جنگ‌های تابستانی

(Summer Wars )

بررس متن: علی نجفی

14+ 12 تا 14 با همراهی والدین

فیلمی انیمه و علمی‌تخیلی درباره‌ی دانش‌آموز دبیرستانی نابغه‌ی ریاضی و تلاش او و دوستانش برای نجات کشور و مردم در نبرد سایبری

سال انتشار: 2009

جنگ‌های تابستانی

(Summer Wars )
14+
12 تا 14 با همراهی والدین

فیلمی انیمه و علمی‌تخیلی درباره‌ی دانش‌آموز دبیرستانی نابغه‌ی ریاضی و تلاش او و دوستانش برای نجات کشور و مردم در نبرد سایبری

سال انتشار: 2009

بررس متن: علی نجفی

سنجه‌ها
جهان کودکی و نوجوانی
محتوای آموزشی
الگوی شخصیتی
محتوای بومی و فرهنگی
ترس و خشونت
گفتار نامناسب
محتوای بزرگسالانه

برای نمایش توضیحات هر سنجه روی آن کلیک کنید

جهان کودکی و نوجوانی
پیوند بازی‌های کامپیوتری با زندگی واقعی موضوعی دغدغه‌برانگیز برای بسیاری از نوجوانان است. دانش‌آموزان دبیرستانی، به‌واسطه‌ی مشاغل والدین‌شان، جدا از آن‌ها زندگی می‌کنند. این موضوع شاید در فرهنگ ما همذات‌پندارانه نباشد اما استقلال از خانواده یکی از چالش‌های نوجوانی است. آن‌ها در سفر خود شکست، ناامیدی، دوستی، و همکاری برای پیروزی را تجربه می‌کنند. جمع شدن در خانه‌ی مادربزرگ، به عنوان بزرگ فامیل، سفره‌ی دراز و تقسیم وظایف برای انجام کارها نیز موضوعی دوست‌داشتنی و خاطره‌انگیز برای کودکان و نوجوانان است.
محتوای آموزشی
در فیلم به مفاهیمی چون هوش مصنوعی، هک (نفوذ)، و مفاهیم کلی امنیت شبکه، رمزنگاری و جنگ سایبری اشاره می‌شود.
الگوی شخصیتی
هنگام بروز مشکل و اختلال در سامانه‌های کنترلی، مادربزرگ از دوستان قدیمی‌اش کمک می‌گیرد. او اعتقاد دارد در مشکلات ملی باید اختلافات شخصی را کنار گذاشت، همه کنار هم باشند و به حل مشکل کمک کنند. دانش‌آموز نابغه اعتمادبه‌نفس پایینی دارد اما برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب امیدوارانه تمام تلاش خودش را می‌کند. به باور او، نمی‌توان سؤال را با تسلیم شدن حل کرد؛ با تسلیم شدن جواب هرگز پیدا نخواهد شد. در موارد متعدد به ترجیح منافع جمع بر منافع شخصی و پرهیز از خودخواهی اشاره می‌شود. یکی از شخصیت‌ها می‌گوید بهترین راه برای محافظت از خود، محافظت از بقیه است. کاربران اُز از سراسر دنیا برای نجات مردم ژاپن با آن‌ها متحد می‌شوند. همه‌ی اعضای خانواده همه‌ساله به مناسبت تولد مادربزرگ در خانه‌ی او جمع می‌شوند و برای انجام کارها تقسیم وظایف و همکاری می‌کنند.
محتوای بومی و فرهنگی
کودکان با بازی هانافودا و پارچه‌های طرح یوکاتا مورد استفاده در پوشش سنتی کیمونو در ژاپن آشنایی مختصری پیدا می‌کنند.
ترس و خشونت
بیشتر خشونت فیلم در فضای مجازی اتفاق می‌افتد: زدوخورد فیزیکی، پاشیده شدن خون، تغییر شکل هیولای مجازی با دندان‌های تیز و چشمان قرمزرنگ. اما در واقعیت هم مادربزرگ پسرخوانده‌ی خود را با نیزه تهدید می‌کند. موارد ترسناک متعددی در فیلم وجود دارد؛ از جمله حمله‌ی سایبری دشمن، هرج و مرج در شهر، اختلال در سامانه‌های کنترلی، سقوط ماهواره روی نیروگاه اتمی و اشاره به احتمال مرگ بعضی از مردم به علت ناکارآمدی نیروهای امدادرسان، خون‌دماغ شدن دانش‌آموز نابغه بر اثر فشار حل مسائل ریاضی. مرگ مادربزرگ و تلاش پزشک و اطرافیان برای احیای او ممکن است برای کوچک‌ترها ناراحت‌کننده باشد. در صحنه‌های متعدد جسد بی‌جان او، انگار که خوابیده، نمایش داده می‌شود. ماهواره‌ی خارج از کنترل نزدیک خانه‌ی مادربزرگ به زمین برخورد می‌کند و موج ناشی از برخورد باعث خرابی‌های جزئی می‌شود.
گفتار نامناسب
یکی از جوان‌ها به پدر خود بی‌احترامی و اهانت می‌کند. الفاظ بی‌ادبانه نظیر نفهم یا احمق به کار رفته است.
محتوای بزرگسالانه
دانش‌آموز دبیرستانی همکلاسی‌اش را نامزد خود معرفی می‌کند و صحبت پیرامون مسائل مربوط به ازدواج زیاد است. عموی او به برنامه‌های فرزندآوری و تشکیل خانواده اشاره می‌کند که در دوبله تغییر کرده است. در پایان فیلم آن‌ها با هم ازدواج می‌کنند. چند مورد سیگار کشیدن و موارد متعدد نوشیدن در فیلم وجود دارد، البته نوع نوشیدنی مشخص نیست. موضوع امنیت و جنگ سایبری در سطح ملی و جهانی آن موضوع کودکانه‌ای نیست؛ هرچند ممکن است برای نوجوانان دغدغه‌برانگیز باشد.
آنچه والدین باید بدانند

جنگ‌های تابستانی فیلمی انیمه در مورد یک دانش‌آموز دبیرستانی نابغه‌ی ریاضی است. او در مرکز کنترل یک دنیای مجازی، به نام اُز کار می‌کند و قرار است دوست همکلاسی‌اش را در مهمانی خانوادگی‌شان همراهی کند. یک هوش مصنوعی آزمایشگاهی با نفوذ به دنیای اُز و دزدیدن حساب‌های کاربری شهروندان باعث اختلال در سامانه‌های کنترلی شده و امنیت ژاپن و مردم را به خطر انداخته است. مادربزرگ از دوستان قدیمی و نیز اعضای خانواده‌اش می‌خواهد تا با کنار گذاشتن اختلافات شخصی در حل مشکل مشارکت کنند. دانش‌آموز نابغه اعتمادبه‌نفس پایینی دارد، اما تا رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب تسلیم نمی‌شود. شجاعت نوجوان‌ها در مبارزه با هکر باعث همدلی و همراهی کاربران از سراسر دنیا می‌شود. فیلم در بستر امنیت سایبری بر اهمیت خانواده، دوستی، همکاری و ترجیح منافع جمع بر منافع شخصی تأکید دارد. بیشتر صحنه‌های خشن فیلم در دنیای مجازی اُز اتفاق می‌افتد: زدوخورد فیزیکی، پاشیده شدن خون، تغییر شکل هیولای مجازی. اما در واقعیت هم مادربزرگ پسرخوانده‌ی خود را با نیزه تهدید می‌کند. فیلم موارد ترسناک متعددی هم دارد: هرج و مرج ناشی از حمله‌ی سایبری، اشاره به احتمال مرگ شهروندان، سقوط ماهواره‌ی در حال سقوط. مرگ مادربزرگ و تلاش پزشک و اطرافیان برای احیای او ممکن است برای کوچک‌ترها ناراحت‌کننده باشد. همچنین، موضوع امنیت سایبری در ابعاد ملی آن به دنیای کودکان مربوط نمی‌شود؛ هرچند ممکن است برای نوجوانان دغدغه‌برانگیز باشد. تماشای فیلم برای کودکان کوچک‌تر از ۱۲ سال پیشنهاد نمی‌شود. برای کودکان و نوجوانان ۱۲ تا ۱۴ سال هم در صورتی پیشنهاد می‌شود که فیلم را همراه والدین تماشا کنند تا بتوانند در مورد موارد ترسناک یا خشن فیلم و سؤال‌ها یا نگرانی‌هایشان با هم گفتگو کنند.

چکیده داستان

دانش‌آموز نابغه‌ی ریاضی، در مرکز کنترل یک دنیای مجازی، به نام اُز کار می‌کند. او قرار است در تابستان دوست همکلاسی‌اش را در مهمانی خانوادگی‌شان همراهی کند. او با حل یک معمای ریاضی ناخواسته به نفوذ به سامانه‌ی اُز کمک می‌کند. این نفوذ حساب‌های میلیون‌ها کاربر را در اختیار می‌گیرد و به وسیله‌ی آن در سامانه‌های کنترلی ملی اختلال ایجاد می‌کند و امنیت کشور و مردم را به خطر می‌اندازد. حالا او به کمک اعضای خانواده‌ی دوستش و دیگر دوستانش برای پس گرفتن کنترل اُز تلاش می‌کنند.

فرصت‌هایی برای گفتگو

وضعیت مادربزرگ در سنین پیری در این فیلم با تصورات معمول ما متفاوت است؛ آیا این می‌تواند نشان‌دهنده‌ی فرهنگ متفاوت ژاپنی‌ها باشد؟ خانواده‌ی ناتسوکی به اصالت خانوادگی و تحصیلات بسیار اهمیت می‌دادند؛ چرا مادربزرگ در این مورد استثنا قائل شد؟ آیا شما به اطلاعاتی که در فضای مجازی قرار می‌دهید، دقت می‌کنید؟ چقدر به امنیت رمزهای حساب‌های کاربری خود اهمیت می‌دهید؟

جزئیات فیلم
مدت زمان 114
سال انتشار 2009