اَبَرذهن

(Megamind )

بررس متن: فریبا قاصدی

11+ 9 تا 11 با همراهی والدین

فیلمی انیمیشنی و ابرقهرمانی درباره‌ی نابغه‌ای که می‌خواهد مورد توجه دیگران باشد و تلاش او برای جلب توجه از راه‌های منفی، با تاکید بر قدرت انتخاب افراد برای خوب یا بد بودن

سال انتشار: 2010

اَبَرذهن

(Megamind )
11+
9 تا 11 با همراهی والدین

فیلمی انیمیشنی و ابرقهرمانی درباره‌ی نابغه‌ای که می‌خواهد مورد توجه دیگران باشد و تلاش او برای جلب توجه از راه‌های منفی، با تاکید بر قدرت انتخاب افراد برای خوب یا بد بودن

سال انتشار: 2010

بررس متن: فریبا قاصدی

سنجه‌ها
جهان کودکی و نوجوانی
محتوای آموزشی
الگوی شخصیتی
محتوای بومی و فرهنگی
ترس و خشونت
گفتار نامناسب
محتوای بزرگسالانه

برای نمایش توضیحات هر سنجه روی آن کلیک کنید

جهان کودکی و نوجوانی
احساس نابغه نسبت به خودش، تلاش او برای برقراری رابطه، شکست‌هایی که در این مسیر می‌خورد، رفتارهای شیطانی‌اش و ارتباط و دوستی‌اش با رکسان می‌تواند برای کودکان هم‌ذات‌پندارانه و معنادار باشد.
محتوای آموزشی
الگوی شخصیتی
نابغه هرچند ظاهری ضداجتماعی دارد، ولی درونش سرشار از عشق و محبتی است که تحت شرایط نامناسب سرکوب شده است. او قلبی مهربان، رفتاری با ملاحظه و احساساتی رقیق دارد، در انتخابش مصمم است و برای پیش‌برد اهدافش عزمی راسخ دارد، تغییرات را می‌پذیرد و اشتباهاتش را جبران می‌کند. رکسان زنی ماجراجو و شجاع است. او در انتخابش، به درون افراد توجه دارد و قادر به ترغیب دیگران به انتخاب‌هایی بهتر و بهتر است. قهرمان در رویارویی با درونش صادقانه عمل می‌کند. او که از قهرمان بودن و برای دیگران زندگی کردن خسته شده، با شهامت تصمیم می‌گیرد به عنوان یک فرد معمولی به زندگی ادامه دهد و از خواسته‌های شخصی‌اش لذت ببرد.
محتوای بومی و فرهنگی
ترس و خشونت
در این فیلم صحنه‌های خشن، ترسناک متعددی وجود دارد؛ از جمله جدا شدن نابغه از والدینش در ابتدای فیلم، برخورد کودک به در و دیوار موشک، قرار گرفتن در محیط نامناسب زندان، احساس تنهایی و عدم اعتماد‌به‌نفس بین زندانی‌ها و بچه‌های مدرسه، پذیرش سرنوشت بد به عنوان اجبار توسط نابغه، حمله‌ی تمساح‌ها به خبرنگار، تهدید خبرنگار با مسلسل، بیرون آمدن ابزارهای مختلف کشتن و بریدن و غیره هنگام تهدید رکسان خبرنگار، حمله‌ی سربازهای نابغه به برنامه‌ی تقدیر از ابرقهرمان شهر، انفجار شدید، پرت شدن اسکلت ابرقهرمان جلوی پای نابغه و رکسان، منفجر کردن در اتاق قهرمان، سوت و کور بودن شهر، غم و اندوه خبرنگار در غیبت ابرقهرمان، حمله‌ی ربات‌ها به نابغه و رکسان، درگیر شدن رکسان و نابغه، تاثیر تغییر ژنتیک روی فیلمبردار، رفتارهای خشن و مخرب قهرمان جدید، پرت شدن‌های پیاپی رکسان و سقوط از آسمان به سمت زمین، خشم تیتان و خرد شدن همه‌ی شیشه‌های ساختمان، خراب کردن دیوار و وارد شدن به خانه‌ی هنگ توسط نابغه، مبارزه‌ی قهرمان جدید (هنگ) و نابغه، خشم شیطانی هنگ، انفجار و آتش‌سوزی، تخریب شهر و ساختمان، برخورد خشن تیتان با مردم و تخریب شهر متروپلیس توسط او، ناامیدی نابغه، سقوط برج در حالی که رکسان به آن بسته شده، بلند کردن برج و پرت کردن آن توسط تیتان، پرت کردن رکسان برای نجات او توسط نابغه، ترس خیلی زیاد تیتان از قهرمان که همان نابغه است، و مرگ ماهی نابغه.
گفتار نامناسب
از عبارات و جملات توهین‌آمیز و همراه با تهدید زیادی استفاده شده که عمده‌ی آنها در دوبله اضافه شده‌اند: خودشیرین، نخاله‌های کله‌پوک، چلمن، جون به جونت کنن پلیدی، پشت گوشت رو دیدی آزادی رو هم می‌بینی، خالی‌بند سیاه‌باز، دری وری، ماست مالی، ابله، رودست خوردین، نوکرتم، ناز نفست، کارات تابلوئه، گل تو سرت، یه تخته‌م کمه، آینده رو عشق است، بچه پررو، خیلی خنگه، فاجعه‌اس، چرند نگو، خاک به سرم، این فضولی‌ها به تو نیومده، تو کی هستی که برای من تعیین تکلیف می‌کنی، خدا مرگم بده، حال می‌دی، خل و چل، بی‌عرضه، مسخره‌بازی، ای نابکار بی‌جربزه، غزل خداحافظی رو بخون، نابغه نفس‌کش می‌طلبه، مچل، می‌دونستم جنمش رو داری.
محتوای بزرگسالانه
رکسان مورد توجه مردان مختلفی در فیلم است. نابغه و هنگ در صحنه‌های مختلف روابط معناداری با او دارند. نابغه و رکسان دست هم را می‌گیرند و سرانجام هم را می‌بوسند. نابغه او را معشوقه خطاب می‌کند. در صحنه‌ای شخصیت‌ها مشروب می‌نوشند. به موضوع فلسفی خیر و شر، ارتباط این دو با هم و نقش‌شان در زندگی انسان در این فیلم زیاد پرداخته شده و ممکن است برای کودکان گیج‌کننده باشد.
آنچه والدین باید بدانند

ابرذهن یک انیمیشن کامپیوتری سه‌بعدی است درباره‌ی شخصیتی به نام نابغه که از هوش و استعداد ذهنی بالایی برخوردار است، ولی با شکست‌های پیاپی که در تلاش برای برقراری رابطه با همسالانش می‌خورد، تصمیم می‌گیرد روابطش را با رفتارهای شیطانی ادامه دهد. هرچند قرار گرفتن در جایگاه یک شخصیت شیطانی برای هیچ‌کس مطلوب نیست، اما برای نابغه، داشتن رابطه و مورد توجه بودن مهم‌تر است و انتخابش این است که مورد توجه باشد؛ حتی شده به قیمت شیطان‌صفت بودن. در گیرودار داستان، رابطه‌ی رضایت‌بخشی برایش پیش می‌آید و او کم‌ کم از رفتارهای شیطانی‌اش فاصله می‌گیرد. در این فیلم بر اهمیت نیاز انسان‌ها به برقراری ارتباط با دیگران و تاثیر یک رابطه‌ی مطلوب بر رفتار و عملکرد افراد تاکید می‌شود و نشان داده میشود که همه‌ی ما در کارهایی که انجام می‌دهیم حق انتخاب داریم و خود ما تعیین می‌کنیم چه کسی باشیم، نه گذشته‌ی ما. در این فیلم صحنه‌های خشن و ترسناک متعددی وجود دارد؛ مانند جدا شدن نابغه از والدینش در ابتدای فیلم، برخورد کودک به در و دیوار موشک، قرار گرفتن در محیط نامناسب زندان، احساس تنهایی و عدم اعتماد‌به‌نفس بین زندانی‌ها و بچه‌های مدرسه، حمله‌ی سربازهای نابغه به برنامه‌ی تقدیر از ابرقهرمان شهر، انفجار و زد و خورد و پرت شدن. در فیلم به مفاهیمی پرداخته شده که ممکن است درک و پردازش آنها برای کودکان کوچک‌تر دشوار باشد؛ مفاهیمی مثل قدرت انتخاب هر کس بین خیر و شر و تاثیر شرایط بر این انتخاب. همچنین، به این ایده پرداخته شده که خوبی و بدی به هم نیاز دارند؛ ایدهایی فلسفی که ممکن است برای کوچک‌ترها گیج‌کننده باشد. تماشای این فیلم برای کودکان زیر 9 سال پیشنهاد نمی‌شود. برای کودکان 9 تا ۱۱ سال هم در صورتی پیشنهاد می‌شود که فیلم را با حضور و همراهی والدین تماشا کنند تا هم احساس امنیت کنند و هم فرصت داشته باشند در صورت نیاز با هم گفت‌وگو کنند.

چکیده داستان

ماجرا با تصمیم والدین دو کودک فضایی که در خطرند و پرتاب آنها به سیاره‌ی زمین آغاز می‌شود. ابرقهرمان کودکی است که وارد یک خانواده‌ی صمیمی و خوشرفتار می‌شود و ابرذهن یا نابغه هم کودکی است که سر از زندان درمی‌آورد. نابغه هرچقدر تلاش می‌کند، در جمع هم‌سن و سالانش پذیرفته نمی‌شود و به این نتیجه می‌رسد حالا که نمی‌تواند خوب باشد، پس در بدی سرآمد شود. تلاش‌های پی در پی نابغه برای رویارویی با ابرقهرمان ادامه پیدا می‌کند تا با مرگ ابرقهرمان در مبارزه‌ا‌ی کاملاً تکنولوژیک، نابغه پیروز می‌شود. از این پس اما زندگی برای نابغه جذابیتش را از دست می‌دهد و در آرزوی روزهای پر از هیجان گذشته تصمیم می‌گیرد قهرمان جدیدی بسازد تا دوباره با هم مبارزه کنند.

فرصت‌هایی برای گفتگو

به نظر شما خوب یا بد بودن می‌تواند سرنوشت کسی باشد؟ خوب یا بد بودن چقدر به شرایطی که در آن قرار داریم بستگی دارد؟ آیا می‌توانیم در یک شرایط بد رفتارهای خوبی انجام دهیم و برعکس، در شرایط خوب رفتارهای بدی بکنیم؟ خوب یا بد بودن ما یک انتخاب است یا به انتظار دیگران از ما بستگی دارد؟ آیا بدی و خوبی در برابر هم معنادار می‌شوند؟ می‌توانیم بدون وجود بدی خوب باشیم و کار خوب انجام دهیم؟

جزئیات فیلم
مدت زمان 96
سال انتشار 2010