مگه می‌شه؟

thumbnail
۱۲ سال به بالا
۱۰ تا ۱۲ با همراهی والدین
در رامون، ستاره‌های یک محتوا با توجه به تحلیل کلی سنجه‌ها و نظر بررس و با هدف نشان دادن میزان هم‌راستایی آن اثر با نیازهای رشدی و تحولی گروه سنی موردنظر، ارزیابی می‌شود. با نحوه نوشتن بررسی در رامون آشنا شوید

مجموعه‌ای تلویزیونی و آموزشی از آزمایش‌های علمی و تجربی یک معلم علوم، و مشارکت کودکان و نوجوانانی از خانواده‌اش در این آزمایش‌ها

سال: 1397
    بررس فیلم: نامیه اصفهانیان

    سنجه‌ها

    این بخش، مجموعه ای از سنجه‌های مثبت و منفی است که در هر محتوا بررسی می‌شوند، تعداد بولت‌ها نشانگر کمیت آن سنجه است. با کلیک روی هر سنجه می‌توانید توضیحات مربوط به آن را بخوانید.
اطلاعات بیشتر درباره سنجه‌ها را در لینک زیر ببنیید: هر سنجه نمایانگر چیست؟
    ارتباط خوب معلم با کودکان و نوجوانان، دوستی بین بچه‌ها و مشارکت آن‌ها در انجام آزمایش‌های علمی و روابط خانوادگی مثبت و گرم اعضا می‌تواند برای کودکان و نوجوانان قابل ارتباط باشد.
    معلم خونسرد و صبور است و سعی می‌کند با حوصله به پرسش‌های بچه‌ها پاسخ دهد و موضوعات علمی را با زبانی ساده برایشان توضیح دهد. بچه‌ها کنجکاو و پرسشگرند و خیلی وقت‌ها معلم را به چالش می‌کشند. برای آن‌ها مهم است که گفته‌های معلم را با دلیل و منطق، و نه چشم و گوش بسته، بپذیرند. روابط بین شخصیت‌ها مثبت و محترمانه است؛ هم معلم به بچه‌ها احترام می‌گذارد و هم بچه‌ها با هم و با معلم خوش‌رفتار و مهربان‌اند.
    معلم گاهی به شوخی از کلمات توهین‌آمیزی مثل لعنتی استفاده می‌کند. او توضیحات زیادی در مورد آزمایش‌ها می‌دهد و بعضی از کلمات و عبارات مورد استفاده‌ی او، برای کودکان کوچک‌تر قابل درک و ارتباط نیستند؛ کلماتی مثل اتم، مولکول، چگالی، اصطکاک، جرم سطحی؛ هرچند کوچک‌ترهای شرکت‌کننده هم این کلمات را تکرار می‌کنند. از آن‌جایی که در بیشتر آزمایش‌ها اصرار بر این است که نام علمی آزمایش یا فرایندی که بین مواد اتفاق افتاده ذکر شود، ممکن است در کودکان کوچک‌تر درکی نادرست یا تحریف‌شده در مورد موضوعات علمی شکل بگیرد.
    در هر قسمت به موضوعات مختلف علمی شامل ترکیب مواد، اتم و مولکول، چگالی، خواص مواد و سایر موضوعات علمی پرداخته می‌شود. معلم اصرار دارد در حین مشاهده‌ی هر پدیده‌ی فیزیکی و تجربی، نام علمی آن را تکرار کند تا بچه‌ها یاد بگیرند. این رویکرد در آموزش علوم ممکن است در کودکان کوچک‌تر که هنوز در خیلی از موضوعات علمی به درک مفهومی و انتزاعی نرسیده‌اند، بدفهمی ایجاد کند یا صرفاً به حفظ کردن اسامی برای افزایش اطلاعات منجر شود. همچنین، بچه‌ها به مشاهده‌گری دقیق، پرسشگری، تحلیل و نتیجه‌گیری از یافته‌های علمی ترغیب می‌شوند. گفتگو و در میان گذاشتن یافته‌ها و بیان آن‌ها به زبان ساده نیز از مهارت‌هایی است که در قسمت‌های مختلف تمرین می‌شوند.
    بعضی از قسمت‌های این برنامه در طبیعت اطراف تهران یا در فضای شهری تهران می‌گذرد و پوشش گیاهی منطقه و فضاهای شهری به تصویر کشیده می‌شود. همچنین، خانواده‌ی عبدالعالی خانواده‌ای از طبقه‌ی متوسط و مذهبی‌اند و سبک زندگی، پوشش و مناسبات بین‌شان، بخش‌هایی از فرهنگ این طبقه از جامعه را نشان می‌دهد. در بخش‌هایی از برنامه به ارزش‌های انقلاب و نیز به ارزش‌های ملی و میهنی اشاره می‌شود.
    بعضی از آزمایش‌ها شرایط خطرناکی را پیش می‌آورند و از آن‌جایی که شرکت‌کنندگان در آزمایش‌ها از گروه‌های سنی مختلف‌اند، ممکن است برای کوچک‌ترها آموزه‌های نامناسبی را به همراه داشته باشند؛ مثلاً در آزمایشی موادی ترکیب می‌شوند که محصول این ترکیب گازی خطرناک تولید می‌کند یا در آزمایشی دیگر، شیوه‌ی کشیدن بنزین از باک و انتقال آن به باک دیگر، با آب شبیه‌سازی می‌شود، و ممکن است در کودکان برداشت اشتباهی در مورد ورود بنزین به دهان ایجاد کند. در مورد این خطرات و هشدارها، توصیه‌های جدی و قابل توجهی داده نمی‌شود.

    آنچه والدین باید بدانند

    در بخش آگاهی والدین درباره‌ کلیت محتوا، داستان و نکات مثبت و منفی آن نوشته‌ایم. همچنین به نکاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است برای والدین مهم باشند.

    این مجموعه‌ی تلویزیونی که با هدف آشنا کردن نوجوانان با پدیده‌های مختلف علمی و لذت بردن آن‌ها از علوم تجربی تولید شده، حول محور برنامه‌های یک معلم علوم به نام علی عبدالعالی، برای کودکان و نوجوانانی از خانواده‌اش شکل گرفته است. آقای عبدالعالی در هر قسمت آزمایشی ترتیب می‌دهد و از شرکت‌کنندگان می‌خواهد در فرایند آزمایش همکاری و مشارکت داشته باشند. او با طرح پرسش‌هایی از آن‌ها و نیز با پاسخ دادن به پرسش‌های آن‌ها، تلاش می‌کند مفاهیم علمی و تجربی را برایشان ملموس و کاربردی ارائه دهد و این مفاهیم را به زندگی روزمره‌ی آن‌ها نیز ارتباط دهد. او همچنین، در طول برنامه تأکید دارد که باید از کلاس و مدرسه بیرون رفت و در دل طبیعت و در بستر زندگی، پدیده‌های علمی را یاد گرفت.
    با وجود این‌که به نظر می‌رسد آزمایش‌ها و توضیحات مربوط به آن‌ها برای گروه سنی نوجوان طراحی شده‌اند ولی شرکت‌کنندگان در برنامه از گروه‌های سنی مختلف‌اند؛ بنابراین احتمال دارد مخاطبان کوچک‌تر با تماشای این برنامه ترغیب شوند تا آزمایشی را بدون حضور بزرگ‌ترها ترتیب دهند و حواس‌شان به پیامدهای خطرناک بعضی از آزمایش‌ها، مانند تولید گازهای خطرناک یا خطر سوختگی نباشد. همچنین، با وجود این که در برنامه به محیط زیست و مراقبت از آن اشاره می‌شود، بارها در انجام آزمایش‌ها یا در گشت‌وگذارهای خانواده در طبیعت، از مواد مصرفی مختلف به مقدار زیاد استفاده می‌شود؛ مثلاً برای تمیز کردن میز آزمایش، تعداد زیادی دستمال کاغذی مصرف می‌شود یا در قسمت کوهنوردی، از ظروف یکبار مصرف استفاده می‌شود. انتظار می‌رود در برنامه‌ای که رویکرد آموزشی دارد و در عین حال، در تلاش است ارتباط کودکان با طبیعت را تقویت کند، به این بدیهیات در مورد طبیعت و محیط زیست هم توجه شود. نکته‌ی دیگری که خوب است والدین به آن توجه کنند این است که چون در بیش‌تر آزمایش‌ها اصرار بر این است که نام علمی آزمایش یا فرایندی که بین مواد اتفاق افتاده ذکر شود، ممکن است در کودکان کوچک‌تر درکی نادرست یا تحریف‌شده در مورد موضوعات علمی شکل بگیرد. تماشای این برنامه برای کودکان کوچک‌تر از ۱۰ سال پیشنهاد نمی‌شود. برای کودکان ۱۰ تا ۱۲ سال هم در صورتی پیشنهاد می‌شود که آن را با حضور و همراهی بزرگ‌ترها تماشا کنند تا فرصت گفتگو در مورد موضوعات هر قسمت را پیدا کنند.

    چکیده داستان

    علی عبدالعالی که معلم علوم است، همراه با کودکان و نوجوانانی از خانواده‌اش، با هدف ارتباط دادن علم و زندگی و با شعار «علم با طعم لذت»، در هر قسمت آزمایش‌های ساده‌ای را ترتیب می‌دهد. او با همکاری بچه‌ها و طرح پرسش‌هایی از آن‌ها سعی می‌کند موضوعات علمی را به اتفاقات زندگی آن‌ها پیوند بزند و علم تجربی را برای آن‌ها لذت‌بخش و یافته‌های علمی را در ذهن آن‌ها ماندگار کند.

    فرصت‌هایی برای گفتگو

    در این بخش موضوعات و سوالاتی را درباره هر محتوا مطرح می‌کنیم که صحبت راجع به آن‌ها می‌تواند برای بچه‌ها و خانواده‌ها مفید باشد و به درک بهتر اثر و موضوعات مطرح شده در آن منجر شود.

    تا‌به‌حال چه آزمایش‌هایی در این برنامه برای شما جالب‌ بوده‌اند؟ سعی کرده‌اید آن‌ها را در خانه یا با دوستان‌تان انجام دهید؟
    با تماشای این برنامه به موضوعات و آزمایش‌های علمی علاقه‌مند شده‌اید؟ آزمایش‌های این برنامه چه تفاوت‌هایی با کلاس‌های علوم مدرسه دارند؟
    به نظرتان می‌توان یک آزمایش علمی را برای همه‌ی گروه‌های سنی انجام داد؟ فکر می‌کنید این برنامه بیشتر مناسب چه گروه سنی‌ای از کودکان است؟ بزرگ‌ترها هم می‌توانند با این آزمایش‌ها ارتباط برقرار کنند؟

    مشخصات سریال

    تعداد فصل ها ["تلویزیونی","آموزشی"]
    تعداد قسمت ها تا کنون ["تلویزیونی","آموزشی"]
    مدت زمان ۳۰
    سال انتشار ۱۳۹۷