P.A.M.E.L.A.

thumbnail
۱۶ سال به بالا
در رامون، ستاره‌های یک محتوا با توجه به تحلیل کلی سنجه‌ها و نظر بررس و با هدف نشان دادن میزان هم‌راستایی آن اثر با نیازهای رشدی و تحولی گروه سنی موردنظر، ارزیابی می‌شود. با نحوه نوشتن بررسی در رامون آشنا شوید

عنوانی در سبک بقا و ترسناک، با داستانی در مورد ربات‌ها و آینده‌ی جهان

سال: 2020
    بررس بازی: آزاده عبدی

    سنجه‌ها

    این بخش، مجموعه ای از سنجه‌های مثبت و منفی است که در هر محتوا بررسی می‌شوند، تعداد بولت‌ها نشانگر کمیت آن سنجه است. با کلیک روی هر سنجه می‌توانید توضیحات مربوط به آن را بخوانید.
اطلاعات بیشتر درباره سنجه‌ها را در لینک زیر ببنیید: هر سنجه نمایانگر چیست؟
    بازیکن در طول بازی برای زنده ماندن باید غذا و نوشیدنی بخورد که بعضی از این نوشیدنی‌ها، الکلی‌اند.
    در بعضی قسمت‌های بازی، از کلمات توهین‌آمیز نه‌چندان سنگینی به زبان انگلیسی استفاده می‌شود.
    بخش قابل توجهی از گیم‌پلی بازی شامل مدیریت منابع و استفاده‌ی صحیح از قسمت دارایی‌هاست. کار کردن با این بخش می‌تواند مهارت‌های بازیکن در مدیریت و استفاده از منابع مختلف را تقویت کند. همچنین داستان بازی می‌تواند بازیکن را به تفکر درباره‌ی استفاده از ربات‌ها و هوش مصنوعی و تبعات آن تشویق کند.
    این بازی ترسناک است و با این‌که مبارزه‌‌های زیادی در آن رخ نمی‌دهد و بازیکن می‌تواند از آن‌ها اجتناب کند، اما همان مبارزه‌های معدود هم خشن و خونین‌اند. دشمنان بازیکن معمولاً انسان‌های جهش‌یافته و با ظاهری خونین و ترسناک یا ربات‌ها خواهند بود. هنگام مبارزه خون زیادی نمایش داده می‌شود و بسیاری از انسان‌های جهش یافته هم ظاهری اذیت‌کننده دارند، مانند پوست‌ کنده‌ شده‌ی بدن یا رشد استخوان از قسمت‌های نامتعارف بدن‌شان و... بازیکن می‌تواند با دست خالی یا تفنگ‌های لیزری و آتشی با دشمنانش مبارزه کند. در قسمت‌های غیرتعاملی صحنه‌های خشونت‌آمیزتری از افرادی که یکدیگر را مجروح می‌کنند وجود دارد که البته با تصاویر ثابت نشان داده می‌شود. در قسمت‌های زیادی از مراحل بازی، اجساد انسان‌ها در کیسه‌های سیاه نشان داده می‌شود که روی زمین افتاده‌اند یا تعداد زیادی از آن‌ها روی هم تلنبار شده‌اند. تجربه‌ی این بازی از زاویه‌ی اول‌شخص انجام می‌شود که تأثیرگذاری خشونت و ترس بازی را بیشتر می‌کند.
    گیم‌پلی بازی شامل مبارزه و مدیریت منابع می‌شود. مبارزه‌های بازی نسبتاً ساده‌اند اما قسمت مدیریت منابع و رسیدگی به دارایی‌ها پیچیده‌تر از حد معمول است. ضمن این‌که بازیکن باید به نیازهای انسانی شخصیتش مانند تشنگی و گشنگی هم دقت کند. در مجموع مردن در بازی به‌دفعات اتفاق می‌افتد و بازیکن باید چندین بار بازی را امتحان کند تا موفق به پیشرفت در‌ آن شود.

    آنچه والدین باید بدانند

    در بخش آگاهی والدین درباره‌ کلیت محتوا، داستان و نکات مثبت و منفی آن نوشته‌ایم. همچنین به نکاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است برای والدین مهم باشند.

    P.A.M.E.L.A. یک بازی در سبک بقا و ترسناک است که داستان آن در آینده‌‌ای دور رخ می‌دهد. اتفاقات در آرمان‌شهری رخ می‌دهد که نابود شده و ساکنینش به علت تغییرات بیولوژیکی به موجوداتی وحشی تبدیل شده‌اند. بازیکن باید ضمن تلاش برای زنده ماندن به وسیله‌ی جمع کردن منابع و تجهیزات مختلف، سعی کند تا با پیشرفت در بازی، داستان را پیش ببرد و از اتفاقات رخ داده در این آرمان‌شهر آگاه شود.
    محور اصلی داستان درباره‌ی زیاده‌خواهی انسان در پیشرفت تکنولوژیک است. این‌که ربات‌ها‌ی هوشمند و تلاش انسان برای تغییرات بیولوژیکی چطور می‌تواند به نابودی خودش منجر شود. فضای بازی ترسناک است و صحنه‌های استرس‌آور زیادی در آن رخ می‌دهد. او‌ل‌شخص بودن آن هم تأثیر ترس و خشونت را بیشتر کرده است. مبارزه‌ها با این‌که چندان زیاد رخ نمی‌دهند اما خشن و خونین‌اند. دشمنان بازیکن انسان‌هایی با ظاهر عجیب و خونین و یا ربات‌ها خواهند بود که بازیکن باید با انواع سلاح‌ها مانند لیزر، مشت یا تفنگ‌های مختلف با آن‌ها مبارزه کند. بازیکن برای زنده ماندن در این بازی باید غذا و نوشیدنی مصرف کند که بعضی از این نوشیدنی‌ها الکلی‌اند اما باعث مستی در شخصیت بازیکن نمی‌شوند.

    چکیده داستان

    داستان این بازی در آرمان‌شهری به نام اِدن اتفاق می‌افتد که به دلیل یک فاجعه‌ی بیولوژیکی از بین رفته و تمام ساکنینش یا مرده‌اند و یا به بیماری عجیب و کشنده‌ای دچار شده‌اند. بازیکن در نقش یکی از شهروندان این شهر بازی می‌کند که در ابتدای بازی توسط یک هوش مصنوعی به نام پاملا، از خواب مصنوعی بیدار شده می‌شود. او باید با گشتن در قسمت‌های مختلف این شهر تلاش کند تا از اتفاقاتی که در ادن افتاده سردربیاورد و سرچشمه‌ی این فاجعه را پیدا کند.

    کیفیت

    P.A.M.E.L.A. یک بازی ترسناک، بقا و جهان‌باز است که یک آرمان‌شهر فروپاشی‌شده را به بازیکن نشان می‌دهد. دنیای بازی دارای قسمت‌های مختلفی مانند پاساژها، ساختمان‌ و ایستگاه‌های مختلف است که بازیکن می‌تواند آن‌ها را بگردد و علاوه بر پیدا کردن ضروریات زنده ماندن، درباره‌ی اتفاقی که در این شهر افتاده هم تحقیق کند. نقاط مختلف بازی طراحی‌های متنوعی دارند که زندگی سابقی را که در آن جریان داشته به‌خوبی نشان می‌دهد. نکته‌ای که در این بازی نبودش دیده می‌شود، یک موسیقی درگیرکننده و متناسب با فضاست. گیم‌پلی بازی نسبتاً دشوار است و بازیکنان احتمالاً نیاز به آزمون و خطای زیادی داشته باشند. با این‌که بازی در ابتدا شروع کندی دارد اما با پیشرفت در‌ آن جذاب‌تر می‌شود، ضمن این‌که داستان و پایان‌بندی آن هم از نقاط قوتش به حساب می‌آیند.

    فرصت‌هایی برای گفتگو

    در این بخش موضوعات و سوالاتی را درباره هر محتوا مطرح می‌کنیم که صحبت راجع به آن‌ها می‌تواند برای بچه‌ها و خانواده‌ها مفید باشد و به درک بهتر اثر و موضوعات مطرح شده در آن منجر شود.

    ـ در بسیاری از موقعیت‌های این بازی، بازیکن می‌تواند به‌جای درگیر شدن با دشمنانش، از روبه‌رو شدن با آن‌ها اجتناب کند. به نظرتان چه زمان‌هایی بهتر است از درگیر شدن (فیزیکی یا کلامی) دوری کرد و چه زمانی فرد ناگزیر به درگیر شدن است؟
    -‌ می‌توانید درباره‌ی فواید و خطرات احتمالی ساخت هوش مصنوعی و ربات‌هایی که بیشتر و بیشتر شبیه به انسان‌ها هستند، صحبت کنید. به نظر شما وزنه‌ی کدام یک سنگین‌تر است؟

    مشخصات بازی

    رتبه ESRB ندارد
    رتبه اسرا ۱
    واحد پول دلار
    قیمت ۲۵
    تولید کننده NVYVE Studio
    نحوه انجام بررسی بخش هایی از بازی انجام شده است.
    سال انتشار ۲۰۲۰