کارآگاه جسور

(Foodfight)

thumbnail
۱۳ سال به بالا
۱۱ تا ۱۳ با همراهی والدین
در رامون، ستاره‌های یک محتوا با توجه به تحلیل کلی سنجه‌ها و نظر بررس و با هدف نشان دادن میزان هم‌راستایی آن اثر با نیازهای رشدی و تحولی گروه سنی موردنظر، ارزیابی می‌شود. با نحوه نوشتن بررسی در رامون آشنا شوید

فیلمی انیمیشنی و کمدی درباره‌ی مبارزه‌ی برندهای محصولات غذایی برای بقا در بازار

سال: 2012
    بررس فیلم: علی نجفی

    سنجه‌ها

    این بخش، مجموعه ای از سنجه‌های مثبت و منفی است که در هر محتوا بررسی می‌شوند، تعداد بولت‌ها نشانگر کمیت آن سنجه است. با کلیک روی هر سنجه می‌توانید توضیحات مربوط به آن را بخوانید.
اطلاعات بیشتر درباره سنجه‌ها را در لینک زیر ببنیید: هر سنجه نمایانگر چیست؟
    تلاش برای پیروزی و نجات دوستان ممکن است برای بچه‌ها قابل ارتباط باشد.
    دکس برندهای مختلف را متحد می‌کند و تلاش می‌کند تا دوستانش و مردم (برندهای دیگر) را نجات دهد.
    شخصیت‌های زن معمولاً اندام‌های اغراق‌آمیز و لباس باز دارند و حرکات اغواگرانه‌ای انجام می‌دهند؛ دختر جوان با پسرها می‌رقصد تا توجه آن‌ها را جلب کند و فریب‌شان دهد. دکس هم شیفته‌ی سان‌شاین است و قصد دارد با تقدیم حلقه از او خواستگاری کند. در صحنه‌هایی آن‌ها همدیگر را بغل می‌کنند یا دست هم را می‌گیرند و حرف‌های معناداری می‌زنند. بسیاری از این صحنه‌ها در دوبله حذف شده و بدن زن‌ها پوشانده شده است. شخصیت‌های فیلم همه محصولات داخل یک سوپرمارکت‌اند که برای بقای برندشان تلاش می‌کنند. برند ایکس با شعارهای سیاسی-امنیتی حمایت همه‌ی برندها را جلب می‌کند تا به کمک خودشان نابودشان کند و تمام قفسه‌های فروشگاه را تسخیر کند. این برند با استفاده از فرمول خاصی مصرف‌کننده‌ها را به مصرف خود معتاد می‌کند.
    عبارت‌های توهین‌آمیزی نظیر خیکی، عفریته، ایکبیری، عوضی، بوگندو به کار می‌رود. همچنین، برند ایکس بارها برندهای دیگر را تهدید به مرگ و نابودی می‌کند؛ حتی در یک صحنه گفته می‌شود: کشتن حال می‌دهد، بهتر از کتک زدن است. در صحنه‌های متعدد، در رابطه‌ی پسرها با دختر جوان کنایه‌های جنسی استفاده می‌شود؛ نظیر شکلات بذارم دهنت آب بشه، طعم شکلاتی منو دوست داره، می‌تونستیم مثل توت‌فرنگی و خامه باشیم، مثل کره و عسل باشیم، هنوز خامه‌ی روی کیک‌ها رو لیس نزده‌م (برای اشاره به ناکام بودن). در دو صحنه‌ی جداگانه، باد شکم سبزرنگ و بدبو و آروغ بلند و ادامه‌دار وجود دارد.
    در صحنه‌های متعددی شخصیت‌ها سقوط آزاد می‌کنند، زیر اجسام سنگین له می‌شوند یا با هواپیما سقوط می‌کنند. صحنه‌های متعدد و پراکنده‌ای از زدوخورد با مشت و لگد وجود دارد. همچنین، صحنه‌های متعددی از لشکرکشی و جنگ برندها وجود دارد که محصولات غذایی مثل بمب و موشک پرتاب و منفجر می‌شوند. برند ایکس برندهای دیگر را شکنجه می‌کند، یکی از آن‌ها را از سقف آویزان کرده و کتک می‌زنند یا زبان یکی را بیرون می‌کشد تا ببرد. این برند شرور با استفاده از ربات‌های پشه مواد سمی را به محصولات غذایی تزریق می‌کند تا فاسد شوند. بعضی از افرادشان قیافه‌های زشت و بدترکیب یا پوست سبزرنگ دارند و از سلاح‌های سرد مثل چاقو، تبر و گرز استفاده می‌کنند. در چند صحنه، شخصیت‌ها با تفنگ یکدیگر را تهدید می‌کنند؛ از جمله، برند ایکس با نشانه گرفتن تفنگ به سمت سان‌شاین، دکس را وادار به تسلیم می‌کند.

    آنچه والدین باید بدانند

    در بخش آگاهی والدین درباره‌ کلیت محتوا، داستان و نکات مثبت و منفی آن نوشته‌ایم. همچنین به نکاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است برای والدین مهم باشند.

    کارآگاه جسور یا در واقع، جنگ غذا یک انیمیشن کامپیوتری در مورد محصولات غذایی داخل یک سوپرمارکت است. فروشگاه، شب‌ها پس از تعطیلی، به یک شهر بزرگ تبدیل می‌شود که ساکنان آن مواد غذایی‌اند. کارآگاه دکس مسئول برقراری امنیت در این شهر بوده اما پس از گم شدن معشوقش از کار و زندگی ناامید شده و به خوشگذرانی وقت می‌گذراند. ورود یک برند مشکوک به فروشگاه و همزمان ناپدید شدن بهترین دوستش، او را به تحقیق و تلاش برای حل معما ترغیب می‌کند. او به کمک دوستانش بر ناامیدی‌اش غلبه می‌کند و سعی می‌کند کار درست را انجام دهد. دکس همه‌ی برندها را علیه برند شرور متحد می‌کند تا برای بقای خود و نجات مردم بجنگند. دوستی، و اتحاد در مبارزه با دشمن از موضوعات برجسته‌ی فیلم است.
    فیلم صحنه‌های خشن و ترسناک متعددی دارد؛ از جمله سقوط از ارتفاع، سقوط با هواپیما، له شدن زیر اجسام سنگین و صحنه‌های متعدد از زد و خورد با مشت و لگد و نیز لشگرکشی و جنگ با پرتاب و انفجار مواد غذایی. برند شرور با استفاده از سلاح‌های سرد دیگران را شکنجه می‌کند و با تزریق مواد سمی محصولات‌شان را فاسد می‌کند. همچنین، صحنه‌هایی از تهدید و گروگانگیری با اسلحه دیده می‌شود اما اثری از خون و خونریزی نیست. در فیلم عبارت‌های توهین‌آمیز متعدد و تهدید به مرگ و نابودی هم شنیده می‌شود. به علاوه، در سراسر فیلم کنایه‌های جنسی مختلف با هدف جلب مخاطب بزرگسال استفاده می‌شود. شخصیت‌های زن معمولاً اندام‌های اغراق‌آمیز و لباس باز دارند و با حرکات اغواگرانه قصد فریب پسرها را دارند. در صحنه‌هایی دختر و پسر علاقه‌مند به هم همدیگر را بغل می‌کنند و دست هم را می‌گیرند. تلاش برند شرور برای تسخیر فروشگاه و نابودی برندهای دیگر و در مقابل، جنگ برندها برای بقا موضوعی نیست به دنیای کودکان ارتباطی داشته باشد. تماشای فیلم برای کودکان کوچک‌تر از ۱۱ سال پیشنهاد نمی‌شود. برای کودکان و نوجوانان ۱۱ تا ۱۳ سال هم در صورتی پیشنهاد می‌شود که فیلم را همراه با والدین تماشا کنند تا فرصت داشته باشند درباره‌ی موضوعات خشن فیلم و کنایه‌های بزرگسالانه‌ی آن با هم گفتگو کنند.

    چکیده داستان

    سوپرمارکت، شب‌ها پس از تعطیلی، به یک شهر شلوغ و زنده از محصولات غذایی تبدیل می‌شود. دکس، کارآگاه مشهور، پس از گم شدن معشوقش از زندگی ناامید شده و یک باشگاه خوش‌گذرانی به راه انداخته است. ورود برند ایکس و ارتش‌اش در لباس نازی‌ها به فروشگاه و هم‌زمان، ناپدید شدن بهترین دوست دکس، او را به تلاش برای حل معما و پیدا کردن دوستان گمشده‌اش ترغیب می‌کند. دکس متوجه می‌شود همین برند ایکس مسئول مرجوع شدن و نابودی برندهای مختلف است و تلاش می‌کند برندهای دیگر را متحد کند تا با برند ایکس بجنگند.

    فرصت‌هایی برای گفتگو

    در این بخش موضوعات و سوالاتی را درباره هر محتوا مطرح می‌کنیم که صحبت راجع به آن‌ها می‌تواند برای بچه‌ها و خانواده‌ها مفید باشد و به درک بهتر اثر و موضوعات مطرح شده در آن منجر شود.

    فکر می‌کنید پیام این فیلم در مورد رقابت برندهای غذایی جدی بود؟ شرکت‌ها چگونه توجه مشتریان را جلب می‌کنند تا فروش محصولات‌شان را بالا ببرند؟
    لباس ارتش برند ایکس شبیه نازی‌های آلمان در جنگ جهانی است؛ به نظرتان چه شباهتی میان تفکر این برند و نازی‌ها وجود داشت؟
    به نظر شما، مخاطب این فیلم چه کسانی بودند؟ آیا این فیلم برای کودکان ساخته شده است؟

    مشخصات فیلم و انیمیشن

    رتبه MMPA PG
    مدت زمان ۹۱
    سال انتشار ۲۰۱۲