Expeditions: Rome

thumbnail
۱۴ سال به بالا
در رامون، ستاره‌های یک محتوا با توجه به تحلیل کلی سنجه‌ها و نظر بررس و با هدف نشان دادن میزان هم‌راستایی آن اثر با نیازهای رشدی و تحولی گروه سنی موردنظر، ارزیابی می‌شود. با نحوه نوشتن بررسی در رامون آشنا شوید

یک بازی نقش‌آفرینی و استراتژی با درون‌مایه‌های تاریخی و آموزشی متعدد و گیم‌پلی نسبتاً خشونت‌آمیز

سال: 2022
    بررس بازی: مصطفی محدث

    سنجه‌ها

    این بخش، مجموعه ای از سنجه‌های مثبت و منفی است که در هر محتوا بررسی می‌شوند، تعداد بولت‌ها نشانگر کمیت آن سنجه است. با کلیک روی هر سنجه می‌توانید توضیحات مربوط به آن را بخوانید.
اطلاعات بیشتر درباره سنجه‌ها را در لینک زیر ببنیید: هر سنجه نمایانگر چیست؟
    بازیکن در طول ماجراجویی خود، با شخصیت‌های بسیاری آشنا می‌شود که جز کمک به مردم روم و پیشرفت آن‌ها، چیزی نمی‌خواهند. شخصیت تحت‌کنترل خود بازیکن نیز با توجه به انتخاب‌هایی که انجام می‌دهد و تصمیماتی که می‌گیرد، می‌تواند یک حاکم عادل و محبوب باشد و می‌تواند به یک فرد ظالم و زورگو نیز تبدیل شود. بازی از عناوینی مثل «جنگ‌طلب»، «مسالمت‌آمیز» و «ظالم» برای توصیف شخصیت بازیکن استفاده می‌کند.
    در برخی از مکالمات، ارجاعاتی به مسائل و روابط جنسی (مثل اندازه‌ی آلت جنسی یک شخصیت) و نوشیدنی‌های الکلی وجود دارد. در بین منابعی که بین نیروهای نظامی تقسیم خواهند شد، شراب و دیگر نوشیدنی‌های الکلی نیز دیده می‌شوند. یکی از شخصیت‌هایی که بازیکن ممکن است با او تعامل داشته باشد، «کلئوپاترا» است که لباس باز و تنگی به تن دارد و شیوه‌ی نمایش دادن او نیز کمی جنسیت‌زده است.
    در برخی از مکالمات، از اصطلاحات توهین‌آمیزی مثل “a--hole” استفاده شده است.
    اگرچه داستان بازی بر اساس اطلاعات دقیق تاریخی نوشته نشده و در واقع، نسخه‌ی دیگری از سرنوشت مردم روم و تاریخچه‌ی آن را به نمایش می‌گذارد، اما شخصیت‌های معروف و حقیقی بسیاری از دوران روم باستان در بازی حضور دارند که بازیکن می‌تواند با صحبت با آن‌ها، اطلاعات تاریخی قابل‌توجهی به دست بیاورد. بازیکن همچنین در طول تجربه‌ی خود، می‌تواند با فرهنگ، آداب و رسوم، مقام‌های نظامی و سیاسی روم و شیوه‌ی توزیع قدرت بین آن‌ها آشنا شود. گیم‌پلی بازی و مهارت پیدا کردن در آن نیز منجر به تقویت مهارت‌هایی چون مدیریت منابع، برنامه‌ریزی بلندمدت و دید استراتژیک بازیکن می‌شود.
    معماری ساختمان‌ها، نحوه‌ی لباس پوشیدن مردم و حتی شیوه‌ی درست تلفظ اسامی لاتین بازی بر اساس اطلاعات دقیق تاریخی طراحی و بازسازی شده‌اند. توجه و دقت به جزئیات و وفادار بودن سازندگان این عنوان به شیوه‌ی زندگی مردم روم و حاکمان آن‌ها در تقریباً تمام بخش‌های بازی دیده می‌شود.
    مبارزات بازی به دو قسمت کوچک (تیمی) و بزرگ (ارتشی) تقسیم می‌شود. مبارزات کوچک به شکل نوبتی انجام می‌شوند و بازیکن در نوبت خود، می‌تواند سربازها و شخصیت‌های دیگر را با استفاده از شمشیر، نیزه و سلاح‌های سرد دیگر از بین ببرد. دشمنان ممکن است پس از تیر یا شمشیر خوردن، فریاد بکشند و خون زیادی از دست بدهند. اگرچه زاویه‌ی دوربین در مبارزات کوچک به شکل دید از بالا است و جزئیات چندانی در آن‌ها وجود ندارد، اما خشونت آن از نوع واقع‌گرایانه است و استفاده از برخی از سلاح‌ها نیز ممکن است با قطع اعضای بدن و خونریزی حتی بیشتری همراه باشد. اجساد دشمنان تا زمان قابل‌توجهی در محیط بازی باقی خواهد ماند. مبارزات بزرگ تقریباً عاری از خشونت هستند و بازیکن فقط علامت نیروهای خود مثل کمان‌دارها را می‌بیند و به آن‌ها دستور حمله، عقب‌نشینی یا تصمیمات دیگر را اعلام می‌کند.
    مکانیسم‌های کنترلی و مدیریتی بازی نسبتاً پیچیده‌اند و یادگیری آن‌ها، به زمان و تلاش قابل‌توجهی نیاز دارد. البته بازی از مراحل آموزشی و چندین درجه‌بندی برای میزان سختی گیم‌پلی بهره می‌برد. مبارزات بزرگ بین ارتش‌ها به چیدن استراتژی پیش از شروع مبارزه و برنامه‌ریزی بلندمدت در حین مبارزه نیازمند است.

    آنچه والدین باید بدانند

    در بخش آگاهی والدین درباره‌ کلیت محتوا، داستان و نکات مثبت و منفی آن نوشته‌ایم. همچنین به نکاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است برای والدین مهم باشند.

    بازی Expeditions: Rome عنوانی در سبک نقش‌آفرینی با عناصر بازی‌های استراتژی است که بازیکن در آن، کنترل جانشین رهبر روم باستان را بر عهده می‌گیرد. او پس از ساختن شخصیت مدنظر خود، باید نیروهای نظامی مختلفی را به خدمت بگیرد، نقاط حساس استراتژیک را تصرف کند و با تصمیمات و انتخاب‌هایی که می‌گیرد، آینده‌ی روم و سرنوشت مردم آن را بسازد.
    داستان بازی اگرچه بر مبنای اطلاعات دقیق تاریخی نوشته نشده، اما شخصیت‌های حقیقی و معروف بسیاری از آن دوران دیده می‌شوند. بازیکن در حین تجربه‌ی بازی، می‌تواند اطلاعات زیادی درباره‌ی تاریخ و فرهنگ مردم روم باستان از جمله میزان و شدت تاثیرگذاری امپراطوری روم کسب کند. معماری ساختمان‌ها، نحوه‌ی لباس پوشیدن مردم و حتی شیوه‌ی درست تلفظ اسامی لاتین، با دقت بسیاری و بر اساس اطلاعات تاریخی مربوط به آن دوره طراحی و پیاده‌سازی شده‌اند. مبارزات بازی به شکل نوبتی انجام می‌شوند. شخصیت‌ها و سربازها با استفاده از سلاح‌های روم باستان، به یکدیگر حمله می‌کنند. اگرچه زاویه‌ی دوربین به شکل دید از بالا است و جزئیات چندانی در آن وجود ندارد، اما خشونت بازی از نوع واقع‌گرایانه است. شخصیت‌ها ممکن است پس از صدمه دیدن، فریاد بکشند و خونریزی کنند. در مواقعی نیز صحنه‌های خشونت‌آمیز دیگری مثل قطع اعضای بدن آن‌ها دیده می‌شود. در برخی از مکالمات و متون، ارجاعاتی به روابط و مسائل جنسی وجود دارد. از اصطلاحات توهین‌آمیزی مثل “a–hole” در بعضی از مکالمات استفاده شده است.

    چکیده داستان

    وقتی که حاکم روم توسط یکی از رقبای سیاسی خود مسموم و کشته می‌شود، فرزند او که جانشین رسمی حاکم محسوب شده و پیش از این سفیر بوده است، مجبور به فرار از سرزمین مادری خود می‌شود. او اکنون باید با به خدمت گرفتن سربازها و نیروهای جدید، قدرت نظامی خود را احیا کند و در مسیر بازگشت به روم قرار بگیرد. بازیکن پس از شخصی‌سازی و ساختن شخصیت مدنظر خود به عنوان سفیر و وارث حقیقی پادشاهی روم، راهی این سفر می‌شود و با استفاده از انتخاب‌ها و تصمیمات خود، مسیر بازگشت به پادشاهی را می‌سازد.

    تصاویر و ویدیو‌ها

    کیفیت

    بازی Expeditions: Rome گیم‌پلی پیچیده‌ای دارد و معدود مراحل آموزشی آن نیز نمی‌تواند مکانیسم‌های مدیریتی و مبارزه‌ای بازی را به خوبی توضیح دهد. با این حال، بازیکن در حین بازی این حس را پیدا می‌کند که واقعاً روی روند و سرنوشت مردم روم تاثیرگذار است و حتی کوچک‌ترین و در ظاهر بی‌اهمیت‌ترین تصمیمات او نیز ممکن است در آینده، تفاوت قابل‌توجهی را رقم بزنند. مبارزات کوچک بازی به شکل نوبتی انجام می‌شود و مکانیسم‌های موجود در آن‌ها، تنوع خوبی دارند. مبارزات بزرگ و حملات ارتش‌ها به یکدیگر نیز همانند یک میدان مبارزه‌ی بزرگ به نمایش گذاشته می‌شوند و بازیکن می‌تواند مثل یک فرمانده، روی بخش‌های مختلف آن تاثیرگذار باشد و تصمیمات مخصوص خود را بگیرد. وجود این شکل از تنوع و آزادی عمل در بخش‌های مختلف بازی باعث شده که بازیکن در اتخاذ رویکردها و تصمیمات خود، آینده‌نگری و برنامه‌ریزی بلندمدتی داشته باشد و تمام عوامل و نتایج ممکن را مدنظر قرار دهد. گرافیک بازی زیبا، چشم‌نواز و پر از جزئیات است و قطعات موسیقی آن حماسی و به‌یادماندنی‌اند.

    فرصت‌هایی برای گفتگو

    در این بخش موضوعات و سوالاتی را درباره هر محتوا مطرح می‌کنیم که صحبت راجع به آن‌ها می‌تواند برای بچه‌ها و خانواده‌ها مفید باشد و به درک بهتر اثر و موضوعات مطرح شده در آن منجر شود.

    می‌توانید درباره‌ی موضوع تاریخ در بازی‌های ویدیویی صحبت کنید. فکر می‌کنید چنین آثاری چطور می‌توانند بازیکن را به مطالعه و تحقیق درباره‌ی تاریخ تشویق کنند؟ ارجاعات تاریخی موجود در بازی، چه تاثیری روی میزان اثرگذاری محتوای آموزشی بازی گذاشته‌اند؟
    بررسی و در نظر گرفتن تبعات و نتایج تصمیماتی که بازیکن می‌گیرد، یکی از درون‌مایه‌ها و پیام‌های آموزشی بازی است. می‌توانید درباره‌ی اهمیت این مسائل در زندگی روزمره و مصداق‌های آن‌ها صحبت کنید.

    مشخصات بازی

    واحد پول دلار
    قیمت ۴۵
    تولید کننده Logic Artists
    دستگاه های سازگار Windows
    نحوه انجام بررسی بررسی بازی با تماشای ویدئوی بازی انجام شده است
    سال انتشار ۲۰۲۲