Prey

thumbnail
۱۸ سال به بالا

یک بازی اکشن و تیراندازی علمی‌تخیلی خشن با محیط‌های ترسناک

سال: 2017
    بررس بازی: مصطفی محدث

    سنجه‌ها

    این بخش، مجموعه ای از سنجه‌های مثبت و منفی است که در هر محتوا بررسی می‌شوند، تعداد بولت‌ها نشانگر کمیت آن سنجه است. با کلیک روی هر سنجه می‌توانید توضیحات مربوط به آن را بخوانید.
اطلاعات بیشتر درباره سنجه‌ها را در لینک زیر ببنیید: هر سنجه نمایانگر چیست؟
    در بسیاری از محیط‌های ایستگاه فضایی، بطری‌های نوشیدنی‌های الکلی رها شده‌اند. مورگان می‌تواند بسیاری از این نوشیدنی‌ها را مصرف کند که در این صورت، صفحه کمی تکان می‌خورد و غیرشفاف می‌شود تا میزان مستی او را نشان دهد. مصرف این آیتم‌ها مزیت‌هایی مثل افزایش جان یا کاهش ترس را هم به همراه دارد. دو شخصیت زن هم‌جنس‌گرا در بازی وجود دارند که بازیکن می‌تواند با پیدا کردن فایل‌های صوتی آن‌ها، به صحبت‌هایشان درباره رابطه‌ای که دارند گوش دهند. البته هیچ‌نوع محتوای جنسی یا بزرگسالانه‌ی خاصی در این فایل‌ها وجود ندارد.
    در برخی از متون و مکالمات بازی، از اصطلاحات توهین‌آمیزی مثل “s--t” و “damn” استفاده شده است.
    بازیکن باید در مواقع حساسی که بین دوراهی‌های اخلاقی قرار می‌گیرد، تصمیم‌های سختی بگیرد و عواقب این تصمیم‌ها را در نظر داشته باشد. بسیاری از این تصمیم‌ها در سرنوشت و زنده ماندن یا کشته شدن شخصیت‌های دیگر تاثیرگذار هستند. گیم‌پلی مخفی‌کاری بازی، بازیکن را به تفکر خلاق و رسیدن به راه‌حل‌های خلاقانه تشویق می‌کند.
    بازیکن با استفاده از انواع و اقسام سلاح‌های علمی‌تخیلی و قدرت‌های مخصوص، دشمنان خود را از بین می‌برد. بعضی از سلاح‌ها، قدرت‌های جانبی و خشونت‌آمیز دیگری مثل منفجر کردن سر دشمنان یا پرت کردن آن‌ها به اطراف را دارند. به دلیل کم بودن مهمات، آچار یکی از اصلی‌ترین سلاح‌های سرد بازیکن در مقابله با دشمنان است. دشمنان بازی که از انسان‌ها و موجودات فضایی تشکیل شده‌اند، پس از تیر خوردن فریاد می‌کشند و خونریزی می‌کنند. البته توجه به این نکته نیز ضروری است که بازیکن می‌تواند بنا بر انتخاب خود، اکثر مراحل را به شکل مخفی‌کاری و با کم‌ترین میزان کشتار و خشونت نیز پشت سر بگذارد. برخی از موجودات فضایی قدرت‌های مخصوص به خود را دارند که منفجر کردن سر انسان‌ها یا تبدیل کردن آن‌ها به برده‌های فرمان‌بردار، از جمله این ویژگی‌ها هستند. در برخی از سکانس‌های سینمایی و غیرتعاملی، موارد خشنی مثل گودال‌های پر از خون یا سرهای کنده‌شده از بدن انسان‌ها دیده می‌شود. محیط کلی بسیاری از مراحل تاریک و وهم‌آلود است و ممکن است برای بازیکن‌های حساس، ترسناک و آزاردهنده باشد. برخی از دشمنان نیز ظاهر و صدای وحشتناکی دارند. بسیاری از آیتم‌های در ظاهر عادی و غیرخطرناک بازی مثل سطل آشغال‌ها یا پرونده‌های حاوی اطلاعات، در واقع دشمنان مخصوصی به نام «میمیک» هستند که پس از نزدیک شدن بازیکن به آن‌ها، ظاهر اصلی خود را پیدا می‌کنند. به همین خاطر، بازیکن ممکن است در بسیاری از مراحل بازی، نوعی حس پارانویا و ترس همیشگی را داشته باشد.
    کنترل‌های بازی نسبتاً ساده‌اند اما گیم‌پلی بازی نسبتاً دشوار است. بازیکن در هر مرحله، باید به شناخت خوبی از محیط آن بخش از بازی برسد تا بتواند با موفقیت، مرحله را پشت سر بگذارد. چندین درجه‌بندی سختی مختلف نیز در بازی وجود دارد، اما ممکن است آسان‌ترین درجه هم برای بازیکنان تازه‌وارد به سبک علمی‌تخیلی اول‌شخص، سخت و پیچیده باشد.

    آنچه والدین باید بدانند

    در بخش آگاهی والدین درباره‌ کلیت محتوا، داستان و نکات مثبت و منفی آن نوشته‌ایم. همچنین به نکاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است برای والدین مهم باشند.

    بازی Prey عنوانی در سبک نقش‌آفرینی و اکشن اول‌شخص با داستانی علمی‌تخیلی است. بازیکن در آن کنترل فردی به نام «مورگان یو» را بر عهده می‌گیرد که در یک ایستگاه فضایی قرار دارد و باید پس از حمله‌ی موجودات فضایی به آن، فرار کند. بازیکن مأموریت‌های مختلفی را انجام می‌دهد، دشمنانش را می‌کشد و قابلیت‌ها و تجهیزات خود را ارتقا می‌دهد.
    تأکید زیادی روی انتخاب‌های فردی بازیکن وجود دارد. او می‌تواند مراحل را با مخفی‌کاری و با کشتن کم‌ترین انسان‌ها به پایان برساند و هم می‌تواند با در دست داشتن یک سلاح قدرتمند، همه‌ی افراد و موجودات هر مرحله را از بین ببرد و به هدف خود برسد. همچنین، بازیکن ممکن است با دوراهی‌های اخلاقی متعددی روبه‌رو شود که هیچ‌کدام کاملاً خوب یا کاملاً بد نیستند. این انتخاب‌ها و نحوه‌ی تصمیم‌گیری درباره آن‌ها است که سرنوشت بسیاری از شخصیت‌ها و نوع شخصیت اصلی بازی را تعیین می‌کند. بازیکن با استفاده از انواع و اقسام سلاح‌های علمی‌تخیلی و قدرت‌های مخصوص، دشمنان خود را از بین می‌برد. دشمنان انسانی و فضایی پس از تیر خوردن فریاد می‌کشند و خونریزی می‌کنند. در بعضی از محیط‌های بازی، گودال‌های بزرگ پر از خون دیده می‌شود. برخی از دیگر مراحل نیز فضای ترسناک و تاریکی دارند. در بعضی از سکانس‌های سینمایی و غیرتعاملی، صحنه‌های خشنی مثل اعدام یک شخصیت یا کشته شدن شخصیتی دیگر توسط موجودات فضایی دیده می‌شوند. شخصیت بازیکن می‌تواند در طول مراحل، نوشیدنی‌های الکلی مصرف کند و در این مواقع، صفحه کمی غیرشفاف می‌شود و شروع به تکان خوردن می‌کند تا نشان‌دهنده‌ی میزان مستی شخصیت اصلی باشد. در برخی از مکالمات و متون بازی، از اصطلاحات توهین‌آمیزی مثل “s–t” استفاده شده است.

    چکیده داستان

    این بازی درباره‌ی یک ایستگاه فضایی به نام «تالوس 1» و یکی از خدمه آن یعنی «مورگان یو» است. این ایستگاه موردحمله نیروهای فضایی قرار گرفته و اکثر انسان‌های درون آن، مرده‌ و باقی آن‌ها نیز گم شده‌اند. مورگان که حافظه خود را از دست داده، باید تصمیم بگیرد که به چه افرادی اعتماد کند و متوجه شود که چه بلایی سر ایستگاه فضایی و سایر ساکنان گم‌شده آن آمده است.

    کیفیت

    داستان بازی Prey، یکی از نقاط قوت بزرگ آن است. پیچش‌های داستانی متعدد و لحظات شوکه‌کننده‌ی بسیاری که در روایت و شخصیت‌پردازی آن وجود دارد، هر بازیکن علاقه‌مند به ژانر علمی‌تخیلی را به خود جذب خواهد کرد. با این حال، این بازی خالی از نقاط ضعف نیست. گرافیک و استایل هنری آن اگرچه نسبتاً واقع‌گرایانه به نظر می‌رسد، اما همچنان پر از پالت‌های رنگی ثابت و یکنواخت است. به همین خاطر به غیر از محیط‌های فضایی و بین سیاره‌ای، سایر محیط‌ها و مراحل ممکن است پس از مدتی خسته‌کننده و تکراری شوند. گیم‌پلی بازی گزینه‌های زیادی برای بازیکن‌های خلاق و علاقه‌مند به ویژگی‌های مختلف دارد، اما اگر بازیکنی بخواهد کل بازی را با استفاده از سلاح‌های گرم و بدون توجه به قابلیت‌های علمی‌تخیلی شخصیت خود پشت سر بگذارد، با گیم‌پلی تکراری و نه چندان متنوعی روبه‌رو خواهد شد. موسیقی و صداپیشگی شخصیت‌ها قابل‌قبول است.

    فرصت‌هایی برای گفتگو

    در این بخش موضوعات و سوالاتی را درباره هر محتوا مطرح می‌کنیم که صحبت راجع به آن‌ها می‌تواند برای بچه‌ها و خانواده‌ها مفید باشد و به درک بهتر اثر و موضوعات مطرح شده در آن منجر شود.

    می‌توانید درباره‌ی انتخاب‌ها و آزادی فردی بازیکن در این بازی صحبت کنید. با توجه به گزینه‌های مختلفی که برای پیشبرد بازی داشتید، از کدام یک آن‌ها بیشتر استفاده می‌کردید؟ چرا؟
    استفاده غیرمنطقی و تکیه بیش از حد به تکنولوژی و دستاوردهای آن، از موضوعات مطرح‌شده در داستان بازی است. می‌توانید درباره‌ی این موضوع و تبعات مثبت و منفی این پیشرفت‌ها صحبت کنید.

    مشخصات بازی

    واحد پول رایگان
    قیمت ۶۰
    تولید کننده Arkane Studios
    نحوه انجام بررسی بخش هایی از بازی انجام شده است
    سال انتشار ۲۰۱۷