توماس و دوستان : سفری فراتر از سودور

(Thomas & Friends: Journey Beyond Sodor)

thumbnail
۶ سال به بالا
۴ تا ۶ با همراهی والدین
در رامون، ستاره‌های یک محتوا با توجه به تحلیل کلی سنجه‌ها و نظر بررس و با هدف نشان دادن میزان هم‌راستایی آن اثر با نیازهای رشدی و تحولی گروه سنی موردنظر، ارزیابی می‌شود. با نحوه نوشتن بررسی در رامون آشنا شوید

انیمیشنی ماجراجویانه درباره‌ی اولین سفر قطارِ کوچک به شهری دور، گم شدن و تلاش او برای پیدا کردن راه خانه، روبه‌رو شدن با خطراتی که او را تهدید می‌کند و تجربه‌ی دوستی و خودشناسی

سال: 2017
    بررس فیلم: زهرا درایتی

    سنجه‌ها

    این بخش، مجموعه ای از سنجه‌های مثبت و منفی است که در هر محتوا بررسی می‌شوند، تعداد بولت‌ها نشانگر کمیت آن سنجه است. با کلیک روی هر سنجه می‌توانید توضیحات مربوط به آن را بخوانید.
اطلاعات بیشتر درباره سنجه‌ها را در لینک زیر ببنیید: هر سنجه نمایانگر چیست؟
    جیمز در هر فرصتی آواز می‌خواند و به همه می‌گوید که از همه بهتر است، اما حرف‌های او توماس را ناراحت می‌کند چون او فکر می‌کند جیمز از همه بهتر نیست و او هم می‌تواند آواز بخواند و کارها را خیلی خوب انجام دهد؛ به همین دلیل تصمیم می‌گیرد به جیمز و بقیه ثابت کند که می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد. او که علاقه‌ی بسیاری به ماجراجویی دارد، واگن‌هایی که باید به شهر مرکزی برسند را برمی‌دارد و سفری را آغاز می‌کند. در شهر مرکزی همه چیز برای توماس تازگی دارد و او از دیدن چیزهای جدید لذت می‌برد، اما خیلی زود راهش را گم می‌کند و واگن‌ها به خاطر این‌که نمی‌تواند ایستگاه را پیدا کند، توماس را مسخره می‌کنند. در این سفر توماس دوستانی پیدا می‌کند که با او همدلی کرده و به او کمک می‌کنند تا بتواند هر چه زودتر به خانه بازگردد. توماس پس از ماجراجویی‌های بسیار و درگیری با فرانکی و هوریکن، موفق می‌شود همراه با دوستش جیمز به خانه بازگردد؛ درحالی‌که می‌داند کارهای مهمی برای انجام دادن دارد و نیازی نیست قطار محبوب آقای تافم هت باشد تا احساس خوشحالی و امید به زندگی داشته باشد. تجربه‌ی توماس در مواجهه با دنیای بیرون و شناخت مهارت‌ها ممکن است برای کودکان هم‌ذات‌پندارانه باشد.
    توماس قطار خوشحالی است که از دیدن دنیای پیرامونش لذت می‌برد. او مهربان است و نسبت به کاری که انجام می‌دهد احساس مسئولیت می‌کند، اما با شنیدن حرف‌های جیمز به این فکر می‌کند که به اندازه‌ی کافی خوب نیست تا قطار محبوب آقای تافم هت شود و به همین دلیل تصمیم می‌گیرد واگن‌ها را به شهر مرکزی ببرد. در این سفر او اتفاقات بسیاری را پشت سر می‌گذارد و با قطارهای آزمایشی دوست می‌شود که آن‌ها هم مانند او احساس بی‌ارزشی می‌کنند. توماس که در این سفر یادگرفته هر قطاری می‌تواند مفید باشد، به دوستانش می‌آموزد که می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند و فقط کافی است مهارت‌ها و توانایی‌های خود را باور کنند. با رفتن توماس از جزیره‌ی سودور، برخی از وظایف او به جیمز محول می‌شود. جیمز که تا قبل از آن، کارهای توماس را مسخره می‌کرده است، متوجه می‌شود توماس وظایفش را با صبر و مهربانی بسیار انجام می‌دهد و آن‌گونه که او فکر می‌کرده انجام دادن آن کارها ساده نیستند. او در نهایت تصمیم می‌گیرد برای پیدا کردن توماس راهی شهر مرکزی شود و او را به خانه بازگرداند. فرانکی و هوریکن به توماس کمک می‌کنند واگن‌هایش را به مقصد برساند، اما پس از آن او را مجبور می‌کنند در کارخانه فولاد سازی بماند، با آن‌ها کار کند و دوستشان باشد. آن دو جیمز را هم فریب می‌دهند تا در کارخانه برایشان کار کند. در نهایت توماس آن‌ها را متوجه اشباهشان می‌کند و پیشنهاد می‌دهد که برای کار در کارخانه می‌توانند از قطارهای آزمایشی کمک بگیرند. قطارهای آزمایشی فکر می‌کنند بی‌مصرف هستند و کاری نمی‌توانند انجام دهند، اما دوستی با توماس به آن‌ها کمک می‌کند مهارت‌ها و توانایی‌های خود را بشناسند و احساس بی‌ارزش بودن نکنند.
    در نسخه‌ی دوبله از کلمات توهین‌آمیز استفاده شده است: رو اعصاب، پرحرف، بی‌فکر، بی‌مصرف، به درد نخور، زشت و حرف‌های بچگانه نزن. واگن‌ها به دلیل این‌که توماس راهش را گم کرده و نمی‌تواند آن‌ها را به ایستگاه برساند، او را مورد تمسخر قرار می‌دهند.
    همراه با داستان فیلم موضوعاتی مانند ریل‌ها، قطارها و ماشین‌ها و همچنین نحوه‌ی کار آنان در سیستم حمل و نقل نشان داده می‌شود و کودکان و نوجوانان با تماشای آن ممکن است به مطالعه‌ی بیش‌تر درباره‌ی قطارها ترغیب شوند. علاوه بر آن پذیرش خود، شناخت مهارت‌ها و توانایی تصمیم‌گیری از مهارت‌های زندگی فیلم هستند.
    در شهر مرکزی همه چیز برای توماس نا‌آشناست و او راهش را گم می‌کند. قطارهای آزمایشی که نتیجه‌ی تحقیقات و آزمایش‌های شکست‌خورده روی قطارها هستند، در نقطه‌ای رها شده‌اند. فرانکی و هوریکن، توماس را مجبور می‌کنند در کارخانه بماند و برای آن‌ها کار کند. توماس شب از کارخانه فرار می‌کند، همه جا تاریک است، او راه بازگشت به خانه را بلد نیست و از ریل هم خارج شده است. توماس در جایی پنهان می‌شود، اما در نهایت هوریکن او را پیدا می‌کند. توماس و قطارهای آزمایشی برای نجات جیمز در کارخانه‌ی فولادسازی با فرانکی و هوریکن درگیر می‌شوند. در یکی از موقعیت‌‌ها، توماس به یک گیره‌ی آهن‌ربایی می‌چسبد و ممکن است در دیگ مواد مذاب بیافتد. مواد مذاب یکی از دیگ‌ها روی زمین می‌ریزد و چرخ‌های هوریکن را ذوب می‌کند.

    آنچه والدین باید بدانند

    در بخش آگاهی والدین درباره‌ کلیت محتوا، داستان و نکات مثبت و منفی آن نوشته‌ایم. همچنین به نکاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است برای والدین مهم باشند.

    این انیمیشن سه بعدی کامپیوتری بر اساس سریالی با همین نام، ایده گرفته از کتابی به نام قصه‌های راه‌آهن نوشته ریورند ویلبرت آدری و پسرش کریستوفر، ساخته شده است. در این قسمت توماس قطار کوچکی است که فکر می‌کند وظایفی معمولی دارد و از شنیدن حرف‌های جیمز درباره‌ی این‌که قطار محبوب آقای تافم هت است خسته شده، تصمیم‌ می‌گیرد سفری ماجراجویانه به شهر مرکزی داشته باشد. در این سفر همه چیز برای توماس جدید و جالب است و آن‌قدر سرگرم تماشای دنیای جدید می‌شود که ایستگاه را گم می‌کند. او برای پیدا کردن مسیر، وارد ماجراهای جدید شده و با گیر کردن در کارخانه‌ی فولادسازی و تلاش برای خارج شدن از آن و بازگشت به سودور، خطراتی را پشت سر می‌گذارد. تجربه‌ی سفر و دوستی با قطارهای جدید به توماس کمک می‌کند تا بهتر بتواند توانایی‌های خود را بشناسد و به ارزش کاری که در سودور انجام می‌داده است پی ببرد. توماس می‌آموزد که هر کسی می‌تواند اشتباه کند و مهم این است که بتواند از اشتباه خود چیزهایی جدید یاد بگیرد. او به دیگران هم فرصت اشتباه کردن می‌دهد و با این‌که فرانکی و هوریکن به او اجازه‌ی خارج شدن از کارخانه را نمی‌دادند، با آن‌ها همدلی کرده و پیشنهاد می‌کند تا برای کار از موتورهای آزمایشی کمک بخواهند. فیلم با پررنگ کردن مفاهیمی چون دوستی، همدلی و خودباوری این پیام را به همراه دارد که برای ارزشمند بودن نیازی به تایید دیگران نیست و این‌که با شناخت توانایی‌ها و باور داشتن به خود می‌توان پیروزی را تجربه نمود.
    در فیلم موقعیت‌هایی از ترس و خشونت وجود دارد که ممکن است برای کوچکترها آزاردهنده باشد: توماس راهش را گم می‌کند و نمی‌تواند مسیر ایستگاه را پیدا کند. فرانکی و هوریکن با ظاهری دوستانه به توماس کمک کرده و سپس او را مجبور به کار در کارخانه‌ی فولادسازی می‌کنند. توماس تلاش می‌کند از کارخانه فرار کند، اما از ریل خارج می‌شود و هوریکن او را پیدا می‌کند و دوباره به کارخانه بازمی‌گرداند. توماس برای نجات جیمز به گیره‌ای آهنی می‌چسبد و ممکن است در دیگ مواد مذاب بیافتد. تماشای این فیلم برای کودکان زیر ۴ سال پیشنهاد نمی‌شود. برای کودکان ۴ تا ۶ سال هم در صورتی پیشنهاد می‌شود که آن را همراه والدین تماشا کنند تا هم احساس امنیت کنند و هم فرصت داشته باشند در صورت نیاز با هم گفت‌وگو کنند.

    چکیده داستان

    هِنری در راه ایستگاه شهر مرکزی تصادف می‌کند و حالا قرار است جیمز واگن‌ها را به ایستگاه برساند. توماس دوست دارد کمی ماجراجویی داشته باشد، صبح زودتر از جیمز بیدار می‌شود و همراه با واگن‌های هنری، به شهر مرکزی سفر می‌کند. توماس که از دیدن شهر مرکزی هیجان‌زده است، به طور اتفاقی مسیر ایستگاه را گم می‌کند. او در مسیر خود قطارها و ماشین‌هایی مختلفی می‌بیند، اما هیچ کدام نمی‌توانند به توماس برای پیدا کردن راهش کمکی بکنند. تا این‌که توماس فرانکی و هوریکن، قطارهای کارخانه فولادسازی، را می‌بیند. آن‌ها توماس را مجبور می‌کنند نزد آن‌ها بماند و در کارهای کارخانه کمک کند. توماس تلاش می‌کند از کارخانه فرار کند، اما موفق نمی‌شود. از طرفی جیمز که مجبور است وظایف توماس را انجام دهد، برای خاتمه دادن به این ماجرا، به شهر مرکزی می‌رود تا توماس را پیدا کند و با پرس‌وجو، به کارخانه‌ی فولادسازی می‌رسد و این در حالی است که توماس کمی قبل از آن موفق شده از کارخانه فرار کند. توماس متوجه می‌شود جیمز توسط فرانکی و هوریکن در کارخانه گیر افتاده و با کمک قطارهای آزمایشی برای نجات او به کارخانه می‌رود. آن‌ها موفق می‌شوند جیمز را نجات دهند و فرانکی و هوریکن را متوجه اشتباهشان کنند.

    فرصت‌هایی برای گفتگو

    در این بخش موضوعات و سوالاتی را درباره هر محتوا مطرح می‌کنیم که صحبت راجع به آن‌ها می‌تواند برای بچه‌ها و خانواده‌ها مفید باشد و به درک بهتر اثر و موضوعات مطرح شده در آن منجر شود.

    فکر می‌کنید چرا توماس مسیر ایستگاه مرکزی را گم کرده بود؟ برای شما هم پیش آمده مسیر خود را گم کنید؟ تجربه‌ی شما از این موقعیت چگونه بوده است؟ فکر می‌کنید در چنین موقعیتی چه کارهایی باید انجام دهید؟
    توماس از این‌که کارها را اشتباه انجام می‌دهد احساس بی‌ارزشی می‌کند؛ شما در چه موقعیت‌هایی ممکن است احساس بی‌ارزش بودن را تجربه کنید؟ فکر می‌کنید چه کارها و روش‌هایی را برای از بین بردن این احساس می‌توان انجام داد؟
    به نظر شما دلیل فرانکی و هوریکن برای کمک کردن به توماس چه بود؟ اگر شما بخواهید با دیگران دوست شوید یا از آن‌ها کمک بخواهید، چگونه درخواست خود را بیان می‌کنید؟

    مشخصات فیلم و انیمیشن

    رتبه MMPA NR
    مدت زمان ۷۳
    سال انتشار ۲۰۱۷