Firewatch

thumbnail
۱۵ سال به بالا
در رامون، ستاره‌های یک محتوا با توجه به تحلیل کلی سنجه‌ها و نظر بررس و با هدف نشان دادن میزان هم‌راستایی آن اثر با نیازهای رشدی و تحولی گروه سنی موردنظر، ارزیابی می‌شود. با نحوه نوشتن بررسی در رامون آشنا شوید

یک بازی ماجراجویانه و اکتشافی در طبیعت با داستانی درگیرکننده

سال: 2016
    بررس بازی: مصطفی محدث

    سنجه‌ها

    این بخش، مجموعه ای از سنجه‌های مثبت و منفی است که در هر محتوا بررسی می‌شوند، تعداد بولت‌ها نشانگر کمیت آن سنجه است. با کلیک روی هر سنجه می‌توانید توضیحات مربوط به آن را بخوانید.
اطلاعات بیشتر درباره سنجه‌ها را در لینک زیر ببنیید: هر سنجه نمایانگر چیست؟
    این بازی اگرچه با هدف ترسیم جهان کودکی و نوجوانی ساخته نشده، اما برخی مواردی که در آن مطرح می‌شود مانند حس شکست، تنهایی و ناامیدی یا حتی ناامنی، در دنیای نوجوانان قابل درک است و به شکل ملموس و بدون اغراقی به نمایش درآمده‌اند. ضمن این که گشتن در دنیای جدید و متفاوت بازی می‌تواند برای بازیکنان با حس شگفتی همراه باشد که تجربه‌ی این حس هم در دنیای کودکان و نوجوانان معنادار و قابل درک خواهد بود.
    شخصیت اول بازی یعنی هنری، قهرمان نیست و فردی عادی محسوب می‌شود. او سعی می‌کند تا جایی که می‌تواند، با انجام کارهای درست، از مردم و جنگل محافظت کند. البته او هم بدون اشتباه نیست و ممکن است تصمیماتش که در واقع تصمیمات بازیکن خواهد بود، خودخواهانه باشند. با این حال، تلاش و اخلاق او و همچنین احترامی که به طبیعت می‌گذارد ویژگی‌های مثبت این شخصیت‌ به حساب می‌آیند.
    در بعضی از بخش‌های جنگل، ممکن است قوطی‌ها و بطری‌های نوشیدنی‌های الکلی پیدا شود که البته امکان مصرف آن‌ها وجود ندارد. در مکالمات بازی اشاره‌هایی به ماده‌ی مخدر ماریجوآنا می‌شود. در ابتدای بازی، بازیکن با دو دختر نیمه برهنه مواجه خواهد شد که البته هیچ جزئیاتی از بدن آن‌ها دیده نمی‌شود و بیشتر حالت سایه‌مانند دارند. با نزدیک شدن به این منطقه، آن‌ها فرار می‌کنند و دیگر دیده نمی‌شوند. البته در صورت گشت و گذار بیشتر در منطقه، ممکن است لباس‌های آن‌ها پیدا شود. در مکالمات گاهی اوقات اشاره‌هایی به روابط عاطفی میان بزرگسالان می‌شود.
    از برخی عبارات توهین‌آمیز مثل “f--k” و “s--t” در بعضی از گفت‌وگوها استفاده می‌شود.
    در بازی اطلاعاتی واقعی درباره برخی گونه‌های گیاهی و همچنین جنگل شوشون در ایالات متحده وجود دارد. البته کشف برخی از آنها به گشت و گذار بیشتر و جست‌و‌جوی داوطلبانه در جنگل نیاز خواهد داشت.
    جنگل شوشون درون بازی اگرچه نمونه دقیق و عینی شبیه‌‌سازی شده از این جنگل واقعی نیست، اما محیط‌های آن بسیار زیبا و دیدنی‌اند. اطلاعاتی درباره آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها در برخی مناطق بازی وجود دارد. جنگل و به طور کلی طبیعت، به عنوان دوست و همراه هنری در این برهه حساس و سخت از زندگیش به نمایش درآمده‌اند.
    کنترل‌های بازی بسیار ساده‌اند، اما قطعاً بازیکن بارها و بارها در جنگل گم خواهد شد. حتی ممکن است در برخی مواقع، استفاده از نقشه و قطب‌نما هم فایده‌ای نداشته باشد و بازیکن برای رسیدن به مقصد خود باید دنبال راه دیگری بگردد. تمام کردن بازی نیاز به صبر و حوصله دارد.

    آنچه والدین باید بدانند

    در بخش آگاهی والدین درباره‌ کلیت محتوا، داستان و نکات مثبت و منفی آن نوشته‌ایم. همچنین به نکاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است برای والدین مهم باشند.

    بازی Firewatch یک عنوان ماجراجویانه است و بازیکن برای کشف پاسخ معماها و سؤالات خود، باید صبور باشد و در دنیای بازی به جست‌وجو بپردازد. محیط اصلی بازی، یک جنگل بزرگ است که می‌توان به همه‌ی نقاط آن سرک کشید. هیچ شخصیت دیگری در بازی دیده نمی‌شود و فقط سایه بعضی انسان‌ها از دور قابل دیدن‌اند. تنها تعامل شخصیت بازیکن با دیگران، صحبت از طریق واکی‌تاکی و گوش دادن به کاست‌های صوتی است.
    مبارزه‌ای در این بازی وجود ندارد و بازیکن باید تنها با گشتن در جنگل، داستان آن را پیش ببرد. البته در ابتدای بازی، فقط بخش‌هایی از این جنگل در دسترس است، اما با پیشروی و به دست آوردن برخی تجهیزات، می‌توان به تمام جنگل دسترسی پیدا کرد. در مکالمات اشاره‌هایی به روابط عاطفی بزرگسالان، مواد مخدر و‌ نوشیدنی‌های الکلی می‌شود و چند بار هم از کلمات توهین‌آمیز به زبان انگلیسی استفاده شده است.

    چکیده داستان

    در این بازی، بازیکن نقش «هنری» را بر عهده می‌گیرید. او مردی 39 ساله است که همسرش از آلزایمر زودرس و جنون رنج می‌برد و به همین دلیل هم خانواده‌ی همسرش مجبور می‌شوند که او را به استرالیا بازگردانند. این اتفاق تأثیر زیادی روی هنری می‌گذارد و او را بسیار ناراحت می‌کند. البته تمام این اتفاقات قبل از شروع بازی به شکل یک داستان به بازیکن گفته می‌شود و در واقع بازی از جایی شروع می‌شود که هنری تصمیم می‌گیرد یک تابستان را به عنوان جنگل‌بان در «جنگل ملی شوشون» سپری کند. شغل موقت او شامل انجام برخی وظایف روتین می‌شود تا این که دو نوجوان که در حال مصرف نوشیدنی‌های الکلی‌اند، باعث بروز اتفاقاتی می‌شوند. در طی وقوع این حوادث است که هنری متوجه می‌شود برخی مناطق جنگل، محافظت‌شده است و حق ورود به آن‌ها را ندارد. او می‌فهمد که اتفاقات عجیبی در حال رخ دادن است و فرد یا عده‌ای قصد دارند که او را به عنوان گناهکار و مجرم نشان دهند.

    تصاویر و ویدیو‌ها

    کیفیت

    در همان چند دقیقه‌ی ابتدایی، بازیکن متوجه می‌شود که Firewatch شبیه دیگر بازی‌های رایج ماجراجویانه نیست. یک ساعت اول بازی، شاید کمی حوصله‌سربر و خسته‌کننده باشد اما از زمانی که بازیکن وارد ماجرا و رازهای درون جنگل می‌شود، به این نتیجه خواهد رسید که ارزشش را داشته. در اکثر بازی‌های این سبکی، نوعی نقشه‌ی کوچک در پایین صفحه قرار دارد تا بازیکن بتواند مسیرش را پیدا کند. اما چنین سیستمی در Firewatch وجود ندارد و بازیکن باید بتواند همانند یک جنگل‌بان واقعی، با استفاده از نقشه‌ی بزرگ کاغذی و یک قطب‌نما، مسیرش را در جنگل پیدا کند. یاد گرفتن مکانسیم‌های بازی شاید زیاد ساده نباشند، اما بعد از مدتی کار با آن‌ها، بازیکن به کنترل‌ها عادت خواهد کرد. وقتی که داستان اصلی شروع به آشکار شدن می‌کند، ارزش بازی بیشتر هم می‌شود. مکالمات بازی که میان قهرمان و دیگر شخصیت‌ها شکل می‌گیرد، درگیرکننده‌اند و بازیکن را به ادامه دادن آن‌ها تشویق می‌کند. گرافیک بازی هم یکی از مهم‌ترین نقاط قوت آن است. غروب آفتاب، کوه‌های بلند، رودی پر آب و حتی درخت‌های سوخته‌شده، همگی طراحی‌های زیبا و چشم‌نوازی دارند و اگرچه شکل واقع‌گرایانه ندارند، اما به راحتی می‌توان در طول بازی محو تماشاس این مناظر و چشم‌اندازها شد.

    فرصت‌هایی برای گفتگو

    در این بخش موضوعات و سوالاتی را درباره هر محتوا مطرح می‌کنیم که صحبت راجع به آن‌ها می‌تواند برای بچه‌ها و خانواده‌ها مفید باشد و به درک بهتر اثر و موضوعات مطرح شده در آن منجر شود.

    ـ می‌توانید درباره‌ی سختی‌ها و مزایایی که تنهایی دارد صحبت کنید. آیا تا به حال احساس تنهایی کرده‌اید؟ این احساس برایتان خوشایند بوده یا اذیت‌کننده؟
    ـ هنری به دلیل اتفاقاتی که برای همسرش می‌افتد و فشاری که به او وارد شده تصمیم می‌گیرد به تنهایی به سفر برود. فکر می‌کنید او چرا چنین تصمیمی گرفت؟ آیا نحوه‌ی برخورد او با مشکلش را تأیید می‌کنید؟

    مشخصات بازی

    رتبه ESRB M (افراد بالای ۱۷ سال) به خاطر وجود موضوعات تحریک‌کننده، برهنگی جزئی، ارجاع به مواد مخدر و نوشیدنی‌های الکلی، استفاده از کلمات و اصطلاحات توهین‌آمیز
    واحد پول دلار
    قیمت ۲۰
    تولید کننده Campo Santo
    سال انتشار ۲۰۱۶