دارا و ندار

بررس متن: علی نجفی

10+ 8 تا 10 با همراهی والدین

فیلمی درام درباره‌ی بیماری یک پسر نوجوان و تلاش و همکاری دوستانش برای تأمین هزینه‌ی جراحی او

سال انتشار: 1378

دارا و ندار

10+
8 تا 10 با همراهی والدین

فیلمی درام درباره‌ی بیماری یک پسر نوجوان و تلاش و همکاری دوستانش برای تأمین هزینه‌ی جراحی او

سال انتشار: 1378

بررس متن: علی نجفی

سنجه‌ها
جهان کودکی و نوجوانی
محتوای آموزشی
الگوی شخصیتی
محتوای بومی و فرهنگی
ترس و خشونت
گفتار نامناسب
محتوای بزرگسالانه

برای نمایش توضیحات هر سنجه روی آن کلیک کنید

جهان کودکی و نوجوانی
بیماری سعید و تلاش دوستان هم‌کلاسی‌اش برای تأمین هزینه‌ی جراحی او برای کودکان معنادار است؛ اگر چه کار کردن و پول جمع کردن دغدغه‌ی معمول کودکان در این سن نیست. بچه‌ها همیشه در کنار هم‌اند و به کمک یکی از بزرگ‌ترهای رازدار و قابل اعتماد امیدوارانه برای رسیدن به هدفشان تلاش می‌کنند.
محتوای آموزشی
الگوی شخصیتی
بچه‌ها برای تأمین هزینه‌ی جراحی دوستشان با هم کار می‌کنند. آنها حاضرند هر کاری بکنند؛ در خیابان ساز بزنند یا دست‌فروشی کنند، اما دزدی نکنند. آنها در هر مرحله برای تصمیم‌های جدید هم‌فکری می‌کنند و هماهنگ می‌شوند.
محتوای بومی و فرهنگی
ترس و خشونت
دانش‌آموزان در چند صحنه یکدیگر را تهدید می‌کنند، با هم دست به یقه می‌شوند و دعوا می‌کنند. بچه‌ها با اسلحه‌ی اسباب‌بازی به سرقت از طلافروشی می‌روند؛ اگرچه به حد نیاز بر می‌دارند و قول می‌دهند آن را برگردانند.
گفتار نامناسب
کلمات و عبارت‌های توهین‌آمیزی نظیر گردنت بشکنه، بر خرمگس معرکه لعنت، خفه شو، خر، نفهم، اغلب توسط بزرگ‌ترها به کار می‌رود. آقای ناظم دانش‌آموزان را بابت اشتباهشان مجبور می‌کند در کنار کوچه تابلوهایی که روی آنها فحش به خودشان نوشته، در دست بگیرند؛ مثلاً روی یکی نوشته من خرم. در موارد متعدد، شخصیت‌ها یکدیگر را مسخره می‌کنند.
محتوای بزرگسالانه
خاطرخواهی و رقابت عشقی سرایدار مدرسه به کودکان ارتباطی ندارد. در یک صحنه، نگاه‌های معناداری بین دو نوجوان رد و بدل می‌شود. موضوع سرقت از طلافروشی و کار کردن کودکان هم موضوع کودکانه‌ای نیست.
آنچه والدین باید بدانند

دارا و ندار فیلمی سینمایی در مورد یک پسر نوجوان بیمار است که به عمل جراحی قلب نیاز دارد. خود او از وخامت بیماری‌اش بی‌خبر است و دوستانش هر روز بعد از مدرسه به بهانه‌ای که او متوجه نشود، کار می‌کنند تا پول عمل را جمع کنند. بچه‌ها حاضرند هر کاری بکنند؛ در خیابان ساز بزنند یا دست‌فروشی کنند، حتی تقلب کنند، اما دزدی نکنند. آنها تا آخرین لحظه امیدوارانه تلاش می‌کنند، هم‌فکری می‌کنند و از هر فرصتی برای درآمد بیشتر استفاده می‌کنند. فیلم با نمایش همکاری و همدلی میان بچه‌ها برای سلامتی دوستشان، تصویری زیبا از دوستی ترسیم می‌کند. جز صحنه‌هایی از دعوا و درگیری میان دانش‌آموزان در بیرون از مدرسه، صحنه‌ی خشن و ترسناکی در فیلم وجود ندارد. بچه‌ها با وجود تلاش زیاد برای تأمین هزینه‌های جراحی دوستشان، سرانجام ناچار به دزدی می‌شوند و برای این کار از اسلحه‌های اسباب‌بازی استفاده می‌کنند؛ اگرچه به حد نیاز بر می‌دارند و قول می‌دهند آن را برگردانند. آقای ناظم برای تنبیه دانش‌آموزان، آنها را وادار می‌کند کنار کوچه، تابلوهایی با فحش‌هایی به خودشان در دست بگیرند. او به این موضوع اعتراف می‌کند که خودش در کودکی وادار شده تا چنین تابلویی را در دست بگیرد. شخصیت‌های فیلم در موارد متعدد یکدیگر را مسخره می‌کنند. موضوع خاطرخواهی و رقابت عشقی سرایدار مدرسه به دنیای کودکان ارتباطی ندارد. موضوع سرقت از طلافروشی و کار کردن کودکان هم موضوع کودکانه‌ای نیست. تماشای فیلم برای کودکان کوچک‌تر از ۸ سال پیشنهاد نمی‌شود. برای کودکان ۸ تا ۱۰ سال نیز در صورتی پیشنهاد می‌شود که فیلم را با همراهی والدین تماشا کنند تا فرصت داشته باشند در صورت نیاز با هم گفت‌وگو کنند.

چکیده داستان

سعید پسر نوجوانی است که به دلیل ابتلا به بیماری قلبی به عمل جراحی نیاز دارد. سعید از وخامت حال خود بی‌خبر است و دوستان هم‌کلاسش سعی می‌کنند به بهانه‌ای که او متوجه نشود، بعد از مدرسه کار کنند و پول جمع کنند، اما او روزبه‌روز بدتر می‌شود و بچه‌ها به کاری که دوست ندارند ناچار می‌شوند؛ آنها به سرقت از یک طلافروشی دست می‌زنند.

فرصت‌هایی برای گفتگو

بچه‌ها می‌گفتند حاضرند هر کاری بکنند، جز دزدی؛ پس چرا سرانجام اقدام به دزدی کردند؟ آیا کار آنان واقعاً دزدی بود؟ آیا همین که قصد و نیت خوبی برای انجام یک کار داشته باشیم کافی است؟ شما اگر جای بچه‌ها بودید چه کارهای دیگری برای کمک به دوست‌تان می‌کردید؟ اگر جای آقای ناظم بودید، بچه‌ها را چطور ادب می‌کردید؟ واکنش دو گروه بچه‌ها نسبت به تنبیه آقای ناظم چطور بود؟

جزئیات فیلم
مدت زمان 85
سال انتشار 1378