Minecraft

thumbnail
۱۰ سال به بالا
در رامون، ستاره‌های یک محتوا با توجه به تحلیل کلی سنجه‌ها و نظر بررس و با هدف نشان دادن میزان هم‌راستایی آن اثر با نیازهای رشدی و تحولی گروه سنی موردنظر، ارزیابی می‌شود. با نحوه نوشتن بررسی در رامون آشنا شوید

یک بازی جهان‌باز با خشونت جزئی و تأکید روی خلاقیت و بازی آنلاین

سال: 2009
    بررس بازی: مصطفی محدث

    سنجه‌ها

    این بخش، مجموعه ای از سنجه‌های مثبت و منفی است که در هر محتوا بررسی می‌شوند، تعداد بولت‌ها نشانگر کمیت آن سنجه است. با کلیک روی هر سنجه می‌توانید توضیحات مربوط به آن را بخوانید.
اطلاعات بیشتر درباره سنجه‌ها را در لینک زیر ببنیید: هر سنجه نمایانگر چیست؟
    خلاقیت و گشت و گذار، ستون‌های اصلی بازی Minecraft هستند. بازیکن می‌تواند منابع مختلفی را جمع‌آوری و از آن‌ها در ساخت چیزهای مختلف مثل خانه، قصر، سلاح و تقریباً هر چیز قابل‌تصور دیگری استفاده کند. قرار گرفتن در یک دنیای تازه، گشت‌و‌گذار در آن، روبه‌رو شدن با شگفتی‌های این دنیا، به کارگیری خلاقیت برای ساخت آیتم‌ها و سازه‌های جدید از مواردی‌اند که می‌تواند در دنیای کودکان و نوجوانان معنادار و قابل درک باشد.
    کودکان می‌توانند با تجربه Minecraft، به یادگیری درباره‌ی علم جغرافیا و زمین‌شناسی علاقه‌مند شوند. پرورش تفکر خلاق نیز از دیگر نتایج تجربه‌ی این بازی است. بازیکن آزادی قابل‌توجهی در ساخت سازه‌های مختلف دارد و این فرآیند اگرچه ممکن است با آزمون و خطاهای بسیاری هم همراه شود، اما حتی با هر بار شکست خوردن، انگیزه و علاقه‌ی لازم برای تلاش دوباره در بازیکن بیشتر هم می‌شود. تقریباً هیچ محدودیتی در ساخت آثار وجود ندارد و تنها عناصر تاثیرگذار در این روند، تلاش و خلاقیت خود بازیکن است. در بخش آنلاین، همکاری و کار تیمی برای دیگر بازیکن‌ها برای ساخت پروژه‌های بزرگ‌تر و بهتر، منجر به تقویت مهارت‌های همکاری و تیمی می‌شود. بخش مهم دیگر بازی از بقا و زنده ماندن در شرایط سخت و در برابر دشمنان تشکیل شده است. در این بخش هم تفکر خلاقانه و مقاومت در برابر خطرهای بیرونی تشویق شده است.
    مقدار کمی خشونت فانتزی در بازی وجود دارد که گرافیک پیکسلی و ساده از تأثیرگذاری آن کاسته است. بازیکن می‌تواند با سلاح‌های مختلف به افراد دیگر حمله کند. این حمله‌ها با خشونت واقع‌گرایانه و خونین همراه نییست. ظاهر برخی از زامبی‌ها و هیولاهای بازی ممکن است برای بازیکن‌های کم سن و سال‌تر کمی ترسناک باشد. بازیکن همچنین می‌تواند به غیر از دشمنان، روی حیوانات بی‌آزار هم اعمال خشونت‌بار انجام دهد. با این حال، طبیعت و ظاهر دوستانه و بامزه‌ی بازی، ممکن است آن‌ها را از اعمال چنین رفتاری، منع کند.
    اگرچه کنترل‌های ابتدایی بازی نسبتاً ساده هستند، اما هیچ بخش آموزشی یا تمرینی یا حتی دستورالعملی برای اعمال این کنترل‌ها وجود ندارد. تنها راه برای آشنا شدن با بیشتر بخش‌های بازی، آزمون و خطا است.

    آنچه والدین باید بدانند

    در بخش آگاهی والدین درباره‌ کلیت محتوا، داستان و نکات مثبت و منفی آن نوشته‌ایم. همچنین به نکاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است برای والدین مهم باشند.

    بازی Minecraft عنوانی در سبک سندباکس تک‌نفره و چندنفره است. سندباکس‌ها در واقع بازی‌هایی هستند که خود بازیکن تصمیم می‌گیرد چه کاری انجام دهد و آزادی قابل‌توجهی در تصمیم‌گیری دارد. بازیکن در جهان Minecraft می‌تواند به گشت و گذار بپردازد، آیتم‌های مختلف مثل چوب، سنگ، چرم و… را جمع‌آوری و مدیریت کند و با استفاده از آن‌ها، سازه‌ها و تجهیزات بهتری مثل خانه، سلاح و چیزهای مختلف دیگر بسازد.
    خلاقیت و گشت‌و‌گذار محورهای اصلی بازی هستند. گیم‌پلی بازی به شکلی است که بازیکن را تشویق به گشتن در محیط، ساخت‌ آیتم‌ها و چیز‌های مختلف، به‌کارگیری خلاقیت و تجربه‌های جدید دعوت می‌کند. تقویت تفکر خلاق،‌ مهارت‌های مدیریت منابع و ساخت‌و‌ساز از نکات مثبت بازی محسوب می‌شوند. ضمن این که بازیکن می‌تواند مواردی را در زمینه‌ی جغرافیا و علم‌ زمین‌شناسی هم یاد بگیرد. مواجهه با دنیای دیگر بازیکنان از مواردی است که ممکن است باعث شود بازیکنان با محتوای نامناسب روبه‌رو شوند. مقداری خشونت فانتزی هم در این عنوان وجود دارد. بازیکن از زاویه‌ی اول‌شخص بازی را دنبال می‌کند و می‌تواند سلاح‌هایی مثل شمشیر، تبر و تیر و کمان بسازد و از آن‌ها برای دفاع در برابر دشمنانی مثل زامبی‌ها، گرگ‌ها و عنکبوت‌ها استفاده کند. دشمنان بازی فقط در زمان شب پدیدار می‌شوند و بازیکن در طول روز، آزادی و امنیت کامل برای گشت و گذار و ساخت آیتم‌های مختلف دارد. ضربه زدن به دشمنان یا ضربه خوردن از آن‌ها، با خون، فریاد یا خشونت واقع‌گرایانه همراه نیست. بازیکن پس از ضربه خوردن، فقط یک قدم به عقب پرت می‌شود و دشمنان هم پس از ضربه خوردن ناپدید می‌شوند و اثری از آن‌ها باقی نمی‌ماند. ضمن این که برای به دست آوردن مثلاً چرم، بازیکن باید گاو شکار کند. البته با پیشرفت در بازی راه‌های جایگزینی برای به دست آودن این منابع به بازیکن پیشنهاد می‌شود.

    چکیده داستان

    هیچ داستان خاصی در این بازی وجود ندارد. هر بازیکن دنیای خاص خودش را می‌سازد و دست بازیکنان در چگونگی ساخت این دنیا کاملاً باز است.

    کیفیت

    Minecraft از بازی‌هایی است که بعید است کسی به خاطر گرافیکش به سراغ آن برود. البته که استایل پیکسلی بازی و حیوانات بامزه و دوست‌داشتنی آن، یکی از دلایلی است که بازیکن‌های جدید را به تجربه‌ی دوباره‌ی بازی تشویق می‌کند، اما مدیریت منابع، همکاری با دیگران و البته مهم‌تر از همه، خلاقیت و ساخت آثار و سازه‌های مختلف، از عمده دلایلی هستند که باعث شده‌اند Minecraft از اولین باری که در سال 2009 عرضه شد تا به امروز، به یکی از مجبوب‌ترین پدیده‌های صنعت بازی تبدیل شود.

    فرصت‌هایی برای گفتگو

    در این بخش موضوعات و سوالاتی را درباره هر محتوا مطرح می‌کنیم که صحبت راجع به آن‌ها می‌تواند برای بچه‌ها و خانواده‌ها مفید باشد و به درک بهتر اثر و موضوعات مطرح شده در آن منجر شود.

    ـ می‌توانید درباره‌ی روش‌های خلاقانه ساخت یک آیتم یا سازه صحبت کنید. به عنوان مثال، برای ساخت یک خانه، کدام ابزار و مواد اولیه مناسب‌تر هستند؟
    ـ آزادی بازیکن برای ساخت داستان و حتی جهان خود، یکی از عناصر اصلی بازی Minecraft است. می‌توانید درباره‌ی مصداق‌های این آزادی و نتایج مثبت و منفی آن صحبت کنید.

    مشخصات بازی

    رتبه ESRB E+۱۰ (کودکان بالای ۱۰ سال) به خاطر وجود خشونت فانتزی
    رتبه اسرا ۱
    واحد پول دلار
    قیمت ۲۶
    تولید کننده Mojang Studios
    نحوه انجام بررسی بخش هایی از بازی انجام شده است.
    سال انتشار ۲۰۰۹