No Man’s Sky

thumbnail
۱۲ سال به بالا
در رامون، ستاره‌های یک محتوا با توجه به تحلیل کلی سنجه‌ها و نظر بررس و با هدف نشان دادن میزان هم‌راستایی آن اثر با نیازهای رشدی و تحولی گروه سنی موردنظر، ارزیابی می‌شود. با نحوه نوشتن بررسی در رامون آشنا شوید
یک بازی‌ ماجراجویانه و اکتشافی با داستانی علمی‌تخیلی و دنیایی وسیع و زیبا
سال: 2018
    بررس متن: آزاده عبدی

    سنجه‌ها

    این بخش، مجموعه ای از سنجه‌های مثبت و منفی است که در هر محتوا بررسی می‌شوند، تعداد بولت‌ها نشانگر کمیت آن سنجه است. با کلیک روی هر سنجه می‌توانید توضیحات مربوط به آن را بخوانید.
اطلاعات بیشتر درباره سنجه‌ها را در لینک زیر ببنیید: هر سنجه نمایانگر چیست؟
    بُعد اکتشافی بازی، پیدا کردن دنیاهای جدید در آن و شگفتی‌هایی که بازیکن با آن‌ها روبه‌رو می‌شود می‌تواند در دنیای کودکان و نوجوانان قابل درک و معنادار باشد.
    قهرمان بازی، یک شخصیت ماجراجو است. هدف او می‌تواند هر چیزی باشد که بازیکن بخواهد. می‌تواند در سرزمینی که در آن قرار دارد جستجو کند، حیوانات و گیاهان جدید را بشناسد، تکنولوژی‌های جدید را کشف کند و زبان موجودات ‌فضایی‌ را یاد بگیرد یا این‌که می‌تواند رویه‌ی خشن‌تری را پیش بگیرد و برای به دست آوردن منابع و یا حتی سرگرمی به موجودات بی‌آزار حمله کند.
    مبارزه و جنگ محور اصلی بازی نیست با این حال در قسمت‌هایی از آن رخ می‌دهد. بازیکنان به وسیله‌ی سلاح‌های علمی تخیلی با ربات‌ها و موجودات فضایی مبارزه می‌کنند. مبارزه‌ها از زاویه‌ی اول یا سوم شخص صورت می‌گیرد و شامل انفجارها و نمایش نورهای زیادی می‌شود. خون و خشونت واقع‌گرایانه و اذیت‌کننده در آن‌ها نمایش داده نمی‌شود.
    کنترل‌های بازی برای حرکت کردن و مبارزه‌ها ساده‌اند اما سیستم‌های پیچیده‌تر در آن مانند ساخت اجسام و قسمت مدیریت دارایی‌ها ممکن است برای بعضی بازیکنان دشوار‌‌ باشد.

    آنچه والدین باید بدانند

    در بخش آگاهی والدین درباره‌ کلیت محتوا، داستان و نکات مثبت و منفی آن نوشته‌ایم. همچنین به نکاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است برای والدین مهم باشند.
    بازی No Man’s Sky یک عنوان اول و سوم شخص اکتشافی و علمی‌تخیلی است که بازیکن در آن می‌تواند در یک دنیای بسیار بزرگ که پر از گیاهان، موجودات و تکنولوژی‌های مرموز است، ماجراجویی کند. هدف اصلی بازی گشت‌و‌گذار در دنیای آن، پیدا کردن منابع و ساختن اشیا و تکنولوژی‌های جدید است. بازیکن باید زمان زیادی را صرف پیدا کردن منابع جدیدی کند که از گیاهان، صخره‌ها و حتی حیوانات به دست می‌آید. این وجه بازی ممکن است این پیام اشتباه را به بازیکن منتقل کند که دنیا و هرچه در‌ آن است در اختیار انسان قرار دارد تا هر طور که دوست دارد از آن‌ها استفاده کند. همچنین در بخش‌هایی از بازی مبارزه با موجودات فضایی و ربات‌ها رخ می‌دهد که البته خشونت واقع‌گرایانه یا خون در آن‌ها نمایش داده نمی‌شود. یاد گرفتن سازوکار و بخش‌های مربوط به دارایی‌ها ممکن است برای بازیکنان کم‌تجربه دشوار باشد.

    چکیده داستان

    این بازی از جایی شروع می‌شود که بازیکن با یک سفینه شکسته و به طور اتفاقی روی یک سیاره در کهکشانی بزرگ فرود آمده است. این‌که چه کاری انجام دهد، کجا را بگردد و چه چیزهایی را پیدا کند کاملاً دست بازیکن است. او می‌تواند با جستجو در محیط اطرافش شروع کند که در آن‌جا گیاهان، صخره‌ها و حیواناتی را پیدا خواهد کرد که می‌توانند مواد اولیه‌ی مورد نیاز او برای تعمیر سفینه‌ را تأمین کنند. بعد از تعمیر سفینه می‌تواند با آن به هر ستاره‌ای که بخواهد پرواز کند. در بازی میلیون‌ها خورشید منحصربه‌فرد وجود دارد که هر کدام سیاره‌ها و قمر‌های خاص خودشان را دارند و حیوانات و گیاهان عجیبی روی آن‌ها پیدا می‌شود. این بازی در یک دنیای بزرگ اتفاق می‌افتد و دست بازیکن برای این که تصمیم بگیرد کجا برود و چه کاری انجام دهد کاملاً باز است.

    کیفیت

    بازی No Man’s Sky بازیکن را با مجموعه‌ای از سیارات و ستاره‌ها در کهکشانی وسیع روبه‌رو می‌کند و به او فرصت ماجراجویی و اکتشاف در یک دنیای بی‌پایان را می‌دهد. گرافیک بازی بسیار کیفیت خوبی دارد و هر سیاره، گیاه، یا موجود جدیدی که پیدا شود، بسیار واقعی و زنده به نظر می‌رسد. این ارائه‌ی بصری زیبا یکی از دلایلی است که ماجراجویی در دنیای بازی را بسیار لذت‌بخش می‌کند. داستان آن هم کشش خوبی دارد و نسبت به ابتدای انتشارش، عمیق‌تر شده و بازیکن می‌تواند درک درست‌تری از دنیایی که در آن قرار گرفته، داشته باشد. البته این بازی نکته‌ضعف‌هایی هم در دنیای بزرگ و وسیعش دارد. شاید مهم‌ترین آن دارایی‌های محدود است که به بازیکن اجازه‌ی داشتن آیتم‌های کمی را به طور همزمان می‌دهد. این نکته با توجه به تنوع آیتم‌هایی که در بازی وجود دارد کمی عجیب است. نکته‌ی دیگر، زمان زیادی است که بازیکن باید صرف پیدا کردن منابع اولیه بکند. ایستادن در یک نقطه و جمع کردن آهن یا مس برای زمان طولانی خسته‌کننده است، ضمن این‌که ممکن است در این مدت رباتی بازیکن را ببیند و به او حمله کند. با این وجود این نکات چندان اذیت‌کننده نیستند و می‌توان آن‌ها را در مقابل کلیت بازی نادیده گرفت. No Man’s Sky بدون شک یکی از بهترین بازی‌های اکتشافی و ماجراجویانه‌ی سال ۲۰۱۸ است که می‌تواند بازیکنان زیادی را به درون دنیای وسیع، زیبا و متفاوت خود بکشاند.

    فرصت‌هایی برای گفتگو

    در این بخش موضوعات و سوالاتی را درباره هر محتوا مطرح می‌کنیم که صحبت راجع به آن‌ها می‌تواند برای بچه‌ها و خانواده‌ها مفید باشد و به درک بهتر اثر و موضوعات مطرح شده در آن منجر شود.
    ـ بازی‌هایی مثل No Man’s Sky طوری طراحی شده‌اند که هیچ گاه تمام نمی‌شوند، به این معنی که می‌توان آن‌ها را تا ماه‌ها و حتی سال‌ها بازی کرد. به نظرتان برای کنترل میزان بازی کردن چه راه‌هایی وجود دارد؟ آیا این کار ضروری است؟ ـ بازیکن در این بازی می‌تواند با ماجراجویی در سیارات مختلف از منابع آن‌ها هم استفاده کند. به نظرتان استفاده‌ی انسان از منابع زمین یا سیارات دیگر باید محدودیتی داشته باشد؟

    مشخصات بازی

    رتبه ESRB T (نوجوانان بالای ۱۳ سال) به خاطر خشونت فانتزی
    رتبه اسرا ۱
    واحد پول دلار
    قیمت ۲۰
    تولید کننده Hello Games
    نحوه انجام بررسی بررسی بازی با تماشای ویدئوی بازی انجام شده است.
    سال انتشار ۲۰۱۸