شهر موش‌ها ۲

بررس متن: نامیه اصفهانیان

9+ 7 تا 9 با همراهی والدین

فیلمی عروسکی و موزیکال درباره‌ی همدلی بچه‌موش‌ها با یک بچه‌گربه و احساس مسئولیت و تلاش آن‌ها برای نجات جان او

سال انتشار: 1393

شهر موش‌ها ۲

9+
7 تا 9 با همراهی والدین

فیلمی عروسکی و موزیکال درباره‌ی همدلی بچه‌موش‌ها با یک بچه‌گربه و احساس مسئولیت و تلاش آن‌ها برای نجات جان او

سال انتشار: 1393

بررس متن: نامیه اصفهانیان

سنجه‌ها
جهان کودکی و نوجوانی
محتوای آموزشی
الگوی شخصیتی
محتوای بومی و فرهنگی
ترس و خشونت
گفتار نامناسب
محتوای بزرگسالانه

برای نمایش توضیحات هر سنجه روی آن کلیک کنید

جهان کودکی و نوجوانی
بچه‌موش‌ها رازی دارند که والدین از آن خبر ندارند. آن‌ها تلاش می‌کنند والدین را برای نگه داشتن بچه‌گربه راضی کنند. حواس والدین به بچه‌ها نیست و دغدغه‌ها و نگرانی‌های آن‌ها را نمی‌شنوند. آن‌ها همچنین دوستی، ناامیدی و همکاری و رسیدن به هدف را در کنار هم تجربه می‌کنند.
محتوای آموزشی
فیلم به فضای مدرسه و ارتباط معلم و دانش‌آموزان می‌پردازد. فضای این مدرسه زیبا و رغبت‌انگیز است؛ کتابخانه و آزمایشگاه و کلاس موسیقی دارد.
الگوی شخصیتی
صورتی و مشکی با هم ارتباط خوبی دارند. از هم حمایت می‌کنند، راز هم را نگه می دارند. آن‌ها برای رسیدن به هدف‌شان تلاش می‌کنند و موانع را از سر راه برمی‌دارند. بچه‌موش‌ها برای نجات بچه‌گربه با هم همکاری می‌کنند و دست از تلاش برنمی‌دارند. آن‌ها با پشتکار زیاد موفق می‌شوند حمایت خانواده‌هایشان را نیز به‌ دست آورند.
محتوای بومی و فرهنگی
ترس و خشونت
فیلم صحنه‌های ترسناک و خشن زیادی دارد: مواجهه با موش کور در غار تاریک، وقتی گربه‌ها در شب دنبال پیشی می‌گردند، وقتی کپل و دم باریک تصور می‌کنند روح در انباری است، رفتار گربه‌ها با کورال موش و زدن و پرت کردن او، قیافه‌های ترسناک و بدن‌های آدمیزادی گربه‌ها، تعقیب و گریز موش‌ها و گربه‌ها، گرفتن مشکی و بچه‌ی کلنل، پخش پیام تلویزیونی اسمشو نبر در شهر و هراس موش‌ها، همگی می‌توانند برای کودکان کم‌سن ترسناک و دلهره‌آور باشند. بخش زیادی از رفتارهای خشن در این فیلم از طرف موش‌ها و برای شکست دادن گربه‌ها صورت می‌گیرد.
گفتار نامناسب
بخشی از گفتگوهای بین بزرگ‌ترها، هم والدین و هم معلم‌های مدرسه، بزرگسالانه است و بزرگ‌ترها مخاطب اصلی این گفتگوها هستند؛ مثل گفتگوهای بین کپل و نارنجی یا بین کپل و دم‌باریک، بین معلم کلاس و معلم موسیقی. از کلمات و عبارات توهین‌آمیز زیاد استفاده می‌شود: گور باباش، بذار کپه‌ی مرگمو بذارم، مگه لالی ننه مرده، احمق. گفتگوی گربه‌ها با هم کاملاً بزرگسالانه و برای کودکان غیر قابل فهم است. لحن خشن و تهدیدآمیز هم در حرف‌هایشان شنیده می‌شود.
محتوای بزرگسالانه
مناسبات زن و شوهری و فقیر و پولدار بین موش‌ها زیاد است. در واقع به نظر می‌رسد نوستالژی بزرگ‌ترهایی که زمان تماشای قسمت اول شهر موش‌ها کودک بوده‌اند، از انگیزه‌های مهم در ساخت این قسمت بوده و فیلم بیشتر به مناسبات میان بزرگ‌ترها می‌پردازد. در یک صحنه گربه‌ها می‌نوشند و مست می‌کنند و در صحنه‌ای دیگر قلیان می‌کشند.
آنچه والدین باید بدانند

فیلم سینمایی شهر موش‌ها ۲ که در ادامه‌ی قسمت اول آن ساخته شده، فیلمی عروسکی درباره‌ی بچه‌موش‌هایی است که فرزندان موش‌های قسمت اول‌ این فیلم‌اند. در این داستان، آنها برای نجات جان یک بچه‌گربه و در عین‌حال، راضی کردن مادر و پدرهای مخالفشان، و هم ‌زمان، مبارزه با گربه‌ی ترسناکی که می‌خواهد شهر را نابود کند، چالش‌های زیادی را تجربه می‌کنند. آنها که همراه با خانواده‌هایشان در شهری سرسبز و شاداب زندگی می‌کنند، همچنان نگران خطر گربه‌ی بدجنسی‌اند که همه از ترس، او را «اسمشو نبر» صدا می‌کنند. روزی بچه‌موش‌ها از سر کنجکاوی، از شهر امنشان خارج می‌شوند و بچه‌گربه‌ای را پیدا می‌کنند و با وجود اینکه بچه‌ی دشمنشان است، تلاش می‌کنند از او مراقبت کنند، ولی با این کار، مقابل «اسمشو نبر» قرار می‌گیرند و ناگزیر می‌شوند خانواده‌هایشان را نیز برای مبارزه با گربه و شکست دادن او، با خود همراه کنند. فیلم بر این نکته تاکید می‌کند که همه‌ی بچه‌ها به مهربانی و آغوش گرم نیاز دارند، فرقی نمی‌کند موش باشند یا گربه، و بچه‌ها می‌توانند مرزهای دوستی و دشمنی را جابه‌جا کنند و کسانی را دوست داشته باشند که از نظر بزرگ‌ترها دشمن‌اند. فیلم صحنه‌های ترسناک و خشن زیادی دارد؛ از جمله گفت‌وگو و هراس مدام در مورد اسمشو نبر، صحنه‌های تعقیب و گریز موش‌ها و گربه‌ها، قیافه‌های ترسناک و بدن‌های آدمیزادی گربه‌ها و نقشه‌های خشن موش‌ها برای شکست دادن گربه‌ها. همچنین، مخاطب بخش زیادی از گفت‌وگوهای بین شخصیت‌های فیلم، کودکان نیستند و فیلم حاوی مناسباتی است که برای بزرگ‌ترها قابل درک و ارتباطند؛ مثل روابط و گفت‌وگوهای بین کپل و نارنجی یا معلم کلاس و معلم موسیقی. به نظر می‌رسد نوستالژی بزرگ‌ترهایی که زمان تماشای قسمت اول شهر موش‌ها کودک بوده‌اند، از انگیزه‌های مهم در ساخت قسمت دوم بوده است. تماشای این فیلم برای کودکان زیر ۷ سال پیشنهاد نمی‌شود. برای کودکان ۷ تا ۹ سال هم در صورتی پیشنهاد می‌شود که فیلم را با همراهی والدین تماشا کنند تا هم احساس امنیت کنند و هم فرصت گفت‌وگو در مورد ترس‌ها و نگرانی‌هایشان فراهم باشد.

چکیده داستان

موش‌های قسمت اول شهر موش‌ها، در این قسمت همگی بزرگ شده‌اند و دارای فرزند و خانواده‌اند. معلم جدید مدرسه هم که جایگزین معلم فداکار قسمت قبل شده، وظیفه‌ی آموزش دادن به بچه‌موش‌ها را دارد اما نگرانی از وجود «اسمشو نبر» کماکان در شهر موش‌ها وجود دارد. کُپُلک، مشکی و صورتی که بسیار کنجکاوند تا دنیای پیرامون‌شان را کشف کنند، به‌طور اتفاقی بچه‌گربه‌ای را پیدا می‌کنند که داخل سبدی قرار داده شده و در رودخانه رها شده است. آن‌ها تصمیم می گیرند از این «بچه اسمشو نبر» مراقبت کنند.

فرصت‌هایی برای گفتگو

صورتی و مشکی و کپلک برای نگه داشتن بچه‌گربه با هم قرارهایی می‌گذارند و از والدین‌شان پنهان می‌کنند. در مورد نگه داشتن این راز چه فکر می‌کنید؟ به نظر شما کودکان چه رازهایی را می‌توانند نگه دارند و چه رازهایی را باید با والدین در میان بگذارند؟ رابطه‌ی کپل و نارنجی با هم و با بچه‌هایشان چه احساسی به شما می‌داد؟ به نظر شما آن‌ها خانواده‌ی گرمی بودند؟ رفتار بقیه‌ی موش‌ها با بچه‌هایشان چطور بود؟ «اسمشو نبر» چقدر برای شما ترسناک بود؟ به نظر شما دلیلی وجود داشت که گربه‌ها این‌قدر ترسناک ساخته شده بودند؟

جزئیات فیلم
مدت زمان 100
سال انتشار 1393