Scorn

thumbnail
۱۸ سال به بالا

عنوانی ترسناک با فضاسازی منحصر به فرد در جهانی کابوس‌وار و عجیب از فرم‌ها و شکل‌های وحشت‌آور

سال: 2022
    بررس بازی: سعید زعفرانی

    سنجه‌ها

    این بخش، مجموعه ای از سنجه‌های مثبت و منفی است که در هر محتوا بررسی می‌شوند، تعداد بولت‌ها نشانگر کمیت آن سنجه است. با کلیک روی هر سنجه می‌توانید توضیحات مربوط به آن را بخوانید.
اطلاعات بیشتر درباره سنجه‌ها را در لینک زیر ببنیید: هر سنجه نمایانگر چیست؟
    بازیکن در برخی از محیط‌ها و مراحل، به جسدهای کاملاً برهنه‌ی زنان برخورد می‌کند. همچنین صحنه‌ای در اواخر بازی، یک شخصیت مرد را در حالی نشان می‌دهد که اندام جنسی او برای لحظه‌ی کوتاهی دیده می‌شوند. بازی هیچ دیالوگی ندارد و در آن به مشروبات الکلی یا مواد مخدر هیچ اشاره‌ای نمی‌شود.
    بازی Scorn به عنوان یک بازی ترسناک هم بیش از حد خون و جسد به بازیکن نشان می‌دهد. جهان بازی کابوس‌وار و مخوف طراحی شده و بازیکن‌ در طول بازی شاهد از بین رفتن و متلاشی شدن بدن‌ها و موجودات مختلف با جزئیات است. در صحنه‌هایی بازیکن می‌بیند که برخی از موجودات در بازی به آهستگی تا مرگ شکنجه می‌شوند. در بازی از سلاح‌های مختلف استفاده می‌شود که خونریزی و خشونت را در بازی بیشتر می‌کنند.
    رابط کاربری و محیط بازی که طراحی متفاوت آن‌ها کاربردشان را به حداقل رسانده، برای بسیاری از بازیکن‌ها دردسرساز می‌شوند. به علاوه، بازی توضیح مناسب و به اندازه‌ای برای بسیاری از معماها به بازیکن نمی‌دهد و این باعث کلافگی بازیکن و عدم پیشروی می‌شود. تیراندازی اصلاً خوب طراحی نشده و نه تنها خود به یک فعالیت مشقت‌بار برای بازیکن تبدیل می‌شود، بلکه دشمنان بدون کم‌ترین خطایی بازیکن را هدف می‌گیرند و سیستم جاخالی دادن نیز کارایی خوبی از خود نشان نمی‌دهد. بدین ترتیب بازیکن به دفعات ممکن است پشت سر هم بمیرد.

    آنچه والدین باید بدانند

    در بخش آگاهی والدین درباره‌ کلیت محتوا، داستان و نکات مثبت و منفی آن نوشته‌ایم. همچنین به نکاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است برای والدین مهم باشند.

    بازی Scorn یک بازی اول شخص ترسناک است که در آن بازیکن باید در یک دنیای عجیب و کابوس‌وار که طراحی خمیری‌شکل و موجودات بیگانه‌ای از همین جنس دارد به دنبال راه فرار بگردد. در بازی علاوه بر مواجهه با دشمنان و اجساد در حال تجزیه، بازیکن به معماهایی نیز برخورد می‌کند که برای پیشروی باید آن‌ها را حل کند.
    بازی اطلاعات بسیار اندکی به بازیکن برای حل معما می‌دهد که آن‌ها را برای بسیاری از بازیکنان غیرقابل حل می‌کند. در بازی اسلحه‌ای وجود دارد که بازیکن پس از به دست آوردن آن می‌تواند به دشمنان شلیک کند، اگرچه مکانیسم هدف‌گیری و شلیک به گونه‌ای طراحی نشده که لذت‌بخش باشد. بازیکن‌ در بسیاری از مکان‌ها به جسد زن‌های کاملاً برهنه برخورد می‌کند. در اواخر بازی، یک شخصیت مرد برهنه دیده می‌شود که اندام جنسی او برای لحظاتی قابل رویت است. خشونت و خونریزی زیادی در طول بازی دیده می‌شود و بازی از به تصویر کشیدن مرگ‌های مختلف و آزاردهنده هیچ ابایی ندارد.

    چکیده داستان

    در بازی Scorn یک موجود بی‌نام از بند رها می‌شود و به سوی آزادی می‌خزد تا رفته‌رفته بتواند روی پای خود بایستد. از اینجا به بعد، بازیکن‌ در نقش این شخصیتِ بدون اسم و هویت، باید مسیری طولانی و مملو از صحنه‌های ترسناک و خشن و معماها را طی کنند تا به مقصدی نامعلوم برسد. در این مسیر بارها قربانی کردن لازم است و در داستان تصمیمات سختی گرفته می‌شوند که ممکن است تا مدت‌ها در ذهن بازیکن‌ باقی بمانند.

    تصاویر و ویدیو‌ها

    کیفیت

    بازی Scorn در هر هدفی که دارد، به جز به نمایش گذاشتن محیط و طرح‌هایی مشابه با آثار ترسناک H. R. Giger شکست می‌خورد. این بازی نه ترسناک و تکان‌دهنده است و نه جذاب و سرگرم‌کننده. تجربه‌ی این بازی برای بازیکن هیچ احساس رضایتی را در پی نخواهد داشت، در عوض احتمالاً احساس ناخوشی به خاطر کوتاه بودن بازی، گنگ بودن پازل‌ها و کنترل ضعیف بر بخش‌های تیراندازی برای مدت زیادی با بازیکن خواهد ماند. بازی تقریباً در پنج ساعت تکمیل خواهد شد اما ارزش صرف این زمان را ندارد.

    فرصت‌هایی برای گفتگو

    در این بخش موضوعات و سوالاتی را درباره هر محتوا مطرح می‌کنیم که صحبت راجع به آن‌ها می‌تواند برای بچه‌ها و خانواده‌ها مفید باشد و به درک بهتر اثر و موضوعات مطرح شده در آن منجر شود.

    از آن‌جا که Scorn به عنوان یک بازی ترسناک کمتر محدودیتی در نشان دادن خشونت و خون دارد،این سوال مطرح می‌شود که بازی‌ها و شاید به طور کلی آثار سرگرمی و هنری، باید نمایش تصاویر دلخراش و وحشت‌آور را به یک اندازه‌ی مشخص محدود کنند یا می‌توانند تا حدی که می‌خواهند خشونت را نشان دهند؟
    طراحی هنری بازی Scorn و جهانی که در آن می‌گذرد، وام‌دار آثار هنرمند سوئدی یعنی «هارولد رودالف گیگر» است. الهام گرفتن از آثار مشابه در رسانه‌های مختلف هنری، چه تاثیری در ساخت و توسعه‌ی آثار دیگر دارد؟ آیا این بازی را می‌توان اساساً یک عنوان اصیل دانست یا در نهایت همه چیز در آن به نوعی یک اقتباس هنری از نقاشی‌های گیگر محسوب می‌شود؟

    مشخصات بازی

    رتبه ESRB M (افراد بالای ۱۷ سال) به خاطر وجود خون و خونریزی، خشونت شدید و درون‌مایه‌های جنسی
    واحد پول دلار
    قیمت ۴۰
    تولید کننده Ebb Software
    دستگاه های سازگار Microsoft Windows، Xbox Series S، Xbox Series X
    نحوه انجام بررسی بررسی بازی با تماشای ویدئوی بازی انجام شده است
    سال انتشار ۲۰۲۲