
۱۵ سال به بالا
در رامون، ستارههای یک محتوا با توجه به تحلیل کلی سنجهها و نظر بررس و با هدف نشان دادن میزان همراستایی آن اثر با نیازهای رشدی و تحولی گروه سنی موردنظر، ارزیابی میشود. با نحوه نوشتن بررسی در رامون آشنا شوید
یک بازی نقشآفرینی نسبتاً خشن دربارهی کشتن هیولاهای فانتزی با تأکید روی کار تیمی
سال: 2021
بررس متن: مصطفی محدث
سنجهها
این بخش، مجموعه ای از سنجههای مثبت و منفی است که در هر محتوا بررسی میشوند، تعداد بولتها نشانگر کمیت آن سنجه است. با کلیک روی هر سنجه میتوانید توضیحات مربوط به آن را بخوانید.
اطلاعات بیشتر درباره سنجهها را در لینک زیر ببنیید: هر سنجه نمایانگر چیست؟
در برخی از مکالمات بازی، ارجاعاتی به نوشیدنیهای الکلی وجود دارد. بعضی از زرههای مردانه و زنانه، تنها بخش کمی از بدن جنگجویان را میپوشانند و لباسهای باز و تنگی محسوب میشوند.
مدیریت زمان و تشویق به استفاده از تفکر خلاقانه از جمله ابعاد آموزشی غیرمستقیم بازی است. همچنین در صورت تجربهی بازی به صورت چندنفره، کار تیمی و ارتباط موثر با دیگر اعضای تیم از عناصر تاثیرگذار در موفقیت در هر مرحله هستند که میتواند فواید این نوع همکاری را به بازیکن نشان دهد.
بازیکن با استفاده از انواع و اقسام سلاحهای سرد مثل شمشیر، نیزه، تبر، تیروکمان و چکش، هیولاها و موجودات فانتزی مختلفی از جمله اژدهای بالدار و عنکبوتهای عظیمالجثه را از بین میبرد. آنها ممکن است فریاد بکشند و کمی خونریزی کنند. شخصیت خود بازیکن نیز ممکن است پس از دریافت ضربات سنگین، خونریزی کند. بازیکن میتواند بخشی از بدن هیولاهای کشتهشده مثل استخوان، پوست یا اعضای داخلی آنها را از بدنشان جدا کرده و از مواد به دست آمده، در ارتقای سلاحها و تجهیزات خود استفاده کند. البته اجساد موجودات، مدت بسیار کوتاهی در محیط بازی باقی میمانند و سپس، ناپدید می شوند. به طور کلی، میزان خون و خونریزی بازی چندان زیاد نیست و هیچ مورد قطع عضو یا صحنههای بسیار خشن دیگری در آن دیده نمیشود.
همانند اکثر عناوین این مجموعه، بازی Monster Hunter Rise نیز ممکن است برای تازهواردهای این سبک، کمی پیچیده و گیجکننده باشد. هر سلاح، مراحل آموزشی و نحوهی استفادهی مخصوص خود را دارد و یادگیری هر کدام از آنها، نیازمند زمان و تلاش قابلتوجهی است. البته پیامها و مراحل آموزشی مختلفی نیز در ابتدای بازی وجود دارد تا بازیکن را با مکانیسمهای مختلف آن آشنا کند. خود کنترلها نیز چندان پیچیده نیستند و بازیکن پس از گذراندن بخشهای آموزشی، آشنایی اولیهای با کنترلهای بازی خواهد داشت. درجهبندی خاصی برای میزان سختی بازی وجود ندارد، اما هر کدام از شکارها، خود درجهی خاصی دارند که میزان سختی آن را نشان میدهند.
آنچه والدین باید بدانند
در بخش آگاهی والدین درباره کلیت محتوا، داستان و نکات مثبت و منفی آن نوشتهایم. همچنین به نکاتی اشاره میکنیم که ممکن است برای والدین مهم باشند.
بازی Monster Hunter Rise عنوانی در سبک نقشآفرینی اکشن و ماجراجویی است که بازیکن در آن کنترل یک شکارچی اژدها را بر عهده میگیرد و باید از دهکدهاش در برابر حملات هیولاها دفاع کند. بازیکن با گشتوگذار در یک جهان خیالی، هیولاهای مختلفی را پیدا میکند و از بین میبرد. او میتواند سلاحها، زرهها و تجهیزات خود را نیز ارتقا دهد و مأموریتها را با دوستان خود به شکل آنلاین و آفلاین، پشت سر بگذارد.
بازیکن با استفاده از انواع و اقسام سلاحهای سرد مثل شمشیر، چکش، تیروکمان، تبر و نیزه، دشمنان خود را از بین میبرد. آنها هیولاها و موجودات فانتزی بزرگی مثل اژدها و عنکبوتهای عظیمالجثه هستند که پس از ضربه خوردن، فریاد میکشند و ممکن است خونریزی کنند. شخصیت خود بازیکن نیز ممکن است پس از دریافت ضربات متعدد، کمی خونریزی کند. بازیکن همچنین میتواند بخشی از گوشت یا پوست حیوانات و هیولاهای شکارشده را جدا و از آن، برای ارتقای تجهیزات خود استفاده کند. قطع عضو یا صحنههای خشن شدیدی در بازی وجود ندارد. جسد دشمنان و حیوانات پس از مدت کوتاهی از محیط بازی ناپدید میشوند. در بعضی از مراحل، بازیکن همچنین میتواند با استفاده از برخی تجهیزات نظامی، دشمنان را به توپ یا رگبار ببندد. در برخی از مکالمات، ارجاعاتی به نوشیدنیهای الکلی وجود دارد. برخی از زرههای بازی، تنگ و باز محسوب میشوند.
چکیده داستان
بازی دربارهی دهکدهای به نام «کامورا» و جنگجویان آن است. بیش از نیمقرن از آخرین باری که هیولاها و اژدهاهای بالدار بزرگ به این دهکده حمله کردهاند میگذرد اما این بار آنها در تعدادی بیشتر و بسیار قدرتمندتر از قبل بازگشتهاند. اکنون دفاع از دهکده و مردم آن بر عهدهی جنگجویان هیولا است. بازیکن با در دست گرفتن کنترل یکی از این جنگجوها، به مبارزه با هیولاها و دفاع از دهکدهی خود میپردازد.
کیفیت
اگرچه بازی Monster Hunter Rise در مقایسه با نسخهی قبلی مجموعه یعنی بازی MH World کوچکتر محسوب میشود و محتوای کمتری هم دارد، اما همچنان به عنوان یک بازی انحصاری نینتندو سوییچ، عنوان بسیار موفق و پرفروشی بوده و توانسته علاقهمندان مجموعه را سرگرم نگه دارد. موسیقی بازی در اکثر مواقع قابلقبول و در بعضی از مراحل، حماسی و بهیادماندنی است. گرافیک آن در حد و اندازهی بازیهای رایج کنسولی واقعگرایانه و پر از جزئیات نیست، اما دوستداشتنی و چشمنواز است. البته مهمترین عنصر این مجموعه، گیمپلی آن است. کشتن هیولاها، ارتقای شخصیتها، دست یافتن به تجهیزات و سلاحهای جدید و همکاری با همتیمیها، بسیار لذتبخش است. داستان بازی میتوانست بهتر باشد و اگرچه لحظههای شوکهکننده و هیجانانگیزی دارد، اما میتوان آن را کمی کلیشهای و تکراری دانست. داستان بازی در یک نقطهی بسیار حساس تمام میشود و به همین خاطر، احتمال عرضهی قسمت دوم بازی Rise را میتوان بالا دانست. به نظر میرسد که نسخهی مخصوص رایانههای خانگی بازی نیز تا پایان سال 2022 عرضه خواهد شد.
فرصتهایی برای گفتگو
در این بخش موضوعات و سوالاتی را درباره هر محتوا مطرح میکنیم که صحبت راجع به آنها میتواند برای بچهها و خانوادهها مفید باشد و به درک بهتر اثر و موضوعات مطرح شده در آن منجر شود.
میتوانید دربارهی نوع خشونت بازی صحبت کنید. در مقایسه با بازیهای اکشن دیگر، خشونت این بازی چقدر متفاوت بود؟ هیولایی و فانتزی بودن دشمنان، چه تأثیری در احساس شما نسبت به انجام مبارزههای بازی داشت؟
کمک به دیگران و دفاع از افراد ضعیف در برابر خطرات و تهدیدهای خارجی، یکی از پیامهای اصلی بازی است. میتوانید دربارهی این موضوع و نمودهای آن در زندگی واقعی صحبت کنید.
مشخصات بازی
واحد پول ریال
قیمت ۶۰
تولید کننده Capcom
نحوه انجام بررسی بررسی بازی با تماشای ویدئوی بازی انجام شده است
سال انتشار ۲۰۲۱