XCOM 2

thumbnail
۱۶ سال به بالا
در رامون، ستاره‌های یک محتوا با توجه به تحلیل کلی سنجه‌ها و نظر بررس و با هدف نشان دادن میزان هم‌راستایی آن اثر با نیازهای رشدی و تحولی گروه سنی موردنظر، ارزیابی می‌شود. با نحوه نوشتن بررسی در رامون آشنا شوید

یک بازی استراتژیک نوبتی با موضوع درگیری انسان‌ها و موجودات فضایی، همراه با جنگ‌های خونین و خشونت‌آمیز

سال: 2016
    بررس بازی: مصطفی محدث

    سنجه‌ها

    این بخش، مجموعه ای از سنجه‌های مثبت و منفی است که در هر محتوا بررسی می‌شوند، تعداد بولت‌ها نشانگر کمیت آن سنجه است. با کلیک روی هر سنجه می‌توانید توضیحات مربوط به آن را بخوانید.
اطلاعات بیشتر درباره سنجه‌ها را در لینک زیر ببنیید: هر سنجه نمایانگر چیست؟
    دستیار اصلی «فرمانده» (نقش اول بازی که بازیکن آن را کنترل می‌کند.) می‌تواند الگوی مناسبی از یک دوست خوب باشد که برای نجات فرمانده‌اش، 20 سال صبر کرده است. اکثر سربازها حاضرند برای هدفشان که نجات کره زمین است، جان خود را فدا کنند، البته آن‌ها هیچ مقاومتی در برابر خشونت بیشتر نشان نمی‌دهند و از تک تک شلیک‌های خود که منجر به کشته شدن دشمنان فضایی می‌شود، لذت می‌برند.
    بازیکن می‌تواند در بخش شخصی‌سازی، یک سیگار روشن (از بین گزینه‌های مختلف ظاهری) روی لب هر کدام از سربازهای خود بگذارد. البته این گزینه فقط کاربرد ظاهری دارد. همچنین می‌تواند برای شخصیت‌های زن، لباس‌های نسبتاً باز را انتخاب کند.
    اگرچه از هیچ کلمه یا عبارت زشتی در دیالوگ‌های بازی استفاده نشده است، اما لحن کلی مقام‌های ارشد موجودات فضایی، کاملاً تهدیدبرانگیز و خشن است.
    فضای کلی موجود در بازی، بازیکن را به همکاری تیمی و تفکر استراتژیک تشویق می‌کند.
    کره زمین و کشورهای مختلف آن، به شکل دقیقی بازسازی شده‌اند. هر مرحله در بخشی از زمین انجام می‌شود. نام‌های کشورها به درستی نوشته شده‌اند و برخی ویژگی‌های ظاهری آن‌ها، مثل صحراهای مصر و ساختمان‌ها و برج‌های بلند کشورهای توسعه‌یافته، حفظ شده‌اند. گشت زدن با سفینه در نقشه کره زمین، جذاب و دقیق اجرا شده است.
    سربازان گروه مقاومت انسان‌ها، در هر مرحله برابر گروهی از موجودات فضایی با ظاهرهای عجیب و غریب که بعضی از آن‌ها شبیه انسان‌ها هستند، رو در رو می‌شود و در اکثر مراحل، باید تمام دشمن‌ها از بین بروند تا مرحله موفقیت‌آمیز باشد. از اسلحه‌ها، نارنجک‌ها، تیرکمان‌های قدرتمند و شمشیرهای مختلف برای کشتن موجودات فضایی به شکل‌های متنوع استفاده می‌شود. صحنه‌های کالبدشکافی موجودات فضایی نیز خشونت‌آمیز و پر از خون‌ریزی است.
    بازی چندین درجه سختی مختلف دارد که دو حالت اول، چندان سخت نیستند و می‌توان آن‌ها را سریع یاد گرفت، اما درجه‌های سخت‌تر بازی کاملاً چالش‌برانگیزند و در بعضی مواقع، می‌توانند مستأصل‌کننده باشند.

    آنچه والدین باید بدانند

    در بخش آگاهی والدین درباره‌ کلیت محتوا، داستان و نکات مثبت و منفی آن نوشته‌ایم. همچنین به نکاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است برای والدین مهم باشند.

    بازی XCOM 2 در سبک استراتژیک نوبتی است و میزان خشونت در آن، کمی بیشتر از بازی‌های رایج این سبک است. سرباز‌های انسان‌ها برای آینده و نجات بشریت می‌جنگند، اما از کشتن موجودات فضایی لذت بسیاری می‌برند. آن‌ها همچنین باید به صورت تیمی با هم کار کنند و بازیکن برای پیشرفت در بازی، باید تصمیم‌های مدیریتی و استراتژیکی مختلفی بگیرد که هر کدام از آن‌ها، نتایج منفی و مثبت متنوعی دارند.
    اگرچه دید کلی میدان‌های نبرد از بالا است، اما هنگام شلیک اسلحه یا ضربه زدن به نیروهای دشمن، دوربین به صورت اتوماتیک این فاصله را کم می‌کند و حمله‌ها را از نزدیک نشان می‌دهد. در صورت انفجار، بدن‌های انسان‌ها و موجودات فضایی به هوا پرتاب می‌شوند. خون هم در مبارزات و هم در سفینه‌ی اصلی انسان‌ها که بازیکن باید کنترل و مدیریت آن را بر عهده بگیرد، بسیار دیده می‌شود. با کشتن هر دشمن فضایی برای اولین بار، باید کالبدشکافی روی آن‌ها انجام شود و در این مواقع، صدای جراحی و کنده شدن بخش‌های مختلف بدن آن موجود شنیده و حجم زیادی خون دیده می‌شود. بعضی از دشمنان بازی، ظاهر انسانی دارند، اما با نزدیک شدن به آن‌ها، تغییر شکل می‌دهند و به شکل فضایی خود تبدیل می‌شوند. اولین برخورد با این صحنه، می‌تواند شوکه‌کننده و کمی ترسناک باشد. برهنگی یا محتوای بزرگ‌سالانه دیگری در بازی وجود ندارد. البته با خرید بسته‌های الحاقی بازی، امکان شخصی‌سازی و تغییر لباس و تجهیزات هر سرباز نیز به بازی اضافه می‌شود که در این صورت، می‌توان لباس‌های نیمه‌برهنه و یا باز را برای سربازهای زن انتخاب کرد. خون و خون‌ریزی بازی نیز اگرچه بیش از حد نیست، اما معدود صحنه‌های خشن آن ممکن است برای کودکان ترسناک باشد، مخصوصا که بسیاری از دشمنان بازی، موجودات فضایی هستند و ممکن است به شکلی عجیب راه بروند. خون هیچ‌کدام از آن‌ها نیز قرمز نیست.

    چکیده داستان

    در این بازی که 20 سال بعد از اتفاقات نسخه‌ی اول (XCOM: Enemy Unknown) رخ می‌دهد، کره زمین به دست موجودات فضایی افتاده است. «فرمانده» که بازیکن آن را کنترل می‌کند، در دست موجودات فضایی قرار دارد و در اولین مرحله‌ی بازی، تیمی از سربازهای 20 سال پیش، فرمانده را از دست فضایی‌ها نجات می‌دهند تا قطعه‌ی نصب‌شده درون مغز او را با جراحی، بیرون بیاورند و بتوانند در برابر حکومت فضایی‌ها مقامت کنند. در هر مرحله از بازی، فرمانده باید چند سرباز را برای اجرای مأموریت‌های مختلف مثل همراهی کردن یک فرد مهم یا از بین بردن یک مرکز موجودات فضایی، انتخاب کند و آن‌ها را به میدان جنگ که در آن بازی به شکل نوبتی انجام می‌شود، بفرستد.

    کیفیت

    بازی XCOM 2 تنوع زیادی در مقایسه با عنوان قبلی خود دارد. این تنوع هم مربوط به نوع دشمنان مختلف و قابلیت‌های آن‌ها است، و هم امکان پیدا کردن تاکتیک‌ها و استراتژی‌های جدید. نقشه‌های هر مرحله به صورت اتفاقی بارگذاری می‌شوند و در واقع، هیچ دو مرحله‌ی مشابهی در بازی وجود ندارند و بازیکن حتی هنگام بازی برای بار دوم، باز هم با تجربه‌ای کاملاً جدید رو به رو خواهد شد که از این لحاظ، ارزش دوباره بازی کردن آن بسیار بالا می‌رود. بازیکن اکنون گزینه‌های بسیاری برای شخصی‌سازی ظاهر هر سرباز دارد. هدف کلی نجات کره زمین از موجودات فضایی است که برای رسیدن به آن، بازیکن باید تصمیمات بسیار سختی مثل جا گذاشتن بخشی از تیم سربازانش را بگیرد و در عین حال، منابع خود را نیز مدیریت کند.

    فرصت‌هایی برای گفتگو

    در این بخش موضوعات و سوالاتی را درباره هر محتوا مطرح می‌کنیم که صحبت راجع به آن‌ها می‌تواند برای بچه‌ها و خانواده‌ها مفید باشد و به درک بهتر اثر و موضوعات مطرح شده در آن منجر شود.

    ـ می‌توانید درباره تأثیر خشونت بازی‌های ویدیویی صحبت کنید. آیا کشتن موجودات و هیولاهای فضایی، متفاوت از کشتن یک انسان دیگر در بازی‌های ویدیویی است؟
    ـ می‌توانید درباره احتمال واقعی بودن موجودات فرازمینی صحبت کنید. زندگی و ظاهر آن‌ها می‌تواند به چه شکل باشد؟ فکر می‌کنید انسان‌ها می‌توانند به فناوری برقراری ارتباط با این موجودات دست پیدا کنند و رابطه‌ای صلح‌آمیز با آن‌ها داشته باشند؟

    مشخصات بازی

    رتبه ESRB T (نوجوانان بالای ۱۳ سال) به خاطر نمایش خون‌های قرمز و زرد رنگ، استفاده از تنباکو و سیگار (به صورت گزینه‌های ظاهری برای سربازان)، نمایش خشونت
    رتبه اسرا ۱
    واحد پول دلار
    قیمت ۶۰
    تولید کننده Firaxis Games
    نحوه انجام بررسی بازی کامل انجام شده است.
    سال انتشار ۲۰۱۶