
فیلمی انیمیشنی و کمدی از چالش اسمورفی کوچک برای یافتن هویت واقعی خود و تلاش برای بازسازی رابطهی والد و فرزندی
سنجهها
آنچه والدین باید بدانند
انیمیشن اسمورفها ۲ که به صورت لایو اکشن (ترکیب انیمیشن کامپیوتری با تصاویر واقعی) ساخته شده، در ادامهی قسمت اول آن و بر اساس داستان مصور اسمورفها، اثر هنرمند بلژیکی به نام پیو است. این قسمت به چالش اسمورفت (گلنمک) دربارهی هویت و خانوادهی خود میپردازد. اسمورفها در تدارک جشن تولد غافلگیرانهای برای او هستند اما او خیال میکند آنها تولدش را فراموش کرده و او را بهخاطر گذشتهی متفاوتش از خودشان نمیدانند. در همین حین، گارگامل، دشمن دیرین اسمورفها، ترتیبی میدهد تا اسمورفت را گیر بیندازد و فرمول جادویی اسمورفها را از او بگیرد. گارگامل در جستجوی عصارهی اسمورف برای تسلط بر تمام دنیاست. پدربزرگ و چند تن از اسمورفها برای نجات اسمورفت به سرزمین انسانها میروند. اوضاع همیشه بر وفق مراد آنها پیش نمیرود اما ناامید نمیشوند و تلاش میکنند با همکاری با هم و به کمک آدمهای دوستشان، جلوی نقشههای شوم گارگامل را بگیرند. اسمورفت رابطهی خواهر و برادری جدیدی را تجربه و خانوادهی اصلی خود را کشف میکند. فیلم با تأکید بر رابطهی عاطفی میان اعضای خانواده، تلاش توأمان پدرها و فرزندان برای بازسازی رابطهی والد و فرزندی را به تصویر میکشد که میتواند به درک متقابل کودکان و بزرگسالان از دنیای هم کمک کند.
صحنههای خشن و ترسناک متعددی در فیلم هست. اسمورفها در موقعیتهای مختلف در خطر قرار میگیرند، به اطراف پرت میشوند یا از ارتفاع سقوط میکنند؛ هرچند در نهایت هیچ یک آسیبی نمیبینند. تبدیل آدمها به حیوان توسط گارگامل ممکن است برای کودکان کوچکتر اضطرابآور باشد؛ هرچند آنها دقایقی بعد به شکل و اندازهی اصلی خود برمیگردند. گارگامل اغلب با بچهها و اسمورفها لحن و رفتار بدی دارد و آنها را به مرگ تهدید میکند، با عصای جادوییاش به همه حمله میکند و همه را نوکر خود میداند. اما اثری از ناسزاهای اسمورفی در نسخهی دوبله نیست. تماشای فیلم برای کودکان کوچکتر از ۶ سال پیشنهاد نمیشود. برای کودکان ۶ تا ۸ سال هم در صورتی پیشنهاد میشود که فیلم را با حضور و همراهی والدین تماشا کنند تا فرصت گفتگو دربارهی موارد خشن و ترسناک فیلم یا نگرانیهایشان را داشته باشند.
چکیده داستان
تولد اسمورفت (گلنمک) است و اسمورفها مقدمات غافلگیر کردن او را فراهم کردهاند اما او خیال میکند تولدش را فراموش کرده و به او اهمیتی نمیدهند. در همین حین، گارگامل، دشمن اسمورفها، که حالا به شعبدهباز معروفی بدل شده، ترتیبی میدهد تا اسمورفت را گیر بیندازد و فرمول جادویی پدربزرگ اسمورفها را از او بپرسد. او میخواهد اسمورفمانندهای ساخت خودش را به اسمورف واقعی تبدیل کند و از آنها عصارهی اسمورف با قدرت جادویی بگیرد. پدربزرگ و چند تن از اسمورفها برای نجات اسمورفت به سرزمین انسانها میروند و موفق میشوند جلوی نقشهی شوم گارگامل را بگیرند.
فرصتهایی برای گفتگو
خانواده در این فیلم چگونه تعریف میشود؟ پاتریک چگونه مشکلش با پدرش را حل کرد؟
چرا اسمورفت کسی بود که باید نجات داده میشد؟ آیا فیلم یا داستان دیگری میشناسید که در آن مردها باید زن یا دختری را نجات میدادند؟ اینگونه داستانها چه پیامی دربارهی مردها و زنها دارند؟
آیا هیچ یک از صحنههای خشن فیلم برای شما ترسناک بود؟ آیا هیچ وقت فکرش را میکردید که گارگامل در اجرای نقشهاش موفق شود؟