Gris

thumbnail
۱۲ سال به بالا
در رامون، ستاره‌های یک محتوا با توجه به تحلیل کلی سنجه‌ها و نظر بررس و با هدف نشان دادن میزان هم‌راستایی آن اثر با نیازهای رشدی و تحولی گروه سنی موردنظر، ارزیابی می‌شود. با نحوه نوشتن بررسی در رامون آشنا شوید
یک بازی ماجراجویانه و سکوبازی، بدون خشونت، با داستانی در رابطه با از دست دادن عزیزان
سال: 2018
    بررس متن: آزاده عبدی

    سنجه‌ها

    این بخش، مجموعه ای از سنجه‌های مثبت و منفی است که در هر محتوا بررسی می‌شوند، تعداد بولت‌ها نشانگر کمیت آن سنجه است. با کلیک روی هر سنجه می‌توانید توضیحات مربوط به آن را بخوانید.
اطلاعات بیشتر درباره سنجه‌ها را در لینک زیر ببنیید: هر سنجه نمایانگر چیست؟
    گریس دختر جوانی است که مادرش را به تازگی از دست داده و در طول بازی تلاش می‌کند تا با احساسات مختلفش مواجه شود. او در نهایت مرگ مادرش را می‌پذیرد و به زندگی معمولش باز می‌گردد. تجربه‌ی اندوه ناشی از دست دادن مادرش، خشم، تنهایی، افسردگی، شادی و دیگر احساسات و مشکلاتی که با آن‌ها برخورد می‌کند، در دنیای نوجوانان قابل درک و معنادار است.
    گریس در ابتدای بازی، بسیار غمگین و افسرده به نظر می‌آید و در حالی که قدرت آواز خواندنش را هم از دست داده باید ماجراجویی خود را آغاز کند. با این حال تصمیم می‌گیرد که تسلیم افسردگی‌اش نشود و با پیش رفتن در بازی، در نهایت می‌تواند با آن مبارزه کند و غم و اندوهش را بپذیرد.
    با این‌که این موضوع به طور مستقیم مطرح نمی‌شود اما به نظر می‌رسد که شخصیت اصلی داستان با غم مرگ مادرش دست به گریبان است و از افسردگی رنج می‌برد.
    شخصیت اصلی داستان مادرش را از دست داده و درگیر احساسات مختلفی است که به خاطر این اتفاق با آن‌ها روبه‌رو شده است. احساساتی چون خشم، غم و اندوه. او در ابتدا حاضر به پذیرش این اتفاق نیست اما تا انتها یاد می‌گیرد که چطور با احساساتش روبه‌رو شود و آن‌ها را قبول کند. داستان این بازی می‌تواند اهمیت مواجهه با احساسات مختلف و کنار آمدن با غم از دست دادن عزیزان را به بازیکن نشان دهد.
    در بعضی از مراحل بازی، خشم و عصبانیت قهرمان آن، به شکل توفانی نشان داده می‌شود که گریس را به عقب می‌راند. همچنین در چندین مرحله، پرنده و گاهی هم ماهی بزرگ و سیاه‌رنگی که نمادی از غم گریس است، او را دنبال و تلاش می‌کنند تا گریس را ببلعند با این حال هیچ‌گاه آسیبی به او نمی‌رسانند.
    کنترل‌های بازی دشواری خاصی ندارند و جلو رفتن در مراحل در مجموع راحت است. با این حال حل کردن بعضی از پازل‌های محیطی بازی می‌تواند زمان‌بر باشد.

    آنچه والدین باید بدانند

    در بخش آگاهی والدین درباره‌ کلیت محتوا، داستان و نکات مثبت و منفی آن نوشته‌ایم. همچنین به نکاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است برای والدین مهم باشند.
    بازی Gris یک عنوان کوتاه ماجراجویانه و سکوبازی است. بازیکن در نقش دختر جوانی بازی می‌کند که به نظر می‌رسد مادرش را از دست داده و تلاش می‌کند تا با غم مرگ او کنار بیاید. مراحل بازی بدون مبارزه و خشونت طراحی شده‌اند و بیشتر زمان آن‌ها به ماجراجویی و گاهی هم حل کردن پازل‌های محیطی می‌گذرد. مبارزه‌ای در این بازی وجود ندارد. بازیکن گاهی اوقات با پرنده‌ها یا موجودات عظیم‌الجثه‌ی دیگری مواجه می‌شود که او را تعقیب می‌کنند، با این حال هیچ گاه آسیب نمی‌بیند. داستان این بازی به عقیده‌ی بسیاری در رابطه با گذراندن مراحل مختلف اندوه است که باعث می‌شود قهرمان آن با خشم، اندوه، افسردگی و در نهایت پذیرش مرگ مادرش مواجه شود. این احساسات در مراحل مختلف و از طریق مواجه شدن با مشکلات مختلف به بازیکن منتقل می‌شوند که می‌تواند برای نوجوانانی که درگیر چنین مسائلی‌اند، قابل درک باشد.

    چکیده داستان

    گریس در ابتدای بازی،‌ در دستان یک مجسمه‌ی بزرگ از خواب بیدار می‌شود و شروع به آواز خواندن می‌کند. ناگهان صدایش گرفته می‌شود و مجمسه‌ی زن هم شروع به شکستن و خرد شدن می‌کند. گریس که مهارت آواز خواندنش را از دست داده و غمگین (ظاهراً از مرگ مادرش) است، باید با گذشتن از مراحل، توانایی‌های مختلف و در نهایت صدایش را دوباره به دست آورد.

    کیفیت

    با یک نگاه به Gris می‌توان فهمید که این بازی با سایر عناوین ماجراجویانه و سکوبازی متفاوت است. گرافیک بازی بسیار زیبا و چشم‌نواز است و هر مرحله مانند تصویر‌سازی‌های آبرنگی است که با دقت و جزئیات طراحی شده‌اند. موسیقی آن هم کاملاً هماهنگ با مراحل و اتفاقات در حال جریان است و بازیکن را با احساسات گریس درگیر می‌کند. گیم‌پلی بازی شاید در ابتدا ساده به نظر برسد اما با پیشرفت در آن و اضافه شدن مهارت‌های مختفی که گریس می‌تواند به دست آورد، پازل‌ها خلاقانه‌ و چالش‌برانگیز‌تر می‌شوند. در واقع یکی از مهم‌ترین نکات مثبت بازی همین به کارگیری مناسب مهارت‌ها در حل پازل‌هاست که در هر مرحله متفاوت با دیگری است. بارزترین ویژگی این بازی را اما می‌توان داستان آن دانست. داستانی که بدون کلام گفته می‌شود و روایتگر دختر جوانی است که مادرش را به تازگی از دست داده. نمایش احساسات مختلف گریس در هر مرحله از بازی، با استفاده از رنگ‌ها و مکانیک‌های گیم‌پلی عالی انجام شده و پیام را بهتر از هر کلام و مکالمه‌ای به بازیکن منتقل می‌کند. Gris را می‌توان در دو تا سه ساعت به پایان رساند اما داستان و تصاویر این بازی احتمالاً تا مدتی بازیکن را درگیر خواهند کرد.

    فرصت‌هایی برای گفتگو

    در این بخش موضوعات و سوالاتی را درباره هر محتوا مطرح می‌کنیم که صحبت راجع به آن‌ها می‌تواند برای بچه‌ها و خانواده‌ها مفید باشد و به درک بهتر اثر و موضوعات مطرح شده در آن منجر شود.
    ـ داستان این بازی درباره‌ی مرگ عزیزان و غم از دست دادن آن‌هاست. اگر شما هم چنین تجربه‌ای داشتید می‌توانید احساسات خود را با آنچه در بازی از این تجربه نشان داده شده، مقایسه کنید. ـ می‌توانید درباره‌ی احساسات مختلف و چگونگی بروز آن‌ها صحبت کنید. شما چه احساساتی را در خود می‌شناسید و چه زمان‌هایی آن‌ها را تجربه می‌کنید؟

    مشخصات بازی

    رتبه اسرا ۱
    واحد پول ریال
    قیمت ۱۷
    تولید کننده Nomada Studio
    نحوه انجام بررسی بازی کامل انجام شده است.
    سال انتشار ۲۰۱۸