Perception

thumbnail
۱۶ سال به بالا
در رامون، ستاره‌های یک محتوا با توجه به تحلیل کلی سنجه‌ها و نظر بررس و با هدف نشان دادن میزان هم‌راستایی آن اثر با نیازهای رشدی و تحولی گروه سنی موردنظر، ارزیابی می‌شود. با نحوه نوشتن بررسی در رامون آشنا شوید

یک بازی ترسناک و اول‌شخص، با قهرمانی نابینا

سال: 2017
    بررس بازی: آزاده عبدی

    سنجه‌ها

    این بخش، مجموعه ای از سنجه‌های مثبت و منفی است که در هر محتوا بررسی می‌شوند، تعداد بولت‌ها نشانگر کمیت آن سنجه است. با کلیک روی هر سنجه می‌توانید توضیحات مربوط به آن را بخوانید.
اطلاعات بیشتر درباره سنجه‌ها را در لینک زیر ببنیید: هر سنجه نمایانگر چیست؟
    در داستان بازی اشاره‌هایی به خشونت خانگی، سوءمصرف دارو، افسردگی، خودکشی و تعرض به دختران می‌شود. صحنه‌ای از شبح زنی که خود را دار زده و شبح زنی که در وان حمام خودکشی کرده نشان داده می‌شود. یکی از داستان‌ها درباره‌ی زنی است که همسرش دکتر است و برای افسردگی پس از زایمان او، دارو‌هایی تجویز می‌کند که افسردگی او را تشدید می‌کند و در نهایت منجر می‌شود او دست به خودکشی بزند.
    جدای از صداهای تهدید‌آمیزی که در طول بازی شنیده می‌شود، در بعضی مکالمات هم از کلمات توهین‌آمیز سنگینی به زبان انگلیسی مانند Damn ،f..k ،s..t و hell استفاده می‌شود.
    این بازی از زاویه‌ی اول‌شخص انجام می‌شود و بازیکن در نقش زن نابینایی قرار می‌گیرد که باید در یک خانه‌ی بسیار بزرگ که به نظر جن‌زده هم است، ماجراجویی کند. در صورتی که بازیکن سروصدای زیادی ایجاد کند ممکن است روحی که در خانه وجود دارد سراغش بیاید که در این صورت، صفحه‌ی بازی به رنگ قرمز درخواهد آمد. فضای کلی بازی تاریک، ترسناک و استرس‌آور است. در مواقعی ممکن است روحی سرگردان، عروسک‌های ترسناک و شبح افرادی که قبلاً در خانه زندگی می‌کرده‌اند، به صورت ناگهانی جلوی بازیکن ظاهر شوند که می‌تواند بسیار ترسناک باشد. موسیقی و سروصداهایی که هر از چندگاهی شنیده می‌شود هم به اضطراب‌آورتر شدن فضا کمک کرده‌اند. در داستان بازی موضوعاتی چون آتش زدن خانه، دار زدن و کشته شدن افراد در جنگ می‌شود. صحنه‌هایی مانند شبح زنی که خود را دار زده، شبح زنی که در وان حمام خودکشی کرده و شبح مردی که به نظر مرده است، نشان داده می‌شود.
    کنترل‌های بازی دشواری چندانی ندارند و به‌راحتی می‌توان آن‌ها را یاد گرفت. پیش رفتن در بازی در مجموع کار دشواری نیست مگر این‌که بازیکن سروصدای زیادی ایجاد کند که در این مواقع روحی که در خانه وجود دارد به سراغش خواهد آمد.

    آنچه والدین باید بدانند

    در بخش آگاهی والدین درباره‌ کلیت محتوا، داستان و نکات مثبت و منفی آن نوشته‌ایم. همچنین به نکاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است برای والدین مهم باشند.

    Perception یک بازی ترسناک اول‌شخص است که در‌ آن بازیکن نقش دختر جوان و نابینایی را بازی می‌کند. او باید با ورود به یک خانه‌ی اشرافی که توسط ارواح تسخیر شده و با گشتن در اتاق‌های مختلف خانه، از اتفاقاتی که آن‌جا افتاده سر در بیاورد. قهرمان بازی با استفاده از قابلیت تشخص اجسام و محیط از طریق امواج صدا، راه خود را در خانه پیدا می‌کند.
    با این‌که تصاویر خشن زیادی در بازی دیده نمی‌شود اما خشونت و ترس در تمام لحظات بازی وجود دارد. فضای کلی بازی تاریک و ترسناک است و در مواقعی ممکن است روح سرگردانی به قهرمان بازی حمله کند که در این صورت صفحه‌ی بازی کاملاً قرمز خواهد شد و به معنی مردن شخصیت اصلی است. همچنین عناصر معمول در بازی‌های ترسناک مانند شنیدن صداهای اذیت‌کننده و تهدید‌آمیز، برخورد با یک عروسک سخنگو و… هم به‌دفعات در بازی اتفاق می‌افتد. در داستان اشاره‌هایی به افسردگی، خودکشی، سوءمصرف دارو و تعرض به دختران می‌شود. صحنه‌هایی از اشباحی که خود را دار زده‌اند، یا در وان حمام دست به خودکشی زده‌اند در طول بازی نمایش داده می‌شود. در طول این بازی داستان چهار خانواده روایت می‌شود که در سه تای آن‌ها زنان تعادل روحی ندارند و دست به خودکشی می‌زنند، یا خانه را به آتش می‌کشند و رفتارهای نامتعارف از خود نشان می‌دهند.

    چکیده داستان

    در این بازی بازیکن در نقش کَسی تورنتون قرار می‌گیرد. کسی زن جوان و نابینایی است که برای مدت‌ها کابوس یک عمارت بزرگ را می‌دیده و حالا توانسته این خانه را پیدا کند. او با رفتن این خانه قصد دارد دلیل کابوس‌هایش در رابطه با آن را پیدا کند.

    کیفیت

    Perception ایده‌ی تقریباً جدیدی دارد، از آن جهت تقریباً که قبلاً هم شخصیت‌های نابینا قهرمانان بازی بوده‌اند. در این‌جا قهرمان اصلی از تکنیک echolocation برای تشخیص محیط استفاده می‌کند. تکنیکی که در آن شخص با تولید صدا و تشخیص امواج از اطرافش آگاه می‌شود. در این بازی اگر بازیکن صدای زیادی تولید کند روح سرگردان عمارت، متوجه حضور او خواهد شد. اولین نقطه‌ضعف همین‌ جا خودش را نشان می‌دهد. بازیکن هیچ‌ گاه نمی‌داند که دقیقاً چه میزان صدا باعث پیدا شدن روح می‌شود. نکته‌ی مهم دیگر بازی این است که دلیل حضور کَسی در این عمارت هیچ گاه به شکل قانع‌کننده‌ای توضیح داده نمی‌شود. خود کَسی هم گاهی اوقات از خودش می‌پرسد که در این خانه چه می‌کند. گیم‌پلی بازی هم کند است و حتی روبه‌رو شدن با روح سرگردان و عروسک‌های سخنگو هم بعد از مدتی ممکن است تکراری شوند. تنها نکته‌ای که می‌تواند بازیکن را مشتاق نگه دارد، روایت داستان‌های ساکنین خانه است که البته سردرآوردن از تمامی آن‌ها نیاز به صبر زیادی خواهد داشت.

    فرصت‌هایی برای گفتگو

    در این بخش موضوعات و سوالاتی را درباره هر محتوا مطرح می‌کنیم که صحبت راجع به آن‌ها می‌تواند برای بچه‌ها و خانواده‌ها مفید باشد و به درک بهتر اثر و موضوعات مطرح شده در آن منجر شود.

    ـ نقش اول این بازی را زنی نابینا بازی می‌کند. می‌توانید درباره‌ی نمایش محدود افرادی با ناتوانی‌های جسمی یا افرادی که توانایی‌های خاص دارند در بازی‌ها صحبت کنید. به نظرتان حضور افرادی با این ویژگی‌ها چطور می‌تواند به جامعه‌ی آن‌ها کمک کند؟

    مشخصات بازی

    رتبه ESRB M (افراد بالای ۱۷ سال) به خاطر مفاهیم جنسی و بزرگسالانه، استفاده از کلمات توهین‌آمیز
    رتبه اسرا ۱
    واحد پول دلار
    قیمت ۳۰
    تولید کننده The Deep End Games
    نحوه انجام بررسی بخش هایی از بازی انجام شده است.
    سال انتشار ۲۰۱۷