Mass Effect: Legendary Edition

thumbnail
۱۸ حداقل سن

مجموعه‌ای از سه بازی نقش‌آفرینی و علمی‌تخیلی خشن با محتوای بزرگسالانه

سال: 2021
    بررس بازی: مصطفی محدث

    سنجه‌ها

    این بخش، مجموعه ای از سنجه‌های مثبت و منفی است که در هر محتوا بررسی می‌شوند، تعداد بولت‌ها نشانگر کمیت آن سنجه است. با کلیک روی هر سنجه می‌توانید توضیحات مربوط به آن را بخوانید.
اطلاعات بیشتر درباره سنجه‌ها را در لینک زیر ببنیید: هر سنجه نمایانگر چیست؟
    این که شپرد به چه نوع انسان و فرمانده‌ای تبدیل شود، دست خود بازیکن است. از انتخاب‌های موقع مکالمات گرفته تا تصمیمات مهم و سرنوشت‌ساز که ممکن است منجر به نابودی و انقراض کامل یک نژاد خاص شود، در حیطه‌ی اختیارات بازیکن قرار دارد. حجم انتخاب‌ها، دوراهی‌ها و تصمیم‌هایی که بازیکن می‌تواند به عنوان یک فرمانده بگیرد، به شکلی مثال‌زدنی بالا است و همین تصمیمات است که نوع و مدل شخصیتی او را می‌سازند. نحوه‌ی متصل شدن داستان هر سه قسمت و سرنوشت شخصیت‌های بسیاری نیز به انتخاب‌های بازیکن بستگی دارد. شپرد می‌تواند به یک فرمانده و مدیر واقعی تبدیل شود و با ازخودگذشتگی و شجاعت خود، جان نه تنها انسان‌ها بلکه نژادهای دیگر فضایی را هم نجات دهد و به دنبال پیدا کردن راهی موثر و کم‌خطر برای از بین بردن تهدید ریپرها باشد. او همچنین می‌تواند به انسانی خودخواه بدل شود که فقط به فکر منافع خود است و با از بین بردن نژادها و گروه‌های مختلف، اکوسیستم کل منظومه و سیاره‌ها را به خطر بیندازد.
    بازیکن می‌تواند با شخصیت‌های بسیاری وارد روابط عاشقانه شود. اگرچه رابطه جنسی آن‌ها به نمایش گذاشته نمی‌شود، اما بازیکن بوسیدن، به آغوش کشیدن و دراز کشیدن آن‌ها کنار یکدیگر روی یک تخت را می‌بیند. در بسیاری از این صحنه‌ها، هر دو شخصیت تقریباً برهنه هستند و بخشی از بدن آن‌ها قابل مشاهده است. شپرد همچنین می‌تواند وارد برخی از بارها و کلاب‌های بازی شود و رقص تحریک‌آمیز و اغواکننده شخصیت‌های زن با لباس‌های کوتاه و تنگ را مشاهده کند. در بسیاری از مکالمات و برخی از مأموریت‌ها، ارجاع‌هایی به مواد مخدر وجود دارد. شخصیت‌های بسیاری در حال مصرف نوشیدنی‌های الکلی یا کشیدن سیگار مشاهده می‌شوند. شپرد نیز می‌تواند نوشیدنی الکلی سفارش دهد و در صورت مصرف بیش از حد آن‌ها، بیهوش شود.
    در بسیاری از مکالمات، از اصطلاحات توهین‌آمیزی مثل “f--k”، “s--t”، “b--ch” و “a--hole” استفاده شده است.
    داستان، نحوه‌ی روایت و شخصیت‌پردازی هر سه بازی این مجموعه، دو پیام بسیار مهم دارند: انسان‌ها می‌توانند سرنوشت خود را بسازند و این تصمیم‌ها و اراده‌ی آزاد ماست که آینده‌مان را می‌سازد. دومین پیام مهم بازی نیز که می‌توان آن را یکی از نتایج جانبی همان پیام اول دانست این است که تمام تصمیمات ما فارغ از این که چقدر کوچک و بی‌اهمیت به نظر برسند، تبعات و نتایج خاص خود را خواهند داشت. شپرد در بسیاری از دوراهی‌ها، با انتخاب‌های کاملاً سیاه و سفیدی مواجه نیست و حتی تصمیمی که بسیار مثبت و کم‌خطر به نظر می‌رسد، ممکن است تبعات مخرب و نگران‌کننده‌ای برای گروه دیگری از نژادها و انسان‌ها به همراه داشته باشد.
    بازیکن با استفاده از انواع و اقسام سلاح‌های سرد و گرم علمی‌تخیلی، دشمنان انسانی، رباتیک و فضایی خود را از بین می‌برد. آن‌ها ممکن است پس از تیر خوردن، فریاد بکشند و خونریزی کنند. خون و جسد آن‌ها پس از کشته شدن، در محیط بازی باقی می‌ماند. در برخی از محیط‌ها، موارد خشونت‌آمیزی مثل گودال‌های پر از خون یا اجساد رهاشده‌ی انسان‌ها و موجودات فضایی دیده می‌شوند. برخی از تصمیمات بازیکن، ممکن است منجر به کشته شدن شخصیت‌های اصلی و اعضای تیم شپرد شود. در بعضی از صحنه‌های سینمایی و غیرتعاملی هر سه بازی، موارد خشنی مثل خودکشی یکی از هم‌تیمی‌ها، شکنجه و کشته شدن شخصیت‌های دیگر و حمله به افراد بی‌گناه و غیرمسلح دیده می‌شود. ظاهر عظیم‌الجثه و ترسناک برخی از نژادها و غول‌های بازی نیز ممکن است برای بازیکن‌های حساس، آزاردهنده باشد.
    کنترل‌ها و مکانیسم‌های گیم‌پلی، شبیه به اکثر بازی‌های سوم‌شخص اکشن و نقش‌آفرینی است. یادگیری آن‌ها به زمان چندانی نیاز ندارد و بازیکن، مراحل آموزشی مختلفی را در ابتدای بازی پشت سر می‌گذارد. البته فرماندهی کردن تیم در حین مبارزه، ممکن است کمی سخت باشد. برخی از مأموریت‌های جانبی نیز سختی بسیار بیشتری نسبت به اکثر مراحل داستانی دارند. چندین درجه سختی مختلف در هر سه بازی وجود دارد.

    آنچه والدین باید بدانند

    در بخش آگاهی والدین درباره‌ کلیت محتوا، داستان و نکات مثبت و منفی آن نوشته‌ایم. همچنین به نکاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است برای والدین مهم باشند.

    بازی Mass Effect: Legendary Edition مجموعه‌ای از سه بازی نقش‌آفرینی اکشن است که بازیکن در آن، کنترل فرمانده‌ای به نام «شپرد» را بر عهده می‌گیرد. وظیفه‌ی او محافظت از کهکشان در برابر نژادی باستانی و قدیمی از موجودات فضایی قدرتمند به نام «ریپر» است. بازیکن از زاویه‌ی سوم‌شخص به گشت‌وگذار در سیاره‌ها و تعامل با نژادهای مختلف می‌پردازد، با دشمنان مختلف مبارزه می‌کند و قابلیت‌ها و تجهیزات خود را ارتقا می‌دهد.
    این که شپرد به چه نوع شخصیتی تبدیل شود، کاملاً دست خود بازیکن است و به انتخاب‌ها و تصمیم‌های او بستگی دارد. حتی جنسیت و ویژگی‌های ظاهری شپرد را هم خود بازیکن تعیین می‌کند. او می‌تواند از شپرد فرمانده‌ای فداکار، شجاع، محترم و مهربان بسازد که تنها هدفش، محافظت از جان دیگران در برابر ریپرها است. او همچنین می‌تواند در طول داستان، نژادهای کاملی از موجودات فضایی و حتی هم‌تیمی‌های خود را هم از بین ببرد و به فردی خودخواه و شرور تبدیل شود. بسیاری از اتفاقات و ماجراهای بازی نیز حالتی نمادین دارند و به بسیاری از مسائل بحث‌برانگیز معاصر مثل نژادپرستی، مذهب در برابر علم، نظام سرمایه‌داری و تمرکز بیش از حد به توان و نیروهای نظامی اشاره دارند. یکی دیگر از مسائل آموزشی مهم مجموعه، نشان دادن این موضوع به بازیکن است که تمام انتخاب‌ها و تصمیم‌های ما هر چند هم که کوچک و بی‌اهمیت به نظر برسند، تبعات و نتایج خاص خود را دارند. بازیکن با استفاده از انواع و اقسام سلاح‌های سرد و گرم علمی‌تخیلی و فضایی و همچنین نیروهای جادویی و ماورایی، دشمنان خود را از بین می‌برد. آن‌ها که از انسان‌ها و نژادهای متنوعی از موجودات فضایی تشکیل شده‌اند، خونریزی می‌کنند و خون و جسد آن‌ها در محیط بازی باقی می‌ماند. در بسیاری از سکانس‌های سینمایی و غیرتعاملی نیز صحنه‌های خشنی مشاهده می‌شود: موجودی فضایی که با شلیک به سر خود خودکشی می‌کند، یکی از شخصیت‌های اصلی اعدام می‌شود، شخصیت دیگری تا حد نزدیک شدن به مرگ شکنجه می‌شود و همچنین در یکی از مراحل، بازیکن می‌تواند کل یک نژاد خاص از موجودات فضایی را یا از بین ببرد و یا آن‌ها را شست‌شوی مغزی دهد و خاطره و تاریخچه آن‌ها از گذشته‌شان را پاک کند. بازیکن می‌تواند با بسیاری از شخصیت‌های اصلی و فرعی، روابط عاشقانه تشکیل دهد. رابطه جنسی آن‌ها در قالب به آغوش کشیدن، بوسیدن و دراز کشیدن کنار یکدیگر روی یک تخت به نمایش گذاشته می‌شود. البته بخشی از بدن برهنه هر دو نفر در این صحنه‌ها، قابل مشاهده است. در بسیاری از مکالمات و مأموریت‌ها، ارجاعاتی به مواد مخدر و نوشیدنی‌های الکلی وجود دارد. در یکی از صحنه‌ها، یکی از شخصیت‌های اصلی مدام در حال مصرف نوشیدنی‌های الکلی است. او تا زمانی که بیهوش می‌شود، به مصرف این نوشیدنی‌ها ادامه می‌دهد. در بسیاری از مکالمات بازی، از اصطلاحات توهین‌آمیزی مثل “f–k” و “s–t” استفاده شده است.

    چکیده داستان

    این سه‌گانه درباره‌ی حمله‌ی یک نیروی ناشناخته، قدیمی و بسیار قدرتمند به نام «ریپر» به کهکشان و تمام نژادهای درون آن است. بازیکن کنترل یک فرمانده به نام «شپرد» را بر عهده می‌گیرد که باید با تشکیل یک تیم از جنگجویان و متخصصان مورداعتماد خود، از تمام نژادهای انسانی و فضایی حاضر در کهکشان محافظت کند. اگرچه حمله ریپرها به زمین و باقی سیاره‌های کهکشان، داستان کلی را تشکیل می‌دهد اما این مجموعه پر از خرده‌روایت‌ها و داستان‌های جانبی مختلف و متنوع است.

    کیفیت

    اگرچه مجموعه بازی Mass Effect: Legendary Edition یک بازسازی کامل نسبت به سه‌گانه‌ای که در سال 2007 شروع شد محسوب نمی‌شود، اما همچنان به قدری بهبودهای بصری، فنی و محتوایی قابل‌توجهی دارد که بتواند هم طرفداران قدیمی را مشتاق نگه دارد و هم گروه جدیدی از بازیکن‌ها را به سمت خود جذب کند. از پیشرفت‌های فنی آن می‌توان به سرعت بارگذاری بسیار کم‌تر، بهبود حجم عظیمی از بافت‌های گرافیکی و نورپردازی واقع‌گرایانه‌تر اشاره کرد. برخی از بخش‌های داستانی هر سه عنوان نیز کمی تغییر کرده‌اند و روایت جدیدتر و جالب‌تری نسبت به نسخه‌های اصلی خود دارند. گیم‌پلی، مبارزات و سیستم دوراهی‌ها و تصمیم‌های حساس بازیکن همچنان در این مجموعه لذت‌بخش و مهیج هستند و ایراد چندانی نمی‌توان به آن‌ها وارد کرد. البته در مقایسه با بازی‌های امروزی، سیستم‌های پاداش و جزای اخلاقی این بازی‌ها کمی قدیمی و سطحی به نظر می‌رسند. به غیر از بخش چندنفره‌ی آنلاین قسمت سوم، تمام محتواها و مأموریت‌های اضافی هر سه بازی نیز در این نسخه وجود دارند.

    فرصت‌هایی برای گفتگو

    در این بخش موضوعات و سوالاتی را درباره هر محتوا مطرح می‌کنیم که صحبت راجع به آن‌ها می‌تواند برای بچه‌ها و خانواده‌ها مفید باشد و به درک بهتر اثر و موضوعات مطرح شده در آن منجر شود.

    می‌توانید درباره‌ی انتخاب‌های بازیکن در این مجموعه صحبت کنید. کنار آمدن با تبعات و نتایج کدام تصمیم‌ها، برایتان سخت‌تر بود؟ کدام یک از انتخاب‌ها، تأثیر قابل‌توجه و مهمی بر داستان و نحوه‌ی روایت آن داشت؟
    دفاع از تمام نژادها و موجودات زنده در برابر یک نیروی پلید ناشناخته، از عناصر اصلی داستان مجموعه است. به نظرتان اولویت اصلی در چنین شرایطی چه می‌تواند باشد؟ می‌توانید درباره‌ی اهمیت متحد شدن و کنار گذاشتن اختلاف‌ها و تفاوت‌ها برای گذشتن از یک شرایط سخت و خطرناک صحبت کنید.

    مشخصات بازی

    واحد پول ریال
    قیمت ۶۰
    تولید کننده BioWare
    نحوه انجام بررسی بخش هایی از بازی انجام شده است
    سال انتشار ۲۰۲۱