Never Alone

thumbnail
۱۲ سال به بالا
در رامون، ستاره‌های یک محتوا با توجه به تحلیل کلی سنجه‌ها و نظر بررس و با هدف نشان دادن میزان هم‌راستایی آن اثر با نیازهای رشدی و تحولی گروه سنی موردنظر، ارزیابی می‌شود. با نحوه نوشتن بررسی در رامون آشنا شوید
بازی زیبا و آموزنده با قهرمان دختر، تأکید روی کار گروهی و داستانی اسطوره‌ای
سال: 2014
    بررس متن: آزاده عبدی

    سنجه‌ها

    این بخش، مجموعه ای از سنجه‌های مثبت و منفی است که در هر محتوا بررسی می‌شوند، تعداد بولت‌ها نشانگر کمیت آن سنجه است. با کلیک روی هر سنجه می‌توانید توضیحات مربوط به آن را بخوانید.
اطلاعات بیشتر درباره سنجه‌ها را در لینک زیر ببنیید: هر سنجه نمایانگر چیست؟
    قهرمان بازی دختر‌بچه‌ای به نام نوناست که به تنهایی همراه با یک روباه، سفری نسبتاً خطرناک را برای نجات خانواده و روستایش آغاز می‌کند. این دو بسیار به هم تکیه می‌کنند و از مهارت‌های یکدیگر برای رد شدن از موانع کمک می‌گیرند. حس تنهایی و ترس نونا در طول ماجراجویی‌اش،‌ تلاشی که برای رسیدن به خانواده‌اش و نجات آن‌ها می‌کند، رابطه‌ی دوستانه‌ای که با روباه شکل می‌دهد و شجاعتش در مقابله با مشکلات، از مواردی‌اند که می‌توانند در دنیای کودکان و نوجوانان معنادار و قابل درک‌ باشند.
    نونا دختر‌بچه‌ای از بومی‌های آلاسکاست که به‌تنهایی (همراه یک روباه) در یک کولاک راه می‌افتد تا بتواند روستایی که در آن زندگی می‌کند و مردمش را نجات دهد. او با این‌که با موانع زیادی در این کولاک روبه‌رو می‌شود اما دست از تلاش نمی‌کشد و با شجاعت به راهش ادامه می‌دهد. در اکثر مواقع هم با استفاده از مهارت‌هایش و از راه‌های غیرخشن از موانع عبور می‌کند.
    یکی از اهداف ساخت این بازی، آشنا کردن بازیکن با فرهنگ بومی آلاسکا به‌ویژه فرهنگ اینوپیاک بوده و برای این کار در ساخت آن از ۴۰ بومی آلاسکایی کمک گرفته شده است. بازیکن دو شخصیت را کنترل می‌کند و اکثر پازل‌ها با استفاده از توانایی‌های خاص این دو حل خواهند شد که می‌تواند اهمیت کار تیمی را به بازیکنان نشان دهد. راوی داستان به زبان بومی آلاسکایی صحبت می‌کند و ویدیو‌های کوتاهی در طول بازی وجود دارند که اطلاعات مفید و باارزشی را در مورد فرهنگ، هنر، جامعه، تاریخ و سنت‌های اینوپیاک به بازیکن می‌دهند. همه‌ی این‌ها طوری طراحی شده‌اند که علاوه بر آگاه کردن بازیکن برای او سرگرم‌کننده هم باشند. ضمن این‌که سعی شده در طراحی ظاهری بازی از موتیف‌ها و طراحی‌هایی استفاده شود که در فرهنگ اینوپیاک هم وجود دارند. البته باید اشاره کرد که زبان این بازی به انگلیسی است و برای فهم آن بازیکن باید آشنایی متوسطی با این زبان داشته باشد.
    این بازی بر اساس داستان‌ها و فرهنگ بومی‌های آلاسکا به ویژه فرهنگ اینوپیاک ساخته شده و آشنا کردن بازیکن با این فرهنگ یکی از اهداف اصلی آن به حساب می‌آید. آب‌و‌هوا، لباسی که به تن قهرمان است، موسیقی، زبان راوی و نقوشی که در طول مراحل دیده می‌شود همه برگرفته از فرهنگ مردم این منطقه است. ضمن این‌که در بازی ویدیوهایی وجود دارد که موارد جالب و آموزنده‌ای را در مورد فرهنگ بومی‌های آلاسکا به بازیکن نشان می‌دهد.
    بازی دارای صحنه‌های ترسناک و کمی خشن است. قهرمان اصلی ممکن است توسط خرس قطبی، روح‌ها و یک مرد شرور دنبال و کشته شود. کشته شدن او به این شکل است که ضربه‌ای می‌خورد و به زمین می‌افتد. چیزی بیش از این نشان داده نمی‌شود. ضمن این‌که ممکن است با آتش، افتادن از ارتفاع و غرق شدن هم بمیرد که در هیچ کدام خون و تصاویر خشن اذیت‌کننده نمایش داده نمی‌شود. چهره‌ی مرد شرور یا دنبال شدن توسط خرس قطبی می‌تواند برای کودکان کم‌سن ترسناک باشد. چند صحنه‌ی ناراحت‌کننده در بازی رخ می‌دهد که می‌تواند از نظر احساسی بازیکن را درگیر کند مانند زمانی که نونا با خرابه‌های روستای محل زندگی‌اش روبه‌رو می‌شود که چادرها در آن به آتش کشیده‌ شده‌اند یا زمانی که مرد شرور و بدجنسی، روباه همراه او را می‌گیرد و گردنش را می‌شکند. نونا در تمامی این موارد و همچنین در زمان‌هایی که روباه به هر دلیل کشته می‌شود، آه دردناکی می‌کشد و شروع به گریه می‌کند، با این حال نمایش این حالت نونا زیاد طول نمی‌کشد. نونا و روباه در بسیاری از زمان‌های بازی در موقعیت‌های خطرناک و اضطراب‌آوری قرار می‌گیرند که این فضا با هوای بسیار سرد و کولاک برف هم همراه می‌شود. صحنه‌های غیرتعاملی بازی با طراحی خطی و به شکل کارتونی نمایش داده شده و صحنه‌های خشونت‌آمیز هم واقع‌گرایی چندانی ندارند.
    کنترل‌های بازی ساده‌اند. با این حال جابه‌جایی میان دو شخصیت اصلی برای حل کردن پازل‌ها، ممکن است در ابتدا کمی گیج‌کننده باشد. ضمن این‌که پازل‌ها با جلو رفتن دشوارتر می‌شوند اما نه آن‌قدر دشوار که نتوان آن‌ها را حل کرد.

    آنچه والدین باید بدانند

    در بخش آگاهی والدین درباره‌ کلیت محتوا، داستان و نکات مثبت و منفی آن نوشته‌ایم. همچنین به نکاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است برای والدین مهم باشند.
    بازی Never Alone عنوانی در سبک اکشن ماجراجویانه است که بر اساس فرهنگ اینوپیاک، از فرهنگ‌های بومی آلاسکا ساخته شده و آگاهی بخشیدن به بازیکن در مورد این فرهنگ یکی از اهداف اصلی آن بوده است. قهرمان داستان دختربچه‌ای است که با همراهی یک روباه در یک کولاک ماجراجویی خود را برای نجات روستای زادگاهش آغاز می‌کند و بازیکن با کنترل این دو باید با حل کردن پازل‌های محیطی مختلف، آن‌ها را در مسیرشان پیش ببرد. قهرمانِ بازی دختری قوی و شجاع است که تلاش می‌کند مردم روستایش را نجات دهد و با وجود موانع و مشکلاتی که در راه با آن‌ها برخورد می‌کند ناامید نمی‌شود و به راهش ادامه می‌دهد. ضمن این‌که در بیشتر مواقع برای رد شدن از موانع از هوش و مهارت‌های مختلفش استفاده می‌کند. بازی دارای مقداری خشونت و صحنه‌های ترسناک است که می‌تواند برای کودکان ترسناک و ناراحت‌کننده باشد. قهرمان داستان ممکن است توسط یک مرد خطرناک، خرس قطبی یا ارواح تعقیب و کشته شود و یا توسط آتش، افتادن از ارتفاع و غرق شدن بمیرد. در هیچ کدام از این موارد خون و تصاویر خشونت‌آمیز واقع‌گرایانه نشان داده نمی‌شود.

    چکیده داستان

    داستان این بازی از یک افسانه‌ی قدیمی اینوپیاکی الهام گرفته شده که در طول بازی توسط یکی از بومی‌های این منطقه، به زبان خودشان و با زیرنویس انگلیسی گفته می‌شود. روستایی توسط یک کولاک بی‌پایان خراب شده است و نونا، دختربچه‌ای که از ساکنین این روستاست تصمیم می‌گیرد این کولاک را متوقف کند و برای این کار به دنبال سرچشمه‌ی آن می‌گردد. او در راه با یک روباه سفید همراه می‌شود که می‌تواند در پیش رفتن در مسیر و حل کردن پازل‌ها به او کمک کند.

    کیفیت

    بازی Never Alone همه‌ی آن چیزی است که از یک بازی پازلی و معمایی عالی انتظار می‌رود. گرافیک و موسیقی بسیار زیبایی دارد، فضای سرد و برفی در آن به خوبی نشان داده شده و بازیکن کاملاً حس و حال نونا را درک می‌کند، داستان آن از افسانه‌ای قدیمی و غنی الهام‌ گرفته شده، فرهنگ جدیدی را به بازیکن نشان می‌دهد و بسیار آموزنده است و البته مکانیک‌ها و به‌ویژه حالت بازی دونفره‌ی خلاقانه‌ای دارد. از همان ابتدای بازی به‌راحتی می‌توان با نونا، قهرمان کوچک و شجاع بازی همدردی داشت؛ می‌توان با هر فراری که از دست خرس‌ها و شیاطین و ارواح می‌کند نفس راحت کشید و هر بار که از مردن روباه گریه می‌کند، غمش را احساس کرد. پازل‌ها در ابتدا ساده‌اند اما با پیش رفتن دشوارتر می‌شوند و نیاز به همکاری دونفره‌ی نونا و روباه در آن‌ها بیشتر می‌شود. به توانایی‌های نونا و مکانیک‌های بازی هم با پیش رفتن در آن اضافه می‌شود که جلوی تکراری شدن مراحل را می‌گیرد. Never Alone را می‌توان در دو تا سه ساعت به پایان رساند اما تأثیری که این بازی می‌تواند روی مخاطب خود بگذارد، بسیار طولانی‌تر و عمیق‌تر خواهد بود.

    فرصت‌هایی برای گفتگو

    در این بخش موضوعات و سوالاتی را درباره هر محتوا مطرح می‌کنیم که صحبت راجع به آن‌ها می‌تواند برای بچه‌ها و خانواده‌ها مفید باشد و به درک بهتر اثر و موضوعات مطرح شده در آن منجر شود.
    ـ می‌توانید درباره‌ی نکاتی که از فرهنگ بومی‌های آلاسکا در بازی دیدید صحبت کنید. کدام یک از اطلاعاتی که بازی به شما داد برایتان جدید و جالب بود؟ ـ می‌توانید در خانه در رابطه با شرایط زندگی در آب‌و‌هوا‌های مختلف صحبت کنید. به نظرتان زندگی در آب‌و‌هوای همیشه سرد و برفی چه ویژگی‌هایی دارد؟ چه مشکلاتی را ممکن است برای مردم به وجود بیاورد و مردم چطور با آن‌ها کنار می‌آیند؟

    مشخصات بازی

    رتبه ESRB T (نوجوانان بالای ۱۳ سال) به خاطر خشونت
    رتبه اسرا ۱
    واحد پول دلار
    قیمت ۵
    تولید کننده E-Line Media
    نحوه انجام بررسی بازی کامل انجام شده است.
    سال انتشار ۲۰۱۴