Sid Meier’s Civilization VI

thumbnail
۱۰ سال به بالا
در رامون، ستاره‌های یک محتوا با توجه به تحلیل کلی سنجه‌ها و نظر بررس و با هدف نشان دادن میزان هم‌راستایی آن اثر با نیازهای رشدی و تحولی گروه سنی موردنظر، ارزیابی می‌شود. با نحوه نوشتن بررسی در رامون آشنا شوید

یک بازی ساخت و ساز استراتژیک با محتوای آموزشی متنوع

سال: 2018
    بررس بازی: مصطفی محدث

    سنجه‌ها

    این بخش، مجموعه ای از سنجه‌های مثبت و منفی است که در هر محتوا بررسی می‌شوند، تعداد بولت‌ها نشانگر کمیت آن سنجه است. با کلیک روی هر سنجه می‌توانید توضیحات مربوط به آن را بخوانید.
اطلاعات بیشتر درباره سنجه‌ها را در لینک زیر ببنیید: هر سنجه نمایانگر چیست؟
    رهبران متعددی از تمدن‌های مختلف تاریخی و امروزی در بازی وجود دارد. بین آن‌ها افراد صلح‌طلبی مثل گاندی و البته نظامی و جنگ‌طلبی مثل هاردرادا که به انگلستان حمله کرد نیز دیده می‌شوند. با این حال و فارغ از هر رهبری که بازیکن انتخاب کند، نحوه‌ی پیروزی او دست خودش است و می‌تواند مسیر رسیدن به پیروزی خود را انتخاب کند. تمام رهبران به دنبال پیشرفت و متحول کردن تمدن خود هستند و این را می‌توان از کوچک‌ترین برخوردها و تصمیمات آن‌ها نیز پیدا کرد.
    برخی از متون بازی که وقایع تاریخی را بازگو می‌کنند، شامل کلماتی مثل «تجاوز» (Rape) و «فحشا» (Prostitution) می‌شوند. در برخی از متون دیگر نیز ارجاعاتی به مواد مخدر از جمله تریاک (Opium) وجود دارد.
    در تعداد کمی از متون بازی، از کلماتی مثل “hell” یا “bastard” استفاده شده است.
    اگر بازیکنی به دنبال یادگیری باشد، بازی Civilization را می‌توان شبیه به یک کتاب تاریخی قابل‌تعامل برای او دانست. صفحه‌های متعددی درباره‌ی هر تمدن و نحوه‌ی به اوج رسیدن آن نوشته شده و اکثر آن‌ها از لحاظ تاریخی، معتبر هستند. در بخش دایره‌المعارف بازی، اطلاعات بسیاری درباره‌ی فرهنگ، رسوم، شکل حکومت، مردم‌داری، رهبران تاریخی و مذهب هر تمدن نوشته شده است. علاوه بر مسائل تاریخی، استراتژی و برنامه‌ریزی بلندمدت از جمله دیگر موضوعاتی است که بازی به شکل مستقیم و غیرمستقیم به بازیکن آموزش می‌دهد.
    تمامی تمدن‌ها و رهبران آن‌ها با استناد به تاریخ و بر اساس شخصیت‌ها و تمدن‌های واقعی شکل گرفته است. معماری هر تمدن با دیگری نیز متفاوت است. یکی دیگر از نکته‌های متمایزکننده هر تمدن، وجود یک واحد نظامی خاص و یک ساختمان مخصوص است. به عنوان مثال، در صورت انتخاب ژاپن، بازیکن می‌تواند واحدی نظامی به اسم «سامورایی» بسازد. حتی موسیقی متن بازی نیز به تمدنی که بازیکن انتخاب می‌کند بستگی دارد.
    اگرچه برخوردهای خشونت‌آمیزی در بازی وجود دارد، اما پیروزی نظامی فقط یکی از پنج نوع پیروزی موجود در بازی است. چهار نوع پیروزی دیگر، نیازمند دخالت خشونت و جنگ نیستند. با این حال باید گفته شود که در صورت جنگ با هر تمدن یا نیروهایی که در ابتدای بازی حضور دارند، بازیکن صرفاً دستور حمله را می‌دهد و کنترل هر سرباز یا ارتش را بر عهده ندارد. هنگام مبارزه، دوربین بازی کمی نزدیک‌تر شده و زد و خورد دو ارتش را نشان می‌دهد. این برخوردها نیز بیشتر شبیه به دعوای دو اسباب‌بازی کوچک است که بچه‌ها در کودکی انجام می‌دهند. بسته به مرحله‌ی تاریخی که تمدن بازیکن در آن وجود دارد، سلاح‌ها و نوع واحد نظامی نیروهای او نیز ممکن است متغیر باشد.
    چندین و چند درجه سختی مختلف برای بازی وجود دارد و بخش‌های آموزشی و تمرینی بسیار نیز کاری می‌کنند که بازیکن در اولین برخورد با مکانیسم‌های پیچیده و بعضاً عجیب شهرسازی و حکومت‌داری، سردرگم نشود. با این حال، بردن بازی در درجات سختی بالاتر مخصوص بازیکن‌های حرفه‌ای و باتجربه‌ای است که با تمام ساز و کارها و مکانیسم‌های آن آشنایی کامل دارند و به آن‌ها مسلط هستند. ضمن این که متون این بازی به زبان انگلیسی است و بازیکن برای فهم آن‌ها باید آشنایی متوسطی با این زبان داشته باشد.

    آنچه والدین باید بدانند

    در بخش آگاهی والدین درباره‌ کلیت محتوا، داستان و نکات مثبت و منفی آن نوشته‌ایم. همچنین به نکاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است برای والدین مهم باشند.

    بازی Sid Meier’s Civilization VI عنوانی در سبک استراتژیک نوبتی و ساخت و ساز (ژانر 4X) است که می‌تواند به درک و افزایش آگاهی کودکان از اتفاقات تاریخی و روند رشد بشریت از ابتدای تاریخ تا به امروز کمک کند. بازیکن در ابتدای هر دست بازی، یک تمدن و رهبر مخصوص آن را انتخاب می‌کند و باید امپراطوری خود را در طول هزاران سال، مدیریت و راهنمایی کند. هر دست از بازی وقتی تمام می‌شود که بازیکن یا یکی دیگر از تمدن‌های موجود در آن دست که توسط کامپیوتر کنترل می‌شوند، به یکی از انواع پیروزی نظامی، دیپلماتیک، فرهنگی، دینی و یا علمی دست پیدا کند.
    در صورت برخورد نظامی ارتش دو کشور که منجر به جنگ بین آن دو تمدن می‌شود، سربازهای هر تمدن از زاویه‌ای دور با یکدیگر شروع به مبارزه می‌کنند. بازیکن کنترل خاصی روی نحوه‌ی مبارزه ندارد و صرفاً دستور حمله یا عقب‌نشینی را می‌دهد. جزئیات خشونت‌آمیزی از این مبارزات به نمایش گذاشته نمی‌شود و هر جنگ بیشتر شبیه به مبارزه دو سرباز اسباب‌بازی به نظر می‌رسد. در برخی از متون تاریخی بازی، ارجاعاتی به مواد مخدر (تریاک) شده و همچنین، از کلماتی مثل «تجاوز» و یا «فحشا» به زبان انگلیسی استفاده شده است.

    چکیده داستان

    اگرچه بازی داستان خاصی ندارد، اما سناریوهای بسیاری برای انتخاب کردن وجود دارد که بازیکن را در مقاطع حساس و تاریخی تمدن‌های مختلف قرار می‌دهد و وظیفه‌ی او، با موفقیت بیرون آمدن از آن برهه‌ی تاریخی است. تأسیس شهرهای جدید، تحقیق درباره‌ی تکنولوژی‌ها، افزایش ایمان و فرهنگ مردم، جاسوسی از کشورهای همسایه، پیشبرد نظامی، ساخت عجایب معماری جهان و فرستادن انسان به ماه همه از کارهایی است که بازیکن می‌تواند و البته باید انجام دهد برای این که هر چه سریع‌تر پیروز شود.

    کیفیت

    مجموعه بازی‌های Civilization اکنون بیش از 25 سال است که طرفداران ژانر بازی‌های شبیه‌سازی و مدیریت را مشغول خود کرده است. نسخه‌ی ششم این بازی از هر لحاظ، به اوج بلوغ و پختگی خود رسیده و با محتواهای متنوع و جذابی که دارد، می‌تواند بازیکن را ساعت‌ها و روزها سرگرم کند. بازیکن مدیریت یک تمدن خاص از دوران باستان را بر عهده می‌گیرد و باید آن را به دوران مدرن و حتی پس از آن برساند. چندین نوع پیروزی مختلف وجود دارد، از جمله پیروزی علمی که با فرستادن انسان‌ها به ماه به دست می‌آید یا پیروزی نظامی که با از بین بردن دیگر تمدن‌ها کسب می‌شود. بازی اگرچه حالت داستانی خاصی ندارد، اما از یک بخش سناریوها بهره می‌برد که بازیکن را در مقاطع حساس تاریخی یک تمدن یا رهبر خاص قرار می‌دهد. گرافیک بازی نیز بسیار زیبا و چشم‌نواز است و هر تمدن، موسیقی متناسب با فرهنگ خود را دارد. بسته‌های الحاقی بسیاری برای این بازی عرضه شده‌اند که تمدن‌ها و رهبرهای مختلفی (از جمله تمدن پارس با رهبری کوروش) را به بازی اضافه می‌کند. مجموعه بازی‌های Civilization از جمله عناوین جذابی است که علاوه بر سرگرم کردن کودک، می‌تواند وقایع تاریخی و اطلاعات بسیاری را درباره‌ی تمدن‌های امروزی و قدیمی جهان آموزش دهد.

    فرصت‌هایی برای گفتگو

    در این بخش موضوعات و سوالاتی را درباره هر محتوا مطرح می‌کنیم که صحبت راجع به آن‌ها می‌تواند برای بچه‌ها و خانواده‌ها مفید باشد و به درک بهتر اثر و موضوعات مطرح شده در آن منجر شود.

    ـ می‌توانید درباره‌ی تاریخ صحبت کنید. با توجه به اطلاعاتی که از بازی به دست آورده‌اید، به نظرتان مهم‌ترین نکات در پایداری تمدن‌ها یا حکومت‌ها چیست؟
    ـ بردن در این بازی به روش‌های مختلف انجام می‌شود. کدام یک از آن‌ها برای شما با چالش بیشتری همراه بود؟ چرا؟

    مشخصات بازی

    رتبه ESRB E+۱۰ (کودکان بالای ۱۰ سال) به خاطر وجود ارجاعات به مواد مخدر، عبارات توهین‌آمیز، خشونت ملایم و موضوعات تحریک‌کننده
    رتبه اسرا ۱
    واحد پول دلار
    قیمت ۶۰
    تولید کننده Firaxis Games
    نحوه انجام بررسی بخش هایی از بازی انجام شده است.
    سال انتشار ۲۰۱۸