حال این خشونت همیشه حالت کارتونی دارد و هیچ گاه خون و تصاویر خشونت‌آمیز واقع‌گرایانه در آن نشان داده نمی‌شود. شخصیت اصلی ممکن است توسط دیگر شخصیت‌ها له شود، تیرهای فانتزی به سمتش شلیک شود یا از بلندی به پایین بیفتد. بعضی از شخصیت‌ها چهره‌های عجیبی دارند که ممکن است برای کودکان ترسناک باشد.
    کنترل‌های بازی ساده‌اند و فقط با کلیک کردن انجام می‌شوند. با این حال بعضی از پازل‌ها نسبتاً پیچیده‌اند و حل کردن آن‌ها زمان‌بر است.

    آنچه والدین باید بدانند

    در بخش آگاهی والدین درباره‌ کلیت محتوا، داستان و نکات مثبت و منفی آن نوشته‌ایم. همچنین به نکاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است برای والدین مهم باشند.
    بازی Chuchel یک عنوان ماجراجویانه است که بازیکنان باید در آن مجموعه‌ای از پازل‌ها را در مراحل مختلف حل کنند. بازی هیچ مکالمه‌ای ندارد و راهنمایی چندانی به بازیکن نمی‌کند با این حال یاد گرفتن کنترل‌ها و نحوه‌ی کارکرد آن‌ها سخت نیست. داستان بازی دارای مفاهیمی چون دوستی، طمع نکردن و مادی‌گرا نبودن است. در بسیاری از مراحل خشونت فانتزی دیده می‌شود. شخصیت‌ها ممکن است روی هم بپرند، یکدیگر را له کنند، به همدیگر مشت بزنند یا گلوله‌های رنگی و کوچک به سمت هم پرتاب کنند. تمام این صحنه‌ها کارتونی‌اند و خون و تصاویر خشونت‌آمیز واقع‌گرایانه در آن‌ها وجود ندارد. با این حال ظاهر بعضی از شخصیت‌ها ممکن است برای کودکان کم‌سن ترسناک به نظر بیاید. تنها نکته‌ی بحث‌برانگیز بازی قسمتی است که در آن شخصیت اصلی می‌تواند قارچی جادویی بخورد که در نتیجه‌ی آن رنگ‌های صفحه‌ی بازی شفاف‌تر می‌شوند.

    چکیده داستان

    قهرمان این بازی یک موجود کوچک پشمالو است که به همراه رقبیش کِکِل در موقعیت‌های پازلی مختلفی قرار می‌گیرند و در همه‌ی‌ آن‌ها باید یک گیلاس باارزش را به دست بیاورند. بازیکن در طول بازی با شخصیت‌های عجیب زیادی روبه‌رو خواهد شد مانند یک مسواک دانشمند، میمون‌های خواب‌آلو که صورت‌های برعکس دارند و یک هیولای ژلاتینی بزرگ. هدف بازیکن در تمامی پازل‌ها، به دست آوردن گیلاس‌هاست که این کار را باید به روش‌های مختلف انجام دهد.

    کیفیت

    بازی Chuchel به واسطه‌ی طراحی شخصیت‌ها،‌ روایت و پازل‌هایش، عنوان نسبتاً متفاوتی در ژانر معمایی و ماجراجویانه به حساب می‌آید. بازی داستان خاص یا مکالمه‌ای ندارد و بیشتر روی ارائه‌ی بصری خود تکیه کرده است. انیمیشن‌های متنوع با صداگذاری‌های بامزه و البته شوخی‌های گاه و بی‌گاه باعث شده‌اند این عنوان بسیار سرگرم‌کننده و در عین حال خنده‌دار شود. بازی برای جلو رفتن راهنمایی چندانی نمی‌کند و بازیکن باید با آزمون و خطا در آن پیش برود، به ویژه در پازل‌های پایانی که سخت‌تر هم می‌شوند. این نکته ممکن است در ابتدا برای بازیکنان کم‌تجربه کار را سخت کند اما با کمی تمرین می‌توان مکانیک‌های بازی را یاد گرفت. شوخی‌هایی که در Chuchel انجام می‌شود شاید برای همه‌ی بازیکنان قابل درک نباشد اما پازل‌ها و شخصیت‌های آن، بازی را به یک تجربه‌ی بامزه و سرگرم‌کننده تبدیل کرده‌اند که طیف وسیعی از بازیکنان می‌توانند از آن لذت ببرند.

    فرصت‌هایی برای گفتگو

    در این بخش موضوعات و سوالاتی را درباره هر محتوا مطرح می‌کنیم که صحبت راجع به آن‌ها می‌تواند برای بچه‌ها و خانواده‌ها مفید باشد و به درک بهتر اثر و موضوعات مطرح شده در آن منجر شود.
    ـ یکی از مفاهیمی که در بازی مطرح می‌شود، طمع نکردن و مادی‌گرا نبودن است. به نظر شما این مفاهیم چه معنایی دارد و چه مشکلی می‌تواند برای فرد ایجاد کند؟

    مشخصات بازی

    رتبه ESRB ندارد
    رتبه اسرا ۱
    واحد پول دلار
    قیمت ۱۰
    تولید کننده Amanita Games
    نحوه انجام بررسی بررسی بازی با تماشای ویدئوی بازی انجام شده است.
    سال انتشار ۲۰۱۸