مدرسه قهرمانانه من: قهرمانان برمی‌خیزند

(My Hero Academia: Heroes Rising )

بررس متن: زهرا درایتی

12+ 10 تا 12 با همراهی والدین

انیمه‌ای ماجراجویانه درباره‌ی مبارزه‌ی قهرمانان جوانان با تبهکاران برای نجات مردم جزیره، تجربه‌ی دوستی و مسئولیت‌پذیر بودن همراه با خودباوری و مبارزه با شر.

سال انتشار: 2019

مدرسه قهرمانانه من: قهرمانان برمی‌خیزند

(My Hero Academia: Heroes Rising )
12+
10 تا 12 با همراهی والدین

انیمه‌ای ماجراجویانه درباره‌ی مبارزه‌ی قهرمانان جوانان با تبهکاران برای نجات مردم جزیره، تجربه‌ی دوستی و مسئولیت‌پذیر بودن همراه با خودباوری و مبارزه با شر.

سال انتشار: 2019

بررس متن: زهرا درایتی

سنجه‌ها
جهان کودکی و نوجوانی
محتوای آموزشی
الگوی شخصیتی
محتوای بومی و فرهنگی
ترس و خشونت
گفتار نامناسب
محتوای بزرگسالانه

برای نمایش توضیحات هر سنجه روی آن کلیک کنید

جهان کودکی و نوجوانی
کاتسوما کودکی است که همراه با خواهر بزرگ‌ترش در نابو زندگی می‌کند. او توانایی ترمیم سلول‌ها را دارد و رویایش این است که روزی بتواند قهرمان شود. او قهرمانان را تحسین می‌کند و آشنایی با دِکو، به او شجاعت و انگیزه می‌دهد تا بیش‌تر از قبل رویای خود را دنبال کند. کاتسوما در مبارزه‌ی قهرمانان به آن‌ها کمک می‌کند و تلاش‌های او برای بهبود سلول‌های آسیب دیده دکو و باکوگو، آن‌ها را از مرگ نجات می‌دهد. ماهورو خواهر بزرگ‌تر کاتسوما است که در نبود پدر، از برادر کوچکش مراقبت می‌کند. او به دلیل مرگ مادر و دوری پدر، از اینکه کاتسوما رویای قهرمان شدن دارد می‌ترسد و تلاش می‌کند او را از داشتن چنین رویایی منصرف کند، اما با دیدن تلاش قهرمانان برای نجات مردم، به آن‌ها ایمان آورده و در نهایت همراه با برادرش در مبارزه با ناین، به آن‌ها کمک می‌کند. قهرمانان به خاطر قدرت‌ها و توانایی‌های خارق‌العاده، از سمت مردم تحسین می‌شوند و مورد توجه آنان هستند. تجربه‌ی تنها و بدون مربی بودن در جزیره، به آنان کمک می‌کند تا بهتر خود و مهارت‌هایشان را بشناسند و در نهایت موفق شوند از حداکثر قدرت خود استفاده کرده و تبهکاران را شکست دهند.
محتوای آموزشی
همراه با داستان فیلم مفاهیمی چون کارگروهی، فداکاری و از خودگذشتگی برای تحقق هدفی بزرگ‌تر، شجاعت و مسئولیت‌پذیری آموزش داده می‌شوند.
الگوی شخصیتی
قهرمانان کلاس ای وان به مردم جزیره در کوچک‌ترین کارها هم کمک می‌کنند و تلاش می‌کنند تا جزیره، محیطی آرام و بدون تنش داشته باشد. آن‌ها با مردم جزیره رابطه‌ای دوستانه دارند و اهالی جزیره هم قدر کارهای آنان را می‌دانند و برای تشکر کارهایی مانند بردن غذا به مقر قهرمانان انجام می‌دهند. دِکو فردی است که آل مایت قدرت اصلی را به او منتقل کرده تا بتواند جانشین او باشد. اما او به قهرمان اول بودن اهمیتی نمی‌دهد و با کمک به مردم روستا، تلاش می‌کند تا آنان را خوشحال کند. هدف او نجات مردم و سرزمین است و زمانی که گروه تبهکاران به نابو حمله می‌کنند با استفاده از دانش و خلاقیتی که دارد، نقشه‌ای برای اتحاد گروه قهرمانان می‌کشد که در آن هر کدام از مهارت خود استفاده می‌کنند. در نهایت نیز برای نجات ماهورو و کاتسوما، قدرت اصلی را به باکوگو منتقل می‌کند تا با کمک هم بتوانند ناین را شکست دهند. قهرمانان با اینکه قدرت و تجربه‌ی کمتری نسبت به تبهکاران دارند، با انگیزه‌ی نجات مردم نابو، قدرت می‌گیرند و با استفاده از کارگروهی در نهایت موفق می‌شوند تبهکاران را شکست دهند. باکوگو که رقیب اصلی دِکو است و دوست دارد قهرمان اصلی باشد، در مبارزه، با او همراه می‌شود. کاتسوما و ماهورو، کودکانی هستند که مادر خود را از دست داده و به دلیل سفرهای طولانی پدر تنها زندگی می‌کنند. آن دو زمانی که ناین مردم و جزیره را تهدید می‌کند با شجاعت، همراه با قهرمانان در مبارزه شرکت می‌کنند و با انگیزه دادن به دکو و باکوگو، آن‌ها را تشویق می‌کنند تا شکست را نپذیرند و به مبارزه ادامه دهند.
محتوای بومی و فرهنگی
ترس و خشونت
موقعیت‌هایی از تعقیب و گریز بین تبهکاران و قهرمانان، همراه با شکلیک گلوله، پرتاب گوی‌هایی که موانع فیزیکی درست می‌کنند، آتش گرفتن ماشین‌ها و انحراف از جاده وجود دارد. روی صورت یکی از تبهکاران جای دوخت با نخ وجود دارد. ناین که صورتش با ماسک پوشیده شده به مردی حمله می‌کند و با گرفتن سر مرد در دستانش، قدرتش را از او می‌گیرد و پس از آن شهر را آتش می‌زند. گروه تبهکاران به جزیره‌ی نابو حمله می‌کنند و با پرتاب گلوگه، کشتی‌های ساحل را آتش می‌زنند. دو کودک که مادر خود را از دست داده‌اند و پدرشان نیز به خاطر کارش مجبور است به سفرهای طولانی برود؛ تنها زندگی می‌کنند. یکی از تبهکاران با استفاده از نواری پارچه‌ای که دور بدنش کشیده شده، اشیا را جان‌دار می‌کند و به وسیله آن‌ها با قهرمانان می‌جنگند. برخی از قهرمانان و تبهکاران ظاهری عجیب و شبیه به هیولا دارند. ناین به دو کودک، به خاطر گروه خونی‌ای که دارند حمله می کند تا قدرت بیش‌تری به دست بیاورد. دکو و باکوگو در مبارزه با ناین آسیب دیده و بیهوش می‌شوند. در مبارزه‌ی تمام قهرمانان با گروه تبهکاران موقعیت‌های بسیاری از زد و خورد، پرتاب لیزر، آسیب رساندن به طبیعت و زخمی شدن قهرمانان وجود دارد. ناین قهرمانان را شکست می‌دهد و ماهورو، خواهر کاتسوما، تصمیم می‌گیرد برای نجات برادرش، مقابل ناین بایستد، اما ناین گردن او را می‌گیرد و کاتسوما را تهدید می‌کند که خواهرش را خواهد کشت. پس از اینکه قهرمانان ناین را شکست می‌دهند او در حالی که زخمی و بی‌جان شده، توسط یکی دیگر از تبهکاران، به قتل می‌رسد.
گفتار نامناسب
در فیلم از کلمات و عبارات توهین‌آمیز استفاده شده است: لعنتی، آشغال، جهنم، احمق، حرامزاده‌ها، اسکل، ایکبیری، عن، زر مفت نزن، جاکش، توله. این فیلم در زمان نوشتن این بررسی دوبله نشده و تنها زیرنویس فارسی آن موجود است.
محتوای بزرگسالانه
دو شخصیت مرد در ساحل، دو دختر که یکی از آن‌ها بیکینی پوشیده را دنبال می‌کنند تا دوست شوند، اما دخترها فرار می‌کنند. لباس یکی از قهرمانان زن به گونه‌ای است که بخشی از بدن‌ و خط سینه‌اش پیداست. و در برخی از موقعیت‌ها لباس زیرش از زیر دامن کوتاهی که پوشیده، نشان داده می‌شود. یکی از تبهکاران، قبل از شروع مبارزه، سیگار برگ روشن می‌کند. موضوعاتی مانند نجات مردم و سرزمین از خطر نابودی، به شکلی که در فیلم مطرح شده، در دنیای کودکان معنادار نیستند.
آنچه والدین باید بدانند

این انیمه دومین قسمت از مجموعه‌ی مدرسه‌ی قهرمانانه‌ی من است که براساس مانگایی اثر کوهیی هوریکوشی، ساخته شده و ماجرای سفر قهرمانان کلاس ای-وان به جزیره‌ی آرام نابو و رویارویی آن‌ها با تبهکاران است. آکادمی قهرمانان با بازنشست شدن قهرمانان قدیمی و زیاد شدن تبهکاری در دنیا، تصمیم می‌گیرد قهرمانان جوان را بدون مربی و برای تقویت مهارت‌هایشان به جزیره بفرستند. در نابو آن‌ها با تبهکاری قدرتمند به نام ناین و گروهش مواجه می‌شوند که برای گرفتن قدرت یکی از اهالی و برای نابودی جزیره به آن‌جا آمده‌اند. قهرمانان که نسبت به جان اهالی احساس مسئولیت می‌کنند، به صورت گروهی با تبهکاران مبارزه می‌کنند. آن‌ها با اینکه قدرت کمتری دارند، با استفاده از حداکثر مهارت‌های خود و با استفاده از مبارزه‌ی خلاقانه و همچنین با استفاده از قدرت‌ کارگروهی، موفق می‌شوند مردم و جزیره را از تبهکاران نجات دهند. فیلم مفاهیمی چون شجاعت، دوستی، از خود گذشتگی، خودباوری و مسئولیت‌پذیری را پررنگ می‌کند و این پیام را دارد که گاهی رسیدن به هدف و موفقیت نیاز به از خود گذشتگی و رها کردن غرور شخصی دارد و اینکه با شناخت مهارت‌ها و همراه کردن آن با شجاعت و همچنین کارگروهی می‌توان مانند قهرمان فیلم پیروزی را تجربه نمود. در فیلم موقعیت‌های خشن، همراه با ترس وجود دارد: موقعیت‌های بسیاری از مبارزه‌ی قهرمانان با تبهکاران دیده می‌شود که همراه با پرتاب گوی‌های آتشین، استفاده از لیزر، یخ و شلیک گلوله است و در آن برخی از شخصیت‌ها آسیب می‌بینند. قهرمانان برای مبارزه از آخرین توان خود استفاده می‌کنند و هر مبارزه آنان را ضعیف‌تر می‌کند. ناین قصد دارد قدرت یک پسر بچه را بدزدد و در یکی از موقعیت‌ها گلوی خواهرش را می‌گیرد و او را تهدید می‌کند تا خودش را تسلیم کند. دو کودک به دلیل اینکه مادرشان را از دست داده‌اند و پدر خانواده نیز همیشه در سفر است، به تنهایی زندگی می‌کنند. نجات مردم و سرزمین و همچنین فداکاری برای نجات دیگران، به شکلی که در فیلم مطرح شده، در دنیای کودکان معنادار نیست. تماشای این فیلم برای کودکان زیر ۱۲ سال پیشنهاد نمی‌شود. برای کودکان ۱۲ تا ۱۴ سال هم در صورتی پیشنهاد می‌شود که آن را همراه والدین تماشا کنند تا هم احساس امنیت کنند و هم فرصت داشته باشند در صورت نیاز با هم گفت‌وگو کنند.

چکیده داستان

قهرمان شماره یک و بسیاری از قهرمانان با سابقه به سن بازنشستگی رسیده‌اند و به همین دلیل تبهکاری در سرتاسر جهان در حال افزایش است. مسئولین آکادمی قهرمانان، تصمیم می‌گیرند گروهی از جوانان آکادمی را بدون سرپرست، به جزیره‌ی آرام نابو بفرستند تا برای قهرمان شدن تمرین کنند. در همین زمان که آن‌ها در کارهایی مانند تعمیر موتور یا پیدا کردن کودکان گمشده به مردم جزیره کمک می‌کنند، تبهکاری به نام ناین به دنبال افزایش قدرت و سلطه بر جهان است. او برای اینکه بتواند قدرت ترمیم سلول‌ها را به دست بیاورد، به جزیره‌ی نابو می‌رود تا آن را از پسر کوچکی بدزدد. قهرمانان برای محافظت از پسر و خواهرش و همچنین محافظت از مردم جزیره، با ناین و گروهش مبارزه می‌کنند. در نهایت قهرمانان موفق می‌شوند ناین را شکست داده و آرامش را به نابو بازگردانند.

فرصت‌هایی برای گفتگو

به نظر شما چرا مدرسه‌ی قهرمانان، دانشجوهای جوان خود را بدون تمرین و آمادگی کامل، مسئول حفاظت از جزیره کردند؟ فکر می‌کنید حضور معلمی که تجربه‌ی بیش‌تری دارد، در مبارزه چه کمکی می‌توانست به قهرمانان جوان بکند؟ فکر می‌کنید شناخت خود و مهارت‌ها چه تاثیری در تبدیل شدن به قهرمان دارد؟ به نظر شما کدام ویژگی‌ قهرمانان سبب برتری آنان در مقابل تبهکاران شد؟ داشتن الگو تا چه اندازه شما را برای رسیدن به هدف ترغیب می‌کند؟ به نظر شما مطالعه‌ی زندگی افراد موفق چگونه می‌تواند به تحقق رویاها و اهداف شما کمک کند؟

جزئیات فیلم
مدت زمان 104
سال انتشار 2019