I Am Dead

thumbnail
۱۰ سال به بالا
در رامون، ستاره‌های یک محتوا با توجه به تحلیل کلی سنجه‌ها و نظر بررس و با هدف نشان دادن میزان هم‌راستایی آن اثر با نیازهای رشدی و تحولی گروه سنی موردنظر، ارزیابی می‌شود. با نحوه نوشتن بررسی در رامون آشنا شوید

یک بازی ماجراجویانه و اکتشافی، با درون‌مایه‌هایی در مورد مرگ، زندگی و روابط انسانی

سال: 2020
    بررس بازی: آزاده عبدی

    سنجه‌ها

    این بخش، مجموعه ای از سنجه‌های مثبت و منفی است که در هر محتوا بررسی می‌شوند، تعداد بولت‌ها نشانگر کمیت آن سنجه است. با کلیک روی هر سنجه می‌توانید توضیحات مربوط به آن را بخوانید.
اطلاعات بیشتر درباره سنجه‌ها را در لینک زیر ببنیید: هر سنجه نمایانگر چیست؟
    بازی ذات بسیار اکتشافی‌ای دارد و بازیکن را تشویق می‌کند تا با بررسی حتی کوچک‌ترین اشیای موجود در محیط بازی، نکات بیشتری درباره‌ی داستان را کشف کند. این ویژگی در کنار مطرح شدن موضوعاتی مانند روابط میان اعضای خانواده، احساس تعلق خاطر افراد به اشیای خاص و احساساتی که آدم‌ها در موقعیت‌های مختلف تجربه می‌کنند، از مواردی‌اند که می‌توانند در دنیای کودکان و نوجوانان قابل درک باشند.
    شخصیت‌های مختلفی در طول بازی معرفی می‌شوند که تقریباً در تمام موارد به وجوه مختلف شخصیتی آن‌ها هم پرداخته می‌شود. این ویژگی بازی باعث شده شخصیت‌ها از حالت سیاه و سفید مطلق خارج شوند و بازیکن با ویژگی‌های انسانی و احساسات مختلف آن‌ها هم آشنا شود. قهرمان بازی، مردی آرام و مهربان است و شخصیت‌های دیگر هم اکثراً رابطه‌ی خوب و دوستانه‌ای با هم دارند.
    در خاطراتی که در طول بازی تعریف می‌شود، اشاره‌هایی به نوشیدنی‌های الکلی و مصرف آن‌ها شده است. یکی از شخصیت‌ها، مقداری نوشیدنی الکلی در خانه مخفی می‌کرده تا هنگام بازگشت از کار مصرف کند. جزئیات بیشتری درباره‌ی این موضوع مطرح نمی‌شود.
    با این که آموزش از اهداف بازی نیست اما داستان آن و نحوه‌ی تعامل بازیکن با بازی می‌تواند از نظر توجه به روابط انسانی، احساسات مختلف، شناخت بهتر آدم‌ها و توجه به جزئیات آموزنده باشد. ضمن این که می‌تواند بازیکن را با معانی مختلفی که زندگی و مرگ می‌تواند داشته باشد آشنا و او را ترغیب به تفکر بیشتر در این زمینه کند.
    شخصیت اصلی بازی مردی است که به تازگی مرده و بازیکن در نقش روح او بازی می‌کند. با این که مرگ و مردن حضور پررنگی در داستان دارند اما هیچ وقت با رویه‌ی ناراحت‌کننده یا اذیت‌کننده مطرح نشده‌اند. در یکی از قسمت‌های پایانی بازی خاطره‌ای مربوط به سال‌های بسیار قبل و زندگی‌های قبلیه‌ای تعریف می‌شود که در آن زنی خودش را برای نجات سرزمینش فدا می‌کند و می‌کشد؛ در حالی که دخترش در کنارش نشسته است. شنیدن این خاطره همراه با تماشای تصاویر بسیار کوتاه و ثابت از آن ناراحت‌کننده است و می‌تواند برای کودکان حساس اذیت‌کننده باشد.
    این بازی بسیار راحت است و تقریباً چالش خاصی برای پیش بردن داستان آن وجود ندارد. بازیکن باید با گشتن در محیط بازی و بررسی اشیای مختلف یا تماشای خاطرات افراد، جزئیات بیشتری از داستان را کشف کند. البته باید به این دقت داشت که آشنایی متوسط با زبان انگلیسی برای فهم داستان ضروری است چرا که بازی بسیار داستان‌محور است و بخش‌های قابل توجهی از آن به مکالمات و تعریف خاطرات می‌گذرد. آیتم‌های خاصی در بازی وجود دارد که مربوط به داستان اصلی نمی‌شوند و پیدا کردنشان نیاز به تلاش بیشتری دارد.

    آنچه والدین باید بدانند

    در بخش آگاهی والدین درباره‌ کلیت محتوا، داستان و نکات مثبت و منفی آن نوشته‌ایم. همچنین به نکاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است برای والدین مهم باشند.

    I Am Dead یک بازی ماجراجویانه و اکتشافی است. بازیکن در نقش روح مردی قرار می‌گیرد که به تازی مرده و می‌خواهد با کمک روح سگش، جزیره‌ای که در آن زندگی می‌کند را از خطر فوران یک آتشفشان نجات دهد. این بازی داستان‌محور است و پازل و چالش خاصی در آن وجود ندارد. بازیکن باید با جستجو در قسمت‌های مختلف، نگاه کردن درون اشیا و تماشای خاطرات افراد داستان را پیش ببرد.
    موضوعاتی چون زندگی، مرگ، روابط انسانی، فداکاری و وجوه ناشناخته‌ی انسان‌ها در داستان بازی مطرح می‌شود. شخصیت‌های مختلفی در طول بازی وجود دارند که شناخت آن‌ها می‌تواند رساننده‌ی این پیام باشد که انسان‌ها بسیار فراتر از چیزی هستند که در ظاهر یا نگاه اول دیده می‌شوند و برای شناخت آن‌ها باید به جزئیات بیشتری دقت کرد. همچنین بازی بازیکن را به اکتشاف و دقت در چیز‌هایی تشویق می‌کند که به طور معمول و در زندگی روزمره از آن‌ها غافل می‌شویم. با توجه به داستان‌محور بودن بازی، آشنایی با زبان انگلیسی برای فهم روایت آن ضروری است. با این که موضوع مرگ و مردن افراد به دفعات در داستان مطرح می‌شود و این کار به شکلی ساده و به دور از عناصر اذیت‌کننده انجام شده، اما همچنان ممکن است برای کودکان حساس اذیت‌کننده باشد.

    چکیده داستان

    بازیکن در نقش روح موریس لپتن قرار می‌گیرد. موریس مسئول موزه‌ی جزیره‌ی محل سکونتش یعنی شلمرستون بوده و حالا بعد از مرگش، روح او به جزیره بازگشته است تا با کمک روح سگش،‌ اسپارکی، جزیره را از خطر فوران یک آتشفشان قدیمی نجات دهد. برای این کار او نیاز به روح کسی دارد که بیش از ۱۰۰۰ روز از مرگش گذشته باشد. موریس و اسپارکی در تلاش برای پیدا کردن این شخص باید به قسمت‌های مختلف جزیره سر بزنند و اسرار آن را کشف کنند.

    کیفیت

    I Am Dead دنیایی زیبا، آرام و پر از شخصیت‌ها، اشیا و اسرار جالب دارد که همگی منتظر کشف شدن هستند. ذات اکتشافی بازی در کنار داستان زیبا و درگیرکننده‌ی آن از مهم‌ترین ویژگی‌های این عنوان است. هر چیزی که در بازی دیده می‌شود می‌تواند ماجرایی برای خود داشته باشد و چیزی درون آن پنهان شده باشد که داستان را جالب‌تر و معنادارتر کند. گرافیک بازی ترکیبی از انیمیشن‌های دوبعدی و سه‌بعدی است که با رنگ‌های تخت به خوبی اجرا شده‌اند‌. صداپیشگی‌های بازی هم یکی از دیگر نقاط قوت آن است که به ارتباط بیشتر مخاطب با شخصیت‌ها کمک زیادی کرده. I Am Dead تجربه‌ای زیباست که می‌تواند برای چند ساعت مخاطب را در دنیای زیبایش، با شخصیت‌های دوست‌داشتنی و تجربیات انسانی‌شان غرق کند.

    فرصت‌هایی برای گفتگو

    در این بخش موضوعات و سوالاتی را درباره هر محتوا مطرح می‌کنیم که صحبت راجع به آن‌ها می‌تواند برای بچه‌ها و خانواده‌ها مفید باشد و به درک بهتر اثر و موضوعات مطرح شده در آن منجر شود.

    ـ می‌توانید در خانه درباره‌ی موضوع مرگ و از دست دادن عزیزان صحبت کنید و از تجربه‌ی خودتان‌ بگویید. برای کنار آمدن با غم از دست دادن عزیزان چه کارهایی می‌توان انجام داد؟
    ـ یکی از ویژگی‌های این بازی این است که مخاطب را تشویق می‌کند به چیز‌های کوچکی که معمولاً به آن‌ها توجه نمی‌شود، دقت کند. می‌توانید در خانه تعدادی از وسایل یا چیز‌هایی که می‌توانند در این دسته بگنجند را پیدا و درباره‌ی آن‌ها صحبت کنید.

    مشخصات بازی

    رتبه ESRB ندارد
    رتبه اسرا ۱
    واحد پول دلار
    قیمت ۲۰
    تولید کننده Hollow Ponds
    نحوه انجام بررسی بخش هایی از بازی انجام شده است.
    سال انتشار ۲۰۲۰