خانه‌ی دوست کجاست؟

بررس متن: نامیه اصفهانیان

12+ 10 تا 12 با همراهی والدین

فیلمی درام درباره‌ی پسربچه‌ای ۸ ساله و احساس مسئولیت او نسبت به دوست و همکلاسی‌اش و اصرار او در به انجام رساندن مسئولیتش

سال انتشار: 1365

خانه‌ی دوست کجاست؟

12+
10 تا 12 با همراهی والدین

فیلمی درام درباره‌ی پسربچه‌ای ۸ ساله و احساس مسئولیت او نسبت به دوست و همکلاسی‌اش و اصرار او در به انجام رساندن مسئولیتش

سال انتشار: 1365

بررس متن: نامیه اصفهانیان

سنجه‌ها
جهان کودکی و نوجوانی
محتوای آموزشی
الگوی شخصیتی
محتوای بومی و فرهنگی
ترس و خشونت
گفتار نامناسب
محتوای بزرگسالانه

برای نمایش توضیحات هر سنجه روی آن کلیک کنید

جهان کودکی و نوجوانی
موضوع دفتر مشق و تهدید معلم و دوستی بین احمد و همکلاسی‌اش در جهان کودکان دبستانی، معنا‌دار و برجسته است. همچنین ارتباط بزرگ‌ترها با احمد، مادری که گوش نمی‌کند، پدربزرگی که می‌خواهد او را ادب کند و پیرمردی که آرام و باحوصله با او قدم برمی‌دارد، برای کودکان قابل همذات‌پنداری‌اند؛ هرچند ریتم کند و داستان بدون فراز و نشیب فیلم ممکن است باعث شود کودکان انگیزه‌ی لازم برای پیگیری فیلم را نداشته باشند.
محتوای آموزشی
الگوی شخصیتی
احمد کودکی مهربان، مسئول، سرسخت و پرتلاش است. او دفتر دوستش را به اشتباه برداشته و حالا نسبت به دوستش و این‌که ممکن است به‌خاطر اشتباه او از مدرسه اخراج شود، احساس مسئولیت می‌کند و می‌خواهد هر طور شده، حتی با تحمل سختی و سرزنش والدینش، دفتر دوستش را به او برساند.
محتوای بومی و فرهنگی
طبیعت روستاهای استان گیلان و به خصوص روستای کوکر، پوشش و ظاهر مردم، لهجه، راه‌ها و خانه‌ها و به ‌طور کلی، فضای روستایی آن منطقه در فیلم به تصویر درآمده است.
ترس و خشونت
گفتار نامناسب
در چند موقعیت، بزرگ‌ترها با احمد تند و خشن صحبت می‌کنند.
محتوای بزرگسالانه
آنچه والدین باید بدانند

داستان این فیلم سینمایی که اولین قسمت از سه‌گانه‌ی کوکر است، در روستایی در شمال ایران اتفاق می‌افتد. احمد پسربچه‌ای ۸ ساله است که وقتی از مدرسه برمی‌گردد، متوجه می‌شود دفتر مشق دوستش را به اشتباه برداشته و چون معلم، دوستش را تهدید کرده بود که اگر مشق‌هایش را در دفترش ننویسد او را اخراج خواهد کرد، احمد تصمیم می‌گیرد خانه‌ی او را پیدا کند و دفتر را به او برساند. او بعد از مخالفت‌های مادرش، یواشکی از خانه خارج می‌شود و با پای پیاده راه می‌افتد. با وجود این‌که راه سختی در پیش دارد و نشانی خانه‌ی دوستش را نمی‌داند ولی نسبت به این کار احساس مسئولیت می‌کند و حتی با وجود تاریک شدن هوا به گشتن ادامه می‌دهد. بزرگ‌ترها در طول فیلم، توجهی به مسئله‌ی او نشان نمی‌دهند و حتی به حرف‌هایش خوب گوش نمی‌کنند. عموم آن‌ها، سخت سرگرم کار خودشان هستند و نگاه‌شان به کودک از بالا به پایین است؛ گوش نمی‌دهند، توجه نمی‌کنند و حتی به نظر می‌رسد صدای احمد را که درخواستش را بارها و بارها تکرا می‌کند، نمی‌شنوند. اما در همین فضای سخت و جدی، احمد نیز با سماجت و سرسختی کار خودش را پیش می‌برد. فیلم صحنه‌های خشن و ترسناکی ندارد اما ریتم بسیار کند فیلم ممکن است حوصله‌ی کودکان را سر ببرد و آن‌ها را از ادامه‌ی همراهی بازدارد؛ به‌خصوص این‌که داستان فیلم هم فراز و فرود و هیجان کودکانه‌ای ندارد و شخصیت‌ها با گویش محلی صحبت می‌کنند و درک حرف‌هایشان برای کودکانی که با گویش آن منطقه از گیلان آشنا نیستند دشوار است. تماشای این فیلم برای کودکان زیر ۱۰ سال پیشنهاد نمی‌شود. برای کودکان ۱۰ تا ۱۲ سال هم در صورتی پیشنهاد می‌شود که فیلم را با حضور و همراهی والدین تماشا کنند تا فرصت گفتگو در مورد روند داستان و تفاوت‌های زندگی و ارتباطات در فیلم با زمان حال را داشته باشند.

چکیده داستان

داستان درباره‌ی پسربچه‌ای به نام احمد است که وقتی از مدرسه به خانه برمی‌گردد، متوجه می‌شود دفتر مشق دوستش را به اشتباه برداشته‌ است. از آن‌جایی که معلم دوستش را تهدید کرده بود که اگر فردا مشق‌هایش را در دفترش ننویسد، او را از مدرسه اخراج خواهد کرد، احمد تصمیم می‌گیرد هر جوری که هست دفتر را به دوستش برساند؛ بنابراین از خانه بیرون می‌رود تا او را پیدا کند. او راهی دشوار و دراز در پیش دارد و فرصتی کم.

فرصت‌هایی برای گفتگو

چقدر فیلم را دوست داشتید؟ این فیلم با بقیه‌ی فیلم‌ها و انیمیشن‌هایی که برای کودکان ساخته می‌شوند چه تفاوت‌هایی داشت؟ به نظرتان احمد برای متوجه کردن بزرگ‌ترها چقدر درست عمل می‌کرد؟ شما اگر جای احمد بودید چطور بزرگ‌ترها را متوجه منظور و خواسته‌تان می‌کردید؟ تا به حال به روستایی با این ویژگی‌ها رفته‌اید؟ فضا و زندگی روستای احمد چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با محل زندگی شما دارد؟ دوست دارید در همچین جایی زندگی کنید؟

جزئیات فیلم
مدت زمان 83
سال انتشار 1365