Elden Ring

thumbnail
۱۸ سال به بالا

یک بازی نقش‌آفرینی و فانتزی سخت با شیوه‌ی روایت پیچیده و مبارزات خونین و خشن

سال: 2022
    بررس بازی: مصطفی محدث

    سنجه‌ها

    این بخش، مجموعه ای از سنجه‌های مثبت و منفی است که در هر محتوا بررسی می‌شوند، تعداد بولت‌ها نشانگر کمیت آن سنجه است. با کلیک روی هر سنجه می‌توانید توضیحات مربوط به آن را بخوانید.
اطلاعات بیشتر درباره سنجه‌ها را در لینک زیر ببنیید: هر سنجه نمایانگر چیست؟
    یکی از دشمنان بازی، نوعی هیولای شبه‌انسان با بدنی زنانه و نیمه‌برهنه است. البته به خاطر سرعت بالای مبارزات و زاویه‌های خاص دوربین در سکانس‌های سینمایی، جزئیات چندانی از بدن او قابل مشاهده نیست.
    در برخی از مکالمات و متون، از اصطلاحات توهین‌آمیزی مثل “s--t”، “damn” و “hell” استفاده شده است.
    همانند آثار پیشین این استودیو و دیگر عناوین ژانر روگ‌لایک، تاکید زیادی بر تلاش و ناامید نشدن وجود دارد. گیم‌پلی سخت بازی اگرچه چالش‌برانگیز و در مواقعی حتی آزاردهنده است، اما پیروزی و پیشروی در آن نیز به معنای ارزشمندتر شدن حس پاداش و تکمیل ماموریت‌های مختلف است. امکان پشت سر گذاشتن بخش‌هایی از بازی به صورت تیمی آنلاین و دونفره نیز وجود دارد که تجربه‌ی آن، می‌تواند منجر به تقویت حس همکاری، کار گروهی و ارتباط موثر بین اعضای تیم شود.
    بازیکن با استفاده از انواع و اقسام سلاح‌های سرد شبیه به دوران قرون وسطی مثل شمشیر، نیزه، تبر، تیروکمان و حملات جادویی، دشمنان خود را از بین می‌برد. آن‌ها از سربازهای انسانی، هیولاهای کوچک و بزرگ، موجودات فانتزی و حیوانات وحشی تشکیل شده‌اند و پس از صدمه دیدن، فریاد می‌کشند و خون قابل‌توجهی از دست می‌دهند. قطر‌ه‌های خون که به شکلی واقع‌گرایانه طراحی شده‌اند، روی لباس و صورت شخصیت‌ها و همچنین بخش‌های مختلف محیط باقی می‌مانند. علاوه بر حیوانات وحشی، بازیکن باید برای به دست آوردن برخی از منابع موردنیاز ساخت آیتم‌های خاص، برخی از حیوانات اهلی مثل گوسفند، جغد و لاک‌پشت را از بین ببرد. در برخی از محیط‌ها، موارد خشونت‌آمیز دیگری مثل اجساد رهاشده، گودال‌های آغشته به خون و اعضای قطع‌شده‌ی بدن انسان‌ها و هیولاها دیده می‌شوند. همچنین در برخی از سکانس‌های سینمایی و غیرتعاملی، صحنه‌های خشن دیگری مثل هیولایی که دست خودش را قطع می‌کند یا جادوگری که ظاهرش را عوض می‌کند دیده می‌شوند. علاوه بر برخی محیط‌های ترسناک و تاریک، ظاهر عظیم‌الجثه و نحوه‌ی حمله‌ کردن برخی از هیولاها نیز ممکن است برای گروهی از بازیکن‌ها، دلهره‌آور و وحشتناک باشد.
    کنترل‌ها و مکانیسم‌های مبارزه‌ای بازی، بسیار پیچیده هستند و یادگیری آن‌ها، نیازمند زمان، تلاش و تعهد بسیار است. مراحل آموزشی و درجه‌بندی‌های مختلفی هم برای میزان سختی گیم‌پلی وجود ندارد و مرگ شخصیت اصلی، به معنای از دست رفتن بخش قابل‌توجهی از پیشرفت او است. بخش‌های متنی محدودی برای توضیح دادن درباره‌ی بخش‌های مختلف بازی دیده می‌شود اما بسیاری از مکانیسم‌ها را باید خود بازیکن از طریق آزمون و خطا کشف کند.

    آنچه والدین باید بدانند

    در بخش آگاهی والدین درباره‌ کلیت محتوا، داستان و نکات مثبت و منفی آن نوشته‌ایم. همچنین به نکاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است برای والدین مهم باشند.

    بازی Elden Ring عنوانی در سبک نقش‌آفرینی اکشن است که بازیکن در آن، کنترل مبارزی را بر عهده می‌گیرد که به دنبال پیدا کردن یک حلقه‌‌ی جادویی و تبدیل شدن به «پادشاه باستانی» است. بازیکن از زاویه‌ی سوم‌شخص به گشت‌وگذار در نقشه‌ی جهان‌باز می‌پردازد، با دشمنان مختلفی مبارزه می‌کند، سلاح‌ها و قابلیت‌های خود را ارتقا می‌دهد و ماموریت‌های اصلی و جانبی بسیاری را پشت سر می‌گذارد.
    مبارز ساخته‌شده توسط بازیکن می‌تواند با استفاده از سلاح‌های مربوط به دوران قرون وسطی مثل شمشیر، نیزه، تبر، تیروکمان و همچنین حملات جادویی، دشمنان خود را از بین ببرد. آن‌ها از سربازهای انسانی و موجودات و هیولاهای مختلفی تشکیل شده‌اند و اکثرشان پس از صدمه دیدن، فریاد می‌کشند و به سمت شخصیت تحت‌کنترل بازیکن، حمله‌ور می‌شوند. خون، خونریزی و صحنه‌های خشن دیگری مثل قطع اعضای بدن در مبارزات بازی دیده می‌شوند. علاوه بر دشمنان انسانی و هیولاها، حیوانات اهلی و وحشی بسیاری نیز در بازی وجود دارند که بازیکن باید آن‌ها را نیز یا با هدف جمع‌آوری منابع برای ساخت یک آیتم خاص و یا با هدف زنده ماندن و بقا از بین ببرد. قطرات خون دشمنان تا مدت قابل‌توجهی، روی محیط و لباس‌های شخصیت‌‌ها باقی می‌مانند. در طراحی برخی از محیط‌ها عناصر خشونت‌آمیزی مثل دست‌های قطع‌شده که از سقف یک اتاق آویزان شده‌اند، مشاهده می‌شوند. همچنین در برخی از سکانس‌های سینمایی، صحنه‌های خشن دیگری مثل غولی که دست خود را قطع می‌کند وجود دارند. در توضیحات مربوط به برخی از آیتم‌ها، ارجاعاتی به اعمال خشونت‌آمیزی مثل مراسم قربانی کردن انسان‌ها دیده می‌شود. یکی از دشمنان بازی، بدن زنانه و نیمه‌‌برهنه‌ای دارد اما جزئیات چندانی از آن‌ قابل مشاهده نیست. در چند مکالمه، از اصطلاحات توهین‌آمیزی مثل “s–t” و “damn” استفاده شده است.

    چکیده داستان

    حلقه‌ای قدرتمند و جادویی که در گذشته پیروزی‌ها و دستاوردهای بسیاری برای صاحبان خود به ارمغان آورده، چندین تکه شده و باعث پیدایش نوعی نفرین در سرتاسر سرزمین شده است. جنگجویانی که زمانی از این سرزمین بیرون رانده شده‌اند، اکنون با هدف پیدا کردن تکه‌های مختلف حلقه و تبدیل شدن به «پادشاه باستانی»، به سرزمین‌های میانی برگشته‌اند. بازیکن که کنترل یکی از این مبارزان را بر عهده می‌گیرد، باید دشمنان و نیمه‌خدایان بسیاری را از سر راه بردارد تا بتواند حلقه و قدرت جادویی آن را احیا کند.

    تصاویر و ویدیو‌ها

    کیفیت

    بازی Elden Ring را می‌توان از جهات بسیاری، کامل‌ترین اثر استودیو FromSoftware دانست. مکانیسم‌های گیم‌پلی و مبارزه‌ای بازی اگرچه شباهت بسیاری به آثار پیشین استودیو دارند، اما تحول و پیشرفت را می‌توان در تمام اجزای آن مشاهده کرد. داستان و فضاسازی آن با همکاری «جورج آر. آر. مارتین» (نویسنده‌ی مجموعه کتاب‌های «بازی تاج و تخت») نوشته شده و البته همانند دیگر عناوین این استودیوی ژاپنی، شیوه‌ی روایت آن پیچیده و در مواقعی، نامفهوم است. گرافیک بازی (مخصوصاً در نسخه‌های کنسولی نسل نهم و رایانه‌های شخصی) بسیار چشم‌نواز، زیبا و پر از جزئیات است. قطعات موسیقی آن نیز در انتقال فضای حماسی بازی بسیار موفق بوده‌اند و از آثار تاثیرگذار و به‌یادماندنی محسوب می‌شوند. به غیر از چند باگ تکرارشونده مثل ناپدید شدن اسب تحت‌کنترل بازیکن در یک یا دو منطقه‌ی خاص، مشکل خاص دیگری در این عنوان مشاهده نشده است.

    فرصت‌هایی برای گفتگو

    در این بخش موضوعات و سوالاتی را درباره هر محتوا مطرح می‌کنیم که صحبت راجع به آن‌ها می‌تواند برای بچه‌ها و خانواده‌ها مفید باشد و به درک بهتر اثر و موضوعات مطرح شده در آن منجر شود.

    فکر می‌کنید دلیل محبوبیت داستان‌ها و قصه‌های فانتزی چیست؟ تجربه‌ی یک جهان ناشناخته و مرموز، چه لذت و هیجانی دارد؟ آیا این بازی به خاطر محیط جهان‌بازی که دارد، توانسته لذت ناشی از حس اکتشاف و کشف رمز و رازهای مختلف را به خوبی منتقل کند؟ چرا؟
    می‌توانید درباره‌ی نوع خشونت موجود در بازی صحبت کنید. بسیاری از دشمنان بازیکن در این عنوان، یا هیولاهایی هستند که زمانی انسان بوده‌اند و یا انسان‌هایی که در مسیر تبدیل شدن به هیولاهای غول‌پیکر قرار دارند. از بین بردن این انسان‌ها چه تفاوتی با کشتن انسان‌های معمولی در بازی‌های دیگر دارد؟ داستان و شیوه‌ی روایت آن، چه نقشی در ایجاد کردن این تفاوت داشته است؟

    مشخصات بازی

    رتبه ESRB M
    واحد پول دلار
    قیمت ۶۰
    تولید کننده FromSoftware
    دستگاه های سازگار Xbox Series X، Xbox Series S، Xbox One، Windows، PlayStation ۴، PlayStation۵
    نحوه انجام بررسی بازی کامل انجام شده است
    سال انتشار ۲۰۲۲