دونده

thumbnail
۱۳ سال به بالا
۱۱ تا ۱۳ با همراهی والدین
در رامون، ستاره‌های یک محتوا با توجه به تحلیل کلی سنجه‌ها و نظر بررس و با هدف نشان دادن میزان هم‌راستایی آن اثر با نیازهای رشدی و تحولی گروه سنی موردنظر، ارزیابی می‌شود. با نحوه نوشتن بررسی در رامون آشنا شوید

فیلمی درام درباره‌ی پسربچه‌ای تنها و زندگی فقیرانه و دشوارش، خلق خوش و روحیه‌ی قوی او و عزم و اراده‌اش برای ادامه دادن و تسلیم نشدن

سال: 1363
    بررس فیلم: نامیه اصفهانیان

    سنجه‌ها

    این بخش، مجموعه ای از سنجه‌های مثبت و منفی است که در هر محتوا بررسی می‌شوند، تعداد بولت‌ها نشانگر کمیت آن سنجه است. با کلیک روی هر سنجه می‌توانید توضیحات مربوط به آن را بخوانید.
اطلاعات بیشتر درباره سنجه‌ها را در لینک زیر ببنیید: هر سنجه نمایانگر چیست؟
    زندگی تک و تنهای امیرو، تلاش او برای کار کردن و پول درآوردن، رفاقت او با بچه‌های بندر و مسابقات دویی که با هم می‌دهند، رفتار غیرمنصفانه‌ی دیگران با او، شکست‌های پی در پی‌اش و عزم جزم و اراده‌اش برای ادامه دادن، رهایی و آزادگی‌اش و روحیه‌ی خوب و امیدوارش، همگی می‌توانند برای کودکان بزرگ‌تر و نوجوانان همذات‌پندارانه و معنادار باشند.
    امیرو مصمم و بااراده است. او با وجود این‌که تنهاست و بزرگ‌تری بالای سرش نیست، تمام تلاشش را می‌کند تا زندگی خوبی داشته باشد. او با روحیه‌ی قوی و پشتکارش کار می‌کند و با پولی که در می‌آورد، خواسته‌های کوچکش را برآورده می‌کند. امیرو اجازه نمی‌دهد دیگران از او سوءاستفاده کنند یا سرش را کلاه بگذارند. او وقتی با رفتار غیرمنصفانه‌ی دیگران مواجه می‌شود، با تمام وجود سعی می‌کند حقش را بگیرد و طرف مقابل را متوجه اشتباهش بکند. او خوش‌قلب و باوفاست و هوای دوستان و اطرافیانش را دارد.
    گاهی بزرگ‌ترها با امیرو تند و خشن یا تحقیرآمیز حرف می‌زنند.
    فیلم در اوایل دهه‌ی ۶۰ و در منطقه‌ای بندری در جنوب ایران ساخته شده و به بخش‌هایی از فرهنگ مردم آن منطقه پرداخته است؛ از جمله به پوشش و ظاهر مردم، لهجه، فضای بندر و سبک زندگی مردم. حضور خارجی‌ها در بندر و زیست متفاوت آن‌ها در میان اهالی منطقه نیز در فیلم به تصویر درآمده است.
    زندگی امیرو سخت و خشن است. دیگران بارها برای او دردسر درست می‌کنند؛ قالب یخش را می‌دزدند، بطری‌هایی که جمع کرده با زور می‌گیرند، او را متهم به دزدی می‌کنند و با او بدرفتاری می‌کنند.

    آنچه والدین باید بدانند

    در بخش آگاهی والدین درباره‌ کلیت محتوا، داستان و نکات مثبت و منفی آن نوشته‌ایم. همچنین به نکاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است برای والدین مهم باشند.

    داستان این فیلم قدیمی درباره‌ی نوجوانی جنوبی به نام امیرو است که تنها زندگی می‌کند و باید برای گذران زندگی کار کند و پول در بیاورد. او که پسری بااراده و جنگجوست، کارهای مختلفی را امتحان می‌کند و در کنار آن‌ها با رفقایش مسابقه‌ی دو می‌دهد. امیرو عاشق دویدن است و فقط برای برنده شدن مسابقه نمی‌دهد؛ او به قول خودش می‌دود تا بداند که تا کجا می‌تواند بدود. او که روحیه‌ای قوی و شکست‌ناپذیر دارد، وقتی در کارهایش با کارشکنی دیگران مواجه می‌شود، ناامید نمی‌شود و کاری دیگر را شروع می‌کند. امیرو وقتی مورد ظلم دیگرانی قرار می‌گیرد که می‌خواهند از او دزدی کنند یا به او زور بگویند، پا پس نمی‌کشد و اجازه نمی‌دهد آن‌ها حقش را ضایع کنند. او تمام تلاشش را می‌کند تا هم حقش را بگیرد و هم دیگران را متوجه رفتار اشتباه‌شان کند. امیرو نوجوانی تنها و رهاست که فهمیده باید تنهایی از پس زندگی‌اش بربیاید؛ بنابراین وقتی متوجه می‌شود که باید باسواد شود، خودش در مدرسه ثبت‌نام می‌کند و آموختن الفبا را آغاز می‌کند. عزم و اراده، امید، پشتکار و تسلیم‌ناپذیری، از مفاهیم مورد تأکید در این فیلم‌اند.
    زندگی امیرو سخت و خشن است. دیگران بارها برای او دردسر درست می‌کنند؛ قالب یخش را می‌دزدند، بطری‌هایی که جمع کرده با زور می‌گیرند، او را متهم به دزدی می‌کنند و با او بدرفتاری می‌کنند. بی‌کس و کار بودن امیرو، فقر شدید او و اجبارش به کار کردن نیز ممکن است برای خیلی از کودکان آزاردهنده باشد. همچنین، قدیمی بودن فیلم و کیفیت پایین تصاویر و لهجه‌ی جنوبی شخصیت‌ها ممکن است برای کودکان خسته‌کننده باشد یا درک روند داستان را برایشان دشوار کند. تماشای این فیلم برای کودکان زیر ۱۱ سال پیشنهاد نمی‌شود. برای کودکان و نوجوانان ۱۱ تا ۱۳ سال هم در صورتی پیشنهاد می‌شود که فیلم را با همراهی والدین تماشا کنند تا فرصت داشته باشند در صورت نیاز با هم گفتگو کنند.

    چکیده داستان

    امیرو پسربچه‌ای تنهاست که در منطقه‌ای بندری در جنوب ایران، در یک لنج به گل نشسته زندگی می‌کند. او که سرپرستی ندارد، باید خودش کار کند و خرج زندگی‌اش را دربیاورد. او به کارهای مختلفی دست می‌زند؛ مدتی در میان زباله‌ها قوطی‌های خالی را پیدا می‌کند و می‌فروشد، بعد سراغ بطری‌های مشروب شناور روی آب می‌رود و آن‌ها را می‌فروشد، مدتی آب یخ می‌فروشد و بعد هم با واکس زدن کفش‌های خارجی‌های مقیم بندر پول درمی‌آورد. امیرو گاهی با بچه‌های همسن‌وسالش مسابقه‌ی دو می‌گذارد و همیشه در حال تقویت توانایی دویدنش است. او که رؤیای رفتن به آن سوی آب‌ها را دارد، عاشق هواپیماست و با پول ناچیزی که به دست می‌آورد، مجلات خارجی را می‌خرد و عکس هواپیماها را از آن‌ها جدا می‌کند و به دیوار خانه‌ی محقرش می‌چسباند. امیرو روزی متوجه می‌شود چیزی که واقعاً کم دارد سواد است. او به مدرسه‌ی شبانه می‌رود و شروع به یادگرفتن الفبا می‌کند.

    فرصت‌هایی برای گفتگو

    در این بخش موضوعات و سوالاتی را درباره هر محتوا مطرح می‌کنیم که صحبت راجع به آن‌ها می‌تواند برای بچه‌ها و خانواده‌ها مفید باشد و به درک بهتر اثر و موضوعات مطرح شده در آن منجر شود.

    چه چیزی در شخصیت امیرو را دوست داشتید؟ به نظرتان او چه ویژگی‌هایی داشت که در زندگی به درد می‌خورند؟
    بعد از تماشای فیلم چه احساسی داشتید؟ چه صحنه یا موضوعی در فیلم به یادتان مانده؟ به نظرتان امیرو نسبت به زندگی‌اش چه احساسی داشت؟
    فیلم در دهه‌ی ۶۰ و در جنوب ایران ساخته شده است. فضای منطقه‌ی بندری با شهرهای امروزی چه تفاوت‌هایی داشت؟ سبک زندگی مردم چه تفاوت‌هایی داشت؟ جنوب ایران را دیده‌اید؟ با زمان ساخت فیلم چه تفاوت‌هایی کرده است؟

    مشخصات فیلم و انیمیشن

    مدت زمان ۹۴
    سال انتشار ۱۳۶۳