Not Tonight 2

thumbnail
۱۵ سال به بالا
در رامون، ستاره‌های یک محتوا با توجه به تحلیل کلی سنجه‌ها و نظر بررس و با هدف نشان دادن میزان هم‌راستایی آن اثر با نیازهای رشدی و تحولی گروه سنی موردنظر، ارزیابی می‌شود. با نحوه نوشتن بررسی در رامون آشنا شوید

سفری در جاده‌های آمریکای تجزیه‌شده‌ی خیالی

سال: 2022
    بررس بازی: سعید زعفرانی

    سنجه‌ها

    این بخش، مجموعه ای از سنجه‌های مثبت و منفی است که در هر محتوا بررسی می‌شوند، تعداد بولت‌ها نشانگر کمیت آن سنجه است. با کلیک روی هر سنجه می‌توانید توضیحات مربوط به آن را بخوانید.
اطلاعات بیشتر درباره سنجه‌ها را در لینک زیر ببنیید: هر سنجه نمایانگر چیست؟
    اگرچه به روابط خانوادگی و پیوندهای خویشاوندی نیز در بازی اشاره می‌شود، مهم‌ترین عنصر ارتباط اجتماعی در بازی روابط دوستی است. بازی همچنین مشوق دغدغه‌مندی اجتماعی و فعالیت سیاسی است که از ابتدای بازی به یکی از موضوعات اصلی تبدیل شده و در طول داستان به آن بیشتر پرداخته می‌شود.
    بازی Not Tonight 2 عنوانی است که سعی دارد یک داستان سیاسی را به زبان طنز بیان کند، اما بیش از آن به رابطه‌ی شخصیت‌هایش با یکدیگر می‌پردازد. گروهی از دوستان که برای نجات دوست خود از زندان تلاش می‌کنند و در این راه جان خود را به خطر می‌اندازند و از خانه دور می‌شوند. در طول بازی مفهوم «کمک کردن»‌ چندین بار تکرار می‌شود و مفهوم از خودگذشتگی، شخصیت‌های بازی را به جلو می‌راند و در این مسیر نیز الگوی شخصیتی آن‌ها رفته‌رفته شکل می‌گیرد. در پایان چیزی که بیشتر از همه اهمیت پیدا می‌کند، احساس مسئولیت در قبال وطن، دوست و خانواده است.
    در بازی به دفعات به نوشیدن مشروبات الکلی و چند بار نیز به مصرف مواد روان‌گردان اشاره می‌شود.
    در برخی صحنه‌های بازی از اصطلاحات توهین‌آمیز “hell” و "s--t" استفاده می‌شود.
    سلاح اصلی بازیکن صبر و پشتکار است، اگرچه موضوع اصلی آدم‌ربایی و زندانی کردن یک جوان بیگناه است. از سلاح در بازی استفاده نمی‌شود و خشونتی در آن به نمایش در نمی‌آید. اگرچه در چند صحنه از بازی که به صورت متنی روایت می‌شود، به ضربات باتوم اشاره می‌شود.
    بازی سه درجه سختی «آسان»، «متوسط» و «دشوار» دارد که گیم‌پلی مینی‌گیم‌ها و فرصت برای انتخاب مکالمات را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. با این حال در این بازی، پیچیدگی گیم‌پلی خاصی مشاهده نمی‌شود و تنها چالش، رسیدن به هدف در مینی‌گیم‌ها و پیدا کردن گزینه‌ی صحیح در مکالمات است. از طرف دیگر، بازی برای دادن همه‌ی اطلاعات به بازیکن از یک رابط کاربری ساده بهره می‌گیرد که تنها ایراد آن عدم وجود توضیحات و یا توضیحات گنگ و نامفهوم در برخی موارد است. برای درک کامل داستان و پیشروی در بازی نیاز است که بازیکن به زبان انگلیسی تسلط نسبی داشته باشد.

    آنچه والدین باید بدانند

    در بخش آگاهی والدین درباره‌ کلیت محتوا، داستان و نکات مثبت و منفی آن نوشته‌ایم. همچنین به نکاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است برای والدین مهم باشند.

    بازی Not Tonight 2 عنوانی در سبک شبیه‌ساز مدیریت مدارک با عناصر نقش‌آفرینی و همچنین مضمون کمدی تاریک است. در این عنوان بازیکن در نقش سه دوست به نام‌های «کوین»، «مالیک» و «ماری» باید برای نجات دوست دیگر خود «ادواردو» از زندانی در فلوریدا تلاش کنند. در این مسیر آن‌ها از شهرهای آمریکای خیالی تجزیه‌شده در سال 2021 میلادی دیدن می‌کنند و در هر شهر، شغلی را بر عهده می‌گیرند که طی آن باید برای ورود افراد مختلف به مکان‌های تفریحی مختلف مدارک، بلیط و رمز ورود آن‌ها را بررسی کنند.
    در بازی اشاره‌های متعددی به نوشیدن مشروبات الکلی و مصرف مواد مخدر می‌شود و همچنین برخی اصطلاحات توهین آمیز به صورت غیرمستقیم استفاده می‌شوند. یک گروه خشونت‌طلب نیز در بازی وجود دارد که به حضور آن به پیشبرد اهداف داستانی بازی کمک می‌کند.

    چکیده داستان

    در جهانی خیالی که ایالات متحده‌ی آمریکا تجزیه شده و برخی ایالت‌ها به کانادا پیوسته‌اند و برخی دیگر بین دو گروه «متفقین» و «شهیدان» تقسیم شده‌اند، در یک اعتراض خیابانی در شهر سیاتل، «ادواردو» توسط ماموران گروه شهیدان ربوده می‌شود. سه دوست او یعنی کوین، مالیک و ماری باید برای نجات ادواردو ظرف ۳۰ روز گذرنامه و تبارنامه‌ی خانواده او را به شهر میامی در فلوریدا (جایی که ادواردو زندانی است.) برسانند وگرنه او از کشور اخراج خواهد شد. آن‌ها تصمیم می‌گیرند از هم جدا شوند: کوین برای پیدا کردن گذرنامه و مالیک برای یافتن تبارنامه راهی سفر می‌شوند تا پیش از پایان مهلت ۳۰روزه مدارک را به میامی برسانند. ماری نیز در سیاتل می‌ماند تا مدیریت اوضاع را از راه دور بر عهده بگیرد. کوین و مالیک در این مسیر باید برای تامین هزینه‌های سفر خود، شغل‌هایی را برعهده بگیرند.

    تصاویر و ویدیو‌ها

    کیفیت

    ویژگی مهم بازی Not Tonight 2 شیوه‌ی روایت داستان آن از طریق متن است. بازیکن باید همه‌ی اطلاعات ممکن را از طریق پیام‌های متنی در تلفن همراه، اخبار متنی و مکالمات طولانی بدون صداپیشگی دریافت کند، در لحظه به تحلیل آن‌ها بپردازد و در ادامه از آن‌ها برای موفقیت استفاده کند. گیم‌پلی بازی به مینی‌گیم‌های بررسی مدارک و تایید صلاحیت افراد در کنار انتخاب گزینه در مکالمات داستان محدود شده است. در مینی‌گیم‌های مذکور، بازیکن باید موارد مورد نیاز را بررسی کند و پس از آن تصمیم بگیرد که اجازه‌ی ورود به افراد بدهد یا خیر. بررسی این موارد رفته‌رفته با پیشروی در بازی پیچیده‌تر می‌شوند، اگرچه محدودیت اصلی همواره «زمان» است. پیش از به اتمام رسیدن مهلت زمانی، بازیکن باید به هدف خود که بررسی مدارک و تایید صلاحیت تعداد مشخصی از افراد است برسد تا ماموریتش با موفقیت انجام بگیرد. از این رو، بازی یک ساز و کار مشابه را در هر سه خط داستانی خود به کار می‌گیرد، که با توجه به طولانی بودن نسبی آن، کم‌کم جذابیت خود را از دست می‌دهد و ممکن است باعث شود بازیکن از ادامه‌ی بازی صرف نظر کند.

    فرصت‌هایی برای گفتگو

    در این بخش موضوعات و سوالاتی را درباره هر محتوا مطرح می‌کنیم که صحبت راجع به آن‌ها می‌تواند برای بچه‌ها و خانواده‌ها مفید باشد و به درک بهتر اثر و موضوعات مطرح شده در آن منجر شود.

    یکی از درون‌مایه‌های اصلی بازی، اتحاد و همبستگی ملی است که مشکلات سیاسی و اجتماعی برجسته‌شده در داستان از تبعات از بین رفتن آن است. اتفاقی که برای ادواردو می‌افتد و منجر به ربایش او می‌شود ناشی از نژادپرستی حاصل تجزیه‌ی سیاسی است که با طنز تلخ به سخره گرفته می‌شود. آیا این طنز سیاسی می‌تواند تاثیری در نگرش انسان‌ها به موضوعاتی نظیر نژادپرستی بگذارد؟ و اگر این طور است تا چه حد می‌توان روی این تاثیرگذاری حساب کرد؟
    اهمیت وجود دوستان وفادار در زندگی هر فردی نسبی است. اما چقدر اهمیت دارد که دوست یا دوستانی داشته باشید که حاضر باشند به خاطر شما از خودگذشتگی کرده و وارد عمل شوند؟

    مشخصات بازی

    واحد پول دلار
    قیمت ۲۰
    تولید کننده PanicBarn
    دستگاه های سازگار Microsoft Windows، Xbox One، Nintendo Switch
    نحوه انجام بررسی بخش هایی از بازی انجام شده است
    سال انتشار ۲۰۲۲